Betere accu?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Betere accu?

Bericht door ReinO » ma 04 jan, 2016 7:00

Al rondkijkend naar een betere accu kwam ik bij 'gel accu's ' terecht.
Van de startspanning snap ik niet veel: hoeveel heeft onze saab nodig en waarom staat niet gewoon het amperage er bij?

Ze schijnen sterker te zijn en langer mee te gaan, wanneer je dan toch aan de beurt bent.
Maar: heeft iemand ervaring met die dingen en welk type schaf je dan aan? Als ik tijd heb zal zelf ook info verzamelen.
Eerst ff werken.

dado
Geregistreerd lid

Re: Betere accu?

Bericht door dado » ma 04 jan, 2016 8:31

ik heb ervaring met optima en ground-zero accu's.
met name de optima ben ik erg over te spreken, gaan veel langer mee, kunnen meer aan (zie mijn install uitleg gisteren), je kan ze volledig leegtrekken en opladen zonder schade er aan toe te brengen, kortom, prima upgrade...
ik heb zowel in de volvo, de saab alsook de focus van mijn vrouw een optima accu...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 04 jan, 2016 12:46

en hoeveel startkracht is deze accu van je? 780 of zo?

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » ma 04 jan, 2016 17:02

815 cca..

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 04 jan, 2016 18:02

ik ga het gewoon proberen. voorlopig rij ik nog wel even auto. En als het allemaal elektrisch is dan heb ik een jumpstart.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » wo 06 jan, 2016 8:49

Ik heb goede verhalen gehoord over de Yellow Top accu's. Maar volgens mij is er niet een perfect passende maat voor onze Saabs in die serie.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 06 jan, 2016 8:59

als de/het amperage maar klopt: er is plenty ruimte voor een grotere accu. dat kleine zekeringkastje kan je ook nog eens onder het spatbord plaatsen zonder
veel gedoe. Kun je ook meteen de delivery weghalen bij die hete motor!

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » wo 06 jan, 2016 20:21

delano.888 schreef:Ik heb goede verhalen gehoord over de Yellow Top accu's. Maar volgens mij is er niet een perfect passende maat voor onze Saabs in die serie.

yellow top = optima :wink:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 10 jan, 2016 19:51

vrijdag kreeg ik van een deskundige het advies om vooral niet over te stappen op een gel accu omdat in een auto snel overlijden.
' ze zijn niet berekend op voortdurend bijgeladen worden, ze moeten helemaal leeg en dan weer worden opgeladen, als dat niet zo gaat dan zijn ze snel op'.

? ik zoek derhalve nog even verder.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » di 12 jan, 2016 22:55

[]absoluut niet het geval, ze hebben juist een veel langere levensduur, je kan ze in elk gewenste positie plaatsen, en ze hebben de eigenschap dat ze helemaal leeg getrokken kunnen worden zonder er schade of vermogensverlies aan te krijgen.

hierbij de eigenschappen van optima in het kort:

Deep-cycle/SLI-batterijen worden over het algemeen gebruikt voor korte uitbarstingen van energie, zoals het starten van een motor of het uitvoeren van lichte elektrische ladingen. SLI-batterijen leveren indien nodig ook extra vermogen wanneer de elektrische lading van het voertuig groter is dan het aanbod uit het laadsysteem (dynamo) en fungeren als een spanningsstabilisator in het elektrische systeem door spanningspieken te vereffenen en te voorkomen dat ze schade toebrengen aan andere componenten in het elektrische systeem.
Hoogwaardige autoradio’s en toepassingen voor voertuigen van hulpdiensten zijn voorbeelden van systeembelasting die de uitgangsspanning van de dynamo overschrijden. Wanneer de motor stationair draait en het dynamovermogen daalt, kan de deep-cycle batterij de belasting blijven ondersteunen met een hoge stroomsterkte en vervolgens snel opnieuw opladen wanneer het motortoerental en dynamovermogen toenemen. Elke keer wanneer dat gebeurt, is er sprake van een cyclus. Dit kan de gehele werkdag van het voertuig gebeuren.
Voor voertuigen die regelmatig te maken hebben met overbelaste systemen is de OPTIMA® Deep-Cycle een ideale oplossing. Hiertoe behoren ook voertuigen met toegevoegde aftermarket accessoires, zoals reddingsvoertuigen, commerciële wagenparkleveringen en caravans en campers.
Reden: Quote verwijderd

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » zo 14 feb, 2016 17:37

Als ik op internet naar yellow top zoek, kom ik o.a. uit bij de accu unie. Als ik hun site lees, lijkt de red top de meest aangewezen accu te zijn voor het gebruikt in auto´s?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 14 feb, 2016 18:02

helder verhaal, en dat is toch wel duidelijk geschikt voor ons saabje.
Bedankt voor de uitleg.

Ik moet eerst even een slot repareren en de audio weer installeren.... . dat slot zeg: ben zeker een uur bezig geweest.
off topic natuurlijk

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » wo 17 feb, 2016 0:24

Een auto dynamo stopt vanzelf met laden als accu vol is dmv een zener diode deze slaat door daardoor wordt anker van dynamo niet meer bekrachtigd en laad deze niet meer bij.

Een gel accu heeft vaak een lagere startstroom maar kan wel langer een continu stroom leveren dan een normale accu.
Gel accu kunnen prima in auto`s het US leger geilt er op en gebruiken niks anders. Ze zijn gewoon duurder een LI-accu zou ook kunnen nog duurder.

Startstroom is de max Amp wat een accu maar korte tyd kan leveren daarna worden de platen moe en zakt ie af.(start toerental wordt bv lager)

Wat is dan het voordeel van een gel accu in een auto: je kan je auto weg zetten en nooit meer na kijken en als je geluk hebt start ie nog anders valt accu zonder schade weer op te laden.En als je dynamo er mee kapt kun je waarschijnlijk langer door ryden dan met normale lood accu. :D

Voor de rest zijn alle voordelen voor campers weg gelegd en mensen die met hun MUZIEK-orgel staan te knallen naast de Mac drive zonder dat de motor loopt.
De laad spanning van een dynamo bepaald hoe groot je accu mag wezen.Dus ga niet te groot anders laad je hem nooit voor volle 100% op. Dat vindt dynamo en accu niet leuk.

Bij lang weg zetten dus gewoon accu pool los halen is betere optie of zelfs goed koper. Een lood accu kan vol opgeladen makkelijk 6maanden in een schap worden gezet. Maar als deze half vol of leeg is...word plassen pissen.
En gaat het lood er aan dmv een chemisch proces. Wat dan plaats vindt in de accu. Hier heeft een gel accu (het chemisch proces) dus veel veel minder last van en kan dus langer mee.

Ps. je hebt bij conrad tegenwoordig apparaatjes die dit chemisch proces tegen gaan een china versie en een duitse uitvoering recenties van duitse ok china minder.Link hier onder.

https://www.conrad.nl/nl/loodaccu-refre ... 02161.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 17 feb, 2016 8:19

maar goed, er wordt op de accu site wel aangegeven dat er verschillende accu s zijn. En voor auto s moeten we dan de starter accu hebben 'met rode bovenkant'.
Die pulseapparaten: wel prijzig voor een 12 v uitvoering 80 euro. daar koop je bijna een accu voor.

Weet iemand hoeveel onze dynamo's kunnen laden by the way. Ik had een keer een nieuwe / revisie dyamo nodig en toen ik ook al kiezen in capaciteit. Dus dat kan blijkbaar ook nog bij dezelfde motorisering.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » wo 17 feb, 2016 18:05

volgens my benz tussen de 130amp 140Amp ik heb ze aftermarket ook wel eens van 160Amp gezien op internet.
Hoe meer Amp hoe meer $$$... maar kan accu wel groter in :D

Veel korte ritjes is hoge dynamo amp hebben beter :wink:

Die pulseapparaten: wel prijzig voor een 12 v uitvoering 80 euro. daar koop je bijna een accu voor. Ja klopt maar ze beweren dat een accu onder normaal gebruik 4x langer mee gaat.
Ik ben zelf ook super sceptisch over dit soort dingetjes maar sommige dure accu laders hebben ook deze functie. :wink:

En zodra de TUV die dingetjes onder de loep neemt heb ik er meer vertouwen in als onze eigen kema keur en die beweren dat het werkt.Ja de TUV dan he.

Hier is filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=V7zMWLGvHY8" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie