Probleem Saab 9000
-
9000-95
- Donateur

Re: Probleem Saab 9000
pin 47 moet ook aan massa liggen. Zoniet, leg dan eens een verbinding tussen de negatieve signaaldraad van de lambdasonde en het blok. Negatieve signaaldraad is degene die op de afscherming van de sonde kabel zit, dacht de grijze maar dat weet ik niet zeker.
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
@robertw
Even afstand nemen zou inderdaad het beste zijn. Ware het niet dat er toch een bepaalde druk achter zit, ik heb me ingeschreven voor een trackday op 5 sept.
Als ik die weer afzeg zou dat de derde keer in successie worden.
@9000-95
Pin 47 heeft geen massa, morgen ga ik de sonde doorverbinden. Hoop toch echt dat het de oplossing is!!!
Even afstand nemen zou inderdaad het beste zijn. Ware het niet dat er toch een bepaalde druk achter zit, ik heb me ingeschreven voor een trackday op 5 sept.
Als ik die weer afzeg zou dat de derde keer in successie worden.
@9000-95
Pin 47 heeft geen massa, morgen ga ik de sonde doorverbinden. Hoop toch echt dat het de oplossing is!!!
-
robertw
5 september... leuk.. da's mijn verjaardag.. laat het een goed voorteken zijn 
/rw
/rw
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Vandaag pin 47 toch nog maar een keertje doorgemeten nu wel massa, kennelijk is er toch iets fout gegaan gisteren.
Hoewel het overbodig is de grijze draad doorverbonden met massa, geen verandering.
Ik loop nu toch te denken aan een brandstoftekort, pomp oid.
Ik neem de wijze woorden van robertw tot me en neem een weekje afstand van de zaak.
Hopelijk kom ik dan op een idee dat even geniaal als simpel is.
Tot zover eenieder, met name 9000-95 bedankt voor het meedenken en inbreng.
Jammer dat we niet tot een oplossing konden komen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Hoewel het overbodig is de grijze draad doorverbonden met massa, geen verandering.
Ik loop nu toch te denken aan een brandstoftekort, pomp oid.
Ik neem de wijze woorden van robertw tot me en neem een weekje afstand van de zaak.
Hopelijk kom ik dan op een idee dat even geniaal als simpel is.
Tot zover eenieder, met name 9000-95 bedankt voor het meedenken en inbreng.
Jammer dat we niet tot een oplossing konden komen.
Ik hou jullie op de hoogte.
-
9000-95
- Donateur

toevallig een 20 mhz bin in een 16 mhz ecu gestopt? Zie viewtopic.php?f=22&t=133981" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Nee hoor, het partnumber ECU is: 4302329 en de software id is: A5EZK71L.35L. Dus ook hier geen rare zaken.
Wordt vervolgd (over een kleine week of zo)
Wordt vervolgd (over een kleine week of zo)
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Even een kleine update, het heeft net even langer geduurd als een week….
Hoewel het dat niet kon zijn toch maar de brandstofpomp vernieuwd, was nog behoorlijk zoeken naar een constant onderdompelbare brandstofslang uiteindelijk toch gevonden (Gates 4219-05184).
Uiteindelijk bleek dit toch ook niet de oplossing te zijn, dwz het probleem is nog steeds prominent aanwezig.
Afgelopen maandag een proefritje gemaakt , bij terugkomst maar weer eens onder de motorkap gekeken. Wat zag ik tot mijn verbazing, een rood aangelopen turbo. Op zich niets mis mee natuurlijk ware het niet dat ik zeer rustig gereden heb. Er zijn nu m.i. nog maar een paar mogelijkheden over wat dit zou kunnen veroorzaken.
- Mengsel te arm.
- Uitlaatkleppen gaan te vroeg open.
Vandaag nogmaals de kleppendeksel gelicht nokkenassen staat prima.
Blijft dus over een te arm mengsel………….

Hoewel het dat niet kon zijn toch maar de brandstofpomp vernieuwd, was nog behoorlijk zoeken naar een constant onderdompelbare brandstofslang uiteindelijk toch gevonden (Gates 4219-05184).
Uiteindelijk bleek dit toch ook niet de oplossing te zijn, dwz het probleem is nog steeds prominent aanwezig.
Afgelopen maandag een proefritje gemaakt , bij terugkomst maar weer eens onder de motorkap gekeken. Wat zag ik tot mijn verbazing, een rood aangelopen turbo. Op zich niets mis mee natuurlijk ware het niet dat ik zeer rustig gereden heb. Er zijn nu m.i. nog maar een paar mogelijkheden over wat dit zou kunnen veroorzaken.
- Mengsel te arm.
- Uitlaatkleppen gaan te vroeg open.
Vandaag nogmaals de kleppendeksel gelicht nokkenassen staat prima.
Blijft dus over een te arm mengsel………….

-
9000-95
- Donateur

Tja, zo'n turbo is al gauw lekker warm maar na een rustig ritje is dit wel erg heet ja. Zoiets verwacht je eerder direct na een stuk snelweg. De vraag is echter of het zo heet wordt door arm draaien, ik geloof daar niet zo in.
Je lambdasonde signaal laat immers zien dat je niet arm draait, pendelt netjes en onder belasting in openloop blijft hij keurig rijk. Hoe rijk precies weet je niet met een smalband sonde, maar in elk geval zit je aan de goede kant van AFR 14.7.
En stel dat de sonde er naast zit, dan zouden je fueltrims dat laten zien omdat je dan adaptatie krijgt richting arm. Da's ook niet het geval. Tenzij je én een te lage brandstof druk hebt én een slecht metende sonde, en de twee problemen elkaar exact compenseren. Kans daarop is wel heel klein natuurlijk. Bovendien bevestigt de viergas meting dat je mengsel klopt, in elk geval stationair, en dat kan alleen als het lambda systeem goed werkt en correct meet.
Wat je wel hebt is dat er (al dan niet terecht) veel knock gedetecteerd wordt en daardoor wordt de ontsteking maximaal verlaat. Dat jaagt je EGT wel lekker op en zou best wel eens de verklaring kunnen wezen voor je lichtende turbootje.
Blijft dus de vraag wat dan wel. Motor heeft goede compressie en de distributietiming heb je 2x gechecked. Wel de goede nokkenassen erin? Heb je het bdp merkteken op de krukaspoelie gechecked met een lange schroevedraaier op de zuiger? Andere lambda al getest?
Of zou je uitlaat niet gewoon potdicht kunnen zitten, jaagt ook de egt omhoog. Kat gesmolten?
Je lambdasonde signaal laat immers zien dat je niet arm draait, pendelt netjes en onder belasting in openloop blijft hij keurig rijk. Hoe rijk precies weet je niet met een smalband sonde, maar in elk geval zit je aan de goede kant van AFR 14.7.
En stel dat de sonde er naast zit, dan zouden je fueltrims dat laten zien omdat je dan adaptatie krijgt richting arm. Da's ook niet het geval. Tenzij je én een te lage brandstof druk hebt én een slecht metende sonde, en de twee problemen elkaar exact compenseren. Kans daarop is wel heel klein natuurlijk. Bovendien bevestigt de viergas meting dat je mengsel klopt, in elk geval stationair, en dat kan alleen als het lambda systeem goed werkt en correct meet.
Wat je wel hebt is dat er (al dan niet terecht) veel knock gedetecteerd wordt en daardoor wordt de ontsteking maximaal verlaat. Dat jaagt je EGT wel lekker op en zou best wel eens de verklaring kunnen wezen voor je lichtende turbootje.
Blijft dus de vraag wat dan wel. Motor heeft goede compressie en de distributietiming heb je 2x gechecked. Wel de goede nokkenassen erin? Heb je het bdp merkteken op de krukaspoelie gechecked met een lange schroevedraaier op de zuiger? Andere lambda al getest?
Of zou je uitlaat niet gewoon potdicht kunnen zitten, jaagt ook de egt omhoog. Kat gesmolten?
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Oke, een te arm mengsel is het dus niet. Uitlaat niet gecheckt op verstoppingen, maar als deze verstopt zou zijn zou dat een verklaring voor de rode gloed op de turbo. Maar nog geen verklaring voor de fuelcuts en knocks.
Kat was er al tussenuit gehaald en vervangen voor een downpipe zonder kat.
Lambda was al vervangen, dus hier ook geen mogelijke oorzaak.
Nokkenassen niet gecontroleerd op juistheid, maar ik kan me niet voorstellen dat verkeerde inzitten.
Timing is gecontroleerd met de schroevendraaier en het merkteken(tje) op de poelie. 1e cil op bdp en merktekens op poelie staat gelijk evenals de merktekens op de nokkenas.
Morgen maar even de uitlaat vervangen, toevallig heb ik er nog een liggen.
Wordt vervolgd.
Kat was er al tussenuit gehaald en vervangen voor een downpipe zonder kat.
Lambda was al vervangen, dus hier ook geen mogelijke oorzaak.
Nokkenassen niet gecontroleerd op juistheid, maar ik kan me niet voorstellen dat verkeerde inzitten.
Timing is gecontroleerd met de schroevendraaier en het merkteken(tje) op de poelie. 1e cil op bdp en merktekens op poelie staat gelijk evenals de merktekens op de nokkenas.
Morgen maar even de uitlaat vervangen, toevallig heb ik er nog een liggen.
Wordt vervolgd.
-
gertram
- Donateur (3x)

Verstopte klepstoters? Zou verklaren waarom het probleem pas bij warme motor optreed, de klepstelen zijn dan langer geworden en laten verbrandend mengsel door. Turbo kan hier ook goed heet van worden.
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Gisteren de uitlaat na de downpipe losgehaald, resultaat precies hetzelfde alleen met iets meer geluid…Fuelcuts en een rode gloed op de turbo (rustig gereden).
Vandaag, tegen beter weten in alles nog maar eens een keer vervangen.
- APC klep.
- Computer incl software
- Di cassette
- Bougies
- Vacuümslangen
- Terugslagklepje op kleppendeksel
Net terug van een klein rondje resultaat: turbo ziet nu nog roder als `normaal
Klepstoters dat zou ook nog een mogelijkheid zijn, zeker niet makkelijk te controleren?
Vandaag, tegen beter weten in alles nog maar eens een keer vervangen.
- APC klep.
- Computer incl software
- Di cassette
- Bougies
- Vacuümslangen
- Terugslagklepje op kleppendeksel
Net terug van een klein rondje resultaat: turbo ziet nu nog roder als `normaal
Klepstoters dat zou ook nog een mogelijkheid zijn, zeker niet makkelijk te controleren?
-
gertram
- Donateur (3x)

Compressiemeting zou minder moeten zijn bij warme motor.
Cilinderlektest met warme motor kan ook nog, zuiger bovenin aan het einde van de compressieslag.
Ik heb wel eens stoters schoongemaakt.
Op tijd zetten en kettingspanner plus nokkenassen er uit.
De stoters kun je gewikkeld in een doek uit elkaar krijgen door perslucht in het toevoergaatje te drukken. Soms zitten ze te vast, met een tang de binnenste zuiger vastpakken en draaien/trekken/duwen, dan weer perslucht er op.
Als de binnenste zuiger/cilinder er uit is kun je met een onscherp dun voorwerp het balletje indrukken en loopt de olie er uit.
Uitspoelen met wasbenzine of thinner.
Cilinderlektest met warme motor kan ook nog, zuiger bovenin aan het einde van de compressieslag.
Ik heb wel eens stoters schoongemaakt.
Op tijd zetten en kettingspanner plus nokkenassen er uit.
De stoters kun je gewikkeld in een doek uit elkaar krijgen door perslucht in het toevoergaatje te drukken. Soms zitten ze te vast, met een tang de binnenste zuiger vastpakken en draaien/trekken/duwen, dan weer perslucht er op.
Als de binnenste zuiger/cilinder er uit is kun je met een onscherp dun voorwerp het balletje indrukken en loopt de olie er uit.
Uitspoelen met wasbenzine of thinner.
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Compressietest nogmaals gedaan en het was aanmerkelijk minder als enige tijd geleden
- Cyl 1 160 psi
- Cyl 2 160 psi
- Cyl 3 145 psi
- Cyl 4 165 psi
Warm 5 psi meer
De klepstoters aan de uitlaatkant zijn eruit gehaald, maar kan met geen mogelijkheid een op en neer beweging krijgen in het binnenste zuigertje krijgen (ronddraaien lukt wel).
Ik vermoed dat ze allemaal zijn overleden, wat op zich ook al bijzonder is lijkt me.
Uit een andere kop heb ik er een aantal uitgehaald, ze zijn prima op en neer te bewegen.
Deze ga ik monteren, eens kijken of het iets uitmaakt… fingers crossed
- Cyl 1 160 psi
- Cyl 2 160 psi
- Cyl 3 145 psi
- Cyl 4 165 psi
Warm 5 psi meer
De klepstoters aan de uitlaatkant zijn eruit gehaald, maar kan met geen mogelijkheid een op en neer beweging krijgen in het binnenste zuigertje krijgen (ronddraaien lukt wel).
Ik vermoed dat ze allemaal zijn overleden, wat op zich ook al bijzonder is lijkt me.
Uit een andere kop heb ik er een aantal uitgehaald, ze zijn prima op en neer te bewegen.
Deze ga ik monteren, eens kijken of het iets uitmaakt… fingers crossed
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Nou,dat was dus ook een zinloze exercitie alle zijn 16 klepstoters vervangen, voor wat ik dacht prima exemplaren. Helaas het heeft niet zo mogen zijn, de turbo ziet nog net zo rood als enige dagen geleden.
Blijven nog een paar vragen over:
- Hoe snel kleur een turbo van een 9000 normaal?
- Als de binnenste zuiger van een klepstoter met de hand kan worden ingedrukt is deze dan defect of juist niet?
Mocht er nog iemand een idee hebben, ik sta open voor alles!!
Blijven nog een paar vragen over:
- Hoe snel kleur een turbo van een 9000 normaal?
- Als de binnenste zuiger van een klepstoter met de hand kan worden ingedrukt is deze dan defect of juist niet?
Mocht er nog iemand een idee hebben, ik sta open voor alles!!
-
gertram
- Donateur (3x)

Jammer. Lastig probleem.
Roodgloeiende turbo ontstaat niet in korte tijd met lage belasting. Ik heb het twee keer gehad toen er iets tussen turbinewiel en -huis was gekomen
Aan de andere kant is een stoter die je niet in kunt drukken ook niet per definitie defect. Kan ook zijn dat de afdichting nog heel goed is en hij vol zit met olie. Verstopt zou kunnen maar hoeft niet. Probeer maar eens uit elkaar te persen, goede kans dat hij daarna weer veert.
Roodgloeiende turbo ontstaat niet in korte tijd met lage belasting. Ik heb het twee keer gehad toen er iets tussen turbinewiel en -huis was gekomen
Dat kun je zo niet zeggen. Je kunt wel zeggen dat deze niet vol zit met olie en niet verstopt is. Compressieverlies kun je er m.i. i.i.g. niet van krijgen.Onsjos schreef:Als de binnenste zuiger van een klepstoter met de hand kan worden ingedrukt is deze dan defect of juist niet?
Aan de andere kant is een stoter die je niet in kunt drukken ook niet per definitie defect. Kan ook zijn dat de afdichting nog heel goed is en hij vol zit met olie. Verstopt zou kunnen maar hoeft niet. Probeer maar eens uit elkaar te persen, goede kans dat hij daarna weer veert.