voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
gustav
- Geregistreerd lid
Bericht
door gustav » za 03 mar, 2012 16:52
Hoi,
Net even wezen tanken in Duitsland 46 liter voor 50 euro

.
Op weg naar huis kreeg ik de melding second adapt 75%.
De komende weken maar is flink gaan proef rijden tot nu toe de eerste 50 km bevalt het heel goed.
Groetjes
-
gustav
- Geregistreerd lid
Bericht
door gustav » ma 12 mar, 2012 14:37
Hoi,
Heb nu zo'n dikke 300 km met m'n eerste tank e85 gereden en het bevalt zeer goed moet ik toegeven.
Heb geen problemen gehad met de koude start wel dat ie in de eerste sekonden wat rommelig loopt en als ik 'm te vlot in de r zet loopt ie ff niet goed.
Bij een handbak zou je dan met de koppeling kunnen spelen, maar als ik de oprit af ben is er niks meer aan de hand.
Ik ga dan ook zeker sparen en dan de rest vervangen.
Alhoewel hij nu al heel soepel en vlot en makkelijk oppakt, ik ben geen fan van de sportstand van een automatische bak dat rijd me te zenuwachtig en hoogtoerig maar in het begin keek ik steeds omdat ik dacht dat ie in de sportstand stond.
Alleen dan minder zenuwachtig en soepeler en geleidelijker, ben benieuwd hoe het is als ik de rest vervang.
Heb wel een vraag is het verstandig om zo nu en dan ook benzine te tanken?
Of kun je ook gewoon altijd op e85 rijden?
Groetjes
-
AR
- Donateur (2x)

Bericht
door AR » ma 12 mar, 2012 23:55
Ik rijd meestal E85, en om de 5 tanken een keertje Euro/98. Zo zit ik eigenlijk altijd rond de E70 in de tank en dat bevalt prima.
Gr Arco
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Bericht
door Coenwagner » di 13 mar, 2012 0:08
gustav schreef:
Heb wel een vraag is het verstandig om zo nu en dan ook benzine te tanken?
Of kun je ook gewoon altijd op e85 rijden?
Ik rijd altijd op Bio Ethanol. De pomp zit 2 kilometer van mijn huis!
-
Tubefreak
- Donateur

Bericht
door Tubefreak » di 03 apr, 2012 10:43
Het groene onderzoeksbureau CE te Delft heeft namens Greenpeace "onderzoek" gedaan naar hoe groen biobrandstof is.
De intro.
Het volledige rapport.
Het overzicht op basis van enkele door hen bepaalde criterea:

.
Vind het rapport niet erg sterk. De punten waarop ze vergelijken zijn de moeite waard om te bediscussiëren, net als de wegensfactoren.
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » di 03 apr, 2012 10:55
Ik ken het rapport niet maar ik mis in de tabel de 2de generatie brandstoffen... als die niet beschreven staan is het wat mij betreft oude koek, mosterd na de maaltijd, en dus een vrij zinloos rapport...
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_generation_biofuels" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik zal het eens doornemen

-
wouter1220
- Donateur

Bericht
door wouter1220 » za 14 apr, 2012 15:03
Zie op de site van Taliaferro dat ze 875CC injectoren verkopen voor een zeeeeeeeer aantrekkelijke prijs ($225)
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=860
Lees dat op stevig getunede bio-ethanol motoren 630cc zelfs tekort schiet. Zijn deze injectoren verder plug-and-play?
Kan de ECU deze nog wel aansturen? Ik zie ze verder niet aangeboden worden door europese tuners nl....
Wil zelf ook op termijn over naar bio-ethanol en ik kan uit de states heel gemakkelijk spullen laten komen, zonder
last te hebben van verzendkosten en inport belastingen enz..
-
inactief
- Geregistreerd lid
Bericht
door inactief » za 14 apr, 2012 15:12
Fuel rail moet omhoog & software moet aangepast worden.
875 cc is nog niet zo "uitgediept" als 630's.
Ik rijd als een van de weinigen op 875cc op een 2.0, 2.3 zijn er wereldwijd al enkelen meer.
Persoonlijk zou ik bij 630 blijven als je nog niet meer nodig hebt, 875s rijden koud niet zo fijn als de 630s vind ik tot op heden.
-
wouter1220
- Donateur

Bericht
door wouter1220 » za 14 apr, 2012 16:39
Software moet zowieso aangepast worden, ook als je met 630cc's rond gaat rijden. Zijn deze
wel plug & play? Mijn nieuwschierigheid werd meer gewekt door het feit dat 630 en 875 hetzelfde
kosten bij taliaferro.
Stel ik wil een 2.3t met een TD04HL-15T, alu intercooler en 3" uitlaat zonder cat laten tunen +
bio-ethanol geschikt maken (als we dan toch aan het tunen zijn....). Heb ik dan genoeg aan
630cc injectoren (uiteraard icm een dikke brandstofpomp)?
edit: Lees weer eens niet alles... Een setje spacers bij Taliaferro kost welgeteld 5$ en de 630cc`s
zijn gewoon plug & play.
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » za 14 apr, 2012 16:53
Wat voor vermogen mik je?
630's zijn genoeg voor een 15T, echter die 875's zijn betere (meer lineair, schijnt...) injectoren.
Ga je zelf aan de slag? Voor de 630's is er genoeg te vinden, wat betreft de 875's is het wat dunner bezaaid.
Ik zou voor de 875's gaan... he, verrek... heb ik al gedaan

-
millerman
- Donateur (3x)

Bericht
door millerman » za 14 apr, 2012 16:54
Yep, dan heb je aan die 630cc genoeg. Zolang je geen grotere intakebuis (cobra), groter turbinehuis of groter compressorwiel monteert, heb je die 875cc's zeker niet nodig.
-edit- Ah, die knaap hierboven is me net te snel af

Mijn advies gaat puur over de noodzaak van grotere injectoren voor groter vermogen.
-
Tubefreak
- Donateur

Bericht
door Tubefreak » za 14 apr, 2012 19:07
Maptun site geeft een goede indicatie welk vermogen er mogelijk is per setup. Je zegt trouwens catloos, dat wordt lastig met je apk keuring.
-
wouter1220
- Donateur

Bericht
door wouter1220 » za 14 apr, 2012 20:57
Hardwarematig ga ik alles zelf doen, heb beschikking over een brug, en een zeer coulante APK keurstation
op de hoek van de straat. 1x per jaar de uitlaat wisselen is dus niet zo`n probleem voor mij.
Softwarematig is andere koek... Of laat ik het zo zeggen: totaal onbekende koek. Hier heb ik dus hulp
bij nodig...
Mijn target: zo rond de 300pk op Bio ethanol. Maptun zegt met hun stage 4 upgrade 285pk/440nm uit
een 2.3t te kunnen halen. En dat is nog zonder grotere intercooler, op benzine. 300pk op E85 zou dan toch
do-able moeten zijn?
Mijn beoogde aanpassingen:
- 15T#6 turbo (neobrothers heeft een mooie aanbieding icm king-cobra intake)
- alu intercooler
- complete 3" JT pijp (zonder kat)
- high flow benzine pomp (met 3,5bar FPR)
Enige waar ik nog over aan het puzzelen ben zijn de injectoren. Prijsverschil op de site van Taliaferro
is nl 0,0. Letterlijk... Enige wat ik nodig heb zijn spacers om mn injectorrail omhoog te krijgen. Ook
die staan op die site voor 5$.
Waar het dus op neer komt is: Heb ik ECHT die 875's nodig om comfortabel 300pk te kunnen draaien op
E85 en KUNNEN tuners met 875's overweg?
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » za 14 apr, 2012 21:22
300 pk ga je ook wel halen met een standard #5 huis.
FMIC is altijd goed,
3.5 bar FPR zou ik laten (niet nodig en gaat het alleen maar extra gecompliceerd maken...)
Voor spacers heb ik gewoon moeren gebruikt van ongeveer 1 cm hoog (nadat ik een spacer had laten vallen... en kwijt was...). De Injectoren zijn 11 mm langer dan de standaard Bosch pieledingen maar dat luistert niet op de mm...
Waarom niet voor een andere nokken-as? Kost weinig en heb je veel plezier van.
... en dan zou ik ook een 3" DP met sport of race cat monteren, wel zo makkelijk... en die doen ook nog niet moeilijk bij 300 pk...
-
Tubefreak
- Donateur

Bericht
door Tubefreak » za 14 apr, 2012 23:19
Met jouw lijstje zit je bij e85 op 315pk. Let wel op je koppelingsplaat!