Karl de Saab 99 T5; remsysteem klusjes

1967-1984
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » do 06 nov, 2025 9:40

[Afbeelding

Het werk begint...

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 09 nov, 2025 14:54

Gisteren lag dan de motor naast de auto op de werkbank

Afbeelding

Zorgvuldig kaalgeplukt van alles wat in de wat zat voor de zuigers, maar alles laten zitten dat niet los hoeft

Afbeelding

Bij het inspecteren van de cilinderwanden wel een paar krasjes, die waarschijnlijk komen door te krappe speling op de zuigerveren; die had ik op 0.35mm gezet. In gesprek met Frank van Swedespeed er achter gekomen dat hoewel dit de specificatie van Saab is, het voor een sportieve turbomotor beter is om de veren op 0.50 of 0.55 te zetten.

Lang verhaal kort; dat gaan we deze keer maar netjes doen.

Afbeelding

guusbouman
Geregistreerd lid

Bericht door guusbouman » zo 09 nov, 2025 22:25

Dapper weer Simon, succes ermee!

simon_bergman
Geregistreerd lid

Slecht nieuws

Bericht door simon_bergman » do 13 nov, 2025 18:02

Dag forum lezers,

Helaas slecht nieuws ditmaal met de update;
Na het uiteen halen van de motor, en een autopsie van mijn (zo goed als nieuwe, maar geheel versleten) turbocharger heb ik bepaald dat mijn motor een complete revisie nodig heeft.

Waar ik eerder niet kon plaatsen wat er scheelde met mijn blok en zuigers, heeft een lijkschouw van mijn turbo bij de experts van ETT in Eindhoven een duidelijk oordeel gegeven: er is wat gruis (metaaldeeltjes, straalgrit, zand of een combinatie) in mijn olie terecht gekomen, en is hierdoor de hele motor door geweest. In de turbo heeft het eerst schade aangericht aan de glijlagers, toen aan de as van de turbine en vervolgens ook aan het lagerhuis zelf. Hierdoor is er speling op het geheel gekomen, en zijn ook de turbine en compressor in de soep gelopen door contact met de wanden van hun huis. Dit hele grapje schrijft dus bijna de hele turbo af, met schade van een euro of 500.

De theorie van het straalgrit verklaart ook andere symptomen op verschillende plaatsen in de motor, die eerst niet logisch waren. Hoewel ik de oliepomp nog niet uit elkaar heb gehad, kan ik me goed voorstellen dat deze ook geruïneerd is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens toont de turbine sporen van arm lopen en oververhitting, wat ertoe heeft geleid dat er echt stukken uit de turbine zijn gebrand. Dit is het resultaat van een sub-optimale afstelling van de motor, die vooral te wijten is aan het uitstellen van een sessie met Dion. Stom stom stom ;-(+

De conclusies mogen duidelijk zijn; motoren opbouwen komt toch echt nog veel nauwer dan ik dacht, stralen van motor onderdelen is echt geen optie, en rijden met onbekende afstelling is funest.
Het interview wat gepland stond gaat dus ook helaas niet meer door, dat moet in de lente maar weer een keer. Voor nu is het tijd om mijn wonden te likken, de onderdelen van de motor netjes op te bergen en sparen sparen sparen voor een turbo revisie, overmaatse zuigers en een motorrevisie.

'Een dure les'

Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 13 nov, 2025 18:19

Gadver, balen dit.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 13 nov, 2025 18:37

Stralen van een blok kan wel, maar daarna moet je deze met een hogedrukreiniger schoonspuiten. En alle oliekanaaltjes met ragers en borstels goed schoonmaken!! Alle doppen en pluggen eruit en spoelen.

Een UGT is altijd wel een mooie optie vind ik. Ik zou ook wel eens een thermokopel in de uitlaat willen hebben. Het liefst zo dicht mogelijk bij het turbine wiel.

Heel erg zonde dit! Ik denk dat de schade al met al wel meer is dan €500…

Ik snap alleen niet zo goed hoe de uitlaatkant is verbrand… Trionic regelt toch met de lambdasensor het mensel? Of is de turbo zo groot gekozen dat de AFR sowieso buiten regelbereik lagen? En als de turbodruk te hoog zou worden dan krijg je toch fuelcuts/pressure switch.

Zo zie je ook maar weer dat een filter geen ‘zeef’ is en alle deeltjes tegenhoud. Is een grootte misvatting. Een filter heeft ook een bepaalde fijnheid. Ik denk dat een standaard oliefilter meer dan 10mu is. Dus alle kleinere deeltjes gaan er gewoon door. Het filter is meer bedoeld om carbon deeltjes uit de olie op te nemen. Het kan niet voorkomen dat alle slijtagedelen worden tegengehouden.
Vaak is het filtermateriaal ook goedkoop. In de hydrauliek worden ook vaak glasvezel als filtermateriaal gebruikt. Een voorbeeld van een goed filter is dat van een VAG DSG bak. Die komt van Hydac.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 13 nov, 2025 19:22

Enorm verdrietig! Maar het komt vast goed met deze auto.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 13 nov, 2025 21:31

simon_bergman schreef:
zo 09 nov, 2025 14:54

Afbeelding
Ik zie dat de wastegate gelijk op de turbo zit. Geen apc regeling dus? Welke weerstand heeft de veer? 2bar?

Hoe wordt bij jou de druk geregeld dan?

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » vr 14 nov, 2025 9:54

Luthart schreef:
do 13 nov, 2025 18:37
Stralen van een blok kan wel, maar daarna moet je deze met een hogedrukreiniger schoonspuiten. En alle oliekanaaltjes met ragers en borstels goed schoonmaken!! Alle doppen en pluggen eruit en spoelen.
Nouja in mijn geval is het blok nooit gestraald geweest, enkel gehoond, gespoeld en later met een staalborstel van buiten schoongemaakt. Ik denk dat het straalgrit uit mijn kleppendeksel vandaan komt, ondanks dat ik m goed had gespoeld. Misschien bij de eerste montage iets laten vallen in de kop.
Luthart schreef:
Een UGT is altijd wel een mooie optie vind ik. Ik zou ook wel eens een thermokopel in de uitlaat willen hebben. Het liefst zo dicht mogelijk bij het turbine wiel.

Heel erg zonde dit! Ik denk dat de schade al met al wel meer is dan €500…

Ik snap alleen niet zo goed hoe de uitlaatkant is verbrand… Trionic regelt toch met de lambdasensor het mensel? Of is de turbo zo groot gekozen dat de AFR sowieso buiten regelbereik lagen? En als de turbodruk te hoog zou worden dan krijg je toch fuelcuts/pressure switch.
EGT was hier nuttig geweest. Maar zelfs een standalone lambdasonde (AEM bijvoorbeeld) had me hier al iets gescheeld. Zo ver ik het begrijp werkt trionic trouwens niet altijd met de lambdasonde; wanneer je op turbodruk bent gaat de ECU of open loop, wat wil zeggen dat ie precies de map volgt zonder te corrigeren volgens de lambdasonde. Dat kan ik verkeerd hebben, maar volgens mij is me dat ooit verteld. Dat zou dus betekenen dat het mengsel op stationair wel goed is, maar op volgas niet :oops:

Het brandstofsysteem zou in principe hier voldoende voor moeten zijn geweest, maar misschien dat de pomp niet genoeg debiet heeft gehad, daar heb ik nooit echt heel kritisch naar gekeken. Is misschien geen verkeerde optie om vervangen voor een serieuze race-pomp.
Luthart schreef:
Zo zie je ook maar weer dat een filter geen ‘zeef’ is en alle deeltjes tegenhoud. Is een grootte misvatting. Een filter heeft ook een bepaalde fijnheid. Ik denk dat een standaard oliefilter meer dan 10mu is. Dus alle kleinere deeltjes gaan er gewoon door. Het filter is meer bedoeld om carbon deeltjes uit de olie op te nemen. Het kan niet voorkomen dat alle slijtagedelen worden tegengehouden.
Vaak is het filtermateriaal ook goedkoop. In de hydrauliek worden ook vaak glasvezel als filtermateriaal gebruikt. Een voorbeeld van een goed filter is dat van een VAG DSG bak. Die komt van Hydac.
Tja tja, ik denk dat de stukjes in de turbo groter zijn geweest dan 10 mu... Ik heb een idee van hoeveel een mu is, en dit leek echt meer op 100 of zo. In ieder geval ga ik zo'n oliefilter blikopener komen, want dat filter heeft echt iets uit te leggen ;-|+

De meneer van ETT (geweldig bedrijf overigens, bouwen serieus goeie turbos) raadde me aan een in-lijn olie aanvoer filter te installeren. Mij geheel onbekend, maar had hier gescheeld haha
Zo'n ding zet je gewoon keurig tussen je leiding (dat is bij mij super eenvoudig, want het is allemaal AN fitting spul) en dan filtert die je olie, in stapjes van 150, 80 en 40 mu.

https://www.qspproducts.nl/en/artnr/qg0 ... lter---d04

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » vr 14 nov, 2025 10:02

Saapie schreef:
do 13 nov, 2025 19:22
Enorm verdrietig! Maar het komt vast goed met deze auto.
Ja dat geloof ik ook wel. Ergens ben ik niet zo terneergeslagen door dit nieuws, maar juist gemotiveerd. Het geeft me een kans om dingen nog net wat beter aan te pakken, dingen door te ontwikkelen.

Ik ben halverwege met een oplossing om de voertuig snelheid te meten, ik moet de zitting van de passagiersstoel nog vervangen, mijn hoofdremcilinder moet gereviseerd (blijft bij hard remmen soms hangen...), ik moet de hemel nog eens opnieuw maken, ik wil nog wat klokken (AFR, Turbodruk, oliedruk...) op een leuke manier om het dashboardkastje verstoppen, ik wil nog eens vroege 900 turbo remmen pas proberen te maken voor mijn ongeventileerde klauwen, ik moet nog eens een mooie set semislicks vinden en monteren, de intercooler setup heeft nog aandacht nodig, de inlaat moet nog een keer verplaatst worden naar een plek met verse lucht, de draadboom moet nog opgeschoond, de plus kabels wil ik verzamelen op een mooi centraal punt (ipv alles op de startmotor en dynamo erbij...)

:lol:

Nog echt genoeg te doen haha. Dan is die auto écht goed. En dan maar eens een keer bij ETT en Sweedspeed op bezoek om de krachtbron te vernieuwen. En dan ook langs Dion :O:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » vr 14 nov, 2025 10:05

Luthart schreef:
do 13 nov, 2025 21:31
Ik zie dat de wastegate gelijk op de turbo zit. Geen apc regeling dus? Welke weerstand heeft de veer? 2bar?

Hoe wordt bij jou de druk geregeld dan?
Op verzoek van Dion (nb) heb ik hier de APC klep (in mijn geval een T8 klep) buiten de loop gelaten. Dit was simpelweg omdat de auto nog niet goed getuned was, en we bang waren dat hij op hol zou slaan met een APC, of gekke hoge turbodrukken zou draaien. Dat om de simpele reden dat de APC de turbodruk in principe vooral verhoogt boven de wastegate druk. De wastegate die ik hier heb is een zeer milde van een VW, die gaat open bij 0.7 Bar. In principe is dat dus geen bizar hoge druk. Het is natuurlijk waar dat trionic het liefste alles wil afregelen, maar het is hier een actieve keuze geweest om niet de klep te gebruiken.

Tevens nog een ding voor het lijstje waar ik niet aan toe was gekomen; de draadboom aanpassen om de T8 klep te accepteren :mrgreen:

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 14 nov, 2025 10:25

Wij hier op het werk noemen dat ‘keien vangers’, ik vraag me heel erg af wat zo’n zeefje brengt. Het levert je in iedergeval weer een deltaP op…

De brokstukken van de turbo worden deels door de intercooler tegengehouden. Het gruis wat alsnog de ic passeert zal eerst schade aanrichten aan je zuigerbodems en cilinderwanden.
Je hebt geluk dat de uitlaat kant kapot is gelopen…

Ik dacht altijd dat de ECU ten alle tijden de lambdasonde gebruikt.. en dan bij vollast een andere (lagere) waarde dan die 1:14,7 wordt aangehouden.

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » vr 14 nov, 2025 13:33

simon_bergman schreef:
vr 14 nov, 2025 9:54
Ik denk dat het straalgrit uit mijn kleppendeksel vandaan komt, ondanks dat ik m goed had gespoeld. Misschien bij de eerste montage iets laten vallen in de kop.
Had je de popnagels van de carterventiliatie-cavity van je kleppendeksel uitgeboord en daar het straalgrit weggehaald? Als dit niet het geval is zou ik je willen aanraden om:
- De popnagels van de carterventiatie-cavity uitboren om deze schoon te maken
- De intercooler te vervangen
- De inlaatbuizen schoon te maken
- Het inlaatspruitstuk schoon te maken
- Al je vacuum/carterontluchting-slangen schoonmaken (of vervangen)
- Alle sensoren die bij je luchtinlaattraject in de buurt komen schoonmaken (of vervangen)

Ik verwacht dat je de carterventilatie op de lucht-inlaat voor de turbo hebt aangesloten, als dit het geval is zou dat betekenen dat het straalgrit uit die cavity de inlaat voor de turbo ingezogen is.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 14 nov, 2025 14:27

Ik zou het kleppendeksel helemaal niet stralen…

Gewoon binnenkant afplakken en schuren met het handje en dan spuiten met hittebestendige lak. Voorkomt risico van straalgrit wat achterblijft…

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 14 nov, 2025 15:22

Wat trouwens ook kan zijn met het oliefilter is dat deze regelmatig vervangen moet worden.
Elk filter heeft een maximale vuilopnamecapaciteit. Naar mate het filter verzadigd raakt, wordt de drukval over het filter groter. Om schade te voorkomen zit er in het filter een bypass klep. Deze gaat open bij een weerstand van 2 a 3 bar. Mocht dit zo zijn dan kan alle vervuiling zo weer in de olie terechtkomen omdat het filter dan omzeild wordt.
Dus daarom is het filter vervangen nog belangrijker dan olie verversen.

Plaats reactie