Nairua's 9-3 SS 2.0T Aero

2002-2012
Plaats reactie
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Nairua's SS 2.0T Aero (MY03)

Bericht door carlsson » ma 08 apr, 2013 5:08

Bij oudere Saab varianten wordt er wel meer met nokken-assen gedaan, was vroeger een van de standaard tuning maatregelen.
De standaard nokken-as is gewoon een door de fabrikant bedachte kleptiming, die uiteraard ook een grote invloed heeft op het karakter van de motor.
Vaak is het wel een samenspel tussen verschillende componenten en het computerprogramma van de ECU.
M.i. kun je die nokken assen gewoon omzetten, want aan de compressie is niets veranderd, dus hij gaat niet de kleppen door de zuigers slaan :wink:

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » zo 12 mei, 2013 23:48

Nairua schreef:Zoals sommige van jullie weten was er op de meeting in Goes vastgesteld dat ik een bobbel op de rand van mijn band had zitten. Bij inspectie bleek ook dat m'n mooie 19" Hirsch velgen, beiden, van voren een aardige klap te verwerken hebben gekregen. Waarschijnlijk meerdere. Met als gevolg dat die velgen niet meer helemaal rond zijn. Heel fijn, en duur. Er zitten alweer twee nieuwe banden op maar ik vermoed dat de Koni FSD, in ieder geval voor aan de bestuurderszijde is overleden. Wellicht die aan de passagierszijde ook. Koni geeft dan wel levenslange garantie, maar ze zullen vast niet on the spot vervangen kunnen worden.
Na de meeting in Goes direct twee nieuwe voorbanden laten monteren, echter kreeg de linkervoorband nu weer dezelfde issues. Overigens lagen mijn problemen grotendeels aan de Koni FSD's, die niet lief samen spelen met verlaagde Eibach vering. (-30mm). Had er research naar gedaan, iemand anders met dezelfde combi had geen problemen maar ik vermoed dat hij wat positiever was omdat hij met 17" rond rijdt.

Bilstein (B8) laten monteren, ik blij, Saab blij. De gigantische schokken heb ik niet meer. 19" blijft oncomfortabel, dus ik ga terug naar 18". Nu nog iets deftigs zien te vinden.

Ondertussen ben ik zelf met T8 suite bezig (wacht al meer dan een maand op een offerte van Maptun) en de TuneMeUp functie doet in principe leuk zijn werk. Zit wel met een P0606, maar het houdt me van de straat. Kan vergelijken met diverse bin's dus ik zal er wel uitkomen. ;)

mannetje02
Geregistreerd lid

Bericht door mannetje02 » ma 13 mei, 2013 12:36

Als je 18" zoekt, zou ik in eerste instantie gaan voor ALU65 (10 spoke).

Maar er zijn veel mooie alternatieven, vraag is alleen hoe die staan op de SS pre-facelift; bv Turbine velgen, SPLIT velgen, 5-spoke (ALU73)...

Ben benieuwd welke je uiteindelijk gaat kopen! Succes.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 13 mei, 2013 20:57

Zit wel met een P0606, maar het houdt me van de straat
P0606 00 betekend dat de zelfdiagnose van de stuurunit een interne communicatiestoring gevonden heeft, dit kan betekenen dat er elektrische storingen zijn in het interne elektronica van de stuurunit in dat geval is vervanging de enige optie of als het artikelnummer van de stuurunit 55354562 voor de B207R is, dan moet de software in de stuurunit bijgewerkt worden naar de laatste versie omdat deze artikelnummer deze storingscode verkeerd zou kunnen detekteren, daarnaast kan deze storing kan ook worden verkregen als de massakabel van de druksensor inlaatleiding niet goed is.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » ma 13 mei, 2013 23:55

jansen schreef:
Zit wel met een P0606, maar het houdt me van de straat
P0606 00 betekend dat de zelfdiagnose van de stuurunit een interne communicatiestoring gevonden heeft, dit kan betekenen dat er elektrische storingen zijn in het interne elektronica van de stuurunit in dat geval is vervanging de enige optie of als het artikelnummer van de stuurunit 55354562 voor de B207R is, dan moet de software in de stuurunit bijgewerkt worden naar de laatste versie omdat deze artikelnummer deze storingscode verkeerd zou kunnen detekteren, daarnaast kan deze storing kan ook worden verkregen als de massakabel van de druksensor inlaatleiding niet goed is.
Ja, klopt. Punt is echter als ik andere software flash ik geen problemen heb. (minimale verschillen)
Vandaag nog eens lopen testen, het komt vooral voor in de 6de versnelling rond 3250 toeren. Heb het ook een paar keer gehad in z'n 3-4 bij 3750tpm. Ben nu de logfiles (datalogger) aan het analyseren of ik daar nog iets wijzer van word.

Ik heb trouwens nog een andere ECU liggen, maar die moet nog getrouwd worden. ;)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » di 14 mei, 2013 21:40

Punt is echter als ik andere software flash ik geen problemen heb
Met andere software flashen bedoel je zeker de tuningssoftware laden, met software bijwerken bedoel ik SPSen en dan bedoel ik het gehele oude software vervangen/updaten naar de laatste software van Saab zonder bugs en daarop moet je dan de tuningssoftware op loslaten, anders kom je gewoon een keertje langs dan trouw ik gelijk die andere ECU ook voor je, dan kan je ze gewoon uitwissellen en uit proberen.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » do 16 mei, 2013 23:49

jansen schreef:
Punt is echter als ik andere software flash ik geen problemen heb
Met andere software flashen bedoel je zeker de tuningssoftware laden, met software bijwerken bedoel ik SPSen en dan bedoel ik het gehele oude software vervangen/updaten naar de laatste software van Saab zonder bugs en daarop moet je dan de tuningssoftware op loslaten, anders kom je gewoon een keertje langs dan trouw ik gelijk die andere ECU ook voor je, dan kan je ze gewoon uitwissellen en uit proberen.
Ik laat je iets weten. :)

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » ma 20 mei, 2013 0:59

Nairua schreef:Shopping lijst:
Coilover kit: http://www.maptun.com/shopProduct.php?pid=4278" onclick="window.open(this.href);return false; Of toch maar weer FSD met Hirsch veren of Bilstein B6/8 met Hirsch veren.
Turbo: http://www.maptun.com/shopProduct.php?pid=2598" onclick="window.open(this.href);return false; (18/19T is ook nog een optie)
Uitlaat: http://www.maptun.com/shopProduct.php?pid=2713" onclick="window.open(this.href);return false; (Betstaat er nog iets in 3"?)
Velgen: 2x 19" nabestellen of een set van 18" Hirsch vinden.
Klaarrr. Coilover is het dus niet geworden. Wel Bilstein B8. Turbo is onderweg uit Zweden, een 19T. Nieuwe pakkingen zijn ook besteld. Uitlaat wacht ik even mee tot erweer budget is, maar de keuze is al gevallen op een custom made vol 3" systeem. Velgen zijn ook weer in orde: 18" 8x8,5J ET35 5x110 ASA velgen met heerlijke Michelin PS2 banden.

*blij*

Die Hirsch velgen zijn dus bij deze te koop. ;) (zie onderschrift)

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » za 15 jun, 2013 19:29

So... Feest op de snelweg. Bij 120-130 ineens vermogensverlies en volgens de uitlaat was er een nieuwe paus gekozen.

Start niet meer & 3 liter koelvloeistof verdwijnt zomaar.

Eddie
Geregistreerd lid

Bericht door Eddie » za 15 jun, 2013 19:59

Dat klinkt niet goed...

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » za 15 jun, 2013 21:19

Koelvloeistof op m'n bougies. Maw: Koppakking, me dunkt. Eens zien hoe we dat weer gaan regelen.

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » ma 24 jun, 2013 16:07

Ik vrees dat dit het einde is van de Saab. Voorlopig. Hij is deze morgen naar de garage gebracht en dit is de voorlopige conclusie:
- Aandrijfstang verbogen
- Cilinderkop gescheurd
- Cilinder #3 heeft compressieverlies, zit vol met water, reden wist ze niet exact.

Morgen krijg ik een offerte.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 24 jun, 2013 16:57

Tjonge Olaf, da's vervelend nieuws... :?

Nairua
Donateur
Donateur

Bericht door Nairua » ma 24 jun, 2013 21:29

Ofwel een nieuw blok ofwel iets kleiners/zuinigers.

Zou erg @#$ zijn als het financieel beyond repair is.

*frusty*

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » ma 24 jun, 2013 23:21

Misschien een gekke opmerking, maar ik rij veel dagelijkse km's en korte afstandjes met een klein goedkoop A segment doosje. De Saab ernaast voor fun en afstanden. Is dat misschien een optie om te doen en de 9-3 even aan de kant zetten, want de Saab helemaal afschrijven lijkt ne zonde, prachtige machine !

Plaats reactie