hoeveel Nm kan een 2.0 lpt koppeling aan
-
krikkie
- Geregistreerd lid
hoeveel Nm kan een 2.0 lpt koppeling aan
hoeveel Nm kan een 2.0 lpt saab 9000 koppeling aan, zonder te gaan slippen?
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Mijn auto draait rond de 400 Nm sinds 1.5 jaar of iets dergelijks. Heb geen enkel probleem met de koppeling. Denk dat veel afhangt van hoe de power 'erin komt' (m.a.w. hoe de software is geprogrammeerd) en hoe er met de koppeling wordt omgesprongen. Continu stoplicht sprintjes en/of een flinke dot gas tijdens aangrijpen zal de levensduur niet bevorderen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Als die motor 185 pk heeft, dat is dan meestal een stage 1, koppel rond de 300-310 Nm. Hangt idd wat van de ouderdom van de koppelingsplaat af met name de drukveren en het frictiemateriaal.
Een 9000 2.3T Aero heeft standaard al een koppel van 342 Nm vanaf 1800 t/m die heeft imho ook een sterkere aanpepaste koppelingsplaat.
Dus er moet wel wat met beleid worden "gekoppeld" om de zaak heel te houden en je moet idd over stappen op wat zwaardere platen als je steeds als eerste weg wilt zijn bij het stoplicht
.
Voor normaal gebruik liggen de grenzen hoger.
Een 9000 2.3T Aero heeft standaard al een koppel van 342 Nm vanaf 1800 t/m die heeft imho ook een sterkere aanpepaste koppelingsplaat.
Dus er moet wel wat met beleid worden "gekoppeld" om de zaak heel te houden en je moet idd over stappen op wat zwaardere platen als je steeds als eerste weg wilt zijn bij het stoplicht
Voor normaal gebruik liggen de grenzen hoger.
-
krikkie
- Geregistreerd lid
-
krikkie
- Geregistreerd lid
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dan zit je dus op het vermogen van de standaard 9000 2.3T Aero, kenmerk die motor met 90 mm slag en boring van zowel de 2.3T als de 2.3 LPT is dat ze al bij 1800 t/m hun maximale koppel afgeven, dat komt er dus veel vroeger in, dan bij 2500 t/m bij de 2.0.
Dat maakt dat het echt een beul wordt, dus ik zo het maar eens proberen.
Soms wordt het koppel nog iets getemperd als je in de eerste of tweede versnelling zit, alleen weet ik niet of dat ook bij een Trionic 5 kan.
Daarnaast heb je ook nog zo'n TCS systeem, dat was een optie op bepaalde types. Dat was een extra gasklepje in de inlaat die bij doordraaiende wielen een signaal kreeg van het ABS systeem, dan werd er wat gas teruggenomen tot er weer tractie was.
Dat maakt dat het echt een beul wordt, dus ik zo het maar eens proberen.
Soms wordt het koppel nog iets getemperd als je in de eerste of tweede versnelling zit, alleen weet ik niet of dat ook bij een Trionic 5 kan.
Daarnaast heb je ook nog zo'n TCS systeem, dat was een optie op bepaalde types. Dat was een extra gasklepje in de inlaat die bij doordraaiende wielen een signaal kreeg van het ABS systeem, dan werd er wat gas teruggenomen tot er weer tractie was.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Tja, die V-bak en de aandrijfassen moet je uiteraard in de gaten houden.
Het beste is pas vol gas te geven als je als wat snelheid hebt, stoplichtssprint is altijd een kwestie van afbeulen en is eigenlijk zonde van de Saab. Bij het volgende stoplicht staan ze toch weer zo naast je.
Kost ook nog een hoop profiel
Nog een vrij frisse kilometerstand trouwens, daar kun je nog veel plezier van hebben als je met beleid rijdt
Ik laat ze altijd fijn weg sprinten, wat als de baan vrij is heb ik ze toch meestal zo te pakken, gewoon even wat geduld hebben.
Het beste is pas vol gas te geven als je als wat snelheid hebt, stoplichtssprint is altijd een kwestie van afbeulen en is eigenlijk zonde van de Saab. Bij het volgende stoplicht staan ze toch weer zo naast je.
Kost ook nog een hoop profiel
Nog een vrij frisse kilometerstand trouwens, daar kun je nog veel plezier van hebben als je met beleid rijdt
Ik laat ze altijd fijn weg sprinten, wat als de baan vrij is heb ik ze toch meestal zo te pakken, gewoon even wat geduld hebben.
-
NK900se
- Geregistreerd lid