99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Goed op weg!

Bericht door Sonab » za 30 aug, 2025 9:30

Wat een geweldig verhaal. En respect voor je werk hoor. Deze auto gaat echt veel lol geven

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 31 aug, 2025 20:16

Ik was er toch vrij snel uit wat ik met de tank ging doen: eronderuit! :D
Eerst eronderuit dacht ik, dan de benzine eruit gieten (aangezien de plug het niet meer deed) en dan kijken wat mijn opties zijn. Gister meteen samen met een vriend aan de slag gegaan, want een stalen tank met nog zo'n 20L benzine wil je niet zomaar in je eentje proberen los te krijgen zonder brug. Dat ging soepel!

AfbeeldingAfbeelding

Gister onderweg ergens anders heen via marktplaats snel 5 20 liter jerrycans geregeld. Dan kon ik gaan spoelen, zonder al de schadelijke vloeistoffen over de oprit te gooien. De benzine eruit gegoten via de vultuit en maar meteen begonnen met spoelen. Daarvoor heb ik nu kokend (heet) water gemixed met soda erin gegoten. Met flink rond schudden en kiepen heb ik vrij veel mee kunnen pakken. Daarna met water gespoeld.

Dit wil ik morgen een aantal keer herhalen tot er (bijna) helder water uit de tank komt met spoelen. Nu moet ik morgen nieuwe soda gaan halen en eventueel grind om mee te schudden, maar ik hoor graag wat jullie ideeën nog zijn. Waar kan ik morgen het beste mee aan de slag om de tank zo schoon mogelijk te krijgen?
Dan kan hij er van het weekend weer onder.

Hier nog wat foto's van het proces vandaag:

De oude benzine, bijna 20 Liter toch:
[AfbeeldingAfbeelding

Het soda water in de tank, al flink wat schoongemaakt in de tank:
Afbeelding

De heerlijke soep eruit gegoten (het was eerst helder met een witte tint:
Afbeelding

Iemand die nog goede ideeën voor het reinigen heeft voor de boodschappen morgen?

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 31 aug, 2025 20:49

Ik heb de tank van mijn 95 gereinigd met scherp grind en deze (https://4taktwinkel.nl/1110006563-Tank-coating-set) reiniger. Daarna heb ik de tank geseald met de sealant uit de bovenstaande link. Werkte super’
Afbeelding

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » zo 31 aug, 2025 21:24

silvandam schreef:
zo 31 aug, 2025 20:49
Ik heb de tank van mijn 95 gereinigd met scherp grind en deze (https://4taktwinkel.nl/1110006563-Tank-coating-set) reiniger. Daarna heb ik de tank geseald met de sealant uit de bovenstaande link. Werkte super’
Afbeelding
Ik heb mij altijd afgevraagd toen ik in Burgum een 99 met aanhanger zag rijden met een betonmolen erop wat de bedoeling was…. :green_many: :green_many:

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 31 aug, 2025 21:30

Moet je de tank echt sealen? Deze set vind ik aardig aan de prijs voor wat ik wil bereiken (schone benzine de motor in zien gaan)

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 02 sep, 2025 10:31

Sealen is inderdaad niet nodig zo lang er niet te lang dezelfde ethanolhoudende brandstof in blijft staan.
Als er nog roest in zit werkt citroenzuur erg goed. Een koffiekopje per 10 liter water, liefst tot de nok toe vullen en dan 48 uur laten staan.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 02 sep, 2025 11:01

gertram schreef:
di 02 sep, 2025 10:31
Als er nog roest in zit werkt citroenzuur erg goed. Een koffiekopje per 10 liter water, liefst tot de nok toe vullen en dan 48 uur laten staan.
Ik heb het gister inderdaad met citroenzuur gedaan! Eerst wat meer soda gehaald en dan verzadigde oplossing van kokend water met soda en dan citroenzuur erbij. Dan in verschillende hoeken 10 minuten laten staan en flink geschud. Dan uitgespoeld met water.
Dit proces een paar keer herhaald. Aan het einde hard doorgespoeld met de harde tuinspuit en geprobeerd alle hoekjes te raken.

De tank ligt de komende dagen midden in de zon, zodat het laatste restje water verdampt. De binnenkant is in ieder geval mooi schoon, ik zie weer staal. 8) Hij was overigens niet echt geroest.

Goed mn best gedaan met jerrycans vullen, rechtsboven de oude benzine, rechtsonder het laatste spoelwater en links de soda mixen :D
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 02 sep, 2025 11:13

Mooi werk!!

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Stilletjes vooruit

Bericht door Tissa » di 30 sep, 2025 16:19

Zo, we zijn een heel stuk verder. Het schoonspoelen van de tank is goed gelukt en heb hem er weer mooi onder kunnen hangen. :D

Nog geen benzine ingedaan, want daarna was het de beurt aan de uitlaat! De uitlaat was compleet weggeroest aan de achterkant. Dat achterste stuk had ik al eens eerder verwijderd. Het voorste stuk zat er echter nog aan, maar deze liep niet door de middentunnel en had geen tussendemper. Dit vond ik erg storend. Daarom heb ik een hele tijd terug al van Simon Bergman zijn originele uitlaat van de 99 met twee dempers gekregen. Het enige probleem was dat deze niet op het uitlaatspruitstuk paste. Er waren twee problemen die vervolgens het verloop bemoeilijkten.

1. De oorspronkelijke uitlaat voor dit uitlaatspruitstuk was niet te vinden en liep waarschijnlijk niet door de middentunnel
2. Ik wist niet zeker of het uitlaatspruitstuk voor de nieuwe uitlaat op het blok pastte.

Na grondig onderzoek en een doorslaggevende foto van een vriend met een 99cc met die specifieke uitlaat eronder, kwam ik erachter dat het nieuwe spruitstuk op het oude blok past! Omdat ik de bevestingsmoeren van de uitlaat niet los kreeg moest ik even creatief zijn om het uitlaatspruitstuk te kunnen verwijderen. Het spruitstuk miste overigens 2 bouten! :-S+

AfbeeldingAfbeelding
Op de onderste foto kan je ook goed zien tegen welk probleem ik aan liep.

Vorige week ben ik langs Babbel geweest om wat spullen te halen, waaronder een nieuwe tweedelig uitlaatspruitstuk. Nu kon ik weer aan de slag! Allereerst het uitlaatspruitstuk monteren. Omdat het een oud B-blok betreft zijn het M10 bouten, ipv M8 die vanaf 1975 gebruikt werden. We hadden getest of die door de gaten pasten, dat deden ze, op het buitenste deel.. Ik kwam er onder de auto achter dat de gaten van het middelste deel 9mm waren :oops: Deze heb ik snel uitgeboord naar 11mm en toen kon ik m monteren. Ook nog even het hitteschildje aangepakt!

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gister was het tijd om de uitlaat te monteren. Het voorste deel ging redelijk soepel, ware het niet dat het gat in de bodem waar de twee buizen doorheen moeten te klein was. Dit gat heb ik simpelweg met wat liefelijk geweld wat groter gemaakt. En vervolgens de uitlaat met de krik omhoog tegen het uitlaatspruitstuk gezet en vervolgens vast. En warempel! Hij past perfect! :green_many:

Afbeelding

Toen nog het achterste deel, maar omdat ik op de grond werkte, zou ik nooit de achterdemper en eindpijp in zn geheel eronder krijgen. Ik moet ze dus eerst splitsen, maar ja, dat is decennialang aan elkaar gebakken. Ik heb daar grof geweld moeten gebruiken, maar heb er wel aan gedacht dat ik ze vervolgens weer goed op elkaar vast moet kunnen zetten. Dat is na veel gevloek en getier dan ook gelukt. Eerst de demper opgehangen, vastgezet aan de voorpijp met een al bestaande mof en vervolgend de eindpijp over de achteras op de demper gemonteerd. Dat was het rotste klusje, maar we hebben t geklaard! :mrgreen: Nu ziet het er zo uit:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Demper en eindpijp met geweld scheiden:
Afbeelding

Ook dacht ik dat de gordels niet werkten, maar het bleek dat je ze exact onder de goede hoek moet hebben gemonteerd, dus dat heb ik vandaag gedaan! Binnenkort kan het hele interieur er weer terug in 8)
Vandaag heb ik m ook gestart en wat is 'ie stil! Ongekend! Er komt echter wel wat rook vanuit de aansluiting blok-spruitstuk omdat hier geen pakking tussen zit. Ik ga dit nog een keer loshalen, iets laten zakker en alle belangrijke punten vloeibare pakking aanbrengen.
De grote update is in ieder geval dat Beauregarde nu eindelijk een uitlaat heeft en daarmee een stuk beschaafder is geworden :-P+

Afbeelding

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": stilletjes vooruit

Bericht door Tissa » di 30 sep, 2025 19:39

Nu met foto's!

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » di 30 sep, 2025 21:02

Goed werk weer! Respect!!!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 01 okt, 2025 8:56

Mooi staaltje klussen-op-de-oprit!

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Het Rijdt!!!!

Bericht door Tissa » za 04 okt, 2025 20:07

Vandaag is onverwachts een mijlpaal bereikt!!! :lol:

Een vriend van mij kwam langs om aan de 900 te komen werken. Uiteindelijk bleek daar niks spannends aan de hand, dus hadden we heel de dag nog open.
Ik was nooit geslaagd in het vastzetten van de hoofdkoppelingscilinder van de 99 en ik had daar een oplossing voor voor ogen, maar had deze week nog geen mogelijkheid gehad om het weer eens te proberen, na 2 mislukte pogingen.

Het probleem was als volgt:
Tissa schreef:
ma 23 dec, 2024 22:10
Ik heb hem zaterdag weer teruggeplaatst in de auto. Bij het demonteren viel me al op dat 'ie maar met één bout vastzat op het schutbord. Bij het terugplaatsen kwam ik erachter waarom. Wat is er allemaal met dit arme beestje gebeurd :wow: Gelukkig kunnen we dat met wat gepriegel met ringetjes en een moertje van binnenuit oplossen (als ik mijn vinger even martel)

Afbeelding

(Dat "gelukkig ... oplossen" bleek niet zo makkelijk)

De cilinder hoort met 2 bouten in het chassis geschroeft te zijn. Echter was 1 van die gaten compleet vermorzeld. Mijn oplossing was van onder een bout erdoorheen duwen en bovenaan met een moer vastzetten. Hier was ik al 2 keer in gefaald en toen hebben mijn oom en ik geprobeerd op er een bus in te persen en dan een bout van boven erin te draaien. Echter schoot bij gebruik van het pedaal meteen de bus eruit. En dat was hoe ik het had gelaten voor een hele poos. Nu met de extra tijd met twee man wilde ik toch mijn oplossing weer proberen. Ik moest m onder door het gat krijgen en die vriend moest m dat boven oppakken. Beneden is echter geen bewegingsruimte, er paste maar één vinger doorheen om het gat uberhaupt te voelen. We hebben het opgelost door van boven een ijzerdraad door het gat te laten zakken, ik die m binnen oppak en om de bout wikkel om hem vervolgens aan het draad omhoog te trekken en door het gat te begeleiden. En wat denk je, T WERKT! :D

Boven was overigens ook vrij weinig plek om te handelen:
Afbeelding

Nu ie vastzat kan ik het niet laten om hem proberen te ontluchten. Ik had gister een prachtige video ontvangen van forummer Sil waarin hij de remmen ontluchtte door op het reservoir te blazen. Na alle mislukte pogingen om de koppeling te ontluchten met een ontlichtingsset op de werkcilinder, was het mijn hoop dat deze techniek ook hier zo lukken. De vriend deed het ontluchtingsnippel open wanneer ik blies en dicht wanneer ik geen lucht meer had. Ik weet niet of ik ooit zo'n meesterlijke mix van smaken heb geproefd, maar er gebeurde nog niks, dus probeerde ik het even met het koppelingspedaal. Open, pedaal in, dicht, pedaal uit, open, pedaal in. En ja hoor, daar kwam olie uitgespoten! Enkele keren herhaald en toen de nippel dichtgedraaid. Toen geprobeerd, maar alleen de slang bewoog, de werkcilinder niet... Toen ik zag dat het gat van het pedaal naar de pusrod ovaal was, zakte de moed me in de schoenen. Maar opeens deed ie het!!!! De werkcilinder werkte!! Wat een vreugde! :applause: :applause:

Van deze ellende
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Naar deze vreugde was een geweldige mijlpaal in het proces.
Voordat ik kon schakelen, heb ik eerst olie in de versnellingsbak gegooid. Toen de auto gestart en weer een poos laten lopen. Hij liep perfect! En heerlijk rustig met de nieuwe uitlaat! En ik kon schakelen! Tijdens dat 'ie liep, schakelde hij makkelijk tussen de versnellingen. Toen heb ik hem in zijn achteruit gezet en rustig de koppeling op laten komen en daar ging 'ie! Hij reed makkelijk achteruit de oprit op! Ik heb dus gewoon een rijdende auto! Het blazen op het reservoir heeft toch de doorslag gegeven. Wat een gouden tip! Bedankt Sil! :wink:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » za 04 okt, 2025 20:16

Mooi man!

Voor andere smerige adviezen mogen jullie mij een pb sturen hoor.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » za 04 okt, 2025 20:26

Heerlijk! Om de vingers bij af te likken!

Plaats reactie