Takata airbag recall

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Takata airbag recall

Bericht door Oosthoek » ma 20 jul, 2026 20:56

Saabplanet heeft er een week geleden een stukje over geschreven.

https://www.saabplanet.com/saab-takata- ... vin-check/

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » di 21 jul, 2026 11:31

Ik begrijp niet waarom, in het geval van Saab in NL, dit niet rechtstreeks door Takata opgelost kan worden met (voormalige) Saab dealers in NL als uitvoerende partij.

De fout ligt niet bij de inkopende autofabrikant, al dan niet meer bestaand, maar bij de leverancier Takata. Die is en blijft verantwoordelijk voor een foutief werkend product, lijkt mij.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 21 jul, 2026 11:37

klopt helemaal. Juridisch. De airbag zit er bij mij bv al 18 jaar in. Tegen de tijd dat dit geregeld is ben je paar jaar verder. kunt alleen als saabrijders collectief een claim indienen. SAAB is niet meer en Hedin gaat het niet doen. En gaat ook niet helpen.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » di 21 jul, 2026 11:49

Vrolijk word je niet van dit artikel - met name de tweede helft. De USA situatie is beschreven, Frankrijk is behandeld en in de rest van de landen zoeken de eigenaren het maar uit. Onduidelijk is er of bij vervanging geput wordt uit de oude voorraad Saab-Takata airbags.

Om het ietsje overzichtelijk te houden:

- Hoe kan het zijn dat de EU - met al z'n ridicule eisen over veiligheid van nieuwe auto's - zich hier niet mee bemoeit? De EU heeft de macht om GM op het matje te roepen.
VIN controle via een EU website in plaats van geïsoleerd voor Frankrijk na de USA is wel het minste om mee te beginnen.

- Hoe kan het zijn dat GM - toenmalig eigenaar wel in de V.S. z'n verantwoordelijk (moest) nemen maar zich daarbuiten verschuilt achter een ter ziele gegane dochteronderneming?
Ik mis de aansprakelijkheid voor de recent weer eens doorstartende Spykerclub van Victor Muller. Is deze verplichting toen nadrukkelijk buiten de overname gebleven?
Takata ging een kleine tien jaar geleden failliet. Bovendien, de Saabs werden gekocht van een GM dochter en de verkoper is aansprakelijk voor het leveren van een deugdelijk product.

- En kneuterig terug in Nederland en omringende landen: hoe kan het zijn dat er niet een lijst gepubliceerd wordt van bedrijven die een goede airbag kunnen plaatsen inclusief alle benodigde documentatie en garantie om eigenaren te helpen laagdrempig het risico te elimineren?
Dit airbag gedoe maakt vanaf nu potentieel de betrokken modellen onverkoopbaar. Ziet de Saabclub - al dan niet met zusterverenigingen in andere landen - hierin een rol voor zichzelf?

Het zal de meesten hier niet gaan om de kosten maar om laagdrempeligheid en duidelijkheid - om zeker te weten dat het probleem echt is opgelost na vervanging door een gegarandeerd goede airbag.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » di 21 jul, 2026 12:41

Daarom vind ik ook dat dit via Saab dealers moet lopen. Die kunnen garanderen dat je de juiste vervanger gemonteerd krijgt. En als dit een actie wordt met de Saabclub en de dealers samen, dan weten we ook dat het een nette oplossing kan worden, zonder commerciële uitbuiting.

Daar wil ik best voor betalen.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 21 jul, 2026 12:46

In die laatste drie woorden van het bericht van vanderzanden zit wat mij betreft de crux. Ik wil best betalen voor twee nieuwe airbags, maar dan wil ik wel een (mogelijk gevaarlijk) probleem deugdelijk opgelost zien door een gegarandeerd veiliger onderdeel. Niet een 10-15 jaar oude Takata airbag die al die tijd ergens gelegen heeft en zogenaamd wel veilig(er) zou zijn, maar ... is dat ook echt zo?

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » wo 22 jul, 2026 9:30

Inmiddels is het oude nummer bij Hedin op de site vervangen door het nieuwe nummer en is het door nummer van de recall actie. Dus wil je een oude airbag bestellen krijg je automatisch een veilige airbag. Dealers kunnen ze per 5 bestellen. Takata is failliet. Daarom kun je niets meer op hun verhalen. Overigens heeft Hedin ze op dit moment niet meer op voorraad.
Er zijn meer dan 30 Automerken betrokken bij dit schandaal. Dit is een leuke site:

https://www.autoblog.nl/nieuws/autos-va ... gs-7126083

en dit is een lijst van alle betrokken auto's:
https://www.ecologie.gouv.fr/rappel-airbag-takata
Let wel dit is het Franse ministerie.

Wat is het precieze probleem volgens Chat GPT:
De terugroepactie voor Takata-airbags is wereldwijd de grootste recall ooit. Het drijfgas in de airbag kan na verloop van tijd afbreken door blootstelling aan hitte en hoge luchtvochtigheid. Hierdoor explodeert de airbag bij een aanrijding met te veel kracht, waarbij scherpe metaaldelen door de auto worden geschoten.

Wanneer een defecte Takata-airbag afgaat, explodeert de metalen behuizing (de inflator) met extreme kracht. Dit heeft wereldwijd tot ernstige gevolgen geleid:Directe lichamelijke gevolgen Rondvliegende metaalsplinters: De metalen behuizing spat uiteen in scherpe scherven. Deze werken als granaatscherven en worden met hoge snelheid door het interieur van de auto geschoten.Ernstige verwondingen: Inzittenden liepen diepe snijwonden, trauma aan het gezicht en de nek, en blindheid op door de rondvliegende metalen delen.Dodelijk letsel: Wereldwijd zijn er tientallen doden gevallen omdat de metaalsplinters vitale slagaders in de nek of borstkas raakten.Gevolgen voor de auto en industrieOnnodige schade: Het interieur van de auto raakt zwaar beschadigd door de explosie, zelfs bij een lichte aanrijding.Massale recalls: Autofabrikanten moesten wereldwijd meer dan 100 miljoen airbags vervangen.Faillissement: Takata ging in 2017 failliet door de miljardenclaims en de kosten van de terugroepacties.

Ik ben aan het bellen geweest met de RDW en die stuurden mij door naar de Inspectie Leefgemeenschap en Transport en daar sprak ik een allervriendelijkste dame die mij wist te melden dat ze met de SAAB kwestie bezig zijn en dat binnenkort opgelost gaat worden. Lees dat er een recall gaat komen dus. Zeer waarschijnlijk komt je auto dan ook niet meer met een oude airbag door de APK.
Ook nog even gecheckt alle airbags met nummer 12757622 dienen vervangen te worden door nummer 39095647. Deze airbags zijn geproduceerd naar de recall acties van de meeste fabrikanten. Dus Henk Jan jouw vraag is hiermee ook beantwoord.

Ik zou zeggen dat een ieder hier moet beslissen of het hem de €475 inclusief de BTW (wat het in Frankrijk nu kost en zeer waarschijnlijk ook in de rest van Europa gaat kosten) hem of haar waard is. Je kunt er natuurlijk voor kiezen de rondvliegende metaalsplinters terug te koppen maar in mijn ogen vindt de actie in Frankrijk niet voor niets plaats. Gelukkig betreft het zelfs uitsluitend de bestuurdersairbags. Weet ook dat je in Frankrijk niet meer mag rijden er is daar een Sop en Go penalty.

Als ik een dergelijke auto in moet ruilen zal ik ook zonder meer in overleg gaan met de klant en van de inruilprijs €475 aftrekken. Ik neem het risico niet deze onveilige airbags aan een nieuwe bezitter aan te bieden. Sterker nog in mijn ogen mag je nooit met veiligheid spotten. Je wilt toch niet op je geweten hebben dat een nietsvermoedende klant door een exploderende airbag gewond raakt of zelfs nog erger. Onbegrijpelijk dat de direct betrokkenen niet eerder hun verantwoordelijkheden genomen hebben. Het is te hopen dat als je geen nieuwe APK krijgt de airbag inmiddels bij Hedin weer op voorraad is. Maar voorlopig hebben we nog even want de ambtelijke molens draaien traag.........

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 22 jul, 2026 10:33

Hakuna Takata betekent dus helaas niet 'geen zorgen' in het Swahili

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 22 jul, 2026 12:02

@dirk9742 Zou je het hier kunnen posten als de airbags weer leverbaar zijn bij Hedin? Is er een indicatie hoe lang ze in backorder staan? En is bekend wat de fabrikant is van de vervangende airbags?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 22 jul, 2026 12:11

Dirk heeft ze op voorraad

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 22 jul, 2026 12:15

Maar heeft Dirk ze op voorraad uitsluitend voor de vloot van Saabpartners? Of ook voor andere consumenten?

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 22 jul, 2026 12:54

Oosthoek schreef:
ma 20 jul, 2026 20:56
Saabplanet heeft er een week geleden een stukje over geschreven.

https://www.saabplanet.com/saab-takata- ... vin-check/

Ik heb de VIN check op de laatste 8 cijfers gedaan. Daar kwam dit uit:

The submitted VIN (Vehicle Identification Number) is not included in the database of vehicles requiring the Saab replacement operation. Please check that you have entered the VIN correctly. If your VIN is not listed, no intervention is required.

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » wo 22 jul, 2026 13:41

Eenzelfde uitslag kreeg ik ook. Nou is onze 9-3 cabrio van mei 2004 en valt die er mogelijk sowieso buiten.
Het kan ook zijn dat alleen de in Frankrijk geregistreerde auto’s in de databank zitten.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » wo 22 jul, 2026 14:50

Alleen de in Frankrijk nieuw geleverde auto's staan in de database. Ik heb het gecheckt aan de hand van 3 oorspronkelijk in Frankrijk geleverde auto's en alle drie waren die betroffen. Vervolgens het airbagnummer vergeleken met die in de in NL, D en CH nieuw geleverde auto's en airbags zijn identiek.
@Wouter: wij zijn een mail aan het maken voor onze klanten maar PM me maar.

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Bericht door Robbert_s_ » wo 22 jul, 2026 15:22

Volgens mij heb ik een sportstuur uit een later bouwjaar in mijn '03. De airbag moest toen ook gewisseld worden, want de oude kon niet gemonteerd worden. Dit zijn ook wel belangrijke situaties.

Plaats reactie