aankoopadvies saab 99 1983

1967-1984
Paul99
Geregistreerd lid

Re: aankoopadvies saab 99 1983

Bericht door Paul99 » di 22 feb, 2005 20:03

Bart M schreef:Een instelbare interval is gemakkelijk achteraf in te bouwen. Hella heeft hiervoor een schakeling op de markt gebracht. Je krijgt dan een draaiknop in het dashboard. Te verkrijgen op oldtimerbeurzen en ook bij de automaterialenzaak te bestellen. Vaak moeten ze wel even zoeken, want dit is een accesoire waar niet veel vraag meer naar is. Prijs ongeveer €50.
Deze? Weet iemand hoe aan te sluiten dan?

Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 22 feb, 2005 22:14

paul99gl83 schreef:
Bart M schreef:Een instelbare interval is gemakkelijk achteraf in te bouwen. Hella heeft hiervoor een schakeling op de markt gebracht. Je krijgt dan een draaiknop in het dashboard. Te verkrijgen op oldtimerbeurzen en ook bij de automaterialenzaak te bestellen. Vaak moeten ze wel even zoeken, want dit is een accesoire waar niet veel vraag meer naar is. Prijs ongeveer €50.
Deze? Weet iemand hoe aan te sluiten dan?

Afbeelding
Zo een zoek ik voor mijn 96! maar dan met schema :wink: werkt heel goed, weet ik van mijn vorige 96

yuan
Geregistreerd lid

Bericht door yuan » wo 23 feb, 2005 18:25

De interval van Hella moet als volgt worden aangesloten voor saab 99 en 96(met koplampwissers):
rood (+49) -------- Ruitenwisserschakelaar 54 bruin
geel (53) -------- Ruitenwisserschakelaar 53 rood
zwart (31b) -------- Ruitenwisserschakelaar blauw
bruin (-31) -------- massa

Je kunt ook op een 99 een interval overzetten van andere saabs. Je hebt dan nodig Hella relais SWG 003 620-021 gebruikt op saabs 900 tm 1993 of saab 9000 en je hebt de ruitenwisserschakelaar aan het stuur nodig van deze autos of van een saab 99 GLE,turbo. Een en ander staat beschreven op de site:www.uk.geocities.com/saab99tips/Wiring/IntermWiper.htm
Succes.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » wo 23 feb, 2005 18:53

De binnenruimte van een 99 is gelijk aan die van een 900.

Die EMS velgen kan je als het goed is zo overzetten.

Standaard heeft de 99 in de hoedenplank uitsparingen voor 10 cm speakers. Deze uitsparingen zijn uit te ruimen zodat 13 cm speakers passen. Voor zitten de speakers in de deur die overigens een prima klankkast is.

Er is een luxe middenconsole verkrijgbaar met daarin 3 DIN gleuven voor de radio en accesoires. Met een beetje fantasie kan je achterin de console ook een 13cm subwoofer kwijt. De CD wisselaar kan volledig uit het zicht onder de achterbank.

Stuur maar even een mailtje voor wat foto's.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 23 feb, 2005 19:36

Nou, graag (foto's).

Ben benieuwd, (hannes@saabforum.nl)

groeten

Hannes

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 23 feb, 2005 20:11

yuan schreef:De interval van Hella moet als volgt worden aangesloten voor saab 99 en 96(met koplampwissers):
rood (+49) -------- Ruitenwisserschakelaar 54 bruin
geel (53) -------- Ruitenwisserschakelaar 53 rood
zwart (31b) -------- Ruitenwisserschakelaar blauw
bruin (-31) -------- massa

Je kunt ook op een 99 een interval overzetten van andere saabs. Je hebt dan nodig Hella relais SWG 003 620-021 gebruikt op saabs 900 tm 1993 of saab 9000 en je hebt de ruitenwisserschakelaar aan het stuur nodig van deze autos of van een saab 99 GLE,turbo. Een en ander staat beschreven op de site:www.uk.geocities.com/saab99tips/Wiring/IntermWiper.htm
Succes.
Bedankt yuan! De andere schakelaar heb ik ook al maar het relais nog niet. De beschrijving van die jij aanhaalt ken ik en heeft me tot nu toe nog tegen gehouden om er moeite in gaan steken. :wink: klinkt als een behoorlijke klus nl.

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » wo 23 feb, 2005 21:27

op de foto van de advertentie staat wel een uitgeschoven antenne. Goede kans dus dat er al radio in zit en ik ook aan voorbereiding niets meer hoef te doen. Ter zijner tijd kan ik altijd nog andere boxjes plaatsen...gaat mij meer om dat ik muziek heb hoeft niet heel hard ofzo.

Dat intervalkastje lijkt me wel wat. Aansluiten lijkt me dus niet zo moeilijk als je gewoon de juiste draadjes doorverbind. Maar eens informeren bij de plaatselijke automaterialenzaak. 50 euro vind ik trouwens niet goedkoop. Nouja, heb ook meer de sloop-prijsjes in mijn hoofd dan zou zoeiets waarschijnlijk 3 euro kosten...

BartM: Die luxere middenconsole met DIN gaten...is dat een origineel SAAB onderdeel? Dan heb ik nl een redelijke kans om zoiets op een sloop tegen te komen. Die foto´s zou je die misschien hier kunne plaatsen? dan hebben nog meer forumbezoekers er iets aan. Naar mcboer1@student.han.nl sturen is ook OK!

Josephine: Wat voor geluid bedoel je met dat een 99 waarschijnlijk iets luidruchtiger is? met een 99 5v verwacht ik minder motorgeluid dan met mijn huidige 900 4v. In windgeruis zal toch niet veel verschil zitten tussen een 99 4d en een 900 4d?

Bedankt voor alle tips tot nu toe!

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » wo 23 feb, 2005 21:52

ah snap wat je bedoelt idd. Dat verschil merkte ik ook heel erg met mn 900 en de paar 99´s waar ik in heb gereden. Mijn 900 is een stuk schakelluier te rijden dan die 99´s. Wat ik opzich wel een voordeel vond.

Ed Dubbelman
Geregistreerd lid

Bericht door Ed Dubbelman » do 24 feb, 2005 13:30

Inderdaad eens met vorige schrijvers waar op te letten bij je 99.
Heb tot maart 04 zelf een witte 99 gehad uit 83, en die werd volledig afgekeurd op doorgerotte balken en ophanging.

Bij 220.000 km had ik nog wel de radiator en complete koppeling moeten laten vervangen (door vd Laan in Overschild, Groningen) omdat deze het lieten afweten. Zijn dure grappen.
Ook heb ik een keer de choke-kabel doormidden getrokken, maar das een kleinigheidje...
Let hier eens op bij een eventueel proefritje.
Ed

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » do 24 feb, 2005 14:48

ss50marc schreef:ah snap wat je bedoelt idd. Dat verschil merkte ik ook heel erg met mn 900 en de paar 99´s waar ik in heb gereden. Mijn 900 is een stuk schakelluier te rijden dan die 99´s. Wat ik opzich wel een voordeel vond.
hey marc als je mijn 99 bedoelt,.. dat zal dan wel aan een tijdsverschil liggen van 17 jaar,.. :)

bij die oude 99 moet je je ongeveer afzetten tegen de achterbank en dan met je voeten trappen ja

ik merk kwa schakelen geen verschil tussen mijn nieuwe 99 en de 900, aleen de 5 is wat langer

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » do 24 feb, 2005 16:17

niet alleen die van jou maar ook bij die cc (´77) waar we toen zijn wezen kijken. Van die van Reinder heb ik zo niet echt meer een goed beeld, heb ik niet zo lang in gereden.

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » do 24 feb, 2005 16:50

dan moet je voor dindsdag maar ff in die grijze van mij rijden, rijd wel heel anders dan die biologisch afgebroken cc

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 24 feb, 2005 17:48

Dan kom je langs van het weekend, het is ook niet te ver om naar mij toe te komen.....

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » vr 25 feb, 2005 18:23

Oja nog wat: Volgens de huidige eigenaresse zit er een beige interieur in. Dat is wat ik nu ook heb in mijn 900 en hoewel ik dat nog altijd mooier dan grijs vind, vind ik rood toch het allermooist. Nou weet ik dat eerdere 99´s van ver voor 1983 zijn uitgerust met rood interieur maar van de latere jaartalen volgens mij niet of wel? Een rood interieur uit een 900 van rondstreeks 1980 tot 1986 zou moeten passen of niet?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 26 feb, 2005 11:38

Volgens mij is de kleur van het interieur gewoon een optie geweest dir de klannt kon kiezen. Maar het onwisselen past in ieder geval.

Plaats reactie