GT2560R voor een 900 T16SE

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

GT2560R voor een 900 T16SE

Bericht door gertram » do 05 aug, 2010 23:25

Mijn eerste draadje in dit gedeelte. Hopelijk komt er t.z.t. meer.

Mijn oliegekoelde T3 begint aan zijn eind te raken, begint steeds harder te loeien / fluiten. Wil i.i.g. over naar watergekoeld en daarnaast zijn de nieuwste generaties met rollenlagers erg mooi. Duurzamer en Garrett beweert dat ze ook beter opspoelen.
Ben geen originaliteitsfreak maar wil wel bij Garrett blijven.

Ik heb me twee avonden flink ingelezen in de materie en ook gezocht op het forum maar kan niet veel vinden over het monteren van de nieuwste turbo's op de oude T16. Ik zet hier nu mijn ideeën neer, reacties zeer welkom want ik ben een groentje op turbo gebied.

Doel is niet direct meer topvermogen maar beter oppakken van onderuit. T.z.t. komen er wel meer pk's, hij moet i.i.g. 225 aankunnen. Motorische zaken die ik in de toekomst wil gaan aanpassen:
- Kdfi, na mijn vakantie ga ik serieus met dampgas injectie stoeien en wellicht gaat de ontsteking ook op de Kdfi.
- Accu naar de kofferruimte en een downpipe mooi in lijn maken met de 2,5" Abbott.
- 2.1 kop.
- Verder mogelijk nog optimaliseren van het inlaattraject.

Alle turbo's die je met T3 flens ziet zijn ontzettend groot, daar wordt het gat wat de '85er nu tot 2250 tpm heeft niet kleiner mee. Turbo-parts.de heeft een adapter van T3 naar T25 en dan komen er een heleboel andere leuke turbo's in het plaatje.
Afbeelding

Ik heb mijn vraagtekens bij de adapter, hij is maar 2cm dik en gaat van hartsafstand bouten 85x45 naar 72x40. Is dit niet een flinke beperking in de flow?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: GT2560R voor een 900 T16SE

Bericht door gertram » do 05 aug, 2010 23:48

Garrett heeft een hele mooie site met uitleg en een rekenmethode om de geschikte turbo te vinden.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html

Heb twee uitgangspunten genomen, als eerste 200 pk met 1 a 1,1 bar druk. De tweede is iets waar ik misschien nooit zal komen maar ik heb liever nu meteen de goede turbo zodat ik niet over twee jaar een grotere nodig heb. 230 pk met 1,3 a 1,4 bar. Ben gaan stoeien met paint in de grafieken op de garrett site en deze komt volgens mij als beste naar voren:
Afbeelding

Als mijn redenatie juist is heeft deze GT2560R zijn beste werkgebied als er straks een 2.1 kop op komt. Die heeft grotere kanalen, de rode lijn wijkt dan naar rechts af. Als ik goed gerekend heb (er zitten een aantal aannames in de rekensommen waar ik niet erg zeker van ben) en de 230 pk precies op de grens van het kenveld ligt wordt het max vermogen na verbeteren van de kanalen verlegd naar 250pk. De druk (links) neemt wel iets af maar de flow (onder) neemt sterk toe.

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand of het deksel met 5 bouten wat op het turbinehuis zit hetzelfde is als op een oude T3?

*edit*: 2.1 kop heeft geen grotere kleppen.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 08 aug, 2010 15:27

Na nog wat meet- en zoekwerk blijkt dat er geen aansluiting hetzelfde is maar het lijkt alsof er overal wel fittingen voor zijn. De originele inlaatbuizen kunnen iig worden gehandhaafd. Ik moet niet te lang meer wachten want ik voel nu speling op de as van de T3.

Ben er al achter dat het 5-bouts deksel op de turbine niet hetzelfde is als een T3. Denk dat ik meteen maar een 2,5" downpipe ga laten fabriceren.

Nog wel een vraag: De compressor moet eigenlijk 180 graden worden verdraaid t.o.v. het turbinehuis. Even afgezien van de bevestiging van de wastegate: Kan dat zo maar?

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » zo 08 aug, 2010 16:55

Ja, je kan zelfs beide zijden verdraaien.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 08 aug, 2010 17:06

Mooi, bedankt. Nu nog de olie- en watertoevoer uitzoeken.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 09 aug, 2010 12:38

even schaamteloze reclame. JenD auto' in Vinkeveen. Verkoopt een spaghettispruitstuk voor de 900 classic met de t25 flens. Hierdoor heb je geen adapterplaat nodig.

9-3ssarc heeft overigens zo'n adapter gemonteerd. Informeer eens bij hem hoe dit bevalt.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 09 aug, 2010 15:48

Qua schaamteloosheid vind ik dit nog meevallen Injectie!
Maar even terzijde zijn er nog meer aanbieders van een dergelijk uitlaatspruitstuk?
En wanneer ik een adaptergebruik houd je dan wel de turbo "roffel"?
Volgens mij ben je die wel kwijt met een spaghettie spruitje.

Gr,

(R)Ed

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 09 aug, 2010 16:19

Speedparts heeft ook spagetti-spruitstuk met T25 flens in het pallet :wink:
:oops: helaas niet meer voor de 900-T16 :oops:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 09 aug, 2010 16:20

Die roffelhoor je nog wel ondanks de 3" donwpipe. En 3" abbott uitlaat die hij eronder heeft zitten.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 09 aug, 2010 17:54

A&p Cars Belgie heeft die spaghetti spruitstukjes ook wel voor 500euries dacht ik :lol:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 10 aug, 2010 6:24

Om nog even te reageren op de roffel als je een adapter gebruikt icm. standaard spruitstuk en een T25 geflensde turbo, de roffel blijft maar word wel net even anders van toon hoogte.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 17 aug, 2010 17:42

Hij is besteld met T3-T25 adapter. Een spaghetti spruitstuk blijft nog even toekomstmuziek. Ga met een kennis een downpipe maken.
Turbo-parts.de is trouwens echt een aanrader, de Garretts hebben dezelfde prijs als in de US.

Klopt het dat er geen pakkingen zitten tussen de huizen en de body van een turbo?

Verder zie ik een hoop aansluitnippels voor de olietoevoer van deze GT2560R met een restrictie, 4 mm en zelfs 0,9 mm. Waarom zou je de oliestroom willen beperken?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 17 aug, 2010 20:31

Wat gevonden op de site van Garrett:

"Does my turbo require an oil restrictor?
Oil requirements depend on the turbo's bearing system type. Garrett has two types of bearing systems; traditional journal bearing; and ball bearing.

The journal bearing system in a turbo functions very similarly to the rod or crank bearings in an engine. These bearings require enough oil pressure to keep the components separated by a hydrodynamic film. If the oil pressure is too low, the metal components will come in contact causing premature wear and ultimately failure. If the oil pressure is too high, leakage may occur from the turbocharger seals. With that as background, an oil restrictor is generally not needed for a journal-bearing turbocharger except for those applications with oil-pressure-induced seal leakage. Remember to address all other potential causes of leakage first (e.g., inadequate/improper oil drain out of the turbocharger, excessive crankcase pressure, turbocharger past its useful service life, etc.) and use a restrictor as a last resort. Garrett distributors can tell you the recommended range of acceptable oil pressures for your particular turbo. Restrictor size will always depend on how much oil pressure your engine is generating-there is no single restrictor size suited for all engines.

Ball-bearing turbochargers can benefit from the addition of an oil restrictor, as most engines deliver more pressure than a ball bearing turbo requires. The benefit is seen in improved boost response due to less windage of oil in the bearing. In addition, lower oil flow further reduces the risk of oil leakage compared to journal-bearing turbochargers. Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section. Again, it is imperative that the restrictor be sized according to the oil pressure characteristics of the engine to which the turbo is attached. Always verify that the appropriate oil pressure is reaching the turbo.

The use of an oil restrictor can (but not always) help ensure that you have the proper oil flow/pressure entering the turbocharger, as well as extract the maximum performance."

De oliedruk zou dus tussen de 2,7 en 3,1 bar moeten liggen bij het maximale toerental, de opening minimaal 1 mm. Ik meen mij te herinneren dat de oliedruk van een classic koud 5 en warm 4 bar is. Weet iemand de doorsnede van de standaard toevoerleiding?

Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Torsten » wo 18 aug, 2010 10:58

De oliedruk zou dus tussen de 2,7 en 3,1 bar moeten liggen bij het maximale toerental, de opening minimaal 1 mm. Ik meen mij te herinneren dat de oliedruk van een classic koud 5 en warm 4 bar is. Weet iemand de doorsnede van de standaard toevoerleiding?
Oliedruk 900 classic met TE05-12B turbo: Net boven de 4 bar wanneer koud en ongeveer 2,5 bar warm beide bij stationair toerental. Warm en volle belasting levert een druk van 4 a 4,5 bar.
Preciese binnendiameter van de toevoer zal ik vanavond checken, maar in mijn schatting is ergens tussen 6mm en 9 mm.

Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Torsten » wo 18 aug, 2010 20:21

Gemeten binnendiameter van de standaard olietoevoer is 7,2 mm.

Plaats reactie