Foto's van weleer: dealerbedrijven

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Foto's van weleer: dealerbedrijven

Bericht door RoelandV » za 08 jan, 2022 22:26

Ben nog op zoek naar foto's van deze voormalige Saab dealer Steenbeek in Amersfoort:

Bron: https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen ... timer-auto

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 08 jan, 2022 23:09

Gaaf! Opvallend hoe anders de presentatie toen was. En waarschijnlijk met welk een andere benadering mensen zo’n showroom bezochten.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » za 08 jan, 2022 23:22

Steenbeek aan de Leusderweg in Amersfoort:

Afbeelding

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » zo 09 jan, 2022 0:01

Een paar jaar elke dag langs gefietst, op weg naar school en weer naar huis. Steenbeek zat later aan de overkant van dezelfde Leusderweg.

De spoorlijn op de foto is het zogenaamde "Ponlijntje". Hierover werden en worden nog steeds de VAG auto's vervoerd vanuit Duitsland richting Leusden waar zich importeur Pon bevindt.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 09 jan, 2022 0:14

Mart Smeets modus aan: 'Mag ik zeggen dat ik de automobiele tijden die hier voorbij komen heel wat leuker vind dan nu? Ja, dat mag ik zeggen.' Mart Smeets modus uit.

Leuke ontdekking trouwens, de herinneringen die deze foto's oproepen zijn onbewust warempel echt ook steeds 'n essentieel deel geweest van wat ik zo leuk vind aan Saabs...😉

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » zo 09 jan, 2022 0:33

Ik ben erg benieuwd of iemand nog een mooie foto heeft van Lenderink uit Enschede, daar kwam ik in mijn jeugd geregeld maar ik kan er zo geen beeldmateriaal van vinden online behalve de wat onduidelijke foto hieronder. Op de hoek van de Wethouder Nijhuisstraat en de Poolmansweg, waar tegenwoordig die stoffenzaak zit. Weet nog dat showroom en werkplaats twee losse panden waren met twee woonhuizen ertussen, je moest even omlopen. Beide panden zijn wel zichtbaar op de foto:

Afbeelding

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 09 jan, 2022 1:42

Ik dacht dat dit het pand was van Lenderink aan de Diamantstraat 38 in Hengelo (Ov) waar voorheen Lenderink gevestigd was.
Maar helaas is dat niet het geval.... :D :D :D

Afbeelding

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » zo 09 jan, 2022 8:47

Niet helemaal, zo mooi is het niet aan de Diamantstraat :lol: Dat is de vestiging van Wiegerink in Goor. Lenderink Hengelo (broer van) deed ook Suzuki en werd onderdeel van Wiegerink maar zat in een dodelijk saaie doos op het industrieterrein aan de Diamantstraat.

Lenderink Enschede (Saab, Lancia) werd op een gegeven moment overgenomen door Auto Janse die de hele tent naar Hengelo hebben verhuisd, naar dat pand langs de A1 (Goudstraat, in de buurt van de Diamantstraat). Baan uit Rijssen heeft dat vervolgens in 2008 weer overgenomen.

Inmiddels toch nog een foto gevonden, uit ca 1980

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 09 jan, 2022 10:07

Prachtige plaatjes, en ook zeker van Tjøørd! Wauw. En was dit dan de showroom of de werkplaats...? :wink: Met die 'SAAB 900'-stickers heerlijk fanatiek op het glas.
Marius0404 schreef:
za 08 jan, 2022 22:08
Afbeelding
Wauw, heerlijk, die kleuren ook! '100-0 km/u in 3,8s', briljant gewoon. (En ook geen sierstripje in de bumper van de 900?)

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » zo 09 jan, 2022 10:24

Dit was later in ieder geval de showroom (het pand is ooit ook nog verbreed), maar het is best mogelijk dat de werkplaats in het begin in hetzelfde pand zat. Later zat die iets verderop.

Het stukje op de foto bestaat nog steeds, al is het kozijn wel wat verbouwd.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 09 jan, 2022 10:37

MvR schreef:
za 08 jan, 2022 21:08
Had Kompier in de jaren '80 niet een heel kleine garage in Maastricht-Wyck?
In Wyck lag in de St. Maartenslaan wel nog een andere dealer, naam weet ik even niet.
Kompier heeft ook in de beatrixhaven gezeten, industrieterrein ten noorden van Maastricht. De megashowroom zoals door Roeland vermeld lag niet in Maastricht maar bij Maastricht Aken Airport (in de volksmond vliegveld Beek) in Beek dus.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » zo 09 jan, 2022 12:00

De Jager in Goes, ca 1984/1985?

"Test de nieuwe Saab 90"

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 09 jan, 2022 12:28

Ik zou zeggen 1983, nog voor modeljaar 1984 er was. Ik zie namelijk allemaal oud type grilletjes...

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 09 jan, 2022 14:13

Ik heb ondertussen hoog en laag gezocht naar een foto van de Zwolse dealer Jo Land (Rijnlaan). Maar ik kan alleen iets vinden van de tijd voordat hij Saab-dealer was en in de binnenstad zat. Iemand nog een foto. Ik woonde in de tijd dat Jo Land Saabdealer was in Zwolle; niet de fijnste mensen om je 96 naar toe te brengen. Ik koos meestal voor Ton Elzebroek in Deventer. Een 'indy' zouden ze in het Engels zeggen. Later ook nog vaak naar Ferry Haarman in Raalte gegaan. Dat was uiteindelijk de beste plek om je Saab te laten onderhouden!

Overigens: met Elzebroek én officiële Saab-dealer Klunder in Deventer was dat in de jaren '80 een stad waar je over de Saabs struikelde. Misschien wel de hoogste Saab-dichtheid per 1000 inwoners!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 09 jan, 2022 14:25

Luud schreef:
zo 09 jan, 2022 10:37
In Wyck lag in de St. Maartenslaan wel nog een andere dealer, naam weet ik even niet.
Kompier heeft ook in de beatrixhaven gezeten, industrieterrein ten noorden van Maastricht. De megashowroom zoals door Roeland vermeld lag niet in Maastricht maar bij Maastricht Aken Airport (in de volksmond vliegveld Beek) in Beek dus.

Dit topic opent wel allerlei 'lades' vol herinneringen en anekdotes.

1985: we waren op vakantie in Zuid-Limburg met de 96. Fietsen achterop met een Tacx fietsenrek. Nog niet zo'n 'nimble' ding als tegenwoordig. Erg lomp en stevig. Was zeker zo breed als de smalle 96! We waren in Groot Welsden (Margraten). Gaandeweg de vakantie ging de 96 steeds slechter starten. Alles geprobeerd, maar kon niets vinden.

Dus ik een dealer gezocht in Maastricht (bovenstaande dealer van Luud). Man kon het probleem niet vinden zei hij, of had geen zin.

Ik overwoog de Wegenwacht te bellen wanneer hij de volgende dag weer zo bedroevend zou starten. Die avond kwamen er nieuwe gasten in het hotelletje met... een rode 95! De man van het stel en ik gingen na een korte introductie meteen aan de slag. Hij had wel een idee wat het probleem zou kunnen zijn (ervaringsdeskundige...). Even zijn bobine overgezet en gebruikt om te starten... en hoppa! Hij deed het weer. Dag later een nieuwe bobine gekocht en alles was weer prima. De mensen kwamen uit Bussum of Hilversum; kort na de vakantie nog een keer geweest met een 'dankjewel-presentje'.

Plaats reactie