Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

2002-2012
Plaats reactie
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 9-3 TTiD - Gewoon Fijne Z-44-B

Bericht door reiernumans » ma 15 dec, 2025 10:43

Dat kan goed! Daar ben ik gister ochtend in ieder geval wel geweest. ;-)

Dank!
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 04 jan, 2026 16:28

reiernumans schreef:
za 13 dec, 2025 16:05
Soms voelt 'ie goed, soms is het pedaal wat lang en voelt het na loslaten en opnieuw trappen wel goed. Ik vermoed hoofdremcilinder of hydraulisch blok van de ABS. Die laatste is een relatief makkelijk diagnosetestje voor, dus dat moet ik maar 'ns checken.
Testje gedaan; als het niet gewoon lucht in het systeem is zal het de hoofdremcilinder zijn. Het hydraulisch blok van de ABS komt zonder kleerscheuren door de test.

In de tussentijd had de 9-3 een bijzonder bijgeluidje opgepikt dat ik in eerste instantie koppelde aan schakelmomenten. Leek, in de auto, erg op tandenknarsen. Na een weekje zorgen maken terwijl ik ermee doorreed viel me op hoe ik het kon opwekken, waarna het euvel uiteindelijk heel snel gevonden (en opgelost) was. Gelukkig viel het mee!

Afbeelding

Poelie van de aircopomp kapot. Dit deel van een oude pomp die ergens in het rek lag af geschroefd, en met een kwartiertje sleutelen in de pauze had m'n collega het weer opgelost.

In het zoeken naar het geluid ook een diesellekkage bovenop een van de injectoren ontdekt na verwijderen van de afdekkap over het kleppendeksel. Gelukkig zaten de juiste o-ringen nog in een assortimentsetje en had ik er precies genoeg om die lekkage op te lossen.

Als beloning voor het simpel, goedkoop en makkelijk op te lossen houden van de probleempjes deze ronde de auto maar getrakteerd op een rondje motorruimte schoonmaken en auto wassen. :lol:

Verder heb ik een paar weken terug een pakketje binnengekregen uit China met een Android systeem dat gemaakt is om goed in het dashboard van een 9-3 te passen. Ik had twee van deze units besteld om eens te kijken of het wat is en hoe het bevalt. Eentje in m'n eigen auto, andere staat nog te wachten op een kandidaat.

Afbeelding

Opzich geen slechte poging van Witson om iets te maken dat goed past in een 9-3. De pasvorm van de unit in het dash is vrijwel net zo strak als een originele unit, dat hebben ze echt goed gedaan.

Ik merk wel dat ik me al heel snel erger aan wat ik denk te herkennen als typische Android-als-autoradio-OS dingetjes. Ik vind de menu's erg omslachtig werken, FM radio ontvangst en volgen van zenders over verschillende frequenties is matig tot slecht, de knoppen op de zijkant van de facia openen apps die ik helemaal nooit gebruik en laten zich niet mappen naar andere apps.. Dat soort dingen. Verder voelen de knoppen wat goedkoop, en erger ik me een klein beetje aan de VW RNS510 knoppenlayout, terwijl Witson andere systemen maakt met knoppen die qua layout veel meer lijken op de originele Grundig Delphi navi units.

Al met al niet een product dat ik aan mijn klanten ga aanbieden, maar voor een budget oplossing werkt het prima. Voorlopig rij ik er zelf mee door, al is het maar omdat ik benieuwd ben of het over een langere periode betrouwbaar blijft werken. So far heb ik 'pas' twee keer meegemaakt dat mijn telefoon niet automatisch wilde verbinden en de unit opnieuw op moest starten voor alles weer werkte zoals ik gewend ben (iets dat de units die ik normaal gebruik voor radio-inbouw nog nooit gedaan hebben). Ik ben op de achtergrond ook druk met het uitwerken van een inbouwlijst voor Pioneer SPH-serie radio's (die ik al een paar jaar eigenlijk altijd gebruik, tenzij de klant een specifiek verzoek heeft voor een ander apparaat). Ik blijf voorlopig daarbij, dat voelt in ieder opzicht hoger van kwaliteit aan en heeft een bewezen langdurige levensduur zonder rare glitches en vastlopers.

REIERPARTS

FSC
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door FSC » zo 04 jan, 2026 18:47

Mocht je nog iemand zoeken voor de 2e unit, laat maar weten. Ik ben vrij klaar met de Eonon unit

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 21 feb, 2026 15:14

Kleine twee weken geleden inmiddels al, maar nog niet genoemd en voor de volledigheid hou ik het wel graag bij;

Grote beurt uitgevoerd incl vervangen hoofdremcilinder en verversen remvloeistof.

Rempedaal voelt nu mooi consistent, precies wat ik wilde bereiken.

Binnenkort nieuwe APK erop, verwacht eigenlijk geen problemen. We gaan 't zien.

Eigenlijk is 'ie wel een beetje af zo. Iemand kopen? Kan ik weer een andere auto gaan opbouwen :wow: :O:

REIERPARTS

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 03 mar, 2026 16:05

reiernumans schreef:
za 21 feb, 2026 15:14
Binnenkort nieuwe APK erop, verwacht eigenlijk geen problemen. We gaan 't zien.
Dat ging zo soepel als ik hoopte! Vanochtend zonder opmerkingen door de keuring. :)

REIERPARTS

RodeCabrio
Donateur
Donateur
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door RodeCabrio » za 07 mar, 2026 17:38

De 9-3 in de verkoop vanwege de huidige dieselprijzen? :wink:

https://www.saab-apeldoorn.nl/occasions ... x/3174095/

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 07 mar, 2026 18:01

Haha, heeft niks met de dieselprijs te maken hoor. ;-)

Ik heb al een tijdje jeuk. Zin om eens iets anders te proberen. Combineer dat met het gevoel dat ik een beetje 'uitgespeeld' ben.. In mijn hoofd was vlak na een grote onderhoudsbeurt + APK dan een best geschikt moment om 'm te koop aan te bieden. Hij is helemaal af, klaar om probleemloos naar de volgende beurt te rijden! Wel jammer dat de dieselprijs omhoog schoot op de dag dat de advertentie online ging.. :roll: :lol:

Ga ik hier spijt van krijgen? Daar gaan we vanzelf achter komen! Voorlopig verwacht ik niet dat het storm zal lopen, en rij ik met veel plezier nog even door.

REIERPARTS

RodeCabrio
Donateur
Donateur
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door RodeCabrio » za 07 mar, 2026 18:21

reiernumans schreef:
za 07 mar, 2026 18:01

Ik heb al een tijdje jeuk. Zin om eens iets anders te proberen.
Al iets anders op het oog?

Deze 9-3 ziet er wel super goed uit, en met de juiste upgrades. Daar moet een liefhebber voor te vinden zijn!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 07 mar, 2026 18:41

Ik heb een paar kanshebbers in m'n hoofd. Eerst maar 'ns kijken hoe het loopt met verkopen :)

REIERPARTS

Plaats reactie