roest binnen en buiten aanpakken
-
olav99
- Donateur (3x)

Re: roest binnen en buiten aanpakken
Kijk eens even bij http://www.vivafabrics.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Zij kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen.
-
scandi
- Donateur

Weer de nodige meters gemaakt in het restauratie project.
De achteras hangt er inmiddels weer onder. De ophanging aan de voorkant is halverwege.
Ik heb inmiddels vrijwel alle bouten laten verzinken en/of nieuw bemachtigd.
TIP let op bij verzinken; Bouten met sterkte 10.9 en hoger mogen niet elektrolytisch verzinkt worden ivm kans op waterstof brosheid! (deze kennis komt van Fabory). Gelukkig zijn de meeste bouten gewoon 8.8. Wel wat afwijkende (engelse) maten, mogelijk omdat de auto een Canadese import is.
Heel veel boutjes, moertjes, en schroefjes. Flink puzzelen.

Ik heb nog een paar vragen (zie onderstaand) waar ik niet helemaal uit kom.
In de werkplaatshandboeken en haynes kan ik er niets over terugvinden.
Vraag
Wat is de functie van het spacer/busje (nr 47) bij de bevestiging van de bovenste draagarmen? Het afstandsbusje zit alleen bij de onderste bevestigingsbout van de draagarm aan schutbordzijde motorcompartiment. De bout (nr 46) is ook wat langer dan de andere 3 bouten waarmee de draagarm is bevestigd. Het busje zal een reden/functie hebben maar ik zie deze niet.

Vraag
Aan de onderkant van de verstevigingsbalk bij het carter zitten op de uiteinde 2 kleine beugeltjes, heb ze nog niet bevestigd op de verstevigingsbalk). Weet iemand de functie van deze 2 beugeltjes? Zie ze ook op een foto in de haynes maar er staat verder niets over weergegeven.

om de panhard stang weer vast te krijgen was een hele toer. de achterste veerschotels op assteunen laten rusten, toen in de achterbak voldoende gewicht laden waardoor de veren diep genoeg ingedrukt worden en uiteindelijk gelukt.

weet iemand wat de functie van dit beugeltje is? zit aan beide uiteinde van de verstevigingsbalk onder het carter.

De achteras hangt er inmiddels weer onder. De ophanging aan de voorkant is halverwege.
Ik heb inmiddels vrijwel alle bouten laten verzinken en/of nieuw bemachtigd.
TIP let op bij verzinken; Bouten met sterkte 10.9 en hoger mogen niet elektrolytisch verzinkt worden ivm kans op waterstof brosheid! (deze kennis komt van Fabory). Gelukkig zijn de meeste bouten gewoon 8.8. Wel wat afwijkende (engelse) maten, mogelijk omdat de auto een Canadese import is.
Heel veel boutjes, moertjes, en schroefjes. Flink puzzelen.

Ik heb nog een paar vragen (zie onderstaand) waar ik niet helemaal uit kom.
In de werkplaatshandboeken en haynes kan ik er niets over terugvinden.
Vraag
Wat is de functie van het spacer/busje (nr 47) bij de bevestiging van de bovenste draagarmen? Het afstandsbusje zit alleen bij de onderste bevestigingsbout van de draagarm aan schutbordzijde motorcompartiment. De bout (nr 46) is ook wat langer dan de andere 3 bouten waarmee de draagarm is bevestigd. Het busje zal een reden/functie hebben maar ik zie deze niet.

Vraag
Aan de onderkant van de verstevigingsbalk bij het carter zitten op de uiteinde 2 kleine beugeltjes, heb ze nog niet bevestigd op de verstevigingsbalk). Weet iemand de functie van deze 2 beugeltjes? Zie ze ook op een foto in de haynes maar er staat verder niets over weergegeven.

om de panhard stang weer vast te krijgen was een hele toer. de achterste veerschotels op assteunen laten rusten, toen in de achterbak voldoende gewicht laden waardoor de veren diep genoeg ingedrukt worden en uiteindelijk gelukt.

weet iemand wat de functie van dit beugeltje is? zit aan beide uiteinde van de verstevigingsbalk onder het carter.

-
Noordermeer
- Geregistreerd lid
P let op bij verzinken; 10.9 bouten mogen niet verzinkt worden ivm kans op waterstof brosheid (deze kennis komt van fabory)
Corret, echter mag je wel 10.9 en 12.9 laten zinc flaken! dit is niet het zelfde, maar bied bijna het zelfde effect.
Corret, echter mag je wel 10.9 en 12.9 laten zinc flaken! dit is niet het zelfde, maar bied bijna het zelfde effect.
-
Tool
- Geregistreerd lid
10.9 kan je wel verzinken, maar dan moet je ze gloeien tussen het verzinken en passiveren in.
Als je safe wilt zijn is zinc flake idd beter. Ook qua corrosiebestendigheid.
Als je safe wilt zijn is zinc flake idd beter. Ook qua corrosiebestendigheid.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

En die haken zijn zo krom als een boggel geramd op een stoepje ofzo.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

wow, zie dit project nu voor het eerst: RESPECT
nog even en
nog even en
-
scandi
- Donateur

Na een lang verblijf bij Carl's Classic Car Factory is de Caab sinds afgelopen weekend zover dat deze voor verdere afbouw weer terug kan naar het thuis honk.
De volgende fase in het restauratie project. Nog even wachten op een droge zonnige dag en dan op de ambulance naar huis.
Ik had de nodige moeite om de anti roll bar (niet zichtbaar op deze foto) aan het fuseehuis bevestigd te krijgen. Er staat behoorlijk wat spanning op de roll bar. Is dat herkenbaar?
(ps de veertjes van de as hoezen moeten nog strak gezet worden)
Nieuwe Lesjöfors veren. Ben erg tevreden over deze veerspanner. Past goed, maakt een degelijke en veilige indruk. De spanner zit aan de onderzijde op 3 punten aan de veer vast waardoor deze er niet snel af zal schieten. Wel beide draadeinde enigszins gelijkmatig aandraaien. De spanband gebruik ik om ook de buitenste windingen van de veer wat in te drukken (is niet echt noodzakelijk maar werkte nog net iets makkelijker). ps: als je de veerschotel er af haalt/verwisselt let er dan bij het terug bevestigen op dat het palletje op de veerschotel naar buiten wijst.
Wel veel positieve camber op de wielen, maar ik verwacht/neem aan dat dit verdwijnt als de auto 'op gewicht' is (met motorblok en versnellingsbak er in).
Ik ben er nog niet uit of ik deze velgen er onder laat zitten of uiteindelijk een setje van de velgen van mijn 9000 aero onder de caab zet (16 inch aero velgen of de deep dish velgen)

De volgende fase in het restauratie project. Nog even wachten op een droge zonnige dag en dan op de ambulance naar huis.
Ik had de nodige moeite om de anti roll bar (niet zichtbaar op deze foto) aan het fuseehuis bevestigd te krijgen. Er staat behoorlijk wat spanning op de roll bar. Is dat herkenbaar?
(ps de veertjes van de as hoezen moeten nog strak gezet worden)
Nieuwe Lesjöfors veren. Ben erg tevreden over deze veerspanner. Past goed, maakt een degelijke en veilige indruk. De spanner zit aan de onderzijde op 3 punten aan de veer vast waardoor deze er niet snel af zal schieten. Wel beide draadeinde enigszins gelijkmatig aandraaien. De spanband gebruik ik om ook de buitenste windingen van de veer wat in te drukken (is niet echt noodzakelijk maar werkte nog net iets makkelijker). ps: als je de veerschotel er af haalt/verwisselt let er dan bij het terug bevestigen op dat het palletje op de veerschotel naar buiten wijst.
Wel veel positieve camber op de wielen, maar ik verwacht/neem aan dat dit verdwijnt als de auto 'op gewicht' is (met motorblok en versnellingsbak er in).
Ik ben er nog niet uit of ik deze velgen er onder laat zitten of uiteindelijk een setje van de velgen van mijn 9000 aero onder de caab zet (16 inch aero velgen of de deep dish velgen)

-
coppe218
- Donateur (3x)

Deze is dadelijk beter dan nieuw. Puik werk.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Blijft prachtig om updates van dit project te zien. Ga vooral zo door!
Wat voor veren heb je uiteindelijk gekocht? Veren die de hoogte origineel houden? Of heb je verlagingsveren genomen?
Wat voor veren heb je uiteindelijk gekocht? Veren die de hoogte origineel houden? Of heb je verlagingsveren genomen?
-
scandi
- Donateur

[]Inderdaad wel getwijfeld over verlagen, maar uiteindelijk toch de originele hoogte aan gehouden.
Reden: Quote verwijderd
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Adembenemend, adembenemend en een diepe buiging!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Mooi mooi mooi!
Nee, niet herkenbaar. Misschien lastiger omdat de auto niet op de grond stond met ingedrukte veren?...Ik had de nodige moeite om de anti roll bar (niet zichtbaar op deze foto) aan het fuseehuis bevestigd te krijgen. Er staat behoorlijk wat spanning op de roll bar. Is dat herkenbaar?...
-
el-barro
- Donateur (2x)

ik vind t vervelend om je er op te wijzen, maar je moet nooit een blokje hout zo dwars onder de triangel leggen,maar twee blokjes langs het "bruggetje". Nu is je mooie plaatwerk gelijk omgevouwen.![]()
ik heb dit helaas ook met schade en schande moeten uitvinden. Het originele saabtooltje is ook zo gemaakt dat je plaatwerk ontzien wordt.
het is wel schitterend om te zien hoe deze wagen is geworden
-
scandi
- Donateur

Klopt inderdaad el-barro. Ik had het tooltje nog na willen maken maar dat kwam er niet meer van. Op het moment suprême had ik natuurlijk niet de juiste blokjes/houtjes voor handen. Doe ik volgende keer anders
Gelukkig is het randje bij de as doorvoer niet heel erg verbogen.