B204 -> B206 in Ascona-B:
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Re: B204 -> B206 in Ascona-B:
"injector end angles" is bij DTA S40 geen input parameter. Die bepaalt het systeem zelf uit toerental, gasklepstand, fuelmap en de map- en temperatuurcorrecties ga ik vanuit. Kan ik volgens mij ook niet uitlezen.
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Weet iemand zo of/waar er nog nieuwe cilinderkoppen te koop zijn van een B2*4 (kaal)?
En zo ja wat zoiets zou moeten kosten?
En zo ja wat zoiets zou moeten kosten?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Waarom zou je dat willen van een i-tje zijn het zelfde en hebben niks geleden!
-
maikel2.0t
- Geregistreerd lid
Omdat nieuw nieuw is ik heb voor mezelf ook nog een nieuwe kop klaar liggen incl nieuwe kleppen 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Domme vraag misschien, maar je bedoelt een kale uitvoering, of is het inclusief kleppen?tanisha schreef:Waarom zou je dat willen van een i-tje zijn het zelfde en hebben niks geleden!
-
9000-95
- Donateur

Gietstuk, kleppen, geleiders, stoters zijn allemaal hetzelfde voor alle B2x4 motoren. Zelfs de nokkenassen zijn allemaal identiek met uitzondering van de B234i.
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Inderdaad omdat nieuw toch nieuw is. Ik had twee B204 blokken en twee B206. Bij de één waren de kleppen ingebrand/geslagen (LPI-motor), ééntje had twee ingevreten nokkenas lagerpunten. De meeste hadden te veel speling op de klepstelen. Allemaal net niet. Daaromtanisha schreef:Waarom zou je dat willen van een i-tje zijn het zelfde en hebben niks geleden!
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Toch mooi dit forum
Heb nu ook nog twee nieuwe (kan ik even vooruit
).

Heb alleen eigenlijk te vroeg een gereviseerde kop gekocht. Maar goed deze is intussen helemaal klaar. Sparingen gefreesd voor de inlaatnokkenas om de hoge nokken vrij rond te kunnen laten gaan en (voor het eerst) de klepzittingen uitgekotterd en kanalen ter plaatse van de klepzittingen wat bewerkt zodat het nu netjes aansluit op elkaar.
Eigenlijk wel bijzonder dat bij deze cilinderkoppen de overgang van het in-/uitlaatkanaal op de klepzitting zo 'slordig' is standaard. Dat ziet er bij een BMW of Toyota toch echt heel anders uit. Van de andere kant .... ook weer een mogelijkheid om wat te halen. Uitlaat klepzitting is inwendig 24,0 mm. Bij de mijne nu 25,3mm. Bij de inlaatkleppen is het verschil minder groot van 28,0 naar 28,3-0,4mm. Maar in ieder geval geen randen meer.
Heb nu ook nog twee nieuwe (kan ik even vooruit

Heb alleen eigenlijk te vroeg een gereviseerde kop gekocht. Maar goed deze is intussen helemaal klaar. Sparingen gefreesd voor de inlaatnokkenas om de hoge nokken vrij rond te kunnen laten gaan en (voor het eerst) de klepzittingen uitgekotterd en kanalen ter plaatse van de klepzittingen wat bewerkt zodat het nu netjes aansluit op elkaar.
Eigenlijk wel bijzonder dat bij deze cilinderkoppen de overgang van het in-/uitlaatkanaal op de klepzitting zo 'slordig' is standaard. Dat ziet er bij een BMW of Toyota toch echt heel anders uit. Van de andere kant .... ook weer een mogelijkheid om wat te halen. Uitlaat klepzitting is inwendig 24,0 mm. Bij de mijne nu 25,3mm. Bij de inlaatkleppen is het verschil minder groot van 28,0 naar 28,3-0,4mm. Maar in ieder geval geen randen meer.
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Cilinderkopbouten:
Weet iemand hoe het nu precies zit met cilinderkopbouten B2*4 <-> B2*5 ?
De bouten uit mijn B204, 206 en 234 zijn allemaal draad/steel zonder onderlegring.
Zoek ik op internet dan kom ik ook bouten tegen met rekgedeelte en onderlegschijven (zo lijkt het ten minste). Wanneer ik dan kijk waar deze voor bedoeld zijn dan zie ik naast B205, B235, B235R ook B204 en B234 staan (?)
Bij een bout met rekgedeelte en met onderlegschijf staan o.a. volgende OE aanduidingen:
Elring EL221280
Payen HBS180
Reinz 14-32227-01
Weet iemand hoe het nu precies zit met cilinderkopbouten B2*4 <-> B2*5 ?
De bouten uit mijn B204, 206 en 234 zijn allemaal draad/steel zonder onderlegring.
Zoek ik op internet dan kom ik ook bouten tegen met rekgedeelte en onderlegschijven (zo lijkt het ten minste). Wanneer ik dan kijk waar deze voor bedoeld zijn dan zie ik naast B205, B235, B235R ook B204 en B234 staan (?)
Bij een bout met rekgedeelte en met onderlegschijf staan o.a. volgende OE aanduidingen:
Elring EL221280
Payen HBS180
Reinz 14-32227-01
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Saab kopbouten zijn origineel geen rekbouten!
-
werli
- Donateur (2x)

heey
ik ben in de epc gaan zoeken : de bouten hebben part/nr 5955794
zowel voor de 204 alsook voor de 205
nu is het echter wel zo dat ik al bouten gezien heb die: een kop hebben dan een cm schroefdraad dan een 0,5 cm geen schroefdraad en dan terug volledig schroefdraad
maar ook bouten die volledig schroefdraad hebben van begin kop tot einde bout
raar want ik vind 1 en hetzelfde onderdeel nr en toch heb ik al verschillen gezien, of iemand had daar soortgelijke in gedraaid
bij verschillende leveranciers vind ik deze omschrijving : Saab Cylinder Head Bolts Set of 10 ...........part/nr 5955794, 9-3 9-5 900 9000
de merk naam heb ik weggelaten die ken je al ,ik kan er nog 1 aan toevoegen bij je merknaam lijstje : febi bilstein
conclusie : of je besteld harde speciaal op aanvraag
want anders krijg je bouten die voor alle type kunnen dienen
bouten hebben allemaal een ring onder de kop die je niet kan wegnemen zonder de bout kapot te doen
ik heb er nog geen gezien die een losse ring hadden maar misschien schroef ik te weinig motoren uit mekaar
mvg werner
ik ben in de epc gaan zoeken : de bouten hebben part/nr 5955794
zowel voor de 204 alsook voor de 205
nu is het echter wel zo dat ik al bouten gezien heb die: een kop hebben dan een cm schroefdraad dan een 0,5 cm geen schroefdraad en dan terug volledig schroefdraad
maar ook bouten die volledig schroefdraad hebben van begin kop tot einde bout
raar want ik vind 1 en hetzelfde onderdeel nr en toch heb ik al verschillen gezien, of iemand had daar soortgelijke in gedraaid
bij verschillende leveranciers vind ik deze omschrijving : Saab Cylinder Head Bolts Set of 10 ...........part/nr 5955794, 9-3 9-5 900 9000
de merk naam heb ik weggelaten die ken je al ,ik kan er nog 1 aan toevoegen bij je merknaam lijstje : febi bilstein
conclusie : of je besteld harde speciaal op aanvraag
want anders krijg je bouten die voor alle type kunnen dienen
bouten hebben allemaal een ring onder de kop die je niet kan wegnemen zonder de bout kapot te doen
ik heb er nog geen gezien die een losse ring hadden maar misschien schroef ik te weinig motoren uit mekaar
mvg werner
-
9000-95
- Donateur

Er is ergens rond 1997 een wijziging geweest in het soort bouten voor de B2x4 motoren. Mogelijk verklaart dat een en ander.
Hier wat uitleg en verhelderende plaatjes: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/inde ... bID=171812" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wat uitleg en verhelderende plaatjes: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/inde ... bID=171812" onclick="window.open(this.href);return false;
-
werli
- Donateur (2x)

correctie : dan moet ik die met losse ring al wel gezien hebben als die enkel gebruikt zijn tot 97/98
mvg werner
mvg werner