BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
Petje af voor deze duidelijke uiteenzetting van de voordelen van Bio Ethanol! 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
@Otto,
Waarom zitten er dan in een Saab 9.3 Sport E85 speciale uitlaat kleppen en zetels? Normaliter wordt het met E85 idd wat minder warm maar bij Saab wordt wel met hogere turbo-druk gewerkt en een vroeger ontstekingstijdstip om optimaal gebruik te maken de verminderde detonatie van 104 octaan.
Waarom zitten er dan in een Saab 9.3 Sport E85 speciale uitlaat kleppen en zetels? Normaliter wordt het met E85 idd wat minder warm maar bij Saab wordt wel met hogere turbo-druk gewerkt en een vroeger ontstekingstijdstip om optimaal gebruik te maken de verminderde detonatie van 104 octaan.
-
evo
- Donateur (2x)

Hallo Carlsson, als ik zo vrij mag zijn.
Ik wist dit ook niet maar uit de artikeltjes blijkt dat bij mengvehoudingen to ong. 50% Alcohol de ontbandingstemperatuur hoger ligt dan bij 100% benzine (zit fig 13 uit een van mijn eerdere posts). Ga je vervolgens naar hogere Alcohol percentages zakt de ontbrandingstemperatuur beneden die van 100% procent benzine.
Omdat de motoren worden ontworpen voor het alle mengverhoudingen lijkt 't me dus idd logisch om (net zoals bij LPG) bijv. harde(re) zittingen te gebruiken.
Ik wist dit ook niet maar uit de artikeltjes blijkt dat bij mengvehoudingen to ong. 50% Alcohol de ontbandingstemperatuur hoger ligt dan bij 100% benzine (zit fig 13 uit een van mijn eerdere posts). Ga je vervolgens naar hogere Alcohol percentages zakt de ontbrandingstemperatuur beneden die van 100% procent benzine.
Omdat de motoren worden ontworpen voor het alle mengverhoudingen lijkt 't me dus idd logisch om (net zoals bij LPG) bijv. harde(re) zittingen te gebruiken.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
E85 cheaper than normal fuel
by TIMR on MARCH 29, 2011
The Swedish news site E24 has a nice story featuring the fuel E85 Ethanol and how this winter it has been cheaper for E85 users to actually drive on E85 rather than normal gasoline. Normally during the winter the price of E85 goes up due to the fact that petrol companies are mixing in more petrol into E85 to compensate for cold weather. E85 has some bad drawbacks at temperatures of -5°C or lower.
According to Mattias Goldmann, who is a spokesman at Gröna Bilister (Green Motorists) the average difference in price has been about 1 SEK per 10 km. Normally E85 that difference increases during the summer period when the amount of petrol in E85 is reduced from 30% to 15%. The lowest price of E85 in Sweden last summer could be found on the Swedish west coast at 6,79 SEK / Liter, the normal petrol price (RON 95) at the same period and same service station was 12,39 SEK / Liter.
Mr. Goldmann also sees a nice trend in drivers choosing E85 more or an environmental reason rather than just price clearly showing that people today are more concerned about the environment.
http://www.saabsunited.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
by TIMR on MARCH 29, 2011
The Swedish news site E24 has a nice story featuring the fuel E85 Ethanol and how this winter it has been cheaper for E85 users to actually drive on E85 rather than normal gasoline. Normally during the winter the price of E85 goes up due to the fact that petrol companies are mixing in more petrol into E85 to compensate for cold weather. E85 has some bad drawbacks at temperatures of -5°C or lower.
According to Mattias Goldmann, who is a spokesman at Gröna Bilister (Green Motorists) the average difference in price has been about 1 SEK per 10 km. Normally E85 that difference increases during the summer period when the amount of petrol in E85 is reduced from 30% to 15%. The lowest price of E85 in Sweden last summer could be found on the Swedish west coast at 6,79 SEK / Liter, the normal petrol price (RON 95) at the same period and same service station was 12,39 SEK / Liter.
Mr. Goldmann also sees a nice trend in drivers choosing E85 more or an environmental reason rather than just price clearly showing that people today are more concerned about the environment.
http://www.saabsunited.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
jeroengsi
- Geregistreerd lid
hoe zit het dan met een t5 moter
ik wil voor de cross een t5 2.3 I blok op E-85 laten lopen moet ik er dan dus een andere kop op zetten of zal het goed gaan
de compressie wil ik om hoog gooien naar 16 bar en er komt een brandstof druk regelaar tussen
en turbo injectoren
moet ik nu nog meer doen of kan het dan zo wel goed gaan
ik rij wel telkens vol gas maar niet een uur lang of zo hoor
het zijn ritten van 5 rondens dus nog geen 5 minuten
groeten Jeroen
ik wil voor de cross een t5 2.3 I blok op E-85 laten lopen moet ik er dan dus een andere kop op zetten of zal het goed gaan
de compressie wil ik om hoog gooien naar 16 bar en er komt een brandstof druk regelaar tussen
en turbo injectoren
moet ik nu nog meer doen of kan het dan zo wel goed gaan
ik rij wel telkens vol gas maar niet een uur lang of zo hoor
het zijn ritten van 5 rondens dus nog geen 5 minuten
groeten Jeroen
-
inactief
- Geregistreerd lid
Remappen naar puur E85 (kan er geen benzine meer in) kan, maar is alleen voor de turbomotoren zelf te doen.
Denk dat het nogal een flinke klus is, die ook de nodige investeringen in meet apparatuur vergt.
In zweden rijden er enkelen, in NL (nog) niet denk ik.
Denk dat het nogal een flinke klus is, die ook de nodige investeringen in meet apparatuur vergt.
In zweden rijden er enkelen, in NL (nog) niet denk ik.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
tja de cross kent nou eenmaal de regel dat er niet met turbo gereden mag worden slechts enkele crossen hebben hier een afwijkend belijd op
wel mag je een turbo auto gebruiken zonder de turbo er op verder mag je alle aan de openbare weg verkrijgbare brandstoffen gebruiken en e85 gebruikt nog niemand in de cross
wel mag je een turbo auto gebruiken zonder de turbo er op verder mag je alle aan de openbare weg verkrijgbare brandstoffen gebruiken en e85 gebruikt nog niemand in de cross
-
evo
- Donateur (2x)

Voor cross, dus niet weggebruik, kun je optimaliseren voor maar een heel beperkt aantal condities... Aanslaan en volgas, oh en stationair zal zeker ook wel fijn zijn
Jeroen: Zoals je weet ligt de klopvastheid van E85 een stuk hoger echter moet er ook meer brandstof bij in vergelijking met benzine. Je zou kunnen kijken of je al ongeveer de juiste brandstofhoeveelheid kunt krijgen door de andere injectoren te kiezen (iets van 1/5 tot 1/4 meer flow oid.) of wellicht kun jij dit makkelijker regelen dmv de brandstofdruk aan te passen of een combinatie van beide. Dan ben je al halverwege
Verder heb je dan nog je ontsteking te optimaliseren/ lees vervroegen om er meer rendement uit te halen... Hoe dat te doen bij een atmosferische wagen... geen idee, zou wel wat kunnen bedenken
Waarom wil je een andere kop? hoe wil je je compressie omhoog gooien? Door de kop te nemen van... zuigers...?
een atmosferische B234 (T5) heeft al een compressie ratio van iets van 1:10, nogwat. tegenover de 8, nogwat van een geblazen B234 (correct me if I'm wrong...). Als je niet teveel wilt veranderen, dus niet een turboblok nemen en de turbo verwijderen maar een originele atmosferische nemen.
Leuk project!
Oh... en vergeet je nokkenassen niet
Jeroen: Zoals je weet ligt de klopvastheid van E85 een stuk hoger echter moet er ook meer brandstof bij in vergelijking met benzine. Je zou kunnen kijken of je al ongeveer de juiste brandstofhoeveelheid kunt krijgen door de andere injectoren te kiezen (iets van 1/5 tot 1/4 meer flow oid.) of wellicht kun jij dit makkelijker regelen dmv de brandstofdruk aan te passen of een combinatie van beide. Dan ben je al halverwege
Verder heb je dan nog je ontsteking te optimaliseren/ lees vervroegen om er meer rendement uit te halen... Hoe dat te doen bij een atmosferische wagen... geen idee, zou wel wat kunnen bedenken
Waarom wil je een andere kop? hoe wil je je compressie omhoog gooien? Door de kop te nemen van... zuigers...?
een atmosferische B234 (T5) heeft al een compressie ratio van iets van 1:10, nogwat. tegenover de 8, nogwat van een geblazen B234 (correct me if I'm wrong...). Als je niet teveel wilt veranderen, dus niet een turboblok nemen en de turbo verwijderen maar een originele atmosferische nemen.
Leuk project!
Oh... en vergeet je nokkenassen niet
-
tanisha
- Geregistreerd lid
als je een 2.3 neemt en de kop vervolgens maximaal laat vlakken moet de compressie ruim boven de 14,5 komen en lijkt op de compressie wat je met de turbo kan verwachten nou zal de software aangepast moeten worden op de verschillen tussen de turbo en de non turbo
daarmee voldoe je trouwens precies aan de regels want de cilinder inhoud mag niet boven de 2 liter uitkomen en dat doe je dan ook niet meer dus kom je keurig met een 2.0t zonder de turbo aan wat volledig volgens de regels is
die e85 kan net even het het duwtje zijn wat dit projectje nog nodig heeft om de concurrentie voor te blijven
daarmee voldoe je trouwens precies aan de regels want de cilinder inhoud mag niet boven de 2 liter uitkomen en dat doe je dan ook niet meer dus kom je keurig met een 2.0t zonder de turbo aan wat volledig volgens de regels is
die e85 kan net even het het duwtje zijn wat dit projectje nog nodig heeft om de concurrentie voor te blijven
-
evo
- Donateur (2x)

Om B2x4's meer compressie te geven hoef je niet te vlakken... Gewoon de dunnere B2x5 koppakking gebruiken, is nog sterker ook...
Moet je alleen wel stukje van je zuigers af draaien omdat anders je kleppen tegen de zuigers komen
Wat je met die inhoud bedoelt snap ik echter niet... die wordt alleen bepaald door je boring en slag... heeft niets te maken met kop, zuigers of wat dan ook.
Dus voor een B234: boring 90mm, slag 90mm = 0.572538375l per cylinder... keer 4= 2.2901535l
Moet je alleen wel stukje van je zuigers af draaien omdat anders je kleppen tegen de zuigers komen
Wat je met die inhoud bedoelt snap ik echter niet... die wordt alleen bepaald door je boring en slag... heeft niets te maken met kop, zuigers of wat dan ook.
Dus voor een B234: boring 90mm, slag 90mm = 0.572538375l per cylinder... keer 4= 2.2901535l
-
tanisha
- Geregistreerd lid
bij de cross kunnen ze gaan uitliteren als ze je motor verdenken van meer cilinder inhoud als je een 2.3 naar het maximale vlakt gaat er inhoud verloren dus wordt een 2.3 steeds minder en uiteindelijk is het nog maar 2 liter
met dit trucje kan je door de mand gaan met een gewone 2.0i als ze hem op de rollerbank zetten en je hebt maar dan zoveel % te veel vermogen wordt je ook gediskwalificeerd maar omdat een turbo standaard 185 pk heeft val je binnen die marche dus kunnen ze je auto niet afkeuren op het hoge aantal pk's
met dit trucje kan je door de mand gaan met een gewone 2.0i als ze hem op de rollerbank zetten en je hebt maar dan zoveel % te veel vermogen wordt je ook gediskwalificeerd maar omdat een turbo standaard 185 pk heeft val je binnen die marche dus kunnen ze je auto niet afkeuren op het hoge aantal pk's
-
evo
- Donateur (2x)

...ehhh... ik zie 't niet gebeuren, maargoed ik zie wel meer dingen niettanisha schreef:bij de cross kunnen ze gaan uitliteren als ze je motor verdenken van meer cilinder inhoud als je een 2.3 naar het maximale vlakt gaat er inhoud verloren dus wordt een 2.3 steeds minder en uiteindelijk is het nog maar 2 liter
Het aantal liter dat een motor verplaatst wordt bepaald door de boring en slag... Kun je gewoon met een schuifmaat bepalen... Wil je de compressieverhouding precies gaan bepalen moet je inderdaad gaan uitliteren enzo... zie hier bijvoorbeeld voor een completere uitleg: http://www.google.com/url?sa=t&source=w ... _A&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
overgigens gaan we hier nu wel een beetje
-
tanisha
- Geregistreerd lid
hey jij vraagt er naar! 
-
AcidStyle
- Geregistreerd lid
Evo heeft gelijk, als je de kop dudanig vlakt mis je een cruciaal onderdeel van de motor namelijk de verbrandingskamerevo schreef:Het aantal liter dat een motor verplaatst wordt bepaald door de boring en slag... Kun je gewoon met een schuifmaat bepalen... Wil je de compressieverhouding precies gaan bepalen moet je inderdaad gaan uitliteren enzo... :tanisha schreef:bij de cross kunnen ze gaan uitliteren als ze je motor verdenken van meer cilinder inhoud als je een 2.3 naar het maximale vlakt gaat er inhoud verloren dus wordt een 2.3 steeds minder en uiteindelijk is het nog maar 2 liter
-
jeroengsi
- Geregistreerd lid
nou ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen ik laat de kop niet ze ver vlaken dat hij daar na niet meer kan maar kijk eerst voor een dunnere pakking denk ik ja en ik denk dat ik maar een koperen pakking laat maken
zo dra ik er mee aan de gang ga post ik het hier op het forum
groeten Jeroen
zo dra ik er mee aan de gang ga post ik het hier op het forum
groeten Jeroen