De opknap-ebony
-
9000-95
- Donateur

Re: De opknap-ebony
Ruitesproeier al geprobeerd daarna? Kan zijn dat hij dan het hele reservoir leegblubbert omdat de pomp blijft lopen. Da's een defecte diode in één vd koplamp wisser motortjes.
Die motortjes zijn meestal erg wispelturig, werken soms wel soms niet. Ik heb de stekkers eraf getrokken, in ons klimaat heb je ze niet echt nodig.
Die motortjes zijn meestal erg wispelturig, werken soms wel soms niet. Ik heb de stekkers eraf getrokken, in ons klimaat heb je ze niet echt nodig.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Geweldig mooie kleur inderdaad. En de uitvoering is ook zoals ik ze het liefst zie. Basic, met een stel fraaie velgen eronder. Geen spoiler-poeha.
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Zit helaasch wel een spoiler op, maar ik geloof dat die erop hoort? (vast niet)
en de koplampwisserspomp blijft niet draaien! houden zo :')
Goed, ik was vandaag weer eventjes bezig, dashboardkastje eruit want ik wilde de relais zien want de AC pomp doet 't niet:

Relais gevonden, da's dus deze:

En voor de mensen die nog het relaisoverzicht willen van een '94:

Wielkastranden nog even schoongemaakt zodat er helemaal niets meer op zit, dan morgen het schermpje eens ophalen en even een stukje dichtlassen. Is het verstandig dat ik de acc2 er even uit haal zodat deze niet kapotgaat als ik ga lassen? ik weet namelijk nog niet echt waar ik de massaklem op ga zetten
Al met al een goede dag!
en de koplampwisserspomp blijft niet draaien! houden zo :')
Goed, ik was vandaag weer eventjes bezig, dashboardkastje eruit want ik wilde de relais zien want de AC pomp doet 't niet:

Relais gevonden, da's dus deze:

En voor de mensen die nog het relaisoverzicht willen van een '94:

Wielkastranden nog even schoongemaakt zodat er helemaal niets meer op zit, dan morgen het schermpje eens ophalen en even een stukje dichtlassen. Is het verstandig dat ik de acc2 er even uit haal zodat deze niet kapotgaat als ik ga lassen? ik weet namelijk nog niet echt waar ik de massaklem op ga zetten
Al met al een goede dag!
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Ohja, het relais werkt dus wel met stroom erop zetten, ik denk dat de motor moet draaien etc etc, we gaan het zien.
Morgen kijken of ik een nieuwe sensor kan krijgen de interieurtemp, die heb ik ook doorgemeten en die is, zoals we het zo mooi op z'n fries zeggen, dwarstroch
Morgen kijken of ik een nieuwe sensor kan krijgen de interieurtemp, die heb ik ook doorgemeten en die is, zoals we het zo mooi op z'n fries zeggen, dwarstroch
-
Ewout
- Donateur (5x)

Standaard met achterspoiler:belomorkanal schreef: ↑vr 26 jan, 2024 18:34Zit helaasch wel een spoiler op, maar ik geloof dat die erop hoort? (vast niet)

Een prijzige auto...
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Ik ben nog voor de gulden tijd, dus dit zegt mij niet zo heel veel meer 
-
9000-95
- Donateur

Bij het airco relais willen de contacten nog wel eens inbranden, als je het kapje er even afhaalt zie je dat zo. Het is overigens een speciaal relais met twee maakcontacten, dus een standaard relais gaat niet werken hier.
De interieur temperatuur sensor heeft een diode als opnemer, maar die gaat nooit stuk eigenlijk. Meestal is het pluis en stof op de sensor. Of het motortje start niet op door vuil. Je kan ze openmaken en schoonmaken, let op want er zitten minuscule stalen kogeltjes in voor de axiale lagering van het asje die je zo kwijt raakt
De interieur temperatuur sensor heeft een diode als opnemer, maar die gaat nooit stuk eigenlijk. Meestal is het pluis en stof op de sensor. Of het motortje start niet op door vuil. Je kan ze openmaken en schoonmaken, let op want er zitten minuscule stalen kogeltjes in voor de axiale lagering van het asje die je zo kwijt raakt
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
De contacten klikken als ik er stroom op zet, dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Ik ben nog even de stroomtekening aan het doorlopen om te kijken hoe en wat alles loopt.
Over die sensor bij het interieur, maakt het uit of dat motortje de lucht aanzuigt? anders haal ik 'm morgen ff uit elkaar en spuit ik hem wat beter af en zien we hoe alles gaat. Morgen eerst maar wat metaal aan die wagen bakken
Over die sensor bij het interieur, maakt het uit of dat motortje de lucht aanzuigt? anders haal ik 'm morgen ff uit elkaar en spuit ik hem wat beter af en zien we hoe alles gaat. Morgen eerst maar wat metaal aan die wagen bakken
-
vel0city
- Donateur (2x)

Een contact kan schakelen, maar dat wil nog niet zeggen dat die contacten daadwerkelijk dan goed contact hebben. Als ze zijn ingebrand hebben ze vuil en verbrand koper op de contacten zitten (door het jaren/decennia lang vermogen schakelen) waardoor de overgangsweerstand te hoog wordt en het zaakje alsnog niet werkt
Beter is om even het kapje eraf te halen zoals 9000-95 zegt, dan kan je direct zien of de contacten vuil zijn. Je kan ze proberen schoon te maken, beter is om ze te vervangen. R&D heeft er i.i.g. wat op voorraad, of je moet een goeie gebruikte zien te scoren.
-
9000-95
- Donateur

Ja, moet echt draaien anders werkt het niet goed. Het is een beetje een raar motortje, kan opstarten met willekeurige draairichting. Maar dat maakt niet uit voor de werking van het ventilatortje. Niet draaien is meestal gewoon stof en vuil. Voorzichtig perslucht erdoor kan al genoeg zijn.belomorkanal schreef: ↑vr 26 jan, 2024 20:57Over die sensor bij het interieur, maakt het uit of dat motortje de lucht aanzuigt?
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Ha goeie! dan gaat morgen dat kapje van 't relais er even af.vel0city schreef: ↑vr 26 jan, 2024 21:31Een contact kan schakelen, maar dat wil nog niet zeggen dat die contacten daadwerkelijk dan goed contact hebben. Als ze zijn ingebrand hebben ze vuil en verbrand koper op de contacten zitten (door het jaren/decennia lang vermogen schakelen) waardoor de overgangsweerstand te hoog wordt en het zaakje alsnog niet werktBeter is om even het kapje eraf te halen zoals 9000-95 zegt, dan kan je direct zien of de contacten vuil zijn. Je kan ze proberen schoon te maken, beter is om ze te vervangen. R&D heeft er i.i.g. wat op voorraad, of je moet een goeie gebruikte zien te scoren.
Danku!9323 schreef: ↑vr 26 jan, 2024 21:36prachtige uitvoering, dit! Veel plezier ermee.
Haal ik die morgen ook even uit elkaar en blaas ik 'm nog even rustig door, kijken of het ventilatortje gaat draaien. Bedankt!9000-95 schreef: ↑vr 26 jan, 2024 21:43Ja, moet echt draaien anders werkt het niet goed. Het is een beetje een raar motortje, kan opstarten met willekeurige draairichting. Maar dat maakt niet uit voor de werking van het ventilatortje. Niet draaien is meestal gewoon stof en vuil. Voorzichtig perslucht erdoor kan al genoeg zijn.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Wat maakte SAAB toch een heerlijke, inhoudelijke en spitsvondige reclameteksten.Ewout schreef: ↑vr 26 jan, 2024 19:59....((reclametekst))...
Niet alle dingen, maar sommige dingen waren vroeger écht beter, echt véél beter.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Als ie de sensor eruit haalt kapje eraf en dan van achteruit verwijderen, kijk dan even naar de soldeercontacten van de blauwe draadjes bij mij was er een niet fris meer, waardoor de weerstand waarden niet meer klopte, en ja, ik zou de acc kast losmaken bij lassen, als het goed is zit er de 4382933 in en die is maar 1 jaar gebruikt en niet aan te komen, ik heb er een waarschijnlijk kapotte inzitten. Maar kan nergens aan een goede komen, ja een in de usa, maar alleen van de verzendkosten ga je al hyperventileren.
Dus wees voorzichtig met dat ding. En bij terugplaatsen altijd kalibreren, waarom weet ik niet, maar staat in de handboeken, en stelt niets voor.
Ventilator motor zit op pootje 4 plus en 1 massa (G8) onder linker speaker 2 en 3 zijn de ntc dit zijn op de acc unit 30 naar 4 plus en van 1 naar 3 en 2 naar 2.
als hij niet draait (schoongemaakt) dan sensor los koppelen en tussen 4 en 1 van de plug moet 12 tot 11 volt zijn als de spanning correct is is de sensor defect, tussen 1 en 4 moet ongeveer 230 ohm weerstand zitten.
Voltage correct meet dan de bedrading door is die goed controleer dan pin 1 naar de massa, is dat allemaal goed zou de acc moduul defect zijn volgens Saab.
succ6
Dus wees voorzichtig met dat ding. En bij terugplaatsen altijd kalibreren, waarom weet ik niet, maar staat in de handboeken, en stelt niets voor.
Ventilator motor zit op pootje 4 plus en 1 massa (G8) onder linker speaker 2 en 3 zijn de ntc dit zijn op de acc unit 30 naar 4 plus en van 1 naar 3 en 2 naar 2.
als hij niet draait (schoongemaakt) dan sensor los koppelen en tussen 4 en 1 van de plug moet 12 tot 11 volt zijn als de spanning correct is is de sensor defect, tussen 1 en 4 moet ongeveer 230 ohm weerstand zitten.
Voltage correct meet dan de bedrading door is die goed controleer dan pin 1 naar de massa, is dat allemaal goed zou de acc moduul defect zijn volgens Saab.
succ6
-
WMCVader
- Geregistreerd lid
Wat super leuk om te zien dat je deze 9000 van plan bent in volle glorie te herstellen! Ik ben eigenaar van deze 9000 geweest en heb hem destijds ook gekocht zonder APK. Binnen twee weken was die de weg al weer op en heb er twee jaar lang heerlijk als daily driver mee gereden!
Er is veel aan de 9000 versleuteld/vervangen/hersteld en ben vooral voor de kwalitatieve merken gegaan
Het is een van de meest ideale carrosserie vormen die ik heb gehad. Bijgaand twee fotoos van de 9000.
Ik wens je er veel plezier mee!

Er is veel aan de 9000 versleuteld/vervangen/hersteld en ben vooral voor de kwalitatieve merken gegaan
Ik wens je er veel plezier mee!