operatie: vervangen keerring aandrijfas

1967-1980
Plaats reactie
Ruud 9.3
Donateur
Donateur

operatie: vervangen keerring aandrijfas

Bericht door Ruud 9.3 » vr 06 sep, 2024 0:15

Ik heb het sterke vermoeden dat bij mijn 96 de keerringen in de versnellingsbak olie doorlaten, daar waar de aandrijfas de versnellingsbak in gaat.
Op het forum lees ik de nodige informatie over het vervangen van die olie keerringen.
Ik heb geprobeerd om samen te vatten hoe de werkwijze eruit ziet, voordat ik aan de klus begin.
Ik hoor graag van de kenners of dit gaat werken.

Volgens mij zou de klus als volgt kunnen worden uitgevoerd :
1) auto op de krik zetten en voorwiel eraf
2) onderste fusee los maken
3) wielnaaf wegdraaien waardoor aandrijfas uit de kelk komt (let op naaldlagers)
4) kelk uit de versnellingsbak drukken met koevoet
5) olie keerring vervangen
Weer monteren in omgekeerde volgorde.

jota
Geregistreerd lid

Re: operatie: vervangen keerring aandrijfas

Bericht door jota » vr 06 sep, 2024 7:31

Wij hebben het nu twee keer meegemaakt dat ook na vervangen keerring er olie bleef lekken. Oorzaak speling in de bak in het lager waar de klos op draait. Check eerst even of de klos speling heeft is mijn advies.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 06 sep, 2024 17:05

Bedankt voor je advies, ik zal dat zeker gaan controleren.

Geen opmerkingen op de werkwijze ? Dus goed samengevat ?

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » vr 06 sep, 2024 17:10

Helemaal goed beschreven. Ter aanvulling zou ik zorgen dat de auto goed stabiel staat op een krik of assteun. Als je de auto op een assteun zet kun je de krik gebruiken om de naaf op te krikken waardoor hij bij loszittende fuseekogel rustig naar buiten komt. Dan met elastiek of koord aandrijfas omhoog vastbinden zodat kelk/klos er langs kan. Bij montage kun je hem er dan ook weer netjes in laten zakken. Net nog eentje gedaan :)

Plaats reactie