Onderhoudskosten Saab 9-5: waar op te rekenen?
-
TimS
- Geregistreerd lid
Onderhoudskosten Saab 9-5: waar op te rekenen?
Beste Forumleden,
Onlangs heb ik een bericht geplaatst met de vraag "waar op te letten" bij de mogelijke aanschaf van een Saab 9-5 V6 Griffin uit 2000. Na een bijzonder nuttige reactie van forumlid Bartone (nogmaals dank hiervoor) zou ik nu graag een nieuwe vraag stellen.
Ik heb een aantal Saab 9-5 op het oog (Griffin en Aero) en ik zou graag weten waar ik ongeveer op moet rekenen in jaarlijkse onderhoudskosten bij normaal onderhoud, dat wil zeggen, als er geen rare dingen gebeuren. De auto's die ik op het oog heb variëren tussen de 220-250dkm en allemaal zijn ze dealer-onderhouden met de volledige onderhoudshistorie bekend. Verder heb ik ook een Aero op het oog met 300dkm en een nieuwe motor bij 230dkm; ook met volledige onderhoudshistorie etc.
Ik hoor verschillende verhalen van verschillende mensen maar veel mensen hebben het erover dat Saab erg duur in het onderhoud is. Tegelijkertijd echter zijn dit veelal geen Saab experts en hebben zij het ook "van horen zeggen". Daarom wend ik mij graag tot dit forum voor meningen.
Bij voorbaat zeer bedankt voor de reacties!
Onlangs heb ik een bericht geplaatst met de vraag "waar op te letten" bij de mogelijke aanschaf van een Saab 9-5 V6 Griffin uit 2000. Na een bijzonder nuttige reactie van forumlid Bartone (nogmaals dank hiervoor) zou ik nu graag een nieuwe vraag stellen.
Ik heb een aantal Saab 9-5 op het oog (Griffin en Aero) en ik zou graag weten waar ik ongeveer op moet rekenen in jaarlijkse onderhoudskosten bij normaal onderhoud, dat wil zeggen, als er geen rare dingen gebeuren. De auto's die ik op het oog heb variëren tussen de 220-250dkm en allemaal zijn ze dealer-onderhouden met de volledige onderhoudshistorie bekend. Verder heb ik ook een Aero op het oog met 300dkm en een nieuwe motor bij 230dkm; ook met volledige onderhoudshistorie etc.
Ik hoor verschillende verhalen van verschillende mensen maar veel mensen hebben het erover dat Saab erg duur in het onderhoud is. Tegelijkertijd echter zijn dit veelal geen Saab experts en hebben zij het ook "van horen zeggen". Daarom wend ik mij graag tot dit forum voor meningen.
Bij voorbaat zeer bedankt voor de reacties!
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: Onderhoudskosten Saab 9-5: waar op te rekenen?
Hoeveel kilometer denk je per jaar te gaan rijden? Wat voor rijstijl heb je? Wil je bijvoorbeeld meer vermogen uit de motor halen?
-
op
- Donateur (4x)

Dit zijn wel kilometerstanden waar er van alles versleten kan zijn, ook hele dure dingen.
Een grote beurt met achterremschijven en airco werkzaamheden (pomp en nog wat) en iets kleins is zomaar 1300,--
Als je niks zelf kan of wil doen moet je voor het onderhoud ruime budgetten reserveren.
Zelf hou ik mijn auto tiptop in orde en dat is inderdaad duur
Het beste kan je een auto kopen van iemand 'die dat dure onderhoud" helemaal zat is, dan is er in ieder geval al een hoop gedaan
Voor het geld is en blijft het wel de fijnste auto die er is, ook als het onder houd tegenvalt
en hej,
je hebt als het goed is geen afschrijving meer !!
Een grote beurt met achterremschijven en airco werkzaamheden (pomp en nog wat) en iets kleins is zomaar 1300,--
Als je niks zelf kan of wil doen moet je voor het onderhoud ruime budgetten reserveren.
Zelf hou ik mijn auto tiptop in orde en dat is inderdaad duur
Het beste kan je een auto kopen van iemand 'die dat dure onderhoud" helemaal zat is, dan is er in ieder geval al een hoop gedaan
Voor het geld is en blijft het wel de fijnste auto die er is, ook als het onder houd tegenvalt
en hej,
je hebt als het goed is geen afschrijving meer !!
-
Texpert
- Geregistreerd lid
Onderhoud van een Saab is volgens mij niet duurder dan gemiddeld. Heb eerder diverse Peugeot's gereden en daarbij kwamen ook bedragen voor van een honderdje of 12-15 voor een beurt en wat extra's. Afgelopen jaar heb ik voor 900 euro onkosten gehad aan de auto, dit is inclusief 2 banden (Potenza's) die niet van te voren ingecalculeerd waren. Op 17.000 kilometer vind ik het acceptabel. Grootste kosten waren voor de mulitieriemspanner, automaatolie, aircoreiniging/afvullen en alarmmodule. Volgende maand wederom nieuwe olie en apk met een controlebeurt, wat daar de kosten van zijn weet ik nog niet.
-
TimS
- Geregistreerd lid
Ik schat zo rond de 20.000km per jaar; in Nederland zal ik niet veel rijden maar we gaan regelmatig naar Parijs en terug dus dat tikt op den duur aan. Meer dan 20.000km kan ik me haast niet voorstellen. Qua rijstijl ben ik vrij rustig maar op de snelweg rijd ik wel de maximum toegestane snelheid. Mocht ik een Aero kopen, dan zal ik waarschijnlijk wel af en toe de turbo willen testen, maar voor de rest rijd ik normaal, denk ik.millerman schreef:Hoeveel kilometer denk je per jaar te gaan rijden? Wat voor rijstijl heb je? Wil je bijvoorbeeld meer vermogen uit de motor halen?
Dat soort bedragen was ik al bang voor. Ik had gehoopt dat een goed onderhouden Saab minder kosten zou maken voor onderhoud maar de kans is dus groot dat er hoge onderhoudskosten kunnen zijn bij een hoge kilometerstand begrijp ik.op schreef:Dit zijn wel kilometerstanden waar er van alles versleten kan zijn, ook hele dure dingen.
Zelf hou ik mijn auto tiptop in orde en dat is inderdaad duur![]()
Ter informatie, de auto's waar ik momenteel naar kijk:
- Saab 9-5 Griffin uit 2000; 270dkm; eerste eigenaar; distributieriem vervangen bij 250dkm en volledig dealer onderhouden
- Saab 9-5 Aero uit 2000; 300dkm; nieuwe motor bij 230dkm en volledig dealer onderhouden
- Saab 9-5 Aero Automaat uit 2000; 270dkm distributieriem vervangen en volledig dealer onderhouden.
-
collega
- Donateur (3x)

ik heb met mijn garage de afspraak dat ze 'm voor 5 ct per kilometer (excl. BTW) volledig onderhouden: alle reparaties, beurten en banden (incl winterbanden) en dat is ook een 3.0 V6, op LPG, dus distributieriem elke 80000 km, keertje koprevisie etc. Daar komt de garage ongeveer mee uit.
Tel verbruik 1: 8 op LPG = 8ct per kilometer, afschrijving € 3000 per jaar op 50.000 km = 6 ct, 2 ct voor verzekering en wegenbelasting en 1 ct voor parkeren, tel ook nog 2 ct voor renteverlies en hij kost me 24 ct per kilometer all in
oh ja, de kilometerstand is nu 314.000
Tel verbruik 1: 8 op LPG = 8ct per kilometer, afschrijving € 3000 per jaar op 50.000 km = 6 ct, 2 ct voor verzekering en wegenbelasting en 1 ct voor parkeren, tel ook nog 2 ct voor renteverlies en hij kost me 24 ct per kilometer all in
oh ja, de kilometerstand is nu 314.000
-
Bartone
- Geregistreerd lid
Ik heb op Autoweek een myreview staan, met daarin ook de opgave van een aantal kosten. Ik kan mij herinneren dat een beurt in 2010 nogal pittig was (1450,00) maar daar zaten wel bijv. twee nieuwe banden bij. De rest valt daarentegen heel er mee, laatst nog een klein beurtje. Om de een of andere reden heb ik de Grif steeds naar de officiële dealer gebracht, je kan er ook voor kiezen om naar de universele vakgarage te gaan. Sinds kort ben ik naar een Saabspecialiost en dat is mij tot op heden goed bevallen. Ik ben op zich ook wel een pietlut die de (weinige) problemen ook wel opgelost wil hebben.
Banden e.d. vind ik normaal onderhoud. Afpingelen bij de Kwikfit scheelt behoorlijk t.o.v. de dealerd. Zelfde geldt voor remschijven en remblokken.
Banden e.d. vind ik normaal onderhoud. Afpingelen bij de Kwikfit scheelt behoorlijk t.o.v. de dealerd. Zelfde geldt voor remschijven en remblokken.
-
TimS
- Geregistreerd lid
Op basis van wat ik hier lees (en de Review van Bartone op Autoweek.nl) moet dus in ieder geval rekening gehouden worden met 500-1000e per jaar?
-
collega
- Donateur (3x)

dat is toch bij elke auto minstens het geval!
je moet niet vergeten dat het om een auto met een nieuwwaarde van € 60.000 of meer gaat, met vaak navenant duurdere onderdelen en banden. Een 6 cylinder is ook wat duurder in onderhoud dan een 4 cylinder (zelfs bij de Kwikfit!).
Je kan deze auto's niet vergelijken met een Ford Fiesta, maar je moet ze eerder qua onderhoud vergelijken met BMW 5-series
In dat geval zijn ze waarschijnlijk niet duurder, eerder goedkoper (en véél leuker).
Verder geldt: hoe ouder de auto hoe minder afschrijving en hoe meer onderhoud (maar tenzij je heel veel pech hebt met een kapot blok: altijd minder toename van onderhoudskosten dan afname van afschrijvingskosten).
reken maar op 6 cent per kilometer, dus bij 20.000 km zo'n 1.200€. Maar je kan inderdaad zo maar pech
hebben met een nieuwe set banden of zo, of een waterpomp, of een DI-cassette.
Maar als je het geld hebt voor een 2e hands auto uit deze nieuwprijsklasse ben je gemiddeld niet duurder uit dan met vergelijkbare auto's, en je hebt veel meer lol
, want jij rijdt in een stijlvolle, mooie en betrekkelijk zeldzame auto en niemand vermoedt dat jij die V6 onder de motorkap hebt, waarmee je alle Johnny's van de weg kunt blazen als je dat wilt.
(Maar dat moet je niet te vaak doen, want je bent wel stijlvol natuurlijk!!!)
je moet niet vergeten dat het om een auto met een nieuwwaarde van € 60.000 of meer gaat, met vaak navenant duurdere onderdelen en banden. Een 6 cylinder is ook wat duurder in onderhoud dan een 4 cylinder (zelfs bij de Kwikfit!).
Je kan deze auto's niet vergelijken met een Ford Fiesta, maar je moet ze eerder qua onderhoud vergelijken met BMW 5-series
In dat geval zijn ze waarschijnlijk niet duurder, eerder goedkoper (en véél leuker).
Verder geldt: hoe ouder de auto hoe minder afschrijving en hoe meer onderhoud (maar tenzij je heel veel pech hebt met een kapot blok: altijd minder toename van onderhoudskosten dan afname van afschrijvingskosten).
reken maar op 6 cent per kilometer, dus bij 20.000 km zo'n 1.200€. Maar je kan inderdaad zo maar pech
Maar als je het geld hebt voor een 2e hands auto uit deze nieuwprijsklasse ben je gemiddeld niet duurder uit dan met vergelijkbare auto's, en je hebt veel meer lol