Redi's 9-3 Cabrio 1998
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Redi's 9-3 Cabrio 1998
Ik had het MY ff niet gezien. Helemaal goed en fijn rein s topic gekaapt. 
-
Thieuke
- Donateur (3x)

@Redi: overigens staat er in jou stukje van de site van Bilstein precies wat ik zei: het kan, maar beter is een schokdemper te monteren met een kortere stang (b8); bij verlaging van 3 cm. 
Van mij mocht je overigens allang je gang gaan hoor, het is jou auto....., daar heb ik niks over te zeggen.
Van mij mocht je overigens allang je gang gaan hoor, het is jou auto....., daar heb ik niks over te zeggen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Je had het bijna bij het rechte eind, maar je had ook gevraagd om onafhankelijke onderbouwing en tot die tijd hield je je aan de algemene specs.
Volgens mijn beste Duits staat er toch echt voor B6 tot 3cm...... . Voor meer dan 3cm B8.Bei Tieferlegungen über 30 mm ist es erforderlich, einen Dämpfer mit verkürztem Hub einzubauen.
-
Redi
- In memoriam †
Het verveelt nooit: een Saab.
bedankt voor het mede uitzoeken en info, Matthieu en Rein.
Ben wel blij dat de B6 inderdaad geschikt blijkt tot 30 mm verlaging. In eerste instantie naast een set Eibach - 30 mm ook een set Aeroveren - 10 mm op de kop getikt, nog steeds niet helemaal zeker van de mogelijkheden van de B6.
Toen dit wel bevestigd werd, toch gekozen voor de Eibach. Je hebt me behoorlijk aan het twijfelen gebracht, Matthieu. Maar daar waar de twijfel rees, moet ik mezelf ook verwijten niet beter onderbouwd aan de slag te gaan. Soms wil je het antwoord ook graag horen en is een hint genoeg. Ik moest inderdaad diep graven om de info van Bilstein te vinden.
Hopelijk kan de volgende er zijn voordeel mee doen!
Goed te lezen dat je met je slot aan de slag bent gegaan mede dankzij mijn fotoreportage, altijd leuk.
Groet, Rein
bedankt voor het mede uitzoeken en info, Matthieu en Rein.
Ben wel blij dat de B6 inderdaad geschikt blijkt tot 30 mm verlaging. In eerste instantie naast een set Eibach - 30 mm ook een set Aeroveren - 10 mm op de kop getikt, nog steeds niet helemaal zeker van de mogelijkheden van de B6.
Toen dit wel bevestigd werd, toch gekozen voor de Eibach. Je hebt me behoorlijk aan het twijfelen gebracht, Matthieu. Maar daar waar de twijfel rees, moet ik mezelf ook verwijten niet beter onderbouwd aan de slag te gaan. Soms wil je het antwoord ook graag horen en is een hint genoeg. Ik moest inderdaad diep graven om de info van Bilstein te vinden.
Hopelijk kan de volgende er zijn voordeel mee doen!
Goed te lezen dat je met je slot aan de slag bent gegaan mede dankzij mijn fotoreportage, altijd leuk.
Groet, Rein
-
Redi
- In memoriam †

Het einde van de wereld? In ieder geval van Nederland..
-
Redi
- In memoriam †
Er kwam sinds kort een vreemd geluid van de remmen, met ook een klein schokje in het pedaal als de auto bijna stil stond. Na een visuele controle de hele bubs online besteld. Zeker gezien de prijzen hoef je niet te twijfelen en heb dus alles compleet (schijven en blokken voor en achter) laten bezorgen. Alles gemonteerd, klauwen even schoongemaakt, remvloeistof ververst en abs-sensor links voor vervangen ( was gesneuveld bij het vervangen van de schokdempers...)
Rechts achter kwam de oorzaak van het geluid te voorschijn. De voering lag los...

Rechts achter kwam de oorzaak van het geluid te voorschijn. De voering lag los...

-
ReinO
- Donateur (2x)

Nou, dat was wel nodig ook zeg.
die achtterremmen kun je makkelijk schoonhouden, door 2 wielbouten te verwijderen en een compressor er in te steken.
het stof kun je beter niet inhaleren ivm het risico op kanker.
die achtterremmen kun je makkelijk schoonhouden, door 2 wielbouten te verwijderen en een compressor er in te steken.
het stof kun je beter niet inhaleren ivm het risico op kanker.
-
Redi
- In memoriam †
Ashoes vervangen
Onder het mom van nu we toch bezig zijn: how to: de ashoes vervangen. Opritklus van nog geen uurtje. Met foto's, uiteraard.

Demontage van de centrale moer is het handigst als het wiel nog op de naaf zit én op de grond staat. Na het losdraaien: auto opkrikken en wiel eraf. Probeer nu alvast of de centrale as los wil van de naaf. In mijn geval gelukkig wel, anders zal er brute kracht cq. een poelietrekker aan te pas moeten komen.
Demonteer de moer van de onderste fuseekogel en demonteer de draagarm van de asnaaf, een goede robuuste hefboom helpt hierbij.

De defecte ashoes kan doorgesneden worden, deze heeft zijn diensten bewezen en wordt tot afval bevorderd.

Het lastigste moment van de klus: het demonteren van de homokineet van de aandrijfas. Hiertoe dient de borgclip uit elkaar gehouden te worden en gelijktijdig dan de homokineet van de as te tikken. Het kan wellicht makkelijker zijn om de hele as uit de bak te nemen en deze in een bankschroef te klemmen.

Met een segeringtang is het gelukt de homokineet aan de auto de demonteren. Vergeet niet de 'omgeving' schoon te maken indien de oude hoes lek is geweest.
Controleer de as op beschadigen. Als de as nog door de ballotage komt dan de nieuwe hoes om de as schuiven. Vergeet de klem ring niet.
Vervolgens de homokineet weer monteren. De borgclip moet hiervoor weer uit elkaargehouden worden. Dat lukt het best met plat stukje staal, zoiets als een middelgrote schroevendraaier, al zal die bij montage aan de auto wel eens iets te groot blijken te zijn. Ik had nog een stukje afvalblik liggen. Nu de homokineet vullen met het nieuwe vet, meegeleverd met de nieuwe hoes, en de hoes vastzetten met de nieuwe klemmen.

De as weer in de naaf monteren en de onderste fussekogel monteren en vastzetten. Wiel monteren, auto laten zakken en de centrale moer vastzetten.
Geen schoon klusje, wel bevredigend. Onderdeelkosten nog geen € 15,-

Demontage van de centrale moer is het handigst als het wiel nog op de naaf zit én op de grond staat. Na het losdraaien: auto opkrikken en wiel eraf. Probeer nu alvast of de centrale as los wil van de naaf. In mijn geval gelukkig wel, anders zal er brute kracht cq. een poelietrekker aan te pas moeten komen.
Demonteer de moer van de onderste fuseekogel en demonteer de draagarm van de asnaaf, een goede robuuste hefboom helpt hierbij.

De defecte ashoes kan doorgesneden worden, deze heeft zijn diensten bewezen en wordt tot afval bevorderd.

Het lastigste moment van de klus: het demonteren van de homokineet van de aandrijfas. Hiertoe dient de borgclip uit elkaar gehouden te worden en gelijktijdig dan de homokineet van de as te tikken. Het kan wellicht makkelijker zijn om de hele as uit de bak te nemen en deze in een bankschroef te klemmen.

Met een segeringtang is het gelukt de homokineet aan de auto de demonteren. Vergeet niet de 'omgeving' schoon te maken indien de oude hoes lek is geweest.
Controleer de as op beschadigen. Als de as nog door de ballotage komt dan de nieuwe hoes om de as schuiven. Vergeet de klem ring niet.
Vervolgens de homokineet weer monteren. De borgclip moet hiervoor weer uit elkaargehouden worden. Dat lukt het best met plat stukje staal, zoiets als een middelgrote schroevendraaier, al zal die bij montage aan de auto wel eens iets te groot blijken te zijn. Ik had nog een stukje afvalblik liggen. Nu de homokineet vullen met het nieuwe vet, meegeleverd met de nieuwe hoes, en de hoes vastzetten met de nieuwe klemmen.

De as weer in de naaf monteren en de onderste fussekogel monteren en vastzetten. Wiel monteren, auto laten zakken en de centrale moer vastzetten.
Geen schoon klusje, wel bevredigend. Onderdeelkosten nog geen € 15,-
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
Jij bent heel goed bezig, dat is een mooie "How To" om te bewaren
.

-
Redi
- In memoriam †
Versnellingspookknop
Het komt vaker voor dat een pookknop versleten raakt en aan vervanging toe is, gezien de post op het wereldwijde web. Zo ook bij mijn Saab. Het leer was al gescheurd en de hoes ligt los van het binnenwerk. Tijd voor een nieuwe! Er zijn verschillende manieren om de oude te demonteren: zagen, kappen, breken, trekken, etc. Ik heb gekozen voor knippen en snijden. Let wel op: voordat je de oude knop demonteert, eerst opmeten hoe hoog deze gemonteerd zit. De nieuwe moet op dezelfde hoogte gemonteerd worden. Te hoog en de achteruit-vergrendeling werkt niet (de achteruit kan dan ten allen tijde ingelegd worden )

De oude knop demonteren, het binnenwerk zit meestal (vrijwel altijd...) muurvast.

Eerst de' buiten' ring wegknippen.

Dan de binnenbus insnijden en deze kan dan vrij makkelijk los gehaald worden.

De nieuwe knop monteren. Let op de hoogte. Hier is wel wat kracht voor nodig. Succes, mocht je dit ooit zelf willen proberen. ( wat natuurlijk het leukst is!)

De oude knop demonteren, het binnenwerk zit meestal (vrijwel altijd...) muurvast.

Eerst de' buiten' ring wegknippen.

Dan de binnenbus insnijden en deze kan dan vrij makkelijk los gehaald worden.

De nieuwe knop monteren. Let op de hoogte. Hier is wel wat kracht voor nodig. Succes, mocht je dit ooit zelf willen proberen. ( wat natuurlijk het leukst is!)
-
ReinO
- Donateur (2x)

het viel mij bij het vervangen van die hoes op dat er wel erg veel vet in zat in vergelijking met het nieuwe vet.
Dat borgveertje is idd een priegelding om los te krijgen terwijl je ook nog rustig moet timmeren om de kop er af te krijgen.
Ik heb dikke tieraps gebruikt voor vastzetten, minder goed maar het werkt prima.
Dat borgveertje is idd een priegelding om los te krijgen terwijl je ook nog rustig moet timmeren om de kop er af te krijgen.
Ik heb dikke tieraps gebruikt voor vastzetten, minder goed maar het werkt prima.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Knop kun je met wat kracht zo van de pook trekken, met hoes en achteruitblokkering en al. Kun je op je werkbank (of de keukentafel) op je gemakje met een paar platte schroevendraaiers de knop eraf halen en de nieuwe erop drukken, vervolgens de hele zooi weer op de pook drukken en tadaaa.
Overigens; 9-5 pookknop is een aanrader, houdt een stuk lekkerder vast
Overigens; 9-5 pookknop is een aanrader, houdt een stuk lekkerder vast
-
Redi
- In memoriam †
Hallo Reier,
ik heb nog wat foto's voor bij het verhaaltje, maar Photobucket werkt wat tegen.
Bij mij wilde de oude met geen mogelijkheid afscheid nemen van de pook...dus geen andere optie dan in de auto demonteren. Nieuwe knop was compleet, dus geen moeilijke montage wat dat betreft.
ik heb nog wat foto's voor bij het verhaaltje, maar Photobucket werkt wat tegen.
Bij mij wilde de oude met geen mogelijkheid afscheid nemen van de pook...dus geen andere optie dan in de auto demonteren. Nieuwe knop was compleet, dus geen moeilijke montage wat dat betreft.