Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Mijn 900GLE (1980): Accu slecht, of ander probleem?
Als je lekstromen hebt die na stilstand de accu leeg trekt. Kun je dat meten via de zekeringkast met een multimeter.
Over de zekering mag je geen spanning meten (mV). Is de waarde groter dan 0 dan heb je gelijk een richting waar je moet zoeken.
Over de zekering mag je geen spanning meten (mV). Is de waarde groter dan 0 dan heb je gelijk een richting waar je moet zoeken.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Dat is een goeie tip inderdaad.Luthart schreef: ↑di 27 aug, 2024 16:36Als je lekstromen hebt die na stilstand de accu leeg trekt. Kun je dat meten via de zekeringkast met een multimeter.
Ik wil de auto nu echt een weekje laten staan, en dan zal ik echt weten of het een simpel lampje was. Anders komt de multimeter tevoorschijn. Met hulp van m’n broer, want elektrotechnisch ben ik niet onderlegd. Maar dank voor de tip!
Het is trouwens nog best lastig om hem een week te laten staan. Hij mag dan 44 jaar oud zijn, maar…. Het rijdt zooooooo fijn jongens.
Gisterenavond nog even een koelkast opgehaald en op de terugweg genoten van het zonneke (dakje open uiteraard).

mafiawya

-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Mijn 900GLE (1980): Hoe hoeklicht vervangen?
Nou mensen, een vraag die voor de meesten hier denk ik een no-brainer is.. hoe vervang ik het stadslicht?
(een bijbehorende vraag is of stadslicht de juiste benaming is, of noemt het hoeklicht?)
Doe je dit van binnenuit, of van buiten? Ik meen van buiten, maar omdat veel materialen broos zijn dacht ik ik vraag het eerst voordat ik dingen voor niks open haal

(een bijbehorende vraag is of stadslicht de juiste benaming is, of noemt het hoeklicht?)
Doe je dit van binnenuit, of van buiten? Ik meen van buiten, maar omdat veel materialen broos zijn dacht ik ik vraag het eerst voordat ik dingen voor niks open haal

-
Saapie
- Donateur (2x)

Binnenuit. Motorkap open, en je kan bij de fittingen.
Deze draai je een kwart, en dan kan je ze uit de unit halen en de lamp vervangen.
In geen geval vanbuitenaf, want als je aan de troxschroeven deaait, gaat het kunststof van de lamp zonder twijfel stuk. Dat is gewoon broos geworden en de schroeven zitten na al die jaren lekker ingebakken.
Alternatief is de hele unit van binnen los te maken. Die zit met twee bouten vast aan het zijscherm, en met een stel schroef aan een uitsparing kn de koplampunit.
Deze draai je een kwart, en dan kan je ze uit de unit halen en de lamp vervangen.
In geen geval vanbuitenaf, want als je aan de troxschroeven deaait, gaat het kunststof van de lamp zonder twijfel stuk. Dat is gewoon broos geworden en de schroeven zitten na al die jaren lekker ingebakken.
Alternatief is de hele unit van binnen los te maken. Die zit met twee bouten vast aan het zijscherm, en met een stel schroef aan een uitsparing kn de koplampunit.
-
Oosthoek
- Donateur

Voor de steilneus moet het volgens mij toch van buitenaf, maar probeer vooral even van binnenuit. Als dat lukt, altijd beter.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Kan allebei, maar zo ver ik weet is vanaf binnenkant veruit het makkelijkst.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ik wil nog even terugkomen op eerdergenoemd probleem van de plots lege accu. Want ik vind het wel zo netjes om dat te doen als een probleem verholpen is.Steve-O schreef: ↑do 22 aug, 2024 12:101 Laadt de accu weer vol en wacht tot het donker is buiten
2 klap ondertussen alvast de achterbank naar voren, en sluit de auto af, zoals je dat normaal ook doet
3 ziet je licht in de kofferbak dat blijft branden, of elders in het interieur, dan blijft er een schakelaar hangen.
4 is de radio aan met het volume uit (niet te zien als displayverlichting is doorgebrand)
5 zit iets in de cigarette-aansteker geplugd (weet niet zeker of die bij de classic aan het contactslot gekoppeld is of niet)
6 is er een aftermarket-item op een zogenaamde constante stroomaansluiting of alleen met een zekering rechtstreeks op de accu aangesloten? Zoals een marterverschrikker of een alarmunit ...
Het punt bleek inderdaad het lampje in de achterklep te zijn, oftewel de schakelaar van de achterklep. Ik wilde eigenlijk de 900 een paar dagen laten staan om dat echt te kunnen testen, maar... maar... dat ding rijdt gewoon zó fijn, dat dat er pas nu van gekomen is hahaha.
Enfin, probleem was dus simpel. Allen bedankt voor het meedenken!
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Mijn 900GLE (1980): Dashboard kuren
Bijzondere zaken in de GLE sinds gisteren.
Naar mijn werk gereden gisteren (5km), niks aan de hand.
Op de terugweg viel het me op dat bij contact aan normaal gesproken de twee rode lampjes gaan branden en nu niet. Verder werkte alles gewoon, starten en naar huis gereden.
Vandaag ook weer geen rode lampjes bij het starten… maar na een km juist wel. Dat leek me niet de bedoeling, dus ben gelijk maar omgedraaid naar huis. En toen zag ik.. dat ik geen toerenteller, brandstofmeter en temperatuur heb. Enkel de snelheidsmeter werkt nu dus (klokje werkt al tijden niet meer).
Verder start, werkt en rijdt de auto even heerlijk als altijd. Maar ben er nog niet heel ver mee van huis geweest.
In welke richting zou ik de zoektocht het beste kunnen beginnen?
free photo hosting
Naar mijn werk gereden gisteren (5km), niks aan de hand.
Op de terugweg viel het me op dat bij contact aan normaal gesproken de twee rode lampjes gaan branden en nu niet. Verder werkte alles gewoon, starten en naar huis gereden.
Vandaag ook weer geen rode lampjes bij het starten… maar na een km juist wel. Dat leek me niet de bedoeling, dus ben gelijk maar omgedraaid naar huis. En toen zag ik.. dat ik geen toerenteller, brandstofmeter en temperatuur heb. Enkel de snelheidsmeter werkt nu dus (klokje werkt al tijden niet meer).
Verder start, werkt en rijdt de auto even heerlijk als altijd. Maar ben er nog niet heel ver mee van huis geweest.
In welke richting zou ik de zoektocht het beste kunnen beginnen?
free photo hosting-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Mijn 900GLE (1980): Dashboard kuren?
Dat moet ik nog uittesten. Hoeveel km zou je zonder dynamo nog door moeten kunnen rijden? Heb er nu zo’n 7-8 gereden.theun schreef: ↑za 26 apr, 2025 17:13Laadt de dynamo nog bij?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Blauwe folie of idd spanningsregelaar dynamo.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik heb niet alles gelezen,
Maar Ben je al met dat stadslicht lampje bezig geweest?
En is dat aan de voorkant? volgens mij kun je daar het glaasje met schroefjes los draaien en het kan een 21/5 wat versie zijn
Dus met 2 pootjes.
Die moet je er wel goed in doen en niet een lampje met 1 voetje
Sommige units hebben nl wel 2 aansluitingen en aangesloten erin zitten. Je bent dan 2 circuits aan kortsluiten met elkaar.
En nog een dingetje, als je de stadslichten aanzet en ook de oranje knipperende gevaren lichten, beginnen dan de rode lampjes mee te knipperen?
Dat duidt op slechte massa.
Overigens steek ik de stekkers vaak om of pas ik het lampje aan en dan heb ik aan de voorkant dan 21W stadslichten.
De Auto lijkt breder en meer strooi licht naast de auto ( is wel zo prettig als je buitenaf woont)
Maar Ben je al met dat stadslicht lampje bezig geweest?
En is dat aan de voorkant? volgens mij kun je daar het glaasje met schroefjes los draaien en het kan een 21/5 wat versie zijn
Dus met 2 pootjes.
Die moet je er wel goed in doen en niet een lampje met 1 voetje
Sommige units hebben nl wel 2 aansluitingen en aangesloten erin zitten. Je bent dan 2 circuits aan kortsluiten met elkaar.
En nog een dingetje, als je de stadslichten aanzet en ook de oranje knipperende gevaren lichten, beginnen dan de rode lampjes mee te knipperen?
Dat duidt op slechte massa.
Overigens steek ik de stekkers vaak om of pas ik het lampje aan en dan heb ik aan de voorkant dan 21W stadslichten.
De Auto lijkt breder en meer strooi licht naast de auto ( is wel zo prettig als je buitenaf woont)
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

[]
Dank je wel voor de tips! Dat lampje moet ik inderdaad nog steeds even doen, afgelopen tijd de aandacht ergens anders gehad:)
Dank je wel voor de tips! Dat lampje moet ik inderdaad nog steeds even doen, afgelopen tijd de aandacht ergens anders gehad:)