Stotteren en sissen.....
-
segerink
- Geregistreerd lid
Stotteren en sissen.....
Sinds kort heeft de Saab 9-5 last van stotteren, terugvallen in toeren (bij schakelen van D of R naar P of N) en onrustig rijden. Wat opvalt is bij plotseling intrappen van het gas er een sissend geluid hoorbaar is. De vacuumslangen heb ik reeds vervangen door siliconen. Ook de Bypass Valve is vervangen en op advies van Saab Twente heb ik gisteren ook het gasklephuis vervangen, resulaat '0'. Wat mij logisch lijkt is een lek ergens in het turbosysteem, vervelende is dat dat niet met een stilstaande auto is te testen. Iemand ervaring met het controleren op dichtheid van het turbosysteem of iemand soortgelijke ervaringen?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Stotteren en sissen.....
Als ik mij niet vergis wil het wel eens voorkomen dat de slang tussen de intercooler en de buis, die naar het inlaatspruitstuk gaat, wil openbarsten. 
-
inactief
- Geregistreerd lid
Het lijkt me dat de intercooler lek is, of de slangen van of naar de intercooler. Of dat er een aansluiting op het spruitstuk lekt.
Testen is lastig, je zou eens kunnen denken aan perslucht.
Goed zoeken en voelen, dat is de beste methode!
Testen is lastig, je zou eens kunnen denken aan perslucht.
Goed zoeken en voelen, dat is de beste methode!
-
segerink
- Geregistreerd lid
Klopt, ik ben het met je eens dat er misschien een lek zit in het intercoolersysteem en of aansluitende slangen. Zo op het oog is het niet zichtbaar en ook niet voelbaar. Perslucht lijkt me een oplossing ook al omdat bij een stilstaande auto de turbo niet werkt(?) en dat het sissende geluid alleen waarneembaar is bij een rijdende auto waarbij de turbo wordt aangesproken. Heeft iemand hier ervaring mee of een plan van aanpak?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Ja, alleen heb je wel daarvoor geschikt gemaakt speciaal gereedschap, wat mij betreft een rondstuk buis waaraan aan het ene uiteinde een plaat gelast is/je een plaat last/laat lassen, daarin een gat boort en een (banden)ventiel plaatst/laat plaatsen en dan met name het deel waarmee je de onderdelen van de intercooler, slangen en dergelijke onder druk kunt zetten en dat stuk gereedschap komt aan aan uiteinde van alle slangen, de intercooler e.n.z., e.n.z en wordt dan gemonteerd met een slangklem op een van de slangen en aan het nadere uiteinde luister het niet zo nauw wat voor een hulpstuk(je) je gebruikt, desnoods een spuitbus(je) die je met een slangklem vastzet en verder heb je dan ook een drukmeter nodig die sowieso de maximale druk aan kan geven en in het geval dat er een (banden)ventiel is geplaatst op het speciale gereedschap, dan kun je volstaan met een bandendrukmeter. 
Veel succes!!
Veel succes!!
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
auto op bokjes en handrem zetten, dan in versnelling zetten en iemand anders gas laten geven (of met de hand bij de gaskabel)......wel rustig aan gas geven en zorg dat de auto echt stabiel op die bokken staat......
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Stotteren en sissen.....
Zou dat lukken op de 9-5? Een elektronisch gasklephuis met gaskabel? 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
hmmm zat in 9000 modus, dus toch hulpje nodig 
-
inactief
- Geregistreerd lid
Je kunt gewoon gasgeven onder de kap met de "reserve" gaskabel.Tubbe schreef:Zou dat lukken op de 9-5? Een elektronisch gasklephuis met gaskabel?![]()
Toch bouwt ie zonder belasting nageneg geen turbodruk op.
Lastig proberen dus, en bovendien "niet de veiligste oplossing".
Ik zou opteren voor alles zoveel moegelijk vrij maken zodat je IC en aansluitingen goed kunt zien / voelen.
-
windekind
- Donateur

Kan je niet gewoon een slangetje op het nippel van de wastegate op het blaasgedeelte van de turbo zetten en deze op een huis en tuin compressortje zetten, of op een bandenpomp bij de benzinepompstation. dan het luchtfilterhuis dichtdrukken met een flinke lap en blazen maar. Dan hoor je wel waar het lekt. Ik omschrijf het maar simpel, want het is een simpele test. Als de druk te hoog wordt hou je de lap er toch niet in
Wel motor uit hè.
-
segerink
- Geregistreerd lid
Even hierboven zie ik staan "een elektronisch gasklephuis met gaskabel...." het is toch zo dat in de 9-5 de gaskabel het werk doet en de elektronica vervolgens ondersteund?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Het electrische gedeelte doet het werk, de gaskabel is alleen voor limp home / als het electrische gedeelte faalt.
-
segerink
- Geregistreerd lid
Ok, dan het volgende wat me is opgevallen. ik zie de gaskabel duidelijk bewegen als er gas gegeven wordt. Lijkt me ook logisch want er is een fysieke verbinding. Dit bewegen van deze gaskabel is echter niet primair de bediening van het gasklephuis? Ergens zit er een ontkoppeling van het bedienen van de gas/smoorklep, de limphome 'grendel' op de ronde schijf, met daar achter een veer. Deze wordt geactiveerd door soort van relais?
Wat me verder opvalt, is dat als ik onder de kap aan de gaskabel zit er extra gas wordt gegeven, misschien allemaal te technisch en niet duidelijk gevraagd, maar is het dan zo dat de gaskabel de elektronica aanstuurt?
Het zal toch niet zo zijn dat de door mij ondervonden problemen hier ergens veroorzaakt worden? Voor de goede orde, het gasklephuis heb ik onlangs vervangen en er branden geen waarschuwingslampjes, wel start de motor als deze warm is slecht en is er dan extra 'gaspedaal' nodig om te starten en het toerental even later rond de 8-900 te houden.
Wat me verder opvalt, is dat als ik onder de kap aan de gaskabel zit er extra gas wordt gegeven, misschien allemaal te technisch en niet duidelijk gevraagd, maar is het dan zo dat de gaskabel de elektronica aanstuurt?
Het zal toch niet zo zijn dat de door mij ondervonden problemen hier ergens veroorzaakt worden? Voor de goede orde, het gasklephuis heb ik onlangs vervangen en er branden geen waarschuwingslampjes, wel start de motor als deze warm is slecht en is er dan extra 'gaspedaal' nodig om te starten en het toerental even later rond de 8-900 te houden.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Je zoekt het nog steeds in het gaspedaal, maar volgens mij is het een luchtlek ergens.
Alle symptomen die je noemt zijn symptomen van een lucht / vacuum lek.
Als ik moet gokken ligt je intercooler slang er af ergens.
-
windekind
- Donateur

Helemaal mee eens. In ieder geval alle aansluitingen vanaf drukzijde turbo tot aan gasklephuis nalopen.G-ice schreef:Je zoekt het nog steeds in het gaspedaal, maar volgens mij is het een luchtlek ergens.