Kort verslagje van het plaatsen van mijn EGT probe en meter.
De meters had ik een poosje geleden (goedkoop
Na, veel rondgevraagd en gelezen te hebben wilde ik mijn EGT probe vlak voor de turbo plaatsen, met als achterliggende gedachte dat ik zo info krijg van alle 4 de cylinders. Een andere optie zou kunnen zijn een probe vlak bij een uitlaatpoort plaatsen (of eigenlijk nog beter 1 probe bij elke poort... maar het moet wel leuk blijven...). Keuzes, keuzes, hoofdzaak: er een maken...
Anyhow, keuze was gemaakt... en het boren kon beginnen.
Beetje eng was 't wel dus ik had "begeleiding"
Toen 't gat er eenmaal in zat, een met moeite gevonden tap, ter hand genomen. De draad was overigens een vreemde 1/8NPT. Uiteindelijk heb ik met 1/8PT getapt wat een verschil van 1 omwenteling per inch zou moeten geven.... Ik heb de gok gewaagd...:
En de "fitting" er in gedraaid.
En de probe gemonteerd.
En testen maar...
En na de bedrading naar voren getrokken te hebben, alles aangesloten te hebben. Het eindresultaat:
Metertjes zijn (gelukkig... ) goed dimbaar. Echter moet ik op dat front nog wat freubelen... Als ik mijn binnenverlichting dim gaan zij juist feller branden en vice versa...
Verder is het me al opgevallen dat mijn EGT ondanks mijn laatse tune (voor LPG) van 340nm en 205pk mooi onder de 950C blijft. Een fijne geruststelling en bij constant "cruisen" tussen de 140-160km/u hangt de EGT ongeveer bj de 800C.
We hebben overigens het gat met de motor uit geboord. We hebben geprobeerd zo min mogelijk boor en tap gruis in het spruitstuk terecht te laten komen. Ik heb imiddels alweer meer dan 1000 km met de probe gereden en ondanks er toch regelmatig flink aan "gehangen" te hebben geen nadelige gevolgen waargenomen.
Op naar een nieuwe tune