Het werk begint...

Ik zie dat de wastegate gelijk op de turbo zit. Geen apc regeling dus? Welke weerstand heeft de veer? 2bar?
Nouja in mijn geval is het blok nooit gestraald geweest, enkel gehoond, gespoeld en later met een staalborstel van buiten schoongemaakt. Ik denk dat het straalgrit uit mijn kleppendeksel vandaan komt, ondanks dat ik m goed had gespoeld. Misschien bij de eerste montage iets laten vallen in de kop.Luthart schreef: ↑do 13 nov, 2025 18:37Stralen van een blok kan wel, maar daarna moet je deze met een hogedrukreiniger schoonspuiten. En alle oliekanaaltjes met ragers en borstels goed schoonmaken!! Alle doppen en pluggen eruit en spoelen.
EGT was hier nuttig geweest. Maar zelfs een standalone lambdasonde (AEM bijvoorbeeld) had me hier al iets gescheeld. Zo ver ik het begrijp werkt trionic trouwens niet altijd met de lambdasonde; wanneer je op turbodruk bent gaat de ECU of open loop, wat wil zeggen dat ie precies de map volgt zonder te corrigeren volgens de lambdasonde. Dat kan ik verkeerd hebben, maar volgens mij is me dat ooit verteld. Dat zou dus betekenen dat het mengsel op stationair wel goed is, maar op volgas nietLuthart schreef: ↑do 13 nov, 2025 18:37Een UGT is altijd wel een mooie optie vind ik. Ik zou ook wel eens een thermokopel in de uitlaat willen hebben. Het liefst zo dicht mogelijk bij het turbine wiel.
Heel erg zonde dit! Ik denk dat de schade al met al wel meer is dan €500…
Ik snap alleen niet zo goed hoe de uitlaatkant is verbrand… Trionic regelt toch met de lambdasensor het mensel? Of is de turbo zo groot gekozen dat de AFR sowieso buiten regelbereik lagen? En als de turbodruk te hoog zou worden dan krijg je toch fuelcuts/pressure switch.
Tja tja, ik denk dat de stukjes in de turbo groter zijn geweest dan 10 mu... Ik heb een idee van hoeveel een mu is, en dit leek echt meer op 100 of zo. In ieder geval ga ik zo'n oliefilter blikopener komen, want dat filter heeft echt iets uit te leggenLuthart schreef: ↑do 13 nov, 2025 18:37Zo zie je ook maar weer dat een filter geen ‘zeef’ is en alle deeltjes tegenhoud. Is een grootte misvatting. Een filter heeft ook een bepaalde fijnheid. Ik denk dat een standaard oliefilter meer dan 10mu is. Dus alle kleinere deeltjes gaan er gewoon door. Het filter is meer bedoeld om carbon deeltjes uit de olie op te nemen. Het kan niet voorkomen dat alle slijtagedelen worden tegengehouden.
Vaak is het filtermateriaal ook goedkoop. In de hydrauliek worden ook vaak glasvezel als filtermateriaal gebruikt. Een voorbeeld van een goed filter is dat van een VAG DSG bak. Die komt van Hydac.
Ja dat geloof ik ook wel. Ergens ben ik niet zo terneergeslagen door dit nieuws, maar juist gemotiveerd. Het geeft me een kans om dingen nog net wat beter aan te pakken, dingen door te ontwikkelen.Saapie schreef: ↑do 13 nov, 2025 19:22Enorm verdrietig! Maar het komt vast goed met deze auto.
Op verzoek van Dion (nb) heb ik hier de APC klep (in mijn geval een T8 klep) buiten de loop gelaten. Dit was simpelweg omdat de auto nog niet goed getuned was, en we bang waren dat hij op hol zou slaan met een APC, of gekke hoge turbodrukken zou draaien. Dat om de simpele reden dat de APC de turbodruk in principe vooral verhoogt boven de wastegate druk. De wastegate die ik hier heb is een zeer milde van een VW, die gaat open bij 0.7 Bar. In principe is dat dus geen bizar hoge druk. Het is natuurlijk waar dat trionic het liefste alles wil afregelen, maar het is hier een actieve keuze geweest om niet de klep te gebruiken.Luthart schreef: ↑do 13 nov, 2025 21:31Ik zie dat de wastegate gelijk op de turbo zit. Geen apc regeling dus? Welke weerstand heeft de veer? 2bar?
Hoe wordt bij jou de druk geregeld dan?
Had je de popnagels van de carterventiliatie-cavity van je kleppendeksel uitgeboord en daar het straalgrit weggehaald? Als dit niet het geval is zou ik je willen aanraden om:simon_bergman schreef: ↑vr 14 nov, 2025 9:54Ik denk dat het straalgrit uit mijn kleppendeksel vandaan komt, ondanks dat ik m goed had gespoeld. Misschien bij de eerste montage iets laten vallen in de kop.