Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) - nu met checklist

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7962
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) - nu met checklist

Bericht door Ewout » zo 03 aug, 2014 11:23

Dit de nieuwe versie van de aankoopgids voor de SAAB 900 classic, een echte liefhebbersauto, die geleverd is van 1979 tot in 1994. Het doel van deze gids is de potentiële koper van een 900 classic handvatten te bieden om een voor hem of haar passende koop te doen. Na het doorlezen kan je deze checklist printen en meenemen op jacht.

Inleiding
Uiteraard moet je bij het bezichtigen van elke occasion op je qui-vive zijn. Daarover is op internet genoeg te vinden. Maar net als elke auto kent de 900 classic typespecifieke aandachtspunten. Deze zullen hier de revue passeren. Bedenk daarbij dat de SAAB 900 classic inmiddels een ‘oude’ auto is. Je kunt derhalve zelden tot nooit een 100% perfect exemplaar verwachten. Maar dat is ook het spannende van het kopen van een gebruikte SAAB 900: wat tref ik aan? Hoe ziet de auto eruit? Hoe is hij behandeld? Is het wat ik zoek?

We wensen je alvast veel plezier!

Afbeelding

N.B.: links en rechts is telkens vanuit het perspectief van een bestuurder.

DEEL 1: DE MOTOR

Starten
Organiseer altijd een koude start bij aanvang van de bezichtiging en probeer na de proefrit opnieuw te starten met warme motor. Niet starten kent diverse mogelijke oorzaken en dus kostenplaatjes (van een lege accu tot bijvoorbeeld vervuilde bougies, lekke koppakking, vacuümlek of defecte ontstekingsmodule). Het niet bij warme motor willen starten kan duiden op een defect aan de BDP-sensor. Een goede 900 start vlot en goed.

Radiateur en koelsysteem
Controleer de radiateur visueel op leksporen en algehele conditie (bevestigingspunten, schade), door vanuit de motorruimte naar voren te kijken. Blauw-groene aanslag betekent lekkage. Voor een oudere radiateur is dat niet ongewoon en enige leksporen zijn niet alarmerend. Is de hele radiateur blauw-groen, dan ligt vervanging voor de hand.

Beoordeel het koelwaterreservoir visueel op scheuren en voel (bij koude motor) aan de koelslangen. Deze zijn hard maar mogen niet als steen aanvoelen en ook niet als zacht rubber. Bekijk goed alle aansluitingen en slangklemmen en zoek daar naar eventuele lekkages (blauwe-groene aanslag of watersporen).

Voel als de motor goed heet is voorzichtig of de radiateur ook warm water krijgt aangeleverd (slang rechts) en deze ook afvoert (slang links). Je wilt respectievelijk weten of de thermostaat werkt en of de radiateur niet verstopt zit. Beide lopen over het algemeen niet erg in de kosten en zijn zelf vrij eenvoudig te vervangen (thermostaat <€20, radiateur rond de €100 los).

Als de motor erg warm wordt door zomerse omgevingstemperaturen, intensief gebruik of stationair lopen, moet de koelvin aanslaan. Als er twee koelvinnen aan de radiateur zitten is de linker van de airco en moet de rechter dus aanslaan als de motortemperatuur oploopt.

Controleer ook de temperatuurmeter in het dashboard. Deze wil best eens tot 80% van de schaal gaan, maar dan moet de koelvin wel aanslaan en de temperatuur zakken. Ter illustratie: hoger dan de hier afgebeelde temperatuur is grosso modo niet in orde. Gaat de meter echt dicht tegen het rood dan wordt de motor te warm (enkele mogelijke oorzaken: koelvin defect, temperatuursensor defect, koelvloeistof verlies, verstopte koelkanalen, koppakking lek, radiateur defect, meter in het dashboard defect).

Een goede 900 heeft een mooi constante temperatuur en zorgt zelf voor extra koeling via radiateur en koelvin.

Distributie en snaren
De distributieketting zit aan de schutbordzijde (dus raamkant) van het motorcompartiment onder het kleppendeksel (niet te verwarren met de zichtbare V-snaren aan de buitenzijde) en gaat in principe een autoleven mee. Luister naar ratelende geluiden, met name bij een koude motor. In principe kan de ketting bij normaal onderhoud en respectvol gebruik net zo lang mee gaan als de motor zelf (en dat is erg lang). Ratelende geluiden verdienen nader onderzoek. Soms volstaat een nieuwe kettingspanner (zoals in het filmpje), soms is er meer aan de hand.

Wanneer vervanging van de ketting nodig is gaat dit serieus geld kosten als je het laat uitvoeren. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hoorbare klepstoters die na het warmlopen niet stil worden (lees: zich niet met olie kunnen vullen). Let op: beide zijn indicatief voor defecten, slordig onderhoud of respectloze behandeling van de techniek.

De ketting kan met gemonteerde motor vervangen worden, maar aanbevolen (door SAAB) is het gelijktijdig vervangen van de geleiders, hetgeen demontage van het motorblok vereist. Is de distributieketting recent vervangen, probeer dan te achterhalen of de motor inderdaad gedemonteerd is, of de geleiders zijn vervangen en of er een open ketting is gebruikt, in plaats van het voorgeschreven gesloten type. Het is natuurlijk altijd interessant om te achterhalen WAAROM de ketting is vervangen. Het is niet iets wat je uit voorzorg doet.

Beoordeel bij draaiende motor visueel de V-snaren die de dynamo, koelwaterpomp en stuurbekrachtiging (en aircopomp) aandrijven: lopen ze mooi in lijn en zie je geen gekke dingen? Voel bij stilstaande motor of ze voldoende op spanning zijn en geen rafels of andere slijtage vertonen. Vervangen is eenvoudig, maar ook hier wil je een beeld van de mate waarin de auto verzorgd is.

Een goede 900 kan bij de koude start wat rauw klinken, maar na een halve tot een hele minuut loopt te motor mooi en zonder bijgeluiden.

Olie en water
Controleer niet alleen het oliepeil, maar ook de samenstelling ervan. Kijk of er (geen) mayonaiseachtige substantie aanwezig is aan de peilstok of dop (doe dit zowel voor als na de proefrit). Dit duidt mogelijk op koelwater in de olie (lekke koppakking) of op lange stilstand (condens).

Controleer het koelwater (het expansievat zit dicht bij het voorraam aan de bestuurderskant) op niveau en oliesporen (dit duidt mogelijk op koppakkingsproblemen). Het water mag wel wat troebel zijn, maar geen olieplas bevatten. Grijzige aanslag aan de binnenzijde is een trefzekere aanwijzing voor koppakkingsproblemen.

Een frisse 900 heeft helder-zwarte tot zwarte olie zonder aanslag en helder tot licht-troebel koelwater zonder sporen.

Koppakking
Let op visuele tekenen van water- of olielekkage vanuit de cilinderkop (gebruik je zaklamp). Controleer daarnaast de uitlaatgassen, ook bij gas geven: witte rook (meer dan op basis van het seizoen verwacht mag worden) kan betekenen dat koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt. Laat de motor ook stationair een tijd draaien en let op onregelmatig lopen of warm worden. Beide symptomen kunnen overigens ook andere oorzaken hebben (vervuilde stationairklep, slechte radiateur, etc.). Als je twijfels hebt, voer dan een compressietest uit, dit geeft een erg goede indicatie van de staat van je koppakking (gewenste waarden: minimaal ca. 9 bar en tussen de verbrandingsruimten onderling geen grote verschillen).

Het vervangen van een koppakking kost enkele uren en om vervolgschade te herstellen zijn kostbare onderdelen nodig. Bespaar dit geld door goed te kijken.

Een goede 900 loopt mooi regelmatig, heeft ‘schone’ uitlaatgassen en wordt niet te warm.

Uitlaatsysteem
Een compleet uitlaatsysteem vervangen is kostbaar, zorg dus dat je je een beeld hebt gevormd van de staat van het uitlaatsysteem (dit is onmogelijk zonder hefbrug). Speur het hele systeem af naar scheuren, met name bij het uitlaatspruitstuk, dat direct op het motorblok zit gemonteerd (zeer gevoelig bij 8v-turbomotoren), en roest. Het gietijzeren uitlaatspruitstuk is moeilijk te lassen en nieuw bijzonder duur (reken op min. €300).

Turbo
Turbocompressoren hebben een zeer uiteenlopende levensduur en zijn duur om te vervangen. Aan onderdelen ga ja snel richting de €700. Heel algemeen geschat kan je uitgaan van een levensduur van 180.000 km. Vroegere oliegekoelde turbo’s (op de 900 8-kleppers) zijn slijtagegevoeliger dan de latere watergekoelde exemplaren, maar dat hangt uiteraard af van de wijze waarop ze behandeld zijn. Realiseer je dat een auto met turbo mogelijk meer voor zijn kiezen heeft gekregen dan een ongeblazen exemplaar. Rustig warm laten worden en na een vlotte rit goed laten afkoelen (met lopende motor dus) is het devies. Peil het gedrag van de eigena(s)r(esse).

Als de auto blauw-grijze rook produceert kan dit duiden op turboproblemen (of een andere reden dat er olie wordt verbrand). Dat wil niet zeggen dat hij niet meer rijdt of meteen vervangen moet worden. Kijk hiernaar bij koude start, bij warme motor als hij stationair loopt, bij gas geven tijdens stilstand, bij gasgeven tijdens het rijden en direct na een warme start.

Beoordeel daarnaast of de turbo zijn werk goed doet tijdens het rijden met warme motor. Kijk daarbij ook naar de turbometer op het dashboard (indien aanwezig).

Een goede 900 turbo heeft een merkbaar werkende compressor, waarbij de dashboardmeter tegen het rood aanschiet en er geen bijgeluiden of blauw-grijze rook merkbaar zijn. Je kunt de turbo wel van plezier horen fluiten, maar een naar of storend geluid mag het niet zijn.

Massapunten
Verroeste of anderszins aangetaste massapunten zijn funest voor de betrouwbaarheid van elektrische systemen (inclusief bijv. brandstofinjectie). De te controleren massapunten zijn:

rechtsvoor onder de radiateur
op de dynamo
twee naast de takelhaak op het inlaatspruitstuk
onderin de bagageruimte
onder de achterbank
boven de wielkuip linksvoor

Bij de cabrio- en sedanversies doe je er verstandig aan de werking van de achterlichten nauwlettend te controleren, omdat daar nog wel eens problemen voorkomen met massapunten en aansluitingen op de printplaat.

DEEL 2: VERSNELLINGSBAK EN KOPPELING

Versnellingsbak
Een belangrijk aandachtspunt, want reparatie is duur, is de versnellingsbak. Zowel automaatbakken als handbakken zijn qua kwaliteit erg afhankelijk van hoe ze behandeld zijn. De combinatie turbo met automaat heeft de minst florissante reputatie, in zoverre dat de automaat er niet op gebouwd is echt sportief te rijden en, zeker in hete landen, dan overmatig snel slijt (en daar daarom ook een korter onderhoudsinterval kent).

De handgeschakelde 4-bak (vrij zeldzaam op een 900) is robuuster, maar de 5-bak wordt over het algemeen fijner gevonden. Hoewel er verschillen zijn in overbrenging en techniek kan je in het algemeen stellen dat de bakken vanaf '89 een stuk beter zijn dan hun voorgangers, en die vanaf '91 nog weer beter. Feit blijft dat het staat of valt met manier van rijden en onderhoud.

Als zeer algemene richtlijn kan je tegen versnellingsbakreparaties of -revisies aanlopen tussen de 200.000 en 300.000 km. Een versnellingsbak vervangen of reviseren is duur, zeker die van de laatste classic turbo’s. Voor het vervangen of repareren van een versnellingsbak moet de motor worden gedemonteerd.

Waar moet je op letten?

Om te beginnen moet je letten op bijgeluiden van motor en aandrijflijn (huilend/zingend lager in de versnellingsbak bij rijden in vierde/vijfde versnelling is een bekende). Andere tekenen van problemen zijn:

- niet kunnen inschakelen
- knarsende tandwielen
- een versnelling die eruit springt (met name bij achteruit rijden).

Het moeilijk selecteren of kunnen vinden van versnellingen zonder knarsende tandwielen duidt mogelijk op een versleten schakelrubber, een loszittende schakelstang of de pookafstelling. Dit is zeer overkomelijk in verhouding tot een versleten koppeling of versnellingsbak. Het kiezen van een verzet is nooit een kwestie van kracht uitoefenen, hij moet er gemakkelijk in gaan. De derde (handgeschakelde) versnelling zit altijd recht tegenover de neutraalstand. Test daarbij wel of de veertjes nog in de versnellingsbak zitten. Deze houden de pook in het midden, daar moet hij dus telkens naartoe veren. Je kan rijden zonder veertjes maar daar moet je aan wennen.

Als er wel sprake is van knarsende tandwielen tijdens schakelen dan is er waarschijnlijk een reparatie nodig aan koppeling (zie aldaar) of versnellingsbak (pignonaslagers, synchromesh). Dit zal je waarschijnlijk terug zien in de prijs van de auto, want reparatie kan in de papieren lopen.

Als een versnelling eruit springt als je stevig gas geeft (vaak in de eerste of de achteruit) dan ligt dit aan de versnellingsbak. Soms denkt men aan een losliggend motorblok (bijv. gebroken motorsteun), maar dan heb je ook andere problemen: gebonk en kantelen van het blok bij koppelen en trillen bij remmen op de voorwielen. Ook zou je het dan bij de andere versnellingen merken, met name moeilijk terugschakelen van de 3 naar de 2.

Rij ook een keer stevig achteruit en laat het gas abrupt los. De versnelling mag er niet uit springen en de auto mag niet blokkeren. Schakel ook vanuit stilstand de achteruit eens in. Niet zelden heeft een 900 classic daar enige moeite mee. Dit is niet iets om je direct zorgen over te maken en zeker geen kwestie van kracht.

Bij een aantal modellen kan de versnellingsbakolie met een peilstok aan de rechterzijde van de motor worden gepeild; bij een automaat aan de voorzijde (tussen blok en radiateur). Laat deze mogelijkheid niet onbenut om je een beeld te vormen van het gepleegde onderhoud. SAAB schrijft voor automaten ATF M2C-33F (elke 40.000 km) en voor handbakken SAE 10W-30 (geen interval) voor.

Bij de automaat licht als het goed is de ingeschakelde versnelling op naast de keuzehendel. Wel zo handig in het donker. Je voelt duidelijk als je de D of de R inschakelt, maar bijgeluiden zitten daar niet bij. Omdat de bak een traditioneel ontwerp heeft voel je duidelijk het schakelwerk, maar het moet wel soepel gaan.

Een vrolijk draaiende pookknop houdt geen verband met de kwaliteit van de bak.

Een goede 900 schakelt dus soepel en zonder bijgeluiden door alle versnellingen.

Koppeling
Een koppeling die nagenoeg direct aangrijpt bij het op laten komen van het pedaal kan duiden op ofwel lucht in het hydraulische systeem (ontluchten) of een revisiebehoefte van een van beide koppelingscilinders. Dit is overkomelijk. Een minder waarschijnlijke oorzaak is slijtage in de pedaalbevestiging zelf, waardoor speling ontstaat. In het minst gunstige geval is de koppeling zelf aan vervanging toe.

Een versleten koppelingsplaat heeft tot gevolg dat het intrappen van het pedaal in het eerste deel van het traject zwaarder aanvoelt dan de rest van het traject. Of een koppelingsplaat versleten is test je als volgt: rijd weg en schakel over naar een te hoge versnelling (van 1 naar 4 bijvoorbeeld). Als de motor gaat bokken en wil afslaan is het goed; als de motor toeren gaat maken en er van bokken geen sprake is slipt de koppeling door en heb je goede kans dat de frictieplaat aan vervanging toe is. Een alternatief (er zijn er meer): zet hem voorzichtig met de voorwielen tegen een stoeprand en probeer die op te rijden in de eerste versnelling. Als het lukt of de motor slaat bij loslaten van het koppelingspedaal af, dan is het goed. Als het niet lukt en hij slaat niet af maar klimt in toeren: versleten.

Een versleten hulpcilinder merk je met het schakelen: knarsende tandwielen in alle versnellingen en/of langzaam wegrijden bij het stoplicht terwijl je de koppeling toch echt ingedrukt hebt.

Een hoofdcilinder die defect is merk je in de weerstand van het pedaal: het indrukken gaat te makkelijk en de tandwielen knarsen of je krijgt hem moeilijk in de versnelling.

DEEL 3: REMMEN, STUURINRICHTING EN OPHANGING

Remmen
Het remsysteem van de Saab 900 heeft tot modeljaar 1987 de handrem op de voorwielen. Deze gaan wel eens vastzitten en zijn lastiger te stellen. In 1987 zijn de turbo's met geventileerde schijven geleverd, maar nog wel op het oude systeem. Vanaf modeljaar 1988 is het remsysteem sterk verbeter met geventileerde schijven aan de voorzijde en de handrem achter. Vanaf 1989 is de ABS geïntroduceerd als dure optie; vanaf modeljaar 1992 was dit standaard. ABS is het best te herkennen aan de zwarte accumulatorbol (rechts op de foto).

Remsystemen tot modeljaar 1987 willen nog wel eens "klakken" als je achteruit rijdt. Dit klakken komt voort uit een lichte speling op de klauwen wat te denken kan geven maar niet zorgwekkend is.

Wat roest op de remschijven heb je al snel als een auto een tijdje stilstaat. Rem een paar keer stevig om te testen of de schijven niet krom zijn (schudden) en om ze wat schoon te rijden. Piepende remmen kan duiden op slijtage van blokken of schijven.

Als je voor het eerst in een 900 rijdt kan, zeker met ABS, het remmen wat zwaar aanvoelen, dit noemen we karakter.

Wat kan je controleren:

De remleidingen (dunne, stalen leidingen onderlangs): visueel op roest en lekkage.

De remslangen: als je maximaal naar links en rechts stuurt zie je ze aan de voorkant in de wielkast zitten, aan de achterkant zitten ze aan de achterzijde van de remklauwen. Zijn ze niet gescheurd, ongeknakt en lekken ze niet?

Het rempedaal: dit moet met motor uit na een aantal keren pompen 'hard' worden. Bij starten moet het pedaal een beetje wegzakken (zet je voet erop terwijl je start). Tijdens afremmen mag het pedaal niet langzaam inzakken; dit duidt lekkage of versleten cups in de hoofdremcilinder. Trillen van het pedaal bij het remmen kan duiden op kromme schijven.

Het remvloeistofreservoir: de remolie (SAE DOT 4) moet mooi helder zijn.

Wagen opkrikken en de wielen ronddraaien: ze moeten mooi rond zijn, de schijf mag een beetje aanlopen maar het wiel moet niet voelbaar afgeremd worden.

Een goede 900 remt in vergelijking met periodegenoten ietwat zwaar, maar met gevoel en zonder trillingen of bijgeluiden.

Stuurhuis en stuurbekrachtiging
Het stuurhuis van de SAAB 900 wil wel eens gaan lekken en revisie is duur. Het stuur moet soepel en vloeiend rondgaan; bij haperende beweging gaan twijfelen. Gaat het sturen in beginsel zwaar en bij opwarmende motor steeds beter, dan duidt dit mogelijk op een bekrachtigingspomp die aan het eind van zijn levensduur zit.

Voel ook of er speling in het stuurwiel zit; dit zou slechts minimaal mogen. Zit er axiale speling in, controleer dan of de centrale stuurmoer goed vast zit (je kunt ook net achter het stuur kijken of de stuuras meebeweegt) of dat de stuurkolom in zijn geheel beweegt (minder goed nieuws).

Controleer bij bekrachtigd gestuurde SAABs 900 ook het peil van de stuurbekrachtigingsolie (de fabriek adviseert speciale SAAB olie GM-9985010). Via de onderzijde van de auto kan je het stuurbekrachtigingshuis tussen de voorwielen visueel op lekkage controleren. Lekkage komt vaak voor bij de aansluitingen van de olieslangen op het huis. Koppelingen aandraaien verhelpt soms al de lekkage. Bij lekkage voelt het sturen zwaarder aan of het gaat gepaard met geluid. Een licht pompend/zuigend geluid is normaal (je hoort de bekrachtigingspomp). Kijk ook of er bovenop het stuurhuis, waar de as van het stuurwiel er in gaat, geen lekkage zit.

Controleer ook of de richtingaanwijzer op het juiste moment afslaat en of de claxon werkt. Het stuurwiel heeft enkele tere pennen om dit goed te laten verlopen. Staat het stuur scheef, dan kan je proberen deze opnieuw te monteren of de auto moet voor enkele tientjes worden uitgelijnd. Je zou dan ook een minder optimale ‘sporing’ kunnen ervaren. Controleer dan ook goed of de banden niet overmatig of scheef zijn afgesleten.

In een goede 900 staat het stuur recht en draait dit soepel en zonder haperingen rond, waarbij eventuele stuurbekrachtiging voor een zacht pompend-/zuigend geluid kan zorgen.

Homokineet, fuseekogels en aandrijfklossen
Rijd de auto met volledige stuuruitslag (zowel naar links als naar rechts) niet al te voorzichtig een volledig rondje. Als een klikkend of klonkend geluid hoorbaar is wijst dit op versleten fuseekogels. Niet te duur; wel meteen laten verrichten.

Inspecteer de homokineethoezen (direct achter de voorwielen en verder op de assen bij de bak) op scheuren, uitdroging en vetsporen. Gescheurde hoezen zorgen voor vetverlies en dus minder smering van de homokineten, wat zich vertaalt in overmatige slijtage.

Een versleten homokineet herken je meestal aan een tikkend geluid in snelle bochten (bijvoorbeeld op en afritten van snelwegen, grotere rotondes) en dan vaak alleen bij meer gas geven (niet bij gas vasthouden of afremmen). Met deze kwaal kan je indien nodig even rondrijden. Reparatie kost rond de €300 bij een specialist.

Versleten aandrijfklossen komen ook nog wel eens voor; een dure reparatie, vooral te herkennen bij versnellen boven de 100 kilometer per uur, als een (soms hevige) trilling in de aandrijflijn (doe vooral niet voorzichtig, in één keer gaspedaal vloeren! Wel bij een warme motor natuurlijk). Vervelend is dat je die klossen niet meer nieuw kunt aanschaffen. En goede exemplaren zijn duur (>€200 p/s) Dit is eveneens een kwaal waar je een poosje mee kunt rijden, al wordt de aandrijflijn door de onbalans wel zwaarder belast.

Het is duidelijk: bonken, knarsen, tikken en trillen passen niet bij een goede 900.

Wiellagers
Hoewel het geen dure reparatie betreft leidt een versleten wiellager tot ongelijkmatige bandslijtage en een mindere wegligging. Je kunt een versleten of slijtend wiellager soms horen. Dit klinkt dan als een stevige brom die toeneemt als de slijtage erger wordt en piekt als je stevig een bepaalde kant op stuurt (en soms afwezig kan zijn de andere kant op).

Veren
Met name de achterveren hebben de neiging om te gaan doorhangen, zeker als de auto geregeld als trekkend voertuig is gebruikt of veel beladen is. De auto hangt met goede veren niet achterover. Je kunt het best de ruimtes tussen de wielen en de wielkuip rondom opmeten en vergelijken.

DEEL 4: INTERIEUR EN COMFORT

Hemelbekleding
Een veelvoorkomende kwaal is een hangende hemelbekleding. Een goede reparatie daarvan vergt inventiviteit (van punaises tot spanbogen) of, wil je het mooi hebben, het verwijderen en behandelen van de hemel. Het originele materiaal is niet goedkoop. Afhankelijk van wat je zelf doet ben je tussen de €50 en €500 kwijt voor herbekleden.

Op het forum zijn ook de nodige doe-het-zelvers te vinden (zoek in deze rubriek op trefwoord ‘hemel’) en ook staat er een instructie bij de handleidingen: viewforum.php?f=47" onclick="window.open(this.href);return false;.

Verwarming
Controleer bij warme motor of de verwarming werkt (een SAAB-verwarming moet goed heet kunnen worden) en of er geen lekkagesporen zijn bij de voetruimte van de bestuurder (nat tapijt, vlekken). Dit laatste duidt mogelijk op een defecte kachelkraan, wat aan onderdelen te overzien is (ca. €70) maar de nodige arbeid vergt.

Als de verwarming niet warm of niet koud wordt en de temperatuurdraaiknop voelt mogelijk losjes aan, dan is de bedieningsstang achter het dashboard wellicht los. Dit is door demontage van het dashboardfront of als je geluk hebt via het linker speakerrooster te verhelpen als er niks is afgebroken. Als er wel iets is afgebroken of de kachel is defect ben je verder van huis.

Controleer ook of je de luchtstroom kunt variëren met de rechter draaiknop (je hoort duidelijke vacuümgeluiden). Werkt dit niet, kijk dan eerst even rechts in de motorruimte, direct bij het voorraam, daar zit een witte bus met harmonicaprofiel. Hier moeten de vacuümslangen goed op zijn aangesloten. Als dat niet helpt is er mogelijk een vacuümlek of de knop is defect.

Airconditioning
Een aantal SAABs 900 is uitgerust met een airconditioner. Controleer of de lucht echt koud wordt; niet zelden is de ‘aircopomp’ defect (deze zit aan de schutbordkant midden op het blok, boven de dynamo) of er zit geen riem meer omheen. Bij reparatie moeten deze oude R12-systemen dan vaak worden omgezet naar een legale variant; een dure aangelegenheid. Of je rijdt met nutteloos overgewicht – niet echt een optie die meerwaarde biedt.

Werkt de airco wel, ruik dan of de lucht niet stinkt (schimmels). Informeer ook naar het uitgevoerde onderhoud aan dit systeem.

Kilometerstand
Controleer of beredeneer of de kilometerstand juist is. Denk aan een berekening van het gemiddelde jaarkilometrage (wel/niet logisch), afgesleten pedalen of stuurwiel, slijtage van de (lederen) bekleding, doorgezakte of vervormde stoelen, logisch oplopende standen op onderhoudsfacturen, krassen rondom contactslot, etc. Bij geïmporteerde exemplaren waarvan de herkomst en/of historie niet bekend is moet je extra goed opletten.

De kilometerteller in het dashboard moet in principe netjes uitgelijnde cijfers bevatten en corresponderen met wat je ziet. Zijn de cijfers niet netjes uitgelijnd en kloppen daarnaast andere logische zaken niet, krijg dan argwaan. (Ga ook niet de mist in een mijlenstand te interpreteren als kilometerstand: 140.000 mijl is ruim 240.000 kilometer.)

Meubilair
Alle SAABs 900 beschikken fabrieks-af over verwarmde (voor-)stoelen (sommige instelbaar), een functionaliteit die wel eens de geest geeft. Vaak is de oorzaak een gebroken verwarmingselement onder de stoel (tussen zitting en bekleding), hetgeen demontage en herstel van de stoel vergt. Zoek eens op ‘rheostat’.

De zitting van de stoel hoort geprofileerd te zijn, zeker bij de turbomodellen. Vooral bij leren bekleding willen de haken nog wel eens losschieten. Dit is op zich goed te herstellen, maar vraag je wel af hoe er met de auto is omgegaan (achterdocht is een goede raadgever).

Elektrische ramen
Niet zelden werken de elektrische ramen matig (het meest zichtbaar bij sluiten) of niet. Controleer dit. Vaak zit het probleem in de raammotor. Dit kan een enkele keer door smering, maar meestal pas door vervanging verholpen worden. Dit is zelf redelijk goed te doen (motoren kosten nieuw rond €70 p/s).

Bij een cabriolet is het niet werken van de raambediening problematischer in verband met openen en sluiten van de cabriokap.

Audio
De originele speakers in het dashboard zijn van zeer matige kwaliteit. Controleer of de elektrische antenne werkt, als deze aanwezig is.

DEEL 5: CARROSSERIE EN BUITENZIJDE

Carrosserie en roest
SAABs 900 mogen dan wel zeer solide gebouwde auto's zijn, de 'jongste' exemplaren zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud. De staat van de carrosserie is daarom een belangrijk controlepunt, zeker bij de vroege SAABs 900. Vergevorderde roestschade is in alle redelijkheid vaak een enkele reis sloop. Controleer de volgende plekken zeker op roest:

de binnenkant van de portieren (onderzijde, onder het rubber profiel)
de wielkuipranden (voel er ook onder, zeker bij brede wielkuipranden en bij auto’s van voor 1991)
de hoeken onder de bodemplaat in de kofferbak (open daarvoor het bodemdeksel)
de binnenste zijkanten (punten) van de motorkap
de onderzijde van de punten van de motorkap
de dragende gedeelten van de motorruimte waar de aandrijfassen doorheen lopen (hefbrug nodig)
onder de aeroskirts (moeilijk vast te stellen, soms net zichtbaar)
de lekbakken aan de voorzijde onder de motorkap (onder de accu en aan de linkerkant)
de bevestigingspunten van de voorste wieldraagarmen
de kokerbalk van de bovenste schokdemperbevestiging van de achteras
de chassisbalk ter hoogte van de voetenruimte
de onderzijde van het binnenspatscherm aan de voorzijde (in de motorruimte)
de A-stijl bij geopende deur
de onderrand van de voorruit (druk flink op het rubber en luister naar knispergeluiden, ook achter)
de dorpelbalk bij de kriksteunen voor en achter
rond een eventueel open dak (zeker bij aftermarket)
rond de uitklapramen van de driedeurs
de buitenzijde van het tankklepje
de felsrand onder de portieren (van voor tot achter tussen de wielen)
de bodem onder de achterbank (trek de zitting naar voren met de lus)

Beoordeel tot slot alle rubbers aan de buitenzijde minutieus en kijk of je spuitnevel of laksporen ziet die erop wijzen dat (een gedeelte van) de auto is overgespoten. Op zich niet erg, maar je wilt wellicht weten waarom.

Open dak
De 900 is niet zelden uitgerust met een stalen schuifdak. Ze waren er zowel handmatig als elektrisch bediend. Test op lekkage, soepele werking en roest.

Spijtoptanten en latere eigenaars lieten nogal eens een aftermarket dak (bijv. Webasto Hollandia) monteren, te herkennen aan de dubbelfunctionaliteit van schuiven en kantelen, de rubber rand rondom, de glasplaat in plaats van staalplaat en niet zelden ook de roestranden. Niks mis met een aftermarket dak, maar roest aan het dak is niet goedkoop om te verhelpen.

Bumpers en sierstrips
Een aantal bumper(onder-)delen is moeilijk verkrijgbaar, zoals sierstrips in de oudere bumpertypes, de delen tussen de bumpers en wielkuipen (m.n. >1987), aeropanelen, brede wielkuipranden, de echt vroege bumpers (79/80) en alle nog nieuwe bumperdelen.

Aero-uitvoeringen zijn niet zelden achteraf, incompleet of onjuist voorzien van skirts. Let op kleurverschillen tussen de panelen, een goede pasvorm en de voorste en achterste panelen tussen bumper en wielkuip: voor moeten deze uit één geheel bestaan en achter lopen ze net zo ver door naar onderen als de panelen tussen de wielen (vergelijk origineel met niet origineel).

De achterste Aero-panelen van een cabrio zijn anders van vorm dan van een coupé: die van de coupé zijn breder. Controleer dus bij een coupé of deze goed aansluiten op de carrosserie en bij een cabrio of het geen versneden coupé-exemplaren zijn.

Losse aerodelen zijn schaars, dus let goed op.

Ruiten
Het is altijd interessant om te beoordelen of alle ruiten nog bouwjaar-eigen zijn. Op elke ruit staat het jaartal. Met name de voorruit is natuurlijk interessant om te beoordelen. Kijk daarbij ook naar krassen, strepen en andere beschadigingen. Ook elektrisch bediende zijruiten hebben wel eens last van krassen. Op zich niet erg, maar mooi is anders.

Test bij de driedeurs-varianten of de achterste zijruitjes open gaan (handmatige uitzetramen) en controleer gelijk op roest in de sponningen.

DEEL 6: ALGEMENE INFORMATIE

Verkrijgbaarheid onderdelen
Onderdelen voor de SAAB 900 zijn over het algemeen nog ruimschoots verkrijgbaar en deels uitwisselbaar met SAABs 9000, 90 of zelfs 99. Wel zitten er tussen diverse bouwjaren nog wel eens verschillen, waar de delen ogenschijnlijk identiek zijn. Goed opletten en informeren dus.

Omgekatte auto’s
De schrijver dezes is er zelf al eens ingetuind: een omgekatte SAAB 900. Een op het eerste oog oud model, dat in de gunstige belastingtarieven valt, maar bij nadere inspectie een model van een later bouwjaar. Waar kan je een omgekatte auto aan herkennen (behalve eventueel creatief papier- en laswerk):

In de tussenschotten in de motorruimte, tussen blok en wielkast, zitten bij latere modellen (vanaf modeljaar 1991) vierkante uitsparingen voor airbagsensoren aan de voorzijde. Deze gaten kunnen dus nooit op een oud type 900 zitten;

Stoelrails: de oude stoelen hebben handgreep op een pootje om in lengterichting te verstellen; vanaf modeljaar 1991 is dit een lage, horizontale, stalen greep midden voor.

De oudere modellen (tot modeljaar 1987) hebben oude steek wielen, daarna kwam de nieuwe steek, met vier gaten in het wiel + een vijfde gat om goed te centreren. Diverse modellen wiel zijn in beide varianten gemaakt, dus het naafkapje verwijderen geeft de beste indicatie.

Vanaf modeljaar 1986 verscheen de 900 met knipperlichten in de voorste flanken (dus tussen de wielkuip en de deur), daarvoor niet.

De modellen vanaf 1987 hebben een dikkere dashboardrand dan de eerdere bouwjaren.

Uitrusting
Elke 900 is uitgerust met een reservewiel, krik en (compleet) gereedschapssetje en afgeleverd met instructieboekje, onderhoudsboekje en een overzicht van dealers.

Types
Er zijn door de jaren heen veel types 900 geleverd:

900 GL - carburateur 8-kleps
900 GLS - dubbele carburateurs 8-kleps
900 GLE/GLI/EMS - injectie 8-kleps
900 CD/Finlandia – Corps Diplomatique-uitvoering met 20cm verlengde carrosserie
900 c - carburateur 8-kleps

De nu volgende modellen zijn ook als cabriolet geleverd:

900 i - injectie, zowel 8-kleps als 16-kleps
900 S (ook wel: EP, van ecopower) - Low Pressure Turbomotor 16v (wordt ook wel als EP aangeduid)
900 Turbo - full pressure turbomotor, geleverd in zowel 8v als 16v
900 T16s - 900 Turbo 16v met aeropakket, alles elektrisch (cv, vaak schuifdak, ramen, spiegels), cruise control en sportchassis (verlaagd) , met de kenmerkende driespaaks of asymmetrische wielen

Aero - sportpakket wat zichtbaar is aan de 10-delige aeroskirts rondom en de lichtmetalen 15" driespaaks aerovelgen (recht of geschoept).

Afbeelding

Buiten deze varianten waren er diverse – soms landspecifieke - speciale edities, zoals Red Arrow, Silver Arrow, Commander, Lux, Carlsson, GT, etc.

De T16 (FPT) heeft ten opzicht van het S (LPT) motorblok als extra: een intercooler, APC (Automatic Performance Control) en twee tandwielen van de primaire kettingoverbrenging. De LPT-motor wordt doorgaans soepeler gevonden, waar de FPT-motor pas rond de 3.000 toeren echt gaat presteren. In Duitsland is er overigens een certificaat waarmee SAAB Deutschland tegenover TüV, verzekering e.d. verklaart dat een 900S lpt waarin achteraf APC, intercooler en langere primaire overbrenging zijn gemonteerd, technisch als exact gelijk aan een T16 moet worden beschouwd. Zichtbaar verschil is de turbodrukmeter op het instrumentenpaneel, die enkel op de FPT is geleverd (maar instrumentenpanelen zijn vervangbaar…). De 16 kleppers hebben hydraulische klepstoters en hoeven dus niet meer gesteld te worden. Turbo-motoren vergen echter ook onderhoud en daarmee kennis om deze goed te kunnen laten blijven draaien.

Dubbele carburateurs - hoewel zeldzaam - geven iets meer pk dan een enkele. Afstelling ervan komt nauw. Revisie-sets zijn moeilijk verkrijgbaar in vergelijking met die voor de enkele carburateurs.

GL, GLi en Turbo-modellen werden in enkele modeljaren met het optionele 'S'-pakket geleverd. Dit pakket bestond - afhankelijk van carrosserie-uitvoering - uit getint glas, zwart afgewerkte raamrubbers, spoilers voor en achter en luxe pluche bekleding.

Motorvarianten:
B201 is de 2.0 8v (1985cc), waarbij:
B201C = carburateur (100pk)
B201I = injectie (118pk/110pk met katalysator)
B201S = turbo (155pk/145pk met katalysator)

B202 is de 2.0 16v (1985cc), waarbij:
B202I = injectie (133pk/128pk met katalysator)
B202L = full pressure turbo (175pk/185pk met redbox/160pk met katalysator)
B202S = low pressure turbo (145pk)

B212 is de 2.1 16v, waarbij:
B212I = injectie (140pk)

Op basis van deze motornummers kan je informatie vergaren omtrent toegepaste systemen en eventuele specifieke kenmerken.

Modeljaren
De SAAB 900 is geproduceerd van modeljaar 1979 tot modeljaar 1993. Het model is een aantal keer gewijzigd, waarbij veranderingen in het uiterlijk (facelift v/a ’87), de remmen (v/a ’88), de versnellingsbak (v/a ’89 en ’91) en de turbo (v/a ’90) het meest kenmerkend zijn.

Chassisnummers
Je vindt het chassisnummer onder de bodemplaat in de kofferruimte en bij sommige auto’s ook achter de voorruit links. T/m modeljaar '80 staat het chassisnummer op de dwarsbalk onder de achterbank. Aan het chassisnummer kan je veel aflezen, wat je helpt bij het bepalen hoe de auto de fabriek verliet en welke versie je nu eigenlijk voor je hebt (immers, de RDW geeft bij importauto’s de meest uiteenlopende typenamen af op kenteken). Doe er je voordeel mee en controleer nauwgezet het chassisnummer. Hieronder vind je de opbouw.

Chassisnummers tot modeljaar 1980:
De eerste twee cijfers geven de serie aan (90 in geval van de 900), de volgende twee het modeljaar (bijv. 80 = 1980).

Het vijfde cijfer is de fabriek:
1 = Trollhättan, productielijn #1
2 = Trollhättan, productielijn #2
6 = Nystad, Finland

Daarna volgt het 6-cijferige serienummer van de betreffende auto.

Chassisnummer modeljaar 1981 t/m 1983
De eerste drie karakters staan voor respectievelijk Noord-Europa, Zweden, SAAB: YS3. Dan volgt de A voor ‘900’.

Karakter 5 is de serie:
G = GL
S = EMS
E = GLE
T = Turbo

Karakter 6 is de carrosserievariant:
3 = 3-deurs combi coupe
4 = 4-deurs sedan
5 = 5-deurs combi coupe

Karakter 7 toont het type motor:
1 = Enkele carburateur
2 = Dubbele carburateur
3 = Injectie (8-klepper)
4 = Turbo (8-klepper)

De S op positie 8 staat voor Active seat belts, een veiligheidsvoorziening.

Karakter 9 is een controlegetal.

Het tiende karakter is het modeljaar:
B = 1981
C = 1982
D = 1983

Positie 11 is de fabriek:
1 = Trollhättan productielijn #1
2 = Trollhättan productielijn #2
7 = Nystad, Finland

Posities 12 t/m 17 omvat het 7-cijferige serienummer van de betreffende auto.

Chassisnummer modeljaar 1984 en 1985
In de nieuwe opzet verandert er een en ander.

Karakter 5 blijft de serie, met een andere indeling:
G = GL
E = Extra High
T = Turbo

Karakter 6 is nog steeds de carrosserievariant, uitgebreid met '6':
3 = 3-deurs combi coupe
4 = 4-deurs sedan
5 = 5-deurs combi coupe
6 = 4-deurs CD

Positie 7 wordt het type versnellingsbak (in plaats van type motor) en positie 8 het type motor (in plaats van Active seat belts):

De versnellingsbak op positie 7:
4 = 4-bak handgeschakeld
5 = 5-bak handgeschakeld
6 = 3-bak automaat

En het motortype op positie 8:
C = Enkele carburateur
T = Dubbele carburateur
J = Injectie (8-klepper)
S = Turbo (8-klepper)
L = Turbo (16-klepper)

Het tiende karakter is uitgebreid met:
E = 1984
F = 1985

Chassisnummer vanaf modeljaar 1986
Door en toename aan uitvoeringen is het aantal variabelen gegroeid. YS3A staat nog steeds voor de 900.

Karakter 5 duidt op de serie:
B = injectie 8-klepper
C = injectie 16-klepper
D = Turbo

Op positie 6 volgt de carrosserievariant:
2 = 2-deurs sedan
3 = 3-deurs combi coupe
4 = 4-deurs sedan
5 = 5-deurs combi coupe
6 = 4-deurs sedan, verlengd (900 CD)
7 = 2-deurs cabriolet

Positie 7 is het type versnellingsbak:
4 = 4-bak handgeschakeld
5 = 5-bak handgeschakeld
6 = 3-bak automaat

Op positie 8 staat het type motor:
D = B202 2.0 16v injectie
E = B212 2.1 16v injectie
J = B201 2.0 8v injectie
L = B202 2.0 turbo 16v fpt met intercooler
S = B201 2.0 turbo 8v fpt
S = B202 2.0 turbo 16v lpt

Karakter 9 is een controlegetal.

Op positie 10 vind je het modeljaar:
G = 1986
H = 1987
J = 1988
K = 1989
L = 1990
M = 1991
N = 1992
P = 1993

Positie 11 is de fabriek:
1 = Trollhättan, productielijn A
2 = Trollhättan, productielijn B
6 = Nystad, Finland
7 = Nystad, Finland
8 = Trollhättan, Productielijn C

Op sommige sites kan je het chassisnummer van de beoogde SAAB invoeren om te bekijken om wat voor auto het exact handelt (en om te controleren of dit klopt met wat je aantreft). Zoek via Google op ‘SAAB VIN decoder’.

Cabriolet
De SAAB cabriolet is natuurlijk een smaakmakende auto. Na de eerste serie van 379 geproduceerde 900 turbo cabrio’s met een rechte neus (met een G op positie 10 van het chassisnummer) is in 1986 begonnen met de productie van de 900 zalmneus (H en verder).

Een cabriodak moet soepel, gelijkmatig (niet hokkerig) en in circa 20 seconden openen en sluiten (bij draaiende motor met de handrem aangetrokken). Luister naar bijgeluiden. Controleer ook de kap zelf op scheuren en slijtageplekken. Sluit het dak goed aan op de ramen?

Het vervangen van een cabriodak of het dakmechanisme is kostbaar (denk aan €1.300+). Ook een nieuwe dakpomp is duur, deze zit onder de achterbank en mag niet lekken (soms al zichtbaar aan donkere plekken in de vloerbedekking).

Onderhoud
Goed onderhoud en het tijdig (laten) uitvoeren van reparaties betalen zich grosso modo terug in betrouwbaarheid en levensduur (en aanschafwaarde). Beoordeel daarom minutieus de onderhoudshistorie. Controleer daarbij voor extra zekerheid de aangetoonde reparatie- en onderhoudshistorie bij de uitvoerende reparateur. Kijk niet alleen naar uitgevoerd onderhoud, maar ook naar uitgevoerde reparaties en vergelijk deze met de aandachtspunten uit deze aankoopgids. En kijk op de APK-formulieren welke adviespunten zijn gegeven en of deze zijn opgevolgd. Als er APK op zit moet in principe altijd het actuele formulier beschikbaar zijn.

Ook als er geen papieren bij de auto zitten kan je de onderhoudshistorie (en –behoefte) enigszins beoordelen door te kijken naar de olie, de datum op de banden, de datum van de accu, de staat van de bougies, het interieurluchtfilter, enzovoorts.

Hieronder volgt per beurt / interval kort wat er vervangen moet worden, zodat je de onderhoudshistorie hierop kunt controleren (alle controles en inspecties zijn dus niet vermeld!). De door SAAB voorgeschreven motorolie is SAE 10W-30.

Kleine service
Tot 1992: elke 10.000 km (of 7,500 miles)
Vanaf 1992: elke 15.000 km (of 10,000 miles)

Extra werkzaamheden kleine service:
- deuren en scharnieren smeren

Grote service
Tot 1991: elke 12 maanden of 40.000 km (of 30,000 miles)
Vanaf 1992: elke 12 maanden 45.000 km (of 30,000 miles)

Extra werkzaamheden grote service:
- spoelen en verversen van koelvloeistof
- bougies vervangen
- luchtfilter vervangen
- brandstoffilter vervangen
- remvloeistof verversen
- bij automaat: versnellingsbakolie vervangen en filter vervangen

**Extra werkzaamheden bij 90.000 km (of 60,000 miles):
- verdelerkap en rotor vervangen
- ontsteking afstellen (uitgezonderd 900i)
- zuurstofsensor vervangen (alleen bij LH2.2, dus 16v t/m 1988)
- koolpot vervangen (1985-1990)

Tip: hoe je zelf onderhoud uitvoert is beschreven in een handleiding op dit forum: viewforum.php?f=47.

Gebruikskosten
Als je een harde, nette 900 classic koopt met up-to-date onderhoud kun je in principe de kosten goed in de hand houden. Het verbruik van ca. 1 op 10 tot 12 is een factor om rekening mee te houden. Denkend aan de keuzemogelijkheid die het model biedt geldt het veelgehoorde credo: hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan gaan. Bij kilometerstanden boven de 250.000 kan je door de bank genomen uiteraard meer onderhoud en reparaties verwachten.

Een goede en leuke manier om de gebruikskosten in de hand te houden is natuurlijk zelf het gereedschap ter hand nemen. De ‘Official Service Manual’ van Bentley Publishers [ISBN 0-8376-0310-2 (8v) en 978-0-8376-0313-1 (16v)] is een veel gelauwerde reparatiehandleiding. En het forum is natuurlijk ook onmisbaar. :wink:

Import
Voor meer informatie over zelf importeren, zie de handleiding importeren: viewforum.php?f=47.


Donaties
Heeft deze kopersgids je geholpen en ben je geslaagd? Een donatie aan het forum om in de toekomst weer een volgende liefhebber te kunnen helpen is dan welkom. Klik hiervoor op de gele button bovenaan:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ewout op do 05 apr, 2018 10:44, 4 keer totaal gewijzigd.
2008 9-5 2.3T Aero aut. (mj 2009)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut. (mj 2001)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6795
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) v2.0

Bericht door Sander » zo 03 aug, 2014 11:33

Geweldig! :clap:
Bedankt voor deze update
Saab 9-3 SS Aero TTID 2010 - verkocht
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
levensnevel
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 3154
Lid geworden op: wo 09 mei, 2012 18:37
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) v2.0

Bericht door levensnevel » zo 05 okt, 2014 13:33

wat bewegende beelden
TopGear 1988 Quentin Wilson, wie kent hem nog
http://www.youtube.com/watch?v=0JhdHxrKg9g" onclick="window.open(this.href);return false;
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Geronimo1
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 21:37
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) v2.0

Bericht door Geronimo1 » wo 07 okt, 2015 11:40

Geweldig dit Tp! Superconstructief!
Naar aanleiding hiervan met verlanglijstje met de door mij gewenste specs. naar de dealer waar de gezochte clas.cab staat!
*Spiekbriefje met alle onder genoteerde aandachtpunten om deze na te lopen! En niet bij de bezichtiging in zwijm te geraken door aanwezigheid van het door mij aanbeden magische Zweedse wonder op respectabele leeftijd! Om vervolgens met aankoopbewijs thuis te komen en dan in de toekomende tijd net niet leeg te lopen op een bijna,bijna,bijna voor de sloop gereed voertuig! En meis maar hakken op mijn kop van jut! En ik dan, jaja ehh.., nee euhh, hoe kon ik...dat nou...emhpff!
Dus..
*Chassisnr. gecontroleerd! Wilde gewoonweg een orginele Fpt+intclr.5bak.clas.cab.
*Kokerbalken, ophangingspunten, kofferbak en doorgangen zelf bekeken op de brug, hele roestplekken-lijstje overgeschreven van Tp. en als checklijst bij het voorlopig aankoop bewijs gestopt.
* En geëist dat ik bij de volgende Apk, clas.cab gaat(moet) natuurlijk wel op de winterstalling, niet voor laswerk aan moet kommen kloppen!
Verder op checklijst, zelf beknopt de belangrijkste onderhoudspunten+beurt aangegeven zoals;
*versnellingsbak/koppeling
*verwarming,airco
*aut.elec.open dak
*en massa-punten check
Moet bij aflevering allemaal correct zijn, en het goed doen!
*En met nieuwe Apk, want dan worden remmen/onderstel ook gelijk gecheckt.

Zonder dit Tp.SaabForum nooit zo constructief te werk kunnen gaan!
En voor de jongere SF,-mers, ben natuurlijk door schade en schande iets wijzer geworden.... !
900T16cab/Ega/summer
9.5T7Aero.est/daily
9000Grif.b234.Tr.5.5/sftw.J&D/Last reset 2017 by KCPieter /by co-owner Niels for Revrun IV
900NG Ital.Aero☆G1☆under constr.
(R)S4b5 685Nm.
Ex.
9.3T7An.cab.aut.
900T16
900T16cab
9.3T5cab
☆G1/Initi.learn.tuneprjct;☆
http://nl.wikipedia.org/wiki/Griffioen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jennifer
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 0:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) v2.0

Bericht door Jennifer » do 10 dec, 2015 18:52

Fantastisch! Ik heb 3 weekjes geleden nog gebruik gemaakt van de kopersgids. Heeft me enorm geholpen, waarvoor veel dank! leuk te zien dat er een update is!

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7962
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) - nu met check

Bericht door Ewout » di 02 aug, 2016 20:10

Handige, printbare checklist toegevoegd zodat aanstaande classicbezitters goed beslagen ten ijs kunnen komen.
2008 9-5 2.3T Aero aut. (mj 2009)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut. (mj 2001)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
roberto
Geregistreerd lid
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 12 apr, 2004 19:11
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) - nu met check

Bericht door roberto » do 15 mar, 2018 12:48

TOP LIJST ! Ewout
SAAB 900 SE classic cabrio 241 1993
SAAB 9-5 estate 2007 "HIRSCH black pearl"
[b]IK RIJ SAAB , AUTORIJDEN KAN ALTIJD NOG![/b]

Plaats reactie