radiator ventilator
-
ari3
- Geregistreerd lid
radiator ventilator
... aaargh, ik heb een heel vervelend probleem met mijn 99 uit `84.
Mijn radiator fan doet het niet meer voor de 2x keer.
Even een korte geschiedenis:
- een paar maanden geleden slaat de koelfan niet altijd aan (soms wel/soms niet), motor wordt dus af en toe vrij warm. Volgens mij deed hij het vanaf dat moment al vrij snel helemaal niet meer.
- ik heb toen de draden bij de thermoschakelaar met elkaar verbonden en de fan sloeg aan. Heb dat later nog een keer getest maar toen werkte het doorverbinden niet (misschien had ik het contact niet aan, dat weet ik niet meer, weet ook niet of dat nodig is)
- ik heb de thermoschakelaar in de radiator vernieuwd
- de koelventilator sloeg niet meer aan, ook niet bij doorverbinden.
- alle bekabeling doorgemeten en overal een goede weerstand gemeten.
- de fan doorgemeten, die leek dus stuk
- fan eruit gehaald en vernieuwd
- de fan slaat netjes aan
Echter, na mijn tweede rit slaat hij niet meer aan en wordt de motor dus weer gloeiend heet. Een halve cm verwijderd van het rood.
Waar moet ik het zoeken, ik weet het niet meer.
Iemand enig idee? Er slaan dus ook geen zekeringen uit.
grt
Arnout
Mijn radiator fan doet het niet meer voor de 2x keer.
Even een korte geschiedenis:
- een paar maanden geleden slaat de koelfan niet altijd aan (soms wel/soms niet), motor wordt dus af en toe vrij warm. Volgens mij deed hij het vanaf dat moment al vrij snel helemaal niet meer.
- ik heb toen de draden bij de thermoschakelaar met elkaar verbonden en de fan sloeg aan. Heb dat later nog een keer getest maar toen werkte het doorverbinden niet (misschien had ik het contact niet aan, dat weet ik niet meer, weet ook niet of dat nodig is)
- ik heb de thermoschakelaar in de radiator vernieuwd
- de koelventilator sloeg niet meer aan, ook niet bij doorverbinden.
- alle bekabeling doorgemeten en overal een goede weerstand gemeten.
- de fan doorgemeten, die leek dus stuk
- fan eruit gehaald en vernieuwd
- de fan slaat netjes aan
Echter, na mijn tweede rit slaat hij niet meer aan en wordt de motor dus weer gloeiend heet. Een halve cm verwijderd van het rood.
Waar moet ik het zoeken, ik weet het niet meer.
grt
Arnout
-
White Lines
- Geregistreerd lid
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Re: radiator ventilator
Thermoschakelaar stuk?ari3 schreef: Waar moet ik het zoeken, ik weet het niet meer.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
ari3
- Geregistreerd lid
ik heb die thermoschakelaar/relais dus al vernieuwd, spiksplinternieuw dat ding, dus daar zal het niet aan liggen...
Tja, ik zal weer vanaf voor af aan moeten beginnen, ja...
Enig idee wat er allemaal in die keten zit? Als ik zo kijk naar het electrische schema, dan lijkt het een simpel verhaal, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd.
Tja, ik zal weer vanaf voor af aan moeten beginnen, ja...
Enig idee wat er allemaal in die keten zit? Als ik zo kijk naar het electrische schema, dan lijkt het een simpel verhaal, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd.
-
edwin wolterinck
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Vervelend genoeg weigeren nwe of recent vervangen dingen ook wel eens
. Als auto-electricien kwam ik heel veel mensen tegen , ook monteurs, die dat niet konden begrijpen.
Meet eerst of je wel spanning op de fan krijgt met overbrugd thermocontact... Controleer ook de bedrading op losse aansluitingen, onderbreking encorrosie.
Toch weer de gehele storingsprocedure herhalen is het beste...
Suc6,
Cornell
Meet eerst of je wel spanning op de fan krijgt met overbrugd thermocontact... Controleer ook de bedrading op losse aansluitingen, onderbreking encorrosie.
Toch weer de gehele storingsprocedure herhalen is het beste...
Suc6,
Cornell
-
ari3
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
ari3
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
fan moet altijd aanslaan met brug. gaat buiten contact om.. logisch ook, want bij wegparkeren met hete motor, moet de motor nog bij blijven koelen tot nivo acceptabel is gezakt.
en ja dat is heel zeker... ik heb wel een tijdje met en brugcontaxt gereden, waarbij ik telkens de zekering eruit haalde bij wegzetten omdat ik anders met een lege accu zou staan de volgende dag. zekering erin, en meteen aanslaan. zonder eerst te starten.
het is ook geen rocket science electronica
. best recht toe rechtaan. en zoals gezegd, en vervuild, gecorrodeerd contact doet al veel fout gaan. zo ook bij de zekering houder.
en ja dat is heel zeker... ik heb wel een tijdje met en brugcontaxt gereden, waarbij ik telkens de zekering eruit haalde bij wegzetten omdat ik anders met een lege accu zou staan de volgende dag. zekering erin, en meteen aanslaan. zonder eerst te starten.
het is ook geen rocket science electronica
-
ari3
- Geregistreerd lid
Ja, dat dacht ik ook.
Maar dacht misschien dat als de fan eenmaal uit was, hij niet opnieuw zou kunnen aanslaan zonder contact. Tja, dat soort vreemde dingen ga je denken als je er op een gegeven moment niks meer van snapt.
Jelger:
"rocket science electronica":-)
Had overigens wel nieuwe klemmetjes op de bedrading naar de thermoschakelaar gezet, maar zal nu de zekeringkast onder handen nemen met contactspray e.d.
Maar dacht misschien dat als de fan eenmaal uit was, hij niet opnieuw zou kunnen aanslaan zonder contact. Tja, dat soort vreemde dingen ga je denken als je er op een gegeven moment niks meer van snapt.
Jelger:
"rocket science electronica":-)
Had overigens wel nieuwe klemmetjes op de bedrading naar de thermoschakelaar gezet, maar zal nu de zekeringkast onder handen nemen met contactspray e.d.
-
yuan
- Geregistreerd lid
defect relais
Een defect relais is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. Maar controleer ook de stekkerverbinding van radiatorventilator. Uit ervaring weet ik dit, omdat ik een middag verloren heb naar het zoeken naar een oorzaak waarom de ventilator niet aansloeg. Toen bleek een van de stekkers van de draden in deze stekkerverbinding, eruit gedrukt werd telkens als de stekker werd in elkaar geschoven. Hopelijk vind je de oorzaak, want met dit weer kun je niet zonder goede koeling
-
ari3
- Geregistreerd lid
Hartelijk dank voor ieders hulp!
Het mysterie is opgelost. Ik ben net even de desbetreffende zekering nagelopen en wat zag ik to mijn verbazing: de onderkant was compleet verpulverd. Dat moet dan zijn gebeurd toen de nieuwe ventilator er al op zat, vaag dat dat in zo'n korte tijd kan coroderen of heb ik het misschien toch over het hoofd gezien...
Na vervanging v/d zekering, direct doorverbonden, en voila, de fan slaat netjes aan.
Het stomme is dat ik dit verhaal al een keer eerder aan de hand heb gehad. Mijn knipperlichten deden het soms wel/soms niet (even geen flauwe grappen:-). Toen heb ik ook dat knipperkastje vervangen, van alles gedaan zoals het aardepunt uit elkaar halen en schoonmaken etc. Bleek het ook de zekering te zijn die aan de onderkant uit elkaar aan het vallen was.
Dit alles pleit wel weer voor Saab. Alle grote problemen die ik gehad heb, waren eigenlijk allemaal heel simpel op te lossen. Even een korte geschiedenis vanaf het moment dat ik hem anderhalf jaar geleden kocht.
• Motor uitval (niet kunnen vast houden toeren) = druppeltje olie in de carberateur en nergens meer last van gehad.
• Knipperlicht defect = zekering gecorodeerd
• Ventilator fan = zekering gecorodeerd
• Radiator slang uitgescheurd = stukje afgezaagd en er weer op gezet, zit al weer een jaar goed.
Een ander ding is dat mijn koplamswissers niet meer werken. Toen ik met die koelfan bezig was, motor meteen eruit gehaald en wat blijkt hij doet het gewoon! Alleen contactjes waren waarschijnlijk vies.
Ik hoop dat mijn problemen in de toekomst makkelijk en goedkoop oplosbaar blijven, maar dat ik het probleem wat eerder weet te lokaliseren:-)
Ik zal in ieder geval altijd mijn zekeringkastje dubbelchecken, alvorens ergens aan te beginnen.
grt
Arnout
Het mysterie is opgelost. Ik ben net even de desbetreffende zekering nagelopen en wat zag ik to mijn verbazing: de onderkant was compleet verpulverd. Dat moet dan zijn gebeurd toen de nieuwe ventilator er al op zat, vaag dat dat in zo'n korte tijd kan coroderen of heb ik het misschien toch over het hoofd gezien...
Na vervanging v/d zekering, direct doorverbonden, en voila, de fan slaat netjes aan.
Het stomme is dat ik dit verhaal al een keer eerder aan de hand heb gehad. Mijn knipperlichten deden het soms wel/soms niet (even geen flauwe grappen:-). Toen heb ik ook dat knipperkastje vervangen, van alles gedaan zoals het aardepunt uit elkaar halen en schoonmaken etc. Bleek het ook de zekering te zijn die aan de onderkant uit elkaar aan het vallen was.
Dit alles pleit wel weer voor Saab. Alle grote problemen die ik gehad heb, waren eigenlijk allemaal heel simpel op te lossen. Even een korte geschiedenis vanaf het moment dat ik hem anderhalf jaar geleden kocht.
• Motor uitval (niet kunnen vast houden toeren) = druppeltje olie in de carberateur en nergens meer last van gehad.
• Knipperlicht defect = zekering gecorodeerd
• Ventilator fan = zekering gecorodeerd
• Radiator slang uitgescheurd = stukje afgezaagd en er weer op gezet, zit al weer een jaar goed.
Een ander ding is dat mijn koplamswissers niet meer werken. Toen ik met die koelfan bezig was, motor meteen eruit gehaald en wat blijkt hij doet het gewoon! Alleen contactjes waren waarschijnlijk vies.
Ik hoop dat mijn problemen in de toekomst makkelijk en goedkoop oplosbaar blijven, maar dat ik het probleem wat eerder weet te lokaliseren:-)
Ik zal in ieder geval altijd mijn zekeringkastje dubbelchecken, alvorens ergens aan te beginnen.
grt
Arnout
-
Hannes
- Forum Admin