vlotter/brandstofmeter

1984-1997
Plaats reactie
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

vlotter/brandstofmeter

Bericht door Guido900T » za 01 feb, 2025 0:02

Hallo forummers,

Vorige week zaterdag stond ik stil langs de A12 en is de wegenwacht geweest. Die dacht dat de brandstofpomp kapot was en heeft een paar keer flink met een rubber hamer op de benzinetank gebeukt. Lang verhaal kort: auto startte nog steeds niet en ben weggesleept door de ww naar een berger die de 9000 maandag naar mijn garage zou brengen. Nadat ik thuis was afgezet door de wegenwacht ( reed toch langs, dank!) ging me opeens een lampje op. Ik had in een flits gezien toen ik de auto na het beuken op de tank weer wilde starten, dat de brandstofmeter op 0 stond. Raar want toen de auto uitviel stond die nog op 50 liter. Zou de vlotter niet gewoon vast gezeten hebben en ik met een lege tank gestaan hebben? Met een jerrycannetje benzine ben ik vervolgens met de 9-5 naar de berger gereden waar de 9000 nog stond en heb toestemming gekregen wat benzine in de tank te gooien/ te testen en voila! de auto reed weer.

Ik heb bij de pomp 30 liter in de tank gegooid en ben weer naar huis gereden. Ik dacht probleem weer opgelost, maar als ik nu ga rijden heeft de bandstofmeter de neiging om omhoog te kruipen en meer aan te gaan geven dan er in de tank zit. Soms zakt die ook weer als ik bv op de resetknop van de edu druk maar misschien is dat toeval. Het is in ieder geval niet betrouwbaar meer. Ik neem aan dat dit een electronisch probleem is? Ergens een slechte verbinding/ storing? of toch de vlotter zelf? Waar moet ik zoeken?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: vlotter/brandstofmeter

Bericht door gertram » za 01 feb, 2025 23:37

Ik zou eerst de weerstand van de vlotter meten met de stekker er af. Heb er twee gemeten die ik los heb liggen, 33 ohm bij lege tank, 369 ohm bij vlotter geheel omhoog (waarschijnlijk is dat hoger dan hij in de tank kan komen). Gemeten op de aansluitingen bij de afgeronde hoeken van de stekker, richting midden van het deksel waar de vlotter en benzinepomp onder zitten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 02 feb, 2025 11:04

Sensor moet tussen de 25 (leeg) en 370 (vol) ohm meten inderdaad.

De brandstofmeter wordt overigens niet direct door de sensor gestuurd, maar via de EDU. Net als de temperatuur meter. Dus als je sensor goed meet, kan het ook nog in de EDU zitten. Of in het instrumenten paneel zelf. Loszittende solderingen komen wel eens voor daar. Of gewoon slechte contacten op de stekkers van EDU en instrumentenpaneel. Vooral die laatste. Alles een keertje los/vast doen. Moet je wel de bovendeksel van het dashboard voor verwijderen maar da's vrij simpel.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 02 feb, 2025 22:37

Ok, dank heren. Duidelijk!

Plaats reactie