Plotselinge afwijking snelheidsmeter

2010-2012
Plaats reactie
Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Plotselinge afwijking snelheidsmeter

Bericht door Pablo » ma 16 dec, 2024 21:08

Ik heb een vreemd verschijnsel; de snelheidsmeter heeft plotseling een afwijking van een kleine 10% naar beneden. De gereden snelheid wordt dus te laag weergegeven. Als ik 100 rij op de teller/HUD, rij ik in werkelijkheid 110.

Ik kwam erachter doordat ik bijna tegelijk 3 bekeuringen binnen kreeg; allemaal op de A2 trajectcontrole. Daar rij ik nooit te hard want dat is niet handig (zie resultaat van 3 bekeuringen :shock: )

Met Google maps kwam ik erachter dat mijn snelheidsmeter behoorlijk afwijkt, structureel bijna 10%. Er is niets veranderd aan de auto, geen andere velgen, bandenmaat oid.

Iemand een idee waardoor dit zou kunnen zijn ontstaan? En hoe je de snelheidsmeter weer goed gekalibreerd krijgt?

Thx!

K0ENIE
Geregistreerd lid

Re: Plotselinge afwijking snelheidsmeter

Bericht door K0ENIE » di 17 dec, 2024 5:08

Welke snelheid geeft ie aan via de OBD stekker?

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 17 dec, 2024 8:22

Andere (winter)bandenmaat gemonteerd? Dit is aan te passen in de electronica.

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » di 17 dec, 2024 12:22

[]Nee, er is niets veranderd; geen andere velgen of banden(maat)
Reden: Quote verwijderd

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 17 dec, 2024 14:16

Beetje een wilde gooi, maar laatste tijd toevallig de auto aangesloten op een Tech II /OBD oid dat de ingestelde wielmaat in de elektronica onbedoeld is aangepast?

Als je uit gaat van je geheugen, kloppen de weergegeven toerentallen nog steeds met de snelheid (vergeleken met voordat je de afwijking bemerkte?)

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » vr 20 dec, 2024 21:12

Nou, jij mag nooit meer raden :)

Er is inderdaad recent een SW update gedaan en kennelijk is er toen een setting van de bandenmaat onbedoeld veranderd.

Het bedrijf van de update heeft vandaag de setting weer teruggezet en nu is alles weer zoals het heurt gelukkig; snelheidsmeter geeft weer de juiste snelheid aan! :D

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 21 dec, 2024 13:32

Mooi dat t zo simpel opgelost is, wel beetje zuur van die drie boetes dan. Kon je daar nog iets mee bij dat bedrijf qua garantie oid?

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » za 21 dec, 2024 15:19

Ja, ze waren zo coulant om die kosten deels te betalen dus ook dat is goed opgelost!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 21 dec, 2024 20:03

Dat is heel netjes!

Plaats reactie