Mijn oliegekoelde T3 begint aan zijn eind te raken, begint steeds harder te loeien / fluiten. Wil i.i.g. over naar watergekoeld en daarnaast zijn de nieuwste generaties met rollenlagers erg mooi. Duurzamer en Garrett beweert dat ze ook beter opspoelen.
Ben geen originaliteitsfreak maar wil wel bij Garrett blijven.
Ik heb me twee avonden flink ingelezen in de materie en ook gezocht op het forum maar kan niet veel vinden over het monteren van de nieuwste turbo's op de oude T16. Ik zet hier nu mijn ideeën neer, reacties zeer welkom want ik ben een groentje op turbo gebied.
Doel is niet direct meer topvermogen maar beter oppakken van onderuit. T.z.t. komen er wel meer pk's, hij moet i.i.g. 225 aankunnen. Motorische zaken die ik in de toekomst wil gaan aanpassen:
- Kdfi, na mijn vakantie ga ik serieus met dampgas injectie stoeien en wellicht gaat de ontsteking ook op de Kdfi.
- Accu naar de kofferruimte en een downpipe mooi in lijn maken met de 2,5" Abbott.
- 2.1 kop.
- Verder mogelijk nog optimaliseren van het inlaattraject.
Alle turbo's die je met T3 flens ziet zijn ontzettend groot, daar wordt het gat wat de '85er nu tot 2250 tpm heeft niet kleiner mee. Turbo-parts.de heeft een adapter van T3 naar T25 en dan komen er een heleboel andere leuke turbo's in het plaatje.
Ik heb mijn vraagtekens bij de adapter, hij is maar 2cm dik en gaat van hartsafstand bouten 85x45 naar 72x40. Is dit niet een flinke beperking in de flow?