De Zweedse Zweedse

1997-2010
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse glanzend glas

Bericht door Gele aero » di 20 jan, 2026 15:02

Paar weken geleden merkte ik bij flink wat gas dat de auto een tiende van een seconde even niets deed. Eerst BDP vervangen, maar het bleef gebeuren. Ik had de originele DI-cassette nog achterin liggen, dus die maar eens gemonteerd. En de auto reed weer als een zonnetje. Nu wil ik altijd een reserve DI bij me hebben en de originele was ook echt nog de originele uit 2007, daarbij kwam er vrijdag een foutcode op de bougies tevoorschijn dus tijd voor actie. OEM versie bij R&D was helaas niet voorradig, dus de gok gewaagd en een NGK versie in Duitsland besteld. Net gemonteerd en ziet er weer strak uit! Uiteraard met nieuwe bougies en ook bougievet.
Overigens ook nog blij met twee upgrades; LED lampen voorin en de ruitenwisserbladen van Reierparts, die wissen top!

Nieuwe DI casette:
Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 20 jan, 2026 19:04

Wat was je kwijt voor de NGK? De prijzen willen nogal eens variëren

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 20 jan, 2026 22:47

Lastigste is dat die NGK’s eigenlijk nergens meer te krijgen zijn, kwam hem toevallig tegen in een Duitse webshop. Die hitachi vind je bijna overal en zijn vaak zeer goedkoop (rond de €140). Voor de NGK was ik 230 kwijt inclusief verzending. Nu maar hopen dat hij het lang uithoudt….

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 21 jan, 2026 9:31

Ik zie dat RenD nog 49 stuks van een originele DI heeft liggen, voor 300 euro. Was dat geen optie voor je?

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD32022255

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 21 jan, 2026 12:15

Stonden vorige week in backorder en levering zou pas 27-01 zijn, die gok durfde ik niet aan, anders was het er zeker een van R&D geweest.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse Back in Black

Bericht door Gele aero » di 03 feb, 2026 10:53

De auto mag weer een jaar vooruit met een verse APK. Volgens de garage (welbekend hier) gewoon een goede auto, altijd fijn om te horen. Maar belangrijker; ik had al een tijd roestvorming op de bekende plekken achter de achterdeuren. Dit heb ik eindelijk laten aanpakken en nodig was het wel, zie de foto's. Auto is op de belangrijkste plekken aangepakt en onderzijde voorzien van tectyl (ruim 6kg aldus de garage), dus kreeg de auto weer met een prachtige zwarte onderkant terug. Kan weer jaren vooruit zo. Nu nog de keuze maken of ik de auto houd of toch doorzoek naar een automaat, maar voor de verkoop wel zo'n fijn idee dat je gewoon een goede auto verkoopt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 03 feb, 2026 11:44

Mooi dat je het hebt aangepakt, was ook wel nodig zo te zien! Gelukkig weten ze daar hoe ze het moeten aanpakken.

Veel rijplezier zolang je m nog hebt!

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 16 mar, 2026 19:01

Effe zwaaien op de a27 8) :wave: :O:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 17 mar, 2026 11:11

Ah was jij dat, leuk! Prachtige 9-5 heb je!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » do 04 jun, 2026 10:53

En onlangs de stap gemaakt voor een nieuwe radio met carplay. Is de Pioneer SPH-DA77DAB geworden. Aansluitspullen via Reierparts besteld en afgelopen weken alles in fases geinstalleerd, zodat ook de DAB-antenne keurig weggewerkt zit in de goten van de dorpels. En ben er erg tevreden over, ja interface van de pioneer is eigenlijk al verouderd en zo slecht is de originele headunit niet qua geluid. Maar wel weer net een modern gemak rijker in de auto.
De netwerkmodus werkt niet lekker, dus staat nu in standaardmodus en dan is het geluid prima. Netwerkmodus heeft het wel 1x goed gedaan maar kreeg ik daarna niet helemaal lekker meer. Stuurbediening werk goed, dus dat is lekker makkelijk!

Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

De Zweedse Zweedse

Bericht door Tubbe » do 04 jun, 2026 12:09

Ziet er netjes uit! Mooie oplossing die DAB antenne of bedoel je vooral de kabels ernaartoe?
Je hebt m vooral gekozen neem ik aan voor DAB en CarPlay/Android Auto? Of is er nog meer moois aan deze HU?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 04 jun, 2026 12:15

Jazeker eigenlijk voor Carplay, daar raak je zo aan gewend in andere auto's en het leidt minder af vind ik. Voor de rest vind ik de HU eigenlijk zeer weinig spannend, hij past mooi in het dashboard maar interface oogt toch al ouderwets. Ach zo past het ook wel weer een beetje bij een wat oudere auto ;-)
DAB-antenne heb ik helemaal achterin het achterste zijruit geplaatst zodat hij zo min mogelijk opvalt. En de kabel naar de HU is weggestopt waar alle stroomdraden naar achter lopen, iets meer werk, wel zo netjes.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 05 jun, 2026 11:17

Zag ik het nou goed, vanuit de bus: nieuwe stortkoker onder de bumpert?

Zit wel een beetje ‘krom’… :roll:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 05 jun, 2026 11:54

Je zag goed dat hij niet helemaal mooi uitlijnt. Zit er al een tijdje onder. Was mij verkocht als een Hirsch uitlaat voor 2006. 1 dag voor de vakantie gemonteerd en moeten constateren dat het uitlijnen met de body niet helemaal lekker ging. Blijkt dat het een uitlaat is voor eerdere modellen waar de plek in de bumper op een andere plek zit en ook de ophangpunten net anders zijn.
Zijn dan twee opties; wachten tot de juiste voorbijkomt (heb die van Oprhy net gemist) of deze aanpassen (eindstuk afslijpen en opnieuw plaatsen). Laatste vind ik zonde van een originele Hirsch uitlaat, dus ik wacht tot er iets soortgelijks voorbij komt.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 06 jun, 2026 8:08

Die uitlijning van de Hirsch demper is bij mij ook de reden dat ik van de haaiebek aeroset alleen de voorbumper en sideskirts heb gemonteerd.
Bij die set zit de uitlaat ook iets verder naar binnen.

Die Pioneer werkt wel heel erg fijn. Alleen dat irritante pioneer logo bij opstarten zou ik er nog uithalen.

Plaats reactie