Restauratie van een zwarte T16S: De wederopbouw…

1978-1993
Plaats reactie
van Hattem
Geregistreerd lid

Re: Restauratie van een zwarte T16S: De wederopbouw…

Bericht door van Hattem » zo 08 okt, 2023 12:26

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier wat had laten zien van mijn werkzaamheden, maar ik ben voor een langere periode erg druk geweest met allerlei andere zaken. En dat houdt in dat er dan te weinig tijd overblijft voor de hobby. Maar er is inmiddels al wel het één en ander veranderd aan de Saab.

De voorstoelen zijn nu ook klaar en het hele interieur ligt nu te wachten om te worden ingebouwd. De velgen heb ik bij een professioneel bedrijf op laten knappen, want er bleker er 3 behoorlijk krom te zijn, dus die moesten worden gericht, en daarna is alles voorzien van een nieuwe laag poedercoat. Ik heb ze zelf nog niet in het echt gezien, maar op de foto's ziet het er hoopgevend uit.

En toen ik hem uiteindelijk op zijn wielen had staan was ie ook klaar om naar de spuiterij te brengen. Daar is eerst de buitenkant voorzien van een laag zwarte primer en toen na nog een keer schuren en alles goed nalopen, de uiteindelijke kleur. (170)

Wordt weer vervolgd...... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » zo 08 okt, 2023 17:41

Subliem!!!
:applause:

Beter dan dit wordt het niet!!!

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 10 okt, 2023 15:10

Wat mooi zeg, dit wordt gewoon een nieuwe auto!

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » di 10 okt, 2023 15:35

heel heel erg mooi. Gaaf hoe grondig je het aanpakt.

Ben benieuwd naar toekomstige updates

El René
Geregistreerd lid

Bericht door El René » di 10 okt, 2023 19:16

Als deze 1 x klaar is hoop ik m eens te zien, in het echie. Adembenemend project zo.

van Hattem
Geregistreerd lid

Bericht door van Hattem » zo 29 okt, 2023 10:52

Dank u heren...

Inmiddels ben ik,tussen allerlei andere dingen door, al een beetje begonnen met het opbouwen zodat het alweer een beetje op een Saab begint te lijken. :) De meeste onderdelen liggen al schoongemaakt en/of gespoten klaar, dus dan is het alleen maar een kwestie van er op schroeven en gaat het vrij snel. En als alles een beetje meezit, hoop ik deze week wat tijd te vinden om het schuifdak er weer in te gaan maken wat waarschijnlijk wel iets meer puzzelen gaat worden.

Wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » zo 29 okt, 2023 12:47

Erg mooi!

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » zo 29 okt, 2023 13:15

Een heel nieuw topic die ik zelf eerder had gemist. Van a tot en met z gelezen.

1. Zeer onder de indruk van hoe grondig je dit aanpakt!
2. Goede inspiratie ook! Geluidswerende folie. Zelf nog niet aan gedacht.
3. Bumpers: ik zie dat je ze hebt gespoten. Zijn de bumpers van een T16 van hetzelfde materiaal als een steilneus? De steilneus heeft een bumperhoes. Indien ja, dan ben ik zeer geïnteresseerd in het product dat is gebruikt.

Leuk! Keep up the good work

van Hattem
Geregistreerd lid

Bericht door van Hattem » vr 15 dec, 2023 20:47

De Roest schreef:
zo 29 okt, 2023 13:15
Bumpers: ik zie dat je ze hebt gespoten. Zijn de bumpers van een T16 van hetzelfde materiaal als een steilneus? De steilneus heeft een bumperhoes. Indien ja, dan ben ik zeer geïnteresseerd in het product dat is gebruikt.
Ik neem aan dat de bumpers van een steilneus van hetzelfde materiaal zijn. De bumpers waren behoorlijk beschadigd, dus ik heb ze eerst strak gemaakt met 2 componenten plamuur. Daarna gespoten met Motip plasticprimer voor een goede hechting met daaroverheen een paar laagjes Motip primer. Ook de kleur en de zijdeglans 2K blanke lak zijn daarna gewoon met een spuitbus gespoten. Een klusje wat prima zelf te doen is voor een handige doe het zelver.

Met het opbouwen ben ik inmiddels weer een klein stukje verder. Hij staat nu weer op zijn eigen (gerestaureerde) velgen met nieuwe banden en ook de deuren en de achterklep hangen er weer in. De voorruit is nieuw, gelukkig kon ik een tijd geleden er nog eentje nieuw (brons getint) op de kop tikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » vr 15 dec, 2023 21:14

Dank voor de nuttige informatie!
Ps jouw auto wordt/is een echt plaatje. Heel mooi. Geniet ervan!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 15 dec, 2023 22:40

Prachtig zeg, zeker ook die voorruit zo

van Hattem
Geregistreerd lid

Bericht door van Hattem » wo 31 jan, 2024 10:25

Het opbouwen gaat nog steeds rustig verder. Spiegels, raamlijsten op de deuren en de achterruit zijn inmiddels gemonteerd en ook de nieuwe spoiler van AZ Performance is in de kleur gespoten. Voor de foto heb ik hem even met een paar boutjes vastgezet, maar de definitieve montage komt later.

Ook de hemelschaal moest ik nog afwerken bij het schuifdak. Zoals je in een vorige post kon zien, heb ik deze behoorlijk moeten repareren, en daarna helemaal heb bekleed met glasvezel en polyesterhars om er weer stevigheid in te krijgen. Maar waarschijnlijk was hij tijdens het drogen toch iets ingezakt waardoor hij wat platter was geworden en niet meer de bolling van het dak volgde. En om het netjes te laten aansluiten bij de opening van het schuifdak moest ik met kleine lijmklemmen de schaal iets naar dak toe trekken en de lijm zo te laten drogen om de volgende dag de afwerkrand er omheen te kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » wo 31 jan, 2024 10:32

Prachtig werk!!!!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 31 jan, 2024 13:05

heerlijk zon grondige restauratie... mooi werk

we hebben bijna dezelfde auto (de jouwe MY91 en de mijne MY92) maar qua kleurcombi, opties en accessoires (whaletail, 16 inch aero) identiek. De mijne is net weer op de weg na een goede opknapbeurt maar veel minder grondig als die van jou

Afbeelding

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » wo 31 jan, 2024 14:30

Beide autos erg mooi!!

Plaats reactie