Welk audiosysteem?
-
J.vandermeulen
- Donateur

Welk audiosysteem?
Het is mij niet duidelijk welk audiosysteem er in mijn 2005 caab vector zit. Ik zie geen versterkers in de kofferbak of onder de stoel maar er komt wel geluid uit de deuren. Het eerste duidt op het 70 systeem maar het laatste op een 150 of 300 systeem. Iemand een clue?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: Welk audiosysteem?
Als er geluid uit je deuren komt dan zou je toch een versterker onder de stoel moeten hebben. Die zitten onder de linker rail van je voorstoel.
Ziet er zo uit:

Ziet er zo uit:

-
Remco
- Donateur

Bij de cabrio zit de versterker niet onder de stoel maar achter het linker zijpaneel. Wel speakers in de deuren maar geen versterker achterin de kofferbak achter het zwarte klepje is 150 watt.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

en als een MY2008 cabrio wel een versterker in het linkerklepje in kofferbak heeft?
-
Remco
- Donateur

Dan is één versterker 150 watt, twee boven elkaar 300 watt.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

is dat er makkelijk bij te klussen? Of moeten de boxen dan ook vervangen worden? De auto is geweldig maar ik vind het geluid het enige wat beter zou moeten. Zit een originele Saab navi unit in
-
bob_z
- Geregistreerd lid
als er een luidspreker tussen de beide achterstoelen zit in een MY05 CAAB dan is het een 300watt?
-
rutgerreinier
- Donateur

Kids zeggen dat er geluid uit de achterbank komt mijn caab, maar geen versterker links in de kofferbak.
Dus dan geen 300watt. Verder wel geluid uit deuren en dash. Zal wel 150watt zijn
Dus dan geen 300watt. Verder wel geluid uit deuren en dash. Zal wel 150watt zijn
-
Remco
- Donateur

Vanaf MY07 nieuwe dash is upgraden vd audio een ramp. Ooit van 4 speakers naar 7 speakers gedaan, hele auto moest uit elkaar en er kwam een dikke kabelbundel bij. Alles kan natuurlijk maar dan mag je er wel een sloper bij hebben of alles uit een auto op de sloop hebben gehaald.....Style&Co schreef:is dat er makkelijk bij te klussen? Of moeten de boxen dan ook vervangen worden? De auto is geweldig maar ik vind het geluid het enige wat beter zou moeten. Zit een originele Saab navi unit in
-
J.vandermeulen
- Donateur

Allereerst dank voor de respons; het forum werkt perfect!
Toch weer een nieuwe vraag. Ik ben verder gaan kijken en het blijkt dat in de panelen naast de achterbank ook speakers zitten. Hoe je de versterker in het linkerpaneel kunt zien (info van Remco) is mij nog niet duidelijk.
Daarnaast: wat is een goede upgrade van de speakers? En waar kun je die krijgen?
Toch weer een nieuwe vraag. Ik ben verder gaan kijken en het blijkt dat in de panelen naast de achterbank ook speakers zitten. Hoe je de versterker in het linkerpaneel kunt zien (info van Remco) is mij nog niet duidelijk.
Daarnaast: wat is een goede upgrade van de speakers? En waar kun je die krijgen?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

dus 150 watt audio is vanaf MY07 voorzien van 4 speakers en 1 versterker achterin. Upgrade naar 300 watt op de originele manier dus niet te doen (als jij het al een ramp vind dan vind ik het nog veel erger)... maar kunnen de versterker en de 4 boxen ook vervangen worden door betere exemplaten? Grotere versterker op die plek en 4 betere boxen? Met eventueel nog een woofer in de kofferbakRemco schreef: Vanaf MY07 nieuwe dash is upgraden vd audio een ramp. Ooit van 4 speakers naar 7 speakers gedaan, hele auto moest uit elkaar en er kwam een dikke kabelbundel bij.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Als upgrade voor de speakers wordt boston acoustics s35 genoemd. Deze lijken echter niet meer verkrijgbaar. Wat geldt als een alternatief hiervoor?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Hier is al heeeel veeel over geschreven in dit forum. Er zijn verschillende opties. Veel mensen gebruiken Kickers. Ik zou eens goed de zoekfunctie gebruiken, er zijn nog meer alternatieven.
-
Remco
- Donateur

Nee, 4 speakers is zonder versterker achterin. Heb je een versterker achterin dan heb je 150 watt (7 speakers), je hebt dan bass speakers in je deuren en een centerspeaker in je dashboard. Ik had een estate van 07 en maar 70 watt (4 speakers), ben toen gaan upgraden naar 7 speakers. Kwam er toen achter dat én de draden voor de speakers én de bedrading voor de versterker niet aanwezig waren. Heb toen van een sloop auto alles erbij gelegd. Was een enorme klus welke ik niet weer zou doen. Verder upgraden naar 300 watt heb ik toen maar gelaten voor wat het was....Style&Co schreef:dus 150 watt audio is vanaf MY07 voorzien van 4 speakers en 1 versterker achterin. Upgrade naar 300 watt op de originele manier dus niet te doen (als jij het al een ramp vind dan vind ik het nog veel erger)... maar kunnen de versterker en de 4 boxen ook vervangen worden door betere exemplaten? Grotere versterker op die plek en 4 betere boxen? Met eventueel nog een woofer in de kofferbakRemco schreef: Vanaf MY07 nieuwe dash is upgraden vd audio een ramp. Ooit van 4 speakers naar 7 speakers gedaan, hele auto moest uit elkaar en er kwam een dikke kabelbundel bij.
Bij auto's met 150 watt is de bedrading voor 300 watt niet aanwezig, deze zul je dan op dezelfde manier bij moeten gaan leggen. De oudere 9-3's 2003-2006 met het oude dashboard hadden meestal wel bedrading voor upgrading aanwezig, bv van 70 watt 4 speakers naar 150 watt 7 speakers, enkel de busdraden moeten dan gelegd worden. Voor upgrade van 150 watt naar 300 watt lag de bedrading voor de versterker er al wel, enkel de bedrading voor de speakers achter moest je bestellen (kabelbundel vervangen welke in REC wordt geklikt).
Ik heb 300 watt in mijn 09 cabrio en dat is voor mij prima, met upgraden van andere speakers en versterkers heb ik geen ervaring. Ik heb wel gehoord dan ze in Zweden vaak Bose speakers monteren van de 9-3's met Bose af fabriek.
@ J.vandermeulen: De versterker bij de 03-06 cabrio modellen zit geheel achter het zijpaneel links gemonteerd op een steun, deze is niet te zien zonder het paneel los te halen.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

De info uit WIS:
Saab 9-3 Audio, Navigation and Telematics (2003-2006): http://saabworld.net/showthread.php?t=25259" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 Audio, Navigation and Telematics (2007-2012): http://saabworld.net/showthread.php?t=26948" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 Audio, Navigation and Telematics (2003-2006): http://saabworld.net/showthread.php?t=25259" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 Audio, Navigation and Telematics (2007-2012): http://saabworld.net/showthread.php?t=26948" onclick="window.open(this.href);return false;