Carbon Motorkap C900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
JanWessel
Geregistreerd lid

Carbon Motorkap C900

Bericht door JanWessel » do 05 jul, 2007 12:12

Ik zat al een tijdje te denken dat de motorkap van een Classic 900 een behoorlijke puist gewicht is op de voortrein, terwijl-ie redelijk makkelijk te vervangen is... 'zou dan niemand hebben bedacht dat dat ook van carbonfiber kan', dacht ik...

Afbeelding

Jawel dus :) Helaas zijn is de mal verkocht en verkopen ze 't niet meer. (niet dat zo'n kap goedkoop was, maar toch)

Klik voor linkje

Zal niet iedereen kunnen bekoren, maar wát gaaf dit zeg...

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Carbon Motorkap C900

Bericht door Wouter » do 05 jul, 2007 12:35

waxle schreef:Zal niet iedereen kunnen bekoren, maar wát gaaf dit zeg...
Je bedoelt dat je het carbon uiterlijk heel gaaf vindt? Nou, voor twee weekjes dan, daarna moet zo'n kap toch echt naar de spuiter. Om er mee door te blijven rijden is toch wel erg Honda Civic-style.

Gezien de toenemende schaarste van roestvrije kappen is het wel interessant om zo'n mal te gaan maken..

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 05 jul, 2007 12:52

Dat matte is niet mooi, maar als je 'm mooi hoogglans laat spuiten vind ik 't echt wel wat hebben. Qua gewicht en duurzaamheid zou het sowieso een goeie aankoop zijn, dat zeker. Nadeel is de prijs.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 05 jul, 2007 12:57

I :love: carbon.

Helemaal goed. Inderdaad jammer dat er ook veel van die pimpertjes het doen en dan zo laten. Dan maar alleen de binnenkant zo laten. Wel intens jammer dat ze de mallen hebben verkocht zeg....wie zou ze hebben.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 05 jul, 2007 12:57

hoeveel kilo zou het dan schelen met de originele motorkap?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 05 jul, 2007 13:15

davidjoost schreef:hoeveel kilo zou het dan schelen met de originele motorkap?
Het is grofweg tussen de 200 en 600 gram per vierkante meter
Dus met 2,5 kg voor een motorkap is het wel gedaan

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 05 jul, 2007 13:28

Originele kap is denk ik zo'n 20-30 kilo, als ik het op de hand zou moeten schatten, maar misschien dat de onhandelbaarheid dat wat vertekent. Als je al bezig bent met gewichtsbesparingen, dan is zo'n vervanging wat eleganter dan het elimineren van je achterbank.

De 9-4 X4R had trouwens een carbon dak zelfs... hij stond op het festival; daar hadden ze de carbon met een prachtige diepe hoogglans lak afgewerkt... ik vond het heel mooi. Jammer dat de CRX-boys dit ook massaal op hun wagen plakken, ja.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 05 jul, 2007 13:44

Ik wil geen spelbreker zijn.....maar...... :besserwisser:

Carbon en steenslag zijn een hele slechte combi. De impactgevoeligheid van vezelversterkte kunststoffen (in het algemeen) en slechte reparatiemogelijkheden maakt het voor een c900 motorkap veel minder interssant.

Wielophangingdelen met een steenvangertje ervoor daarintegen.... :wow:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 05 jul, 2007 13:51

Zit je dus toch weer met zo'n wenkbrauw ;)

Tja, Wieltriangels kan natuurlijk ook...

Ik weet dat er in Zweden ergens een toko zit die polyester kappen en achterkleppen maakt... geldt daar dan eigenlijk ook niet hetzelfde voor?

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » do 05 jul, 2007 15:17

waxle schreef: Ik weet dat er in Zweden ergens een toko zit die polyester kappen en achterkleppen maakt... geldt daar dan eigenlijk ook niet hetzelfde voor?
Waxle, worden die nog gemaakt, en weet je ook en internetadres daarvan? Polyester is zooveel makkelijker dan carbon, en stukken goedkoper. Daar is hier toch ook wel vraag naar?

pistolp71
Geregistreerd lid

Bericht door pistolp71 » do 05 jul, 2007 15:31

Gripen schreef:
waxle schreef: Ik weet dat er in Zweden ergens een toko zit die polyester kappen en achterkleppen maakt... geldt daar dan eigenlijk ook niet hetzelfde voor?
Waxle, worden die nog gemaakt, en weet je ook en internetadres daarvan? Polyester is zooveel makkelijker dan carbon, en stukken goedkoper. Daar is hier toch ook wel vraag naar?
Zeker weten!

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 05 jul, 2007 19:52

waxle schreef:Ik weet dat er in Zweden ergens een toko zit die polyester kappen en achterkleppen maakt... geldt daar dan eigenlijk ook niet hetzelfde voor?
Ik neem aan dat het polyester gelakt wordt. Dus bij beschadiging -> goed conserveren ivm osmose, plamuren en bijspuiten.

Ik denk dat de kappen van spuitpolyester gemaakt worden. Op een mal wordt een hars (polyester) met glasvezeltjes gespoten. Dat kan uitharden aan de buitenlucht. Polyester bootjes worden ook zo gemaakt. Dat is een veel eenvoudigere methode dan lamineren wat bij koolstofvezel gedaan wordt. Dan worden gevlochten matten koolstofvezel precies goed georienteerd op de mal gelegd waarbij bepaalde plekken x lagen meer krijgen. Heel mooi proces om een onderdeel plaatselijk te versterken en de rest lekker licht te contrueren. Komt wel wat kunde en rekenkracht bij kijken. Daarna gaat de mal in de autoclaaf (=oven die onder druk gezet kan worden) om de zaak uit te harden. (dus je mal moet ook tegen 180 graden C kunnen.....). en en en ....... nog veel meer, kortom: duur.

Bij een motorkap zal je plaatselijk moeten verdikken totdat je er er boutje in kan draaien voor bv de vergrendeling. Of je lijmt de orginele metalen verstevigingsplaten er op:
Afbeelding

@marq: het gewicht wat jij noemt is voor 1 laag. Meerdere lagen zullen nodig zijn. Ik schat dat een motorkap met alles erop en eraan 8-10kg wordt. Maar omdat ze de metalen verstevigingplaten hebben gebruikt komen ze op 36lbs ~ 18kg uit.

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » do 05 jul, 2007 20:57

Het zijn gewoon glasmatten, en polyesterhars. Voor verstevigingen/schroefgaten kun je gewoon hout! of stukjes metaal inlamineren.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 05 jul, 2007 21:00

Ik heb een linkje gevonden naar een topic over dezelfde kappen op Saabcentral

Met een verhaal van de maker:
kyankton schreef:Let me throw in a few facts and I hope they help. The hoods never reached production because I had some problems with the subframe molds. However, this has been fixed. The weight of the finished product is less than 30lbs compared to 65 to 70lbs for the stock version. Not sure if this drastic weigh change would also require lowering springs. Also, the composite version whether fiberglass or carbon fiber is not susceptible to rust and will last indefinitely. I use a process called vacuum infusion with a high temp resin that does not yellow with time and is UV stable. The surface of the hood is liable to be damaged like your stock hood except that it does have more rebound capabilities and will not "dent", but rather crack with a big enough impact. This stuff is pretty tough. I took a bunch of trash out and tossed a couple defect hood skins. I was also throwing out an old starter motor that still had the 4 foot or so cable attached. I decided to see how strong the hood was by swinging the starter over my head and slamming it into the hood skin. To my surprise, the hood was not totally destroyed and survived rather well.

Interestingly, I have read some studies on CF hoods and crash impacts. The study suggested that the CF hoods tend to break under crash impacts similar to steel hoods. However, instead of the crumple zone effect, CF tends to splinter and shatter into pieces. The good side to this is that you are probably not going to be killed ala Exorcist by a flying CF hood skin, the bad side is that CF pieces with shatter everywhere. Now this presumes it is a straight CF hood or with fiber glass core like many of the hoods you see on the market today that are real cheap. If you were to put Kevlar in the hood, that would totally change the behavior of the hood causing it to probably stay in one piece (not good for something you would want to break).

Given the price of carbon fiber now, a full carbon fiber hood would be prohibitively expensive ($2000 plus). So, the hoods are made out of a mix of carbon fiber layers and fiber glass to achieve weigh savings at a lesser cost. You can paint any carbon fiber hood, just like any other piece on your car. However, there is a BIG difference is making a fiber glass hood and a quality carbon fibe hood. Since, with carbon fiber, you are working with clear resins, you have to pay more attention to how the fabric looks and whether it is aligned correctly. This all takes time and skill. A skilled fiber glass person can move up to working with carbon fiber, it just takes more care and time. The methods and materials used might be different depending on how the fiber glass is being applied. Some shops use something called a chopper gun that sprays a mix of fiber glass and resin on the mold. This is a quick way to build something, but it is weak and heavy. Wet layup is another method that can involve either chopped strand mat or a stronger fabric with resin being brushed into the fabric. This is a stronger way then the chopper gun, but often results in too much resin being applied for the amount of fabric used. The next step up is the process I use called vacuum infusion where the fabric is laid in the mold dry and infused with resin using vacuum. The F1 guys use a process called prepred where pieces are created using fabric that is pre-impregnated with resin. The catch being that it requires the use of an autoclave at high pressure and temperature to cure the resin - expensive.

You cannot just plow a bunch of resin in a mold and layer on fiber glass. A full fiber glass version would be heavier, but less costly then the carbon fiber version because the materials would be significantly less. Carbon fiber runs about $45 per yard now with each layer requiring about 3 yards of fabric. At a minimum, there should be 8 layers of fabric for the hood skin, not including the materials for the 2 subframes/hinge mounts. Doing the math gets you to $1000 for just the fabric if it were in full carbon fiber. Also, consider that the C900 hood is considerably larger than the standard modern car hood. It is so big that you have to use 2 pieces of the 50 inch fabric to cover the surface. Hope that helps. I am not trying to push these as I am well behind on supplying them already. Sorry for the long message, guess I got on a roll.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 05 jul, 2007 21:35

Ik heb de kap + scharnieren eens gewogen: ik dacht dat het geicht ronde de 28,5 kg of 29,5 kg lag.

Polyester kappen op een straatauto vind ik eng: de originele kap absorbeert een puist energie wanneer die verfrommelt en een polyester kap zal versplinteren nij een dergelijke impact. Dat odet een carbon kap ook wel, maar (als het goed is) pas bij een veel grotere impact dan wat de orginele kap kan absorberen.

Het meest geëigende materiaal lijkt me Kevlar; Sweedspeed maakte kappen, deuren en achterkleppen (inclusief ' vaste' whaletail) van dat spul voor de race - maar ook hij heeft een paar jaar geleden de mallen en alle delen die hij nog had liggen, verkocht. :(

Ik zou trouwens geen deuren uit composietmateriaal gebruiken tenzij je een kooi met dikke side-bars in je auto hebt: als die bij de eerste impact versplintert heb je helemaal geen zijdelingse bescherming meer bij een eventuele tweede botsing die er vaak op volgt omdat je de controle over de auto verliest. Maar dit even terzijde.

Plaats reactie