EGT plaatsen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

EGT plaatsen

Bericht door evo » di 13 jul, 2010 22:32

Hallo,

Kort verslagje van het plaatsen van mijn EGT probe en meter.

De meters had ik een poosje geleden (goedkoop :D ) aangeschaft in combinatie met een turbodruk meter. Ik hoop hiermee mijn tunes/experimenten beter te kunnen "fine tunen". Ik weet, ik zou er ook nog een WBL en weet ik wat niet er allemaal bij kunnen zetten maar dit leek me een leuk en vooral ook betaalbare basis opstelling (EGT en turbodruk, dus....).

Na, veel rondgevraagd en gelezen te hebben wilde ik mijn EGT probe vlak voor de turbo plaatsen, met als achterliggende gedachte dat ik zo info krijg van alle 4 de cylinders. Een andere optie zou kunnen zijn een probe vlak bij een uitlaatpoort plaatsen (of eigenlijk nog beter 1 probe bij elke poort... maar het moet wel leuk blijven...). Keuzes, keuzes, hoofdzaak: er een maken...

Anyhow, keuze was gemaakt... en het boren kon beginnen.
Afbeelding

Beetje eng was 't wel dus ik had "begeleiding" :D van een goede vriend gevraagd "die wel meer met auto's doet", zeg maar....
Afbeelding

Toen 't gat er eenmaal in zat, een met moeite gevonden tap, ter hand genomen. De draad was overigens een vreemde 1/8NPT. Uiteindelijk heb ik met 1/8PT getapt wat een verschil van 1 omwenteling per inch zou moeten geven.... Ik heb de gok gewaagd...:
Afbeelding

En de "fitting" er in gedraaid.
Afbeelding

En de probe gemonteerd.
Afbeelding

En testen maar... :D
Afbeelding

En na de bedrading naar voren getrokken te hebben, alles aangesloten te hebben. Het eindresultaat:
Afbeelding

Metertjes zijn (gelukkig... ) goed dimbaar. Echter moet ik op dat front nog wat freubelen... Als ik mijn binnenverlichting dim gaan zij juist feller branden en vice versa... :? Ook moet ik nog wat voor mijn Night Panel bedenken, welke ik toch wel vaak gebruik en nu ook mijn metertjes niet meeneemt...

Verder is het me al opgevallen dat mijn EGT ondanks mijn laatse tune (voor LPG) van 340nm en 205pk mooi onder de 950C blijft. Een fijne geruststelling en bij constant "cruisen" tussen de 140-160km/u hangt de EGT ongeveer bj de 800C.

We hebben overigens het gat met de motor uit geboord. We hebben geprobeerd zo min mogelijk boor en tap gruis in het spruitstuk terecht te laten komen. Ik heb imiddels alweer meer dan 1000 km met de probe gereden en ondanks er toch regelmatig flink aan "gehangen" te hebben geen nadelige gevolgen waargenomen.

Op naar een nieuwe tune :O: (maar dan zonder al dat geschakel...)

Injectie
Moderator

Re: EGT plaatsen

Bericht door Injectie » di 13 jul, 2010 22:55

Hoe sloop ik mijn turbo voor beginners.......... :evil:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 13 jul, 2010 23:01

En wat te denken van de katalysator?? :roll:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 13 jul, 2010 23:22

Turbo zou kunnen maar aangezien een turbo in principe geen speling heeft is de kans groter dat het er doorheen valt (weg van de minste weerstand), cat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, die kan wel leven met 1 of 2 verstopte gaatjes!

Superprojectje, have the guts 2 go nuts!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 14 jul, 2010 1:43

Komt me allemaal bekend voor. De probe zit in mijn 9-5 op dezelfde plaats, ook 1/8 NPT draad, ook geboord zonder het uitlaatspruitstuk of de turbo te demonteren. Enige verschil is dat er een bougie was gedemonteerd en we via de cilinder waarbij de uitlaatklep openstond met perslucht wat overdruk in het uitlaatspruitstuk hebben proberen te creëren om zoveel mogelijk te voorkomen dat er slijpsel in de turbo zou vallen. Tot op heden geen problemen ondervonden.

Welke probe gebruik je?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 14 jul, 2010 7:18

G-ice, wanneer er kleine metalen deeltjes, zoals braampjes, kunne die afhankelijk van de heersende temperatuur gaan gloeien, je hoeft maar een klein beetje onverbrande benzine, die door welke oorzaak dan ook in het uitlaatsysteem terecht gekomen is, bijvoorbeeld een haperende Lambda-sensor, bijvoorbeeld door een defecte/haperende lambdasensor (ja, het Check-engine-lampje zal dan heus wel (op een gegeven moment) gaan branden) en je kunt met zelfontbranding van die benzine te maken krijgen en als er 'een ding' is waar een katalysator slecht tegen kan, dan is het vuur/vlammen, ongeacht waar dat door veroorzaakt wordt en ja, je kunt dan gelijk schrijven/reageren in de trant van: 'Dat is ver gezocht en :green_blah: dit en :green_blah: dat, maar je zult net zien, noooit gaat iets dergelijks verkeerd, tot het moment dat je iets dergelijks bij je eigen SAAB doet en denk dan maar eens aan een spreekwoord/gezegde dat ik geregeld/vaak gebruik: 'Soms zit het mee, meestal tegen'. :wink:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 14 jul, 2010 8:54

Volgens mijn Saab wordt de cat max 510 graden... Niet bepaald een ontbrandingstemperatuur lijkt me.
Roodgloeiend zal dat stukje gietijzer daar ook niet van worden lijkt me!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 jul, 2010 9:39

Heb jij dat gat geboord, Gijs?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 14 jul, 2010 9:48

Nope, ik heb evo's gat niet geboord. Maar ik kan me wel vinden in de werkwijze zoals je merkt :wink:

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 14 jul, 2010 10:34

G-ice schreef:Nope, ik heb evo's gat niet geboord.
Tjonge jonge ... :-P+

Als je besluit om het gat te boren zonder het spruitstuk eraf te halen dan is het wijs om de motor te laten lopen. Als je de draad erin tapt is het slim om vet aan de tap te smeren zodat de troep aan de tap blijft plakken en niet naar beneden valt.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » wo 14 jul, 2010 11:03

We hebben geprobeerd zo min mogelijk boor en tap gruis in het spruitstuk terecht te laten komen.
Hoe hebben jullie dat geprobeerd?

krikkie
Geregistreerd lid

Bericht door krikkie » wo 14 jul, 2010 12:28

zou het spruitstuk er toch ook afgehaald hebben, maar het kwaad is al geschied vrees ik :cry:

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 14 jul, 2010 15:24

Ik vergat er wel bij te zeggen: Job well done! Ziet er mooi uit!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 14 jul, 2010 15:35

Desnoods via de opening van grote sonde proberen tijdens het boren een "vuil" afzuiging voorzien.
Ik vraag mij wel af of die nieuwe temperatuurgever met zijn bedrading tegen de enorme hitte kan als de turbo een gloeiende klomp wordt. Er zit wel een pijpje om die bedrading in het begin of is het eerste deel een soort gloeicontact.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 14 jul, 2010 21:57

Toe maar... zo veel response op een post heb ik nog nooit gehad :D

Bedankt voor alle complimenten. Zelf had ik 't idee om met draaiende motor te boren, maar mijn vriend waarmee ik 't samen gedaan heb (laat de flauwe opmerkingen maar komen :roll: ) wist me ervan te overtuigen om 't, zoals hierboven beschreven te doen. Had ik al verteld dat hij wel meer met auto's doet? Werk gerelateerd wel te verstaan en dan niet het geval; even aan de computer hangen en onderdelen vervangen. Nee, het echte werk... Anyhow... komt er op neer dat we dmv voorzichtig boren en tappen (icm met vrij sticky olie) wel het gros aan debris eruit hebben weten te houden.

Wat betreft de sceptici. Persoonlijk geloof ik niet dat een beetje gruis een probleem hoeft te vormen. Mijn turbo is tenslotte niet van porselein en mijn cat niet van papiermache :D Maar dat hadden jullie waarschijnlijk al begrepen... De keuze om 't zo te doen was "wel overwogen" en de voordelen wogen dermate zwaar om het, in mijn ogen geringe, risico te nemen. Wellicht zou ik 't anders gedaan hebben als 't niet mijn eigen wagen was (waar ik overigens wel dagelijks gebruik van maak, echt gebruik van maak... :twisted: ).

@Maarten: Wat betreft de probe. Deze is meegekomen bij het stetje van STRI zie http://www.stri-racing.com/x-line.html geen idee of het eigen materiaal is of dat ze dat van ergens anders betrekken.

@Carlsson: Wat betreft de bedrading etc. Deze is natuurlijk bestand tegen de hoge temperaturen welke er heersen dicht bij een spruitstuk. Daar is 't zaakje tenslotte ook voor ontworpen.

Wel vind ik het een beetje (te?) hoog "Fast and Furious" gehalte hebben... Mij stond/staat de soberheid van een grijs/zwart interieur me wel aan, maar ach... ze doen 't :D

Bij nader inzien ga ik overigens wel mijn ontsteking wat vervroegen... bij stukken WOT klimt de EGT me toch net iets te snel door in de +900C. Daar zou ik bij serieuze stukjes Duitsland nog wel eens in de problemen kunnen komen... En dan blijft mijn turbo misschien ook nog langer heel :wow:

Save :O:

Plaats reactie