stuurt als een turbo!
SAAB 99 als dagelijks vervoer.
-
catch222
- Geregistreerd lid
op de saab 99 tips staat het volgende:
"On the third one (m82-m87), the wheel bearings were pressed onto the hub, and the (fully floating) driveshaft inserted into the splined centre hole of the hub and secured by a nut. This construction was 2 Kg lighter than the previous one. Each side! On this hub assembly, the driveshaft can be removed separately."
die 2 kg scheelt nogal als je stilstaat is mij verteld. volgens mij zou dit het verschil moeten maken, maar de GL zou dan wel lichter moeten sturen.
"On the third one (m82-m87), the wheel bearings were pressed onto the hub, and the (fully floating) driveshaft inserted into the splined centre hole of the hub and secured by a nut. This construction was 2 Kg lighter than the previous one. Each side! On this hub assembly, the driveshaft can be removed separately."
die 2 kg scheelt nogal als je stilstaat is mij verteld. volgens mij zou dit het verschil moeten maken, maar de GL zou dan wel lichter moeten sturen.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Die 2 kg merk je tijdens het rijden. Het onafgeveerde gewicht wordt lager.catch222 schreef:op de saab 99 tips staat het volgende:
Maar goed we hadden het over de 99 als dagelijks vervoer. Ik rij elke dag 80 km in mijn GL uit 83 en dat bevalt prima. Het is natuurlijk niet zo comforabel als nieuwere auto's (vooral de windruis vind ik hinderlijk), maar ik kan het je best aanraden.
-
esalet
- Donateur (8x)

-
esalet
- Donateur (8x)

Helemaal mee eens. Mijn schoonzus wil alleen de snelweg op in een 90 of 99.Robert Jansen schreef:Hehe! Het word ook eens gezegd, ik vind dat je helemaal gelijk hebt.dan zou je wensen dat iedere auto geen stuurbekrachtiging had.![]()
Mijn vader heeft een S60 en op snelheid is dat ding veel te gevoelig in het sturen, zeker als je een kwaliteits auto als de 99 gewend bent![]()
![]()
De 900i met stuurbekrachtiging en de Volvo S40 waren haar veel te onrustig.
En: mijn moeder heeft tot ver na haar zeventigste nog dagelijks in onze familie-90 gereden.
Go girls!
En gewoon rollend inparkeren en niet stilstaand aan het stuur gaan hangen (is ook slecht voor de stuurkogels en zo) en de voorbandjes lekker op spanning houden.
-
hm
- Geregistreerd lid
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
nog niet, maar ik ben (nog steeds) bezig met een combicoupe uit '74
wel het b-blok (en de bijbehorende "lastig-" en "heerlijkheden") en de eerste poging van saab mbt electronische benzine injectie en automaat
ben nu al ruim een jaar bezig de nodige vervangdelen bijeen te krijgen, want ik wil deze graag origineel en werkend
krijgen
of ik deze voor dagelijks gebruik in ga zetten? Denk het niet, daar hebt ik mijn andere (latere) 99 en c900 voor, wat dat betreft blijft het verschil tussen laat en vroeg in gebruiksvriendelijkheid toch te groot
een vroege 99 is wel heel leuk als 2e (3e, 4e---> ?) auto, als je van sleutelen houdt of gewoon veel poen hebt
wel het b-blok (en de bijbehorende "lastig-" en "heerlijkheden") en de eerste poging van saab mbt electronische benzine injectie en automaat
ben nu al ruim een jaar bezig de nodige vervangdelen bijeen te krijgen, want ik wil deze graag origineel en werkend
of ik deze voor dagelijks gebruik in ga zetten? Denk het niet, daar hebt ik mijn andere (latere) 99 en c900 voor, wat dat betreft blijft het verschil tussen laat en vroeg in gebruiksvriendelijkheid toch te groot
een vroege 99 is wel heel leuk als 2e (3e, 4e---> ?) auto, als je van sleutelen houdt of gewoon veel poen hebt
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Paul99 schreef:Die 2 kg merk je tijdens het rijden. Het onafgeveerde gewicht wordt lager.catch222 schreef:op de saab 99 tips staat het volgende:
![]()
Maar goed we hadden het over de 99 als dagelijks vervoer. Ik rij elke dag 80 km in mijn GL uit 83 en dat bevalt prima. Het is natuurlijk niet zo comforabel als nieuwere auto's (vooral de windruis vind ik hinderlijk), maar ik kan het je best aanraden.
windgeruis...hou op, schei uit, dat is iets wat mij ook stoort. zat al te denken om die windbak onder de voorruit aan te passen (lees dichtmaken) voor deel. als je die bak dichtplakt met tape en je rijdt er ff mee is het al een stuk beter.
-
Robert Jansen
- Geregistreerd lid
Ag het is ook maar net waar je op let, ik heb geen last van het windgeruis omdat het me niets kan schelen
Radio is goed verstaanbaar te maken, het is zeker geen herrie in onze 99 zoals bijvoorbeeld in een kever..
Als je je nou echt stoort aan het windgeruis van die luchthapper, zet dan je ramen open, hoor je al het andere gelijk niet meer
En over het comfort, ik vind hem juist heerlijk zitten, niet zo vast als in die sportstoelen van de S60.
Ben ook na lange ritten nog fris en vrolijk uit de auto gestapt
Radio is goed verstaanbaar te maken, het is zeker geen herrie in onze 99 zoals bijvoorbeeld in een kever..
Als je je nou echt stoort aan het windgeruis van die luchthapper, zet dan je ramen open, hoor je al het andere gelijk niet meer
En over het comfort, ik vind hem juist heerlijk zitten, niet zo vast als in die sportstoelen van de S60.
Ben ook na lange ritten nog fris en vrolijk uit de auto gestapt
-
Impala72
- Geregistreerd lid
Resumerend: een vroege 99 is leuk als 3e t/m 6e auto, terwijl een late 99 leuk is als 1e/2e auto?
Ik heb ik korte tijd het genoegen van beide versies gehad: 1 v/d laatste 99's ( de welbekende injectie van Jonatas ) en nu dus deze 73er.
Naast het feit dat de 99 van Jonatas ongewoon snel was, merk ik niet werelden van verschil in handling. Ietwat zwaar sturen idd, maar ik heb de bandenspanning nog niet gecheckt, en we zijn uiteraard zwaar verwend door alles met stuurpomp.
Er zit maar 1 ding op. Kom een ritje maken.....
gr
Chris
Ik heb ik korte tijd het genoegen van beide versies gehad: 1 v/d laatste 99's ( de welbekende injectie van Jonatas ) en nu dus deze 73er.
Naast het feit dat de 99 van Jonatas ongewoon snel was, merk ik niet werelden van verschil in handling. Ietwat zwaar sturen idd, maar ik heb de bandenspanning nog niet gecheckt, en we zijn uiteraard zwaar verwend door alles met stuurpomp.
Er zit maar 1 ding op. Kom een ritje maken.....
gr
Chris
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
nu trek je toch echt een andere conclusie dan ik bedoel
het verschil merk je als je stil komt te staan
voor een late 99 kun je nog vrij eenvoudig aan reparatieonderdelen komen, voor een vroege 99 is dit al heel wat lastiger
zeker als je afhankelijk bent van een auto (niet iedereen heeft de luxe en zin in een 2de auto) is het dan wel makkelijk als je binnen een paar dagen weer vooruit kunt
daarbij, ik neem aan dat ook die 99i geen stuurbekrachtiging had toch?
het verschil merk je als je stil komt te staan
voor een late 99 kun je nog vrij eenvoudig aan reparatieonderdelen komen, voor een vroege 99 is dit al heel wat lastiger
zeker als je afhankelijk bent van een auto (niet iedereen heeft de luxe en zin in een 2de auto) is het dan wel makkelijk als je binnen een paar dagen weer vooruit kunt
daarbij, ik neem aan dat ook die 99i geen stuurbekrachtiging had toch?
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
Menno
- Geregistreerd lid
Ik rij momenteel de helft van de ritten in een '73. Voor wat langere stukken pak ik liever de 900, ivm comfort, vermogen en vooral benzineverbruik. Mijn 40 km woon-werk is uitstekend te doen met de '73.hm schreef:maar rijd er hier niemand dagelijks in een model uit '73.
Ik heb wat BMW 2002tjes gehad uit dat jaar en die wekte prima!
Onderdelen zijn idd moeilijk, en dat kan je behoorlijk opbreken als het je eerste auto is: zelfklussers kunnen voor veel zaken niet terecht bij de automaterialenzaak en garages halen waarschijnlijk zuchtend de schouders op.
-
hm
- Geregistreerd lid