SAAB/NEVS part II

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: SAAB/NEVS part II

Bericht door RoelandV » zo 18 okt, 2015 12:14

De rechten van de Saab 9-5 NG zijn, voorzover ik weet, terug gegaan naar GM.
Zag nog wel een interessant artikel met foto over de Turkse 9-3:

Afbeelding

http://www.haberturk.com/ekonomi/otomob ... ari-alindi
Vertaling via google:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 18 okt, 2015 17:22

Het blijft amusant, dit topic. De rasoptimisten en -moralisten die de realisten (die hun mening op de huidige situatie geven) en de pessimisten (niet ver van de realisten) met alle middelen proberen te beleren. Je kan het beide "kampen" niet kwalijk nemen dat ze hun geestelijk territorium proberen te verdedigen, maar het wordt toch wel steeds lastiger om de realisten/pessimisten te overtuigen gezien de tijd die NEVS nodig heeft om een stabiele strategie met stappenplan (of zoals het tegenwoordig heet "roadmap") te presenteren waar de Saabliefhebber wat mee kan. Zo blijft het moddergooien tussen de "Saabliefhebbers" uit beide kampen, heel vermakelijk.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 18 okt, 2015 18:37

Nou ik vind het helemaal niet vermakelijk.

Je post hier toch ook geen berichten als
"je hebt een stomme auto" en daarna nog een paar keer berichten van de zelfde strekking?

Ik hoor al genoeg gezeik op feestjes en zo dat SAAB toch hardstikke failliet is.
Dit is een topic voor mensen die willen weten of er VIA NEVS weer enige toekomst voor SAAB is, en anders voor mensen die oprecht geinteresseerd zijn in wat er in Trollhatten gebeurt. En dan in de fabriek en niet in het museum :wink:

Ik vind het stomvervelend om al die voorspelbare reacties a la ZSR, Raggare etc ieder keer weer te moeten lezen, wat voegt dat nu toe om om de paar weken of dagen eenzelfde negatieve reactie te geven.

Zo, dat moest ik even kwijt 8)

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 18 okt, 2015 18:48

op schreef: Ik vind het stomvervelend om al die voorspelbare reacties a la ZSR, Raggare etc ieder keer weer te moeten lezen, wat voegt dat nu toe om om de paar weken of dagen eenzelfde negatieve reactie te geven.

1. Tja je zit hier op een forum waar iedereen zijn mening mag zeggen, dus ook dingen die niet in je straatje passen. Maar jij hebt dus liever een forum met louter klapvee..
2. En volgens mij was mijn laatste opmerking in dit topic dat NEVS de merknaam Saab mag gebruiken. Of is daar iets aan gelogen? Volgens mij is dat toch behoorlijk realistisch nee sterker nog, het is een feit.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 18 okt, 2015 18:55

RoelandV schreef:Soms hebben discussies op dit forum kenmerken van een voetbalwedstrijd.
Dan wordt er niet op de bal maar op de man gespeeld.
Dat is nergens goed voor, want dit is een geweldig mooi forum en geen wedstrijd.
Laten we dat vooral zo houden!

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 18 okt, 2015 18:57

Wie begon hier met namen te noemen?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 18 okt, 2015 19:06

Dat toontje van je.
Gelukkig heb ik je wel eens live ontmoet, anders zou ik denken…

Wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen.

Olaf alias klapvee

KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAPKLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 18 okt, 2015 19:56

Laten we er vanuit gaan dat iedereen zijn zegje over andere forummers nu gedaan heeft.
Betekent dat we weer back-on-topic kunnen. Even mijn twee punten:

1. Ik hoop van harte dat alle forummers blijven deelnemen aan de discussie in dit topic.
We leven gelukkig in een vrij land waarin iedereen vrij zijn mening mag ventileren.
Maar.... toon respect voor elkaar!
2. Ik hoop ook dat zowel forummers die positief denken over de toekomst van Nevs en/of Saab als
degene die een minder rooskleurige toekomst zien op 31 oktober de meeting bij Dirk bezoeken.
Daar zit op die dag de directie van Nevs. Zij kennen de antwoorden op vragen die hier leven.

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » zo 18 okt, 2015 21:24

Raggare schreef:
op schreef: Ik vind het stomvervelend om al die voorspelbare reacties a la ZSR, Raggare etc ieder keer weer te moeten lezen, wat voegt dat nu toe om om de paar weken of dagen eenzelfde negatieve reactie te geven.

1. Tja je zit hier op een forum waar iedereen zijn mening mag zeggen, dus ook dingen die niet in je straatje passen. Maar jij hebt dus liever een forum met louter klapvee..
2. En volgens mij was mijn laatste opmerking in dit topic dat NEVS de merknaam Saab mag gebruiken. Of is daar iets aan gelogen? Volgens mij is dat toch behoorlijk realistisch nee sterker nog, het is een feit.
Met betrekking tot punt 2: dit is geen feit. Er is een behoorlijke hoop desinformatie door verschillende partijen in de wereld gebracht. De meest recente (van augustus) berichtgeving -die ook in de Nederlandse pers is doorgedrongen- is gebaseerd op een een gesprek van een medewerker van het persbureau AFP met de persvoorlichter van SAAB AB. Daarin werd exact hetzelfde gezegd als bij een soortgelijke mediastorm in februari. SAAB AB heeft tegen AFP gezegd dat er geen onderhandelingen gaande waren, wat door AFP en andere media vertaald is geweest naar "NEVS mag de SAAB naam nooit meer gebruiken". Die conclusie is op een aantal punten pertinent onjuist. Ten eerste verbiedt de Zweedse wet bedrijven om "voordeel te trekken" tijdens de faillissementsbescherming van een ander bedrijf. Dit houdt onder meer in dat bestaande contracten niet mogen worden opgezegd of gewijzigd. Daarmee vervalt de basis onder de aanname in de media dat SAAB AB aan NEVS de rechten heeft ontnomen toen zij uitstel van betaling/faillissementsbescherming aanvroegen. Ten tweede heeft SAAB AB in een vervolg interview met regionale krant TTELA gezegd dat er geen beslissingen zijn genomen en dat men geen energie aan de kwestie besteedt.
Op z'n minst is het dus een "voordeel van de twijfel" kwestie, wat o.a. ondersteund wordt door het voortdurende gebruik door NEVS van de SAAB naam op hun website, persberichten, visitekaartjes, vacturemeldingen, etc.

Voordat je je gaat afvragen waar ik al die wijsheid vandaan haal: ik woon en werk al 15 jaar in Zweden en mijn werk vereist grondige kennis van o.a. bedrijfs- en merkenrecht. Daarnaast heb ik met grote regelmaat contact met verschillende mensen op diverse niveaus in het Saab ecosysteem, in en buiten Trollhättan. Ik heb meerdere keren melding gemaakt over de kwestie, zowel in Saabberichten als op Saabblog (o.a. http://saabblog.net/2015/08/21/nevs-can ... ame-again/). Ik begrijp uit je eerdere uitspraak dat je geen blogs leest, maar misschien is het de moeite waard om in ieder geval het bronartikel op TTELA te lezen http://ttela.se/ekonomi/saab/1.4231888- ... rkesfragan.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 18 okt, 2015 22:36

Michel, fijn dat je het zo voor ons uiteenzet en goed om te vernemen dat je zoveel ervaring hebt. Alleen vraag ik me af waarom je zelf met je juridische toelichting een voordeel van de twijfel concludeert i.p.v. dat NEVS de naam SAAB feitelijk mag gebruiken. Want uit jouw uiteenzetting concludeer ik juist dat SAAB AB dit NEVS niet zou mogen verbieden. Neem me niet kwalijk als ik het verkeerd begrepen heb.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 18 okt, 2015 22:48

wellicht zal NEVS eerst met een gedegen plan op de proppen moeten komen, wil Saab de naam Saab (weer) vrijgeven voor gebruik op 4-wielers.

lijkt me zo...

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » ma 19 okt, 2015 8:20

Steve-O schreef:Michel, fijn dat je het zo voor ons uiteenzet en goed om te vernemen dat je zoveel ervaring hebt. Alleen vraag ik me af waarom je zelf met je juridische toelichting een voordeel van de twijfel concludeert i.p.v. dat NEVS de naam SAAB feitelijk mag gebruiken. Want uit jouw uiteenzetting concludeer ik juist dat SAAB AB dit NEVS niet zou mogen verbieden. Neem me niet kwalijk als ik het verkeerd begrepen heb.
SAAB AB zou destijds NEVS op basis van het aanvragen van faillissementsbescherming (in augustus vorig jaar) inderdaad het contract niet mogen opzeggen. De reden dat ik het zo formuleer is dat deze gebeurtenis consequent door diverse media is genoemd als de reden waarom SAAB AB het gebruiksrecht aan NEVS ontnomen heeft.
Dat gezegd hebbende, ik heb het contract tussen SAAB AB en NEVS nog nooit gezien en ik waag te beweren dat er ook geen andere 3e partijen inzicht hebben gekregen in de details. Het kan dus zo zijn dat er andere redenen zijn waarom er kennelijk een twist is. Noch SAAB AB, noch NEVS lijken 100% zeker van hun zaak te zijn, wat o.a. blijkt uit de omtrekkende bewegingen in de media (er is bijvoorbeeld ook nog nooit een formeel persbericht door een van de partijen de wereld in gestuurd). Voor beide bedrijven is het echter -om verschillende redenen- belangrijk dat er uiteindelijk helderheid wordt bereikt. Ik heb begrepen dat er inmiddels weer gesprekken plaatsvinden, maar ik ken helaas niet de inhoud en de richting ervan. Laten we hopen dat er z.s.m. eenduidigheid over gaat ontstaan.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 19 okt, 2015 10:53

Dank voor je heldere uitleg, Michel. We gaan het zien.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 19 okt, 2015 11:49

Is het ook niet zo dat het gebruik van de merknaam SAAB op dit moment minder belangrijk is. NEVS is op verschillende manieren bezig een solide basis te bouwen en heeft geld nodig om de ontwikkelingskosten te kunnen financieren voor een EV. Als NEVS een EV heeft waar ze de merknaam SAAB voor willen gebruiken (en SAAB AB in vroeg stadium in kennis stellen van hun plannen) dat er dan concreet gesproken kan worden over het gebruik van het merk. SAAB AB zal toch ook vertrouwen moeten hebben dat er een businessplan onder ligt met voldoende financiering voor de lange termijn. Opnieuw een surseance van betaling is niet goed voor de business van SAAB AB en merk. (Ook al leggen ze steeds uit dat auto en vliegtuig(industrie) niets met elkaar te maken hebben) NEVS is nog niet zo heel lang uit surseance en zal eerst vertrouwen moeten opbouwen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 19 okt, 2015 21:57

zit dit wat te lezen (laatste paar pagina's) en vraag me af hoe goed men hier op de hoogte is wat (en vooral hoe) Saab de afgelopen 60 a 70 jaar auto's gebouwd heeft... Laten we de emotie even ondergeschikt zijn aan de feiten

SAAB heeft eigenlijk maar 2 bodemplaten (voor een aantal modellen) zelf ontwikkeld

- De Saab 96 (en zijn nummerieke voorgangers)
- De Saab 99 en later 900 (want 900 was een aanpassing op 99 bodemplaat tgv met name Amerikaanse eisen)

al de andere Saabs zijn in co-productie ontwikkeld of zelfs kant en klaar ingekocht: 9000 (Tipo 4 met Fiat & Alfa), NG900, 9-3 en 9-5 (obv opel Vectra), 9-2X/9-6x (subaru), 9-7x (chevrolet trailblazer), 9-4x (cadillac SRX), NG 9-5 (GM epsilon bv Buick Lacrosse) ... uiteraard ten goede doorontwikkeld: dikker staal, veiliger, langere wielbasis, bredere spoorbreedte... maar toch... niet 'in house' van scratch af aan ontwikkeld

en dan de motoren van Saab

correct me if I'm wrong maar eigenlijk heeft Saab maar 1 motorfamilie op haar eigen naam staan (met een basis die bij Triumph vandaan kwam).. de H motoren familie met de motorcode beginnend met een B (B201 t/m de B235R). Dus die gebruikt is bij de latere 99's t/m de OG 9-5.
Al de andere motoren werden ingekocht (en wat verbeterd) bij: DKW (2 takt), Ford (v4), Triumph (4 cilinder), GM = opel, isuzu en Holden (3.0 v6, 2,8v6, 2.2TiD, 3.0TiD, 2.0 TiD, 2.0 TTiD, 2.0T), Fiat (1.9 TiD), Renault (1.8i), Bmw (1.6T)en VM (2.9 TiD die nooit de serieproductie gehaald heeft helaas).

en wat doet NEVS nu?

- ze zijn druk bezig om de eigen Phoenix bodemplaat te ontwikkelen (al sinds circa 2011)
- ze zijn druk bezig om een eigen motor (een zogenaamde FEV) te ontwikkelen

Twee eigen ontwikkelingen 'in house'... Hoe Saab-eigen is dat? Ook al plak je er de SAAB badge desnoods niet op? Zo Saab is het nog nooit geweest!

het enige wat ze bij Nevs nu nog moeten doen is zorgen dat het ontwerp vol met Saab DNA zit (ik zeg: neem de 9-X en de Aero X als basis, en verrijk dat met een paar mooie oude stijlelementen uit het verleden en je bent er) en zorgen dat het uit de poorten van Trolhattan-factory komt...

al noemen ze het TAFKAS (the auto formerly known as saab), TROLL, VIKING, GRIFFIN of iets anders... zolang er maar ''made in Trolhattan" bij staat. Dan weet je toch dat het goed is?

Ik kan niet wachten dat de eerste conceptcars te zien zullen zijn. Gezien de afgelopen 70 jaar heeft de bedrijfscultuur bij Saab ons geleerd dat we daar niet bang voor hoeven te zijn... geef het vertrouwen en nog een klein beetje tijd... voor je het weet is Saab weer hot and happening! Iedere autoliefhebber met smaak en behoefte aan onderscheidingsvermogen is zo toe naar auto's versie 2.0 (zoals Tesla) en zoooo zat van Bmw, VAG, Mercedes etc

Just my 2 cents!

Gesloten