SAAB/NEVS

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: SAAB/NEVS

Bericht door ZSR » do 22 aug, 2013 19:02

Als je vindt dat Saab verleden tijd is, wat doe je hier dan nog?

Ook dit hier is immers onderdeel van "Saab".
Saab is voor mij meer dan een soms van kapitaal goederen.

Die Chinezen zullen via via ook heus wel hun vingertjes in BMW, Audi, Volvo (duh) hebben.
Europeanen en Amerikanen doen omgekeerd hetzelfde. En dan heb je meneer Slim nog. Is KPN dan geen nederlands bedrijf meer?
Ps die Chinezen zitten nu ook in de zwitserse horloge industrie. Spreiden van risico en strategische keuzes maken heet dat.
Maar ik sla door..

Ik bekijk Saab nog steeds met een roze bril.
Misschien dom want die 9-3estate van mij is natuurlijk een bodemloze put die heel misschien als ik de auto nu in de mottenballen zet over 30 jaar nog wat gaat opleveren.
En toch doe ik het, volgende week aero side skirts en de dubbele uitlaat van een V6 eronder...zinloos maar leuk. :mrgreen:

Als je roze bril kapot is moet je gaan scheiden, anders verzuur je! ;-|+

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 22 aug, 2013 19:05

odin1899 schreef:
Arbilen schreef:...en waren er genoeg die de toen pas geïntroduceerde budget Saab kochten...
Hoeveel 90's zijn er ook al weer verkocht?
Sla je me dood, maar genoeg om het model op de markt te brengen en om ze bijna 30 jaar later met enige regelmaat nog tegen te komen. Neem anders de Saab 900. Prachtige, karakteristieke, stijlvolle snelle auto, maar technisch gezien in alle opzichten de mindere van wat MB, BMW, Audi op de markt bracht. Toch een echte hardloper in de verkopen. En in prijs schreeuwend duur....

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » do 22 aug, 2013 19:18

Er zijn ca. 25000 90's in 3 jaar gemaakt als ik het internet mag geloven. Geen hond kocht die dingen dus.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 22 aug, 2013 21:24

ZSR schreef:Als je vindt dat Saab verleden tijd is, wat doe je hier dan nog?
Saab als merk is een Dodo maar zolang er nog Saabs rijden, heeft dit forum bestaansrecht.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 22 aug, 2013 22:26

72sonett3 schreef:
ZSR schreef:Als je vindt dat Saab verleden tijd is, wat doe je hier dan nog?
Saab als merk is een Dodo maar zolang er nog Saabs rijden, heeft dit forum bestaansrecht.
Ieder z'n ding, maar als ik er zo in zat verkocht ik meteen m'n Saabs....

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 23 aug, 2013 8:55

Ik denk dat iedereen anders in elkaar zit. Ik heb gewoon de hoop dat Saab als merk, gemaakt in Zweden in Trolhattan vanuit een Zweedse filosofie, over 10 jaar nog bestaat. Ik vond de 90 ook lelijk en begreep er toen niks van (een 99 met een 900 achterkant), maar vond het wel een auto met lef. Ook in die tijd. Ik denk dat geen enkel merk meer zoveel eigenheid (als Saab had) kan permiteren in deze tijd van zeer verwende autorijders en grillige markt. Ook Volvo maakt wat mij betreft modellen waar je gerust een andere badge op kunt plakken. Ik vind de 9-5NG weliswaar geen Saab vanuit de oude filosofie, maar toch wel een eigenwijze aparte (en ook mooie) auto. Ik ben misschien wat minder principieel in mijn loyaliteit naar het merk en gedachtegoed Saab. Ik ken ook architecten die elke anders gelegde steen aan hun bouwwerk zien als inbreuk op dat bouwwerk en verkwanseling van het door hem bedachte concept. Saab is voor mij dus nog niet dood en Morrissey al helemaal niet :-) Ik gooi niets weg!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 23 aug, 2013 9:20

The Devil's Own V4 schreef:allerlei meuk waar toevallig ook 'Saab' op staat (90's bijvoorbeeld, of 9-5ng's)
zegt de man met de ford motor in een omgekeerde badkuip! :-P+

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 23 aug, 2013 10:08

Toch is er 1 ding wat me frappeert. Als Saab dan weer auto's gaat maken, waarom zijn de partijen die er nu achter zitten dan niet indertijd met Muller gaan praten? Had je deze heel kostbare hiaat en loss of goodwill kunnen voorkomen...

1. Vroeg Muller teveel? M.a.w. wilden partijen niet met hem door?
2. Of dacht NEVS beter garen te kunnen spinnen door gewoon een Saab 3.0 te beginnen?
3. Speelde er meer op de achtergrond (Zweedse overheid, curator...)?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 23 aug, 2013 13:36

Vragen 1 t/m 3 kun je gelijk met JA beantwoorden.
Idd wat dure en tijdrovende keuze maar zowel VM als ook hopelijk GM vrij.
Biedt m.i. de beste kansen, want in de VM periode heeft SAAB een slecht imago opgebouwd in de automotive branche als notoire wanbetaler. Voorheen had GM de Saabpartners al tot een flinke korting op hun vorderingen gedwongen, dus die zijn feitelijk al twee keer genaaid.
Dat past m.i. totaal niet bij de Zweedse manier van zaken doen ;-(+

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » vr 23 aug, 2013 20:54

Zolang er iets van SAAB DNA in de toekomstige auto''s zit is het voor mij interessant. (mits aan randvoorwaarden als prijs/kwaliteit voldaan is) Niet per definitie dus, maar het zou best kunnen. SAAB is voor mij nog niet dood. Ik hoop eigenlijk op verbetering want bijv. het veel te hoge brandstofverbruik heeft mij vanaf de 99 al gestoord.

En zeg nou zelf, er zijn helemaal geen unieke auto''s meer. Alles behoort tot een verband van fabrieken. Heel even was Porsche de enige. Maar ook die behoort nu tot VW. (reken ik niche merken /kitcars even niet mee)

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » za 24 aug, 2013 9:37

Blindstra schreef:En zeg nou zelf, er zijn helemaal geen unieke auto''s meer. Alles behoort tot een verband van fabrieken. Heel even was Porsche de enige. Maar ook die behoort nu tot VW. (reken ik niche merken /kitcars even niet mee)
Maar SAAB was toch eigenlijk al een niche-merk?

Alleen Subaru zou dan nog een uniek merk zijn. Alhoewel Mazda en Suzuki toch ook geen grote, maar wel zelfstandige merken zijn, in Nederland althans. Niet dat ik er iets mee heb (vooral niet met Suzuki), maar toch...

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

SAAB/NEVS

Bericht door Tubbe » za 24 aug, 2013 9:54

Ook subaru is niet geheel zelfstandig. Toyota heeft een deel van de aandelen in handen. Die eerst van GM waren.
Blindstra bedoelt met nichemerken niet alleen de doelgroep maar ook de vrijheid om zelf keuzes te maken zoals donkervoort etc
Nichemerken (als doelgroepmerk) zijn inmiddels nagenoeg allemaal onderdeel van een groot conglomeraat.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » za 24 aug, 2013 19:34

Over Saabs oud-CEO gesproken, die showde de open versie van de Venator op Pebble Beach. Ziet er beter uit dan de gesloten versie om 1 of andere reden.

Afbeelding

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » za 24 aug, 2013 20:40

Was het inderdaad. :wink: Vanaf het moment dat het de KJN ging produceren beschouw ik het niet meer als nichemerk. (daar bedoel ik meer de in kleine series hand-gebouwde merken mee)

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » zo 25 aug, 2013 11:23

Blindstra schreef:En zeg nou zelf, er zijn helemaal geen unieke auto''s meer. Alles behoort tot een verband van fabrieken. Heel even was Porsche de enige. Maar ook die behoort nu tot VW. (reken ik niche merken /kitcars even niet mee)
Tesla is niche?

Gesloten