9000 gekocht :-)

1984-1997
K0ENIE
Geregistreerd lid

9000 gekocht :-)

Bericht door K0ENIE » vr 02 dec, 2016 16:27

Daar ik via het Daf Trionic Project nu dan toch ook besmet ben geraakt met het SaaB virus heb ik nu een heuse 9000 gekocht. Met defecte motor maar die had ik dus toch nog van de donorwagen van het eerder genoemde project...
Afbeelding
Mettertijd idd even nieuwe portieren scoren..
Afbeelding
Nu blijkt wel alles anders van de 9-3 motor, tot de carterpan aan toe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Al een beste boodschap gedaan.
Afbeelding
Hier niets bijzonders te zien, assen staan op tijd maar krukas kon ik niet zien.

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: 9000 gekocht :-)

Bericht door Jungleman » vr 02 dec, 2016 21:40

mooi! blok erin hangen en gaan met dat ding!

455W30
Geregistreerd lid

Bericht door 455W30 » vr 02 dec, 2016 22:14

Top! Goed om te zien dat deze weer gered wordt. Zag hem een tijdje terug al voorbij komen op marktplaats. En dat Saabvirus kom je niet meer vanaf als je eenmaal een tijdje in de 9000 hebt gestuurd...

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 02 dec, 2016 22:25

Ach, die deuken in de deur rijdt ie niet minder om. Die Apple sticker daarentegen... :lol:. Zit er nog een turbootje op het blok? (heeft ie wel nodig imo).

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » za 03 dec, 2016 0:37

Had al wel wat ervaring met Saab hoor, heb er zelfs een blauwe maandag gewerkt (Assen) . Toen was dit nog een dure auto met 15.000 euro afschrijving per jaar...
Die apple-sticker gaat vervangen worden door een Tux-sticker :D
Deuren zijn mij zojuist in de kleur aan komen waaien .

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 03 dec, 2016 0:57

Een Boing ball zou nog beter zijn, maar Tux is ook al prima ;).

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 03 dec, 2016 20:48

Motor: lepel die ouwe er eens uit en zet ze naast elkaar. wat voor blok ligt er nu in? 2.0 of 2.3? het meeste verschil zou kunnen zitten in het feit dat een 9-3 (al) een T7-blok (zwarte DI-cassette) heeft, waar de 9000 altijd een T5-blok (met rode DI) heeft gehad.

als het heel erg verschilt ligt er bij forummer Rademaker misschien nog wel een 9000-blokje.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » zo 04 dec, 2016 0:17

Zijn beide T5 motoren, B204E. Met rood hoedje.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 04 dec, 2016 23:53

blok en kop zijn identiek van de 9-3 en 9000 motor, de rest zul je moeten ombouwen. Carterpan, distributiedeksel, spruitstukken en alle aanbouwdelen. Het distributiedeksel zit opgesloten tussen de carterpan en de kop, als je de carterpan eraf hebt kan je het distributiedeksel er met wat voorzichtigheid af schuiven zonder de koppakking te beschadigen. Bij montage alle metaal op metaal vlakken met loctite 518 afdichten. Voor de afdichting van het distributiedeksel met de koppakking moet je wat goede vloeibare pakking (die dikke bruine stroop van Curil bv) gebruiken anders krijg je daar geheid olielekkages later.

Geen stom idee om de oliezeef schoon te maken en de lagerschaaltjes en distributie even goed te bekijken als je de boel toch los hebt. Vooral de balansas ketting wil wel eens problemen geven.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » ma 05 dec, 2016 8:21

Kijk, daar kan ik wat mee. Waar moet ik op letten bij de balansasketting?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 05 dec, 2016 20:02

Balansas ketting check: staat hij nog mooi op spanning en ligt hij over de hele lengte aan op de spanrail (als de spanner tever uitkomt gaat de ketting onder los komen van de rail). Heeft de spanner nog ruimte om verder uit te zetten. Check de staat van de tandwielen, vooral van de voorste balansas aan de uitlaatzijde waar de ketting maar een kwart omwenteling omheen loopt :roll: Als je het tussenwiel demonteert kan je de ketting los om de tandwielen leggen en controleren of hij strak en spelingvrij in de tandwielen grijpt.
Van de distributieketting kan je ter controle de spanner demonteren.
Zie ook viewtopic.php?f=6&t=149708&" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil je zekerheid en nog een paar ton doen met de auto zet er dan een nieuwe distributieset op, niet heel goedkoop maar je bent er wel van af. Alternatief is de balansas ketting verwijderen, je moet dan wel een afdichtplaatje op de plaats van de spanner zetten. Geeft iets meer trilling maar op een 2 liter schijnt dat heel erg mee te vallen.

Distributie wisselen met het blok in de auto kan overigens ook in een 9000 maar is echt een bal werk.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 16 dec, 2016 9:38

Kettingen van beide motoren waren nog netjes.
Afbeelding
Afbeelding
Wat mij wel opviel is dat de 9000-motor aardig wat black-sludge heeft, vreemd want hij kreeg elk jaar nieuwe olie en filter, de rekeningen zitten er bij.

Onder de linker koplamp achter de voorbumper vond ik deze contactjes, nergens op aangesloten. Wat is dit?
Afbeelding

En nog iets vreemds; dit is volgens mij een pijpje waar koelwater door stroomt maar dit T-stukje zat op de turbodrukregelaar. :-S+
Afbeelding
Afbeelding
Ook trof ik deze lekke inlaatluchtslang aan, dus de laatste kilometers heeft ie n iet op vol vermogen gedraait maar is dus toch kapot gelopen. De glijlagers vermoed ik maar dat weet ik pas zeker als ik de motor verder gedemonteerd heb. Het inbouwen van een 9-3 motor in een 9000 is echt een enorme klus, heb 7 gaten moeten boren en tappen (M8) in het blok. Ook de peil-vulpijp voor de olie heb ik moeten overzetten, eigenlijk alles is anders behalve de startmotor. Gisteren heb ik 'm weer in de wagen getakelt, volgende week verder afbouwen!

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » vr 16 dec, 2016 10:21

K0ENIE schreef: Onder de linker koplamp achter de voorbumper vond ik deze contactjes, nergens op aangesloten. Wat is dit?
Afbeelding
Op de beschreven locatie zit normaal gesproken een buitentemperatuurmeter van de acc (airco) Alleen ziet die temperatuurmeter er wat anders uit dan op de foto

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 16 dec, 2016 10:27

Die buitentemperatuursensor heb ik idd ook al aangetroffen dus dat is dit niet. Misschien een restant van de motorkap-schakelaar van het achteraf ingebouwde alarm bedenk ik mij nu ineens....

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 16 dec, 2016 11:47

is inderdaad van het alarm denk ik.

Dat koelwaterpijpje zorgt wel vaker voor verwarring, de carterventilatieslang is namelijk dubbelwandig en wordt via de buitenmantel opgewarmd door koelwater.

Plaats reactie