2004 9-5 Hirsch turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 2004 9-5 Hirsch turbo

Bericht door Style&Co » za 18 mei, 2024 17:57

ik vind dit een zeer interessant topic... ik heb eigenlijk nog nooit zo samengevat gezien wat Hirsch allemaal aan upgrades deed in de Trolls

En nog steeds vind ik de benaming Troll niet helemaal duidelijk... ik dacht/denk dat de benaming was voor Saabs die totaal door Hirsch onder handen genomen werden, dus ook met interieur en exterieur upgrades. En dat 'standaard' Saabs 9-3 en 9-5 technische tuning upgrades van de plank konden kopen zonder daarbij de benaming Troll te krijgen

Wat voor mij ook nog een vraagteken is... werden de Trolls allemaal bij Hirsch in St Gallen geprepareerd of deden importeur of dealers dit ook?

Ik heb niet lang geleden een 9-5 aero sedan van 2001 (dus eerste neus) aangeschaft. Pas bij ophalen mompelde de tussenpersoon iets over Hirsch upgrades op deze auto. Niet alleen software maar ook uitlaat, IC, en cobra. Moet luchtfilterbox en fpr nog checken op de specs. De auto is dus qua specs een Troll E of een Troll R.

Over de Troll R: werd de automaat versie niet gelimiteerd zoals bij de Troll E? Troll R (2000 till 2001) B235R version: 310 hp / 440 nm

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 18 mei, 2024 18:07

De Troll R had volgens mij ook een bodykit met dubbele "jachtgeweer" uitlaten en 6-pot remmen voor (waardoor alleen de speciale Hirsch 6-spaak velgen passen).

meerkoet
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door meerkoet » do 23 mei, 2024 16:24

Uiteindelijk is het revisie geworden bij ETTEindhoven, op doorverwijzing van Peter Heijnes die daar al eerder een Hirsch turbo heeft laten reviseren. Foto's volgen :wink:

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 29 mei, 2024 17:09

circuleert er nog ergens op internet of archieven een Hirsch menukaart met prijzen van de upgrades die ze hadden voor de OG 9-5's? Software, turbo, cobra, uitlaten, IC etc etc

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 31 mei, 2024 13:47

meerkoet schreef:
zo 28 apr, 2024 12:32
Wel jammer want ik vind die Hirsch cobra wel apart. (Tegenwoordig zou men vet zeggen.)
het zien van deze hirsch cobra onder mijn motorkap (plus hirsch uitlaat) deed mij een mailtje sturen naar Hirsch of ze mijn 9-5 aero automaat MY2001 (laatste jaar oude neus) ook kenden cq in hun syteem hebben staan. Kreeg vanmiddag van Hirsch een email retour dat dit inderdaad het geval is. Hier zit Hirsch software op die m op 305 pk brengt, plus alle hardware die daar voor nodig was. Dus bv ook een andere intercooler naast de TD04 turbo

Qua looks istie totaal een standaard 9-5 Aero dus je ziet er niks van. Maar ik vond m al zo verdacht snel. Toen ik m kocht dacht ik een 'gewone' 9-5 aero van 230 pk te hebben gekocht. Soms valt het ook eens mee dus

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 01 jun, 2024 17:55

Style&Co schreef:
vr 31 mei, 2024 13:47
Hier zit Hirsch software op die m op 305 pk brengt, plus alle hardware die daar voor nodig was.
Dan zou 'ie ook zo'n Hirsch Garrett turbo moeten hebben, toch? Ik dacht dat Hirsch 'slechts' 280pk uit een standaard TD04 wist te persen en dat voor de versies met meer vermogen (pre-dame edna) er dan een andere turbo op kwam..

meerkoet
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door meerkoet » za 01 jun, 2024 23:53

Sapphire schreef:
za 18 mei, 2024 18:07
De Troll R had volgens mij ook een bodykit met dubbele "jachtgeweer" uitlaten en 6-pot remmen voor (waardoor alleen de speciale Hirsch 6-spaak velgen passen).
Mijn SAAB heeft 4-pot Hirsch remklauwen op de vooras, zie deze thread. En geen dubbele "jachtgeweer" uitlaten, maar slechts 1 RVS "houwitser" Hirsch uitlaat. :mrgreen:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 15 jun, 2024 9:44

even een screenshot van het certificaat wat ik keurig opgestuurd kreeg door Hirsch. Dit zit op/in mijn 9-5 aero MY2001 (met nul Hirsch looks)

Waren er nog krachtigere upgrades van Hirsch?

Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » za 15 jun, 2024 18:54

Erg mooie spec, dat zal destijds een paar knaken gekost hebben...

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 16 jun, 2024 11:45

Barboer schreef:
za 15 jun, 2024 18:54
dat zal destijds een paar knaken gekost hebben
dat denk ik ook maar ik kan nergens een Hirsch menukaart met prijzen van toen vinden. Ook aan Hirsch gevraagd maar die hadden het ook niet meer liggen. Als iemand nog wat heeft liggen dan houd ik me zeer aanbevolen

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » zo 16 jun, 2024 12:16

Me too, me too, me too

Plaats reactie