Excuses aan alle brabanders!

1978-1993
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Excuses aan alle brabanders!

Bericht door Christiaan94 » zo 14 sep, 2014 23:35

Oef, dat is bij oudere Saabs (lees mijn groene 96) toch precies het tegenovergestelde..

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 14 sep, 2014 23:41

Officieel moet op het kentekenbewijs van het BETREFFENDE exemplaar het trekgewicht vermeld staan. Dit is vaak alleen zo als er af-fabriek/exporteur/dealer een trekhaak onder zat. Bij montage achteraf moet dit officieel worden gewijzigd om aan alle regeltjes te voldoen, wat natuurlijk zelden gebeurt. De meeste agenten zullen daar ook geen sores over maken, als vergelijkbare voertuigen voldoen qua trekgewicht. Maar officieel als het niet op het kentekenbewijs staat mag je niet eens een aanhanger trekken, dus ook geen ongeremde van 750 kg!

Verder hebben turbopilot en jungleman beide gedeeltelijk gelijk, je mag met de nieuwe regels (B + code 96 ipv BE) tot 4250 kg treingewicht (en dan ook nog eens toegestane maximummassa, niet actueel gewicht!), maar die code 96 komt er alleen op als je de cursus hebt gevolgd. In tegenstelling tot wat velen denken krijg je die code 96 dus niet kado bij B, je moet apart examen doen, hetzelfde als voor BE gold. Zonder aanvullend examen op B mag je enkel tot 3500 kg treingewicht rijden waarbij 3500 = toegestane maxmassa van beide voertuigen opgeteld.

Kortom, om het makkelijk te houden:

B : je mag max. 750 kg aanhanger trekken OF max. 3500 kg (gecombineerde toegestane maximummassa) treingewicht rijden, aanhanger mag incl. belading tegenwoordig meer wegen dan ledige massa trekkende auto (vroegere regel) mits de auto dit gewicht daadwerkelijk mag trekken op kenteken (trekgewicht moet dus vermeld zijn!) en de gecombineerde maximummassa niet meer dan 3500 kg is.
(Mijn 9000 van 1340 kg mag bijv. 1800 kg trekken op kenteken, toegestane maxmassa auto = 1960 kg, bij elkaar 3760 en dat mag dus niet, ook al is de aanhanger leeg en weegt deze maar 500 kg! Officiëel mag je dus maar een aanhanger trekken met maximummassa van 1540 kg. Officieel om 1800 kg te mogen trekken moet (naast het hebben van BE of B+code 96) de toegestane max. massa van de trailer ook nog eens <=1800 kg zijn om deze te mogen trekken (ook zonder belading!)). Heb je dus een trailer die 2700 mag wegen kan je hem dus alleen trekken als je hem laat terugkeuren naar 1800 kg max massa (en ondanks de toegestane 2700 kg ontwerpgewicht mag hij vanaf dat moment ook niet zwaarder dan 1800 meer zijn achter een VW touareg die 3500 mag trekken ,om het makkelijk te houden!).

BE van voor 19-1-2013 : Zo heb ik hem, blijft van kracht ondanks de nieuwe regels. Je mag max. 7500 kg treingewicht (gecombineerde maximummassa auto+aanhanger incl. belading) rijden en er geldt geen gewichtsbeperking voor de aanhanger. Je mag in theorie dus met een auto met maxmassa 2000 kg een aanhanger van 5500 kg maxmassa trekken als de auto dit mag trekken volgens kenteken.

B + code 96 (het 'nieuwe' BE examen) : je mag max. 4250 kg (gecombineerde toegestane maximummassa voertuigen) treingewicht rijden, aanhanger mag max. 3500 kg toegestane maximummassa hebben (maar met een suzuki vitara van 1000 kg die die kar van 3500 kg maxmassa MAG trekken technisch gezien kom je niet weg officieel). Examen is hetzelfde als BE alleen de maximummassa is verlaagd, voor meer gewicht moet je nu C1E halen. Minimum leeftijd om dat te halen is 18 jaar (en niet 17).

In de praktijk kijkt men vooral of je grofweg aan de regels voldoet, of de boel juist beladen is (kogeldruk!!!) EN VAST STAAT. Ik zie te vaak mensen met 1 of zelfs géén spanband rijden. Levensgevaarlijk want het zal best blijven staan op de handrem e.d., tot je een noodstop moet maken in een bocht oid, dan heb je bijna gegarandeerd brokken. Het hoeft niet aan jezelf te liggen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 15 sep, 2014 7:22

het kromme van B, een grote lege trailer achter een corsa tje mag volgens mij wel (totaal < 3500 kg) maar leeg achter een range rover niet :-S+

btw als je de cursus doet, ga dan voor BE

voor de 9000 bestaat nog een trucje; toegestane maximum gewicht van de 9000 terug laten keuren, maar dat is meer een tip bij de caravan trekkers die over het maximum gaan.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 15 sep, 2014 10:55

turbopilot schreef:het kromme van B, een grote lege trailer achter een corsa tje mag volgens mij wel (totaal < 3500 kg) maar leeg achter een range rover niet :-S+
Nee, want de toegestane maximummassa van een lege trailer is meer dan een Corsa mag trekken. Of hij leeg onder het maximumtrekgewicht is doet niet terzake.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 15 sep, 2014 19:06

De vraag is ook of zo'n Corsa dat überhaupt van zijn plaats kan krijgen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 15 sep, 2014 21:06

dit bedoel ik
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=57lfp2" onclick="window.open(this.href);return false;

een RR waar je met een B rijbewijs net 300 Kg mag trekken :mrgreen:

Plaats reactie