tussensprint vergelijken

2002-2012
loebassie
Geregistreerd lid

tussensprint vergelijken

Bericht door loebassie » ma 02 feb, 2026 21:35

heren, vraagje (met inleiding)

sinds ik de 2.0T aero rijdt heb ik altijd het gevoel gehad dat deze minder snel/fanatiek was als de 1.8t..(welliswaar met 'n stage 1 van dion) Maar ik had toch wel verwacht dat een aero minimaal even snel moest zijn/aanvoelen.

eerst was ik nog in de veronderstelling, dat deze wellicht door de vorige eigenaar traag gereden was en dat ie nog een beetje moest wennen. Maar half jaar verder - ritje Stuttgart (met 'n topspeed die bleef hangen op 220) heb ik dat gevoel nog steeds.

Dus ik heb maar een betaal appje geinstalleerd in combinatie met een OBD2 reader, om de tussen sprint te kunnen meten. Overal lees ik dat 80 naar 120 km/u in derde versnelling -in standaard trim- ongeveer in 4.6 seconden moet lukken. Na meerdere metingen blijkt nu dat ie met moeite er ruim 5.7 seconden over doet. (alleen de bestuurder met halve tank benzine)

overige waarden volgens de app:
(en dat is allemaal bij benadering dat weet ik)
throttle pos. maximaal 88%
calculeated boost 11 psi
power from MAF 216 hp
intake manifold absolute pressure 25 psi

iemand een idee of bovenstaande informatie correspondeerd met de 5.7 seconde ? en/of waar ik die verloren seconde kan vinden ? (voordat ik met dion een afspraak maak voor een stage 1)
- haperende boost valve ?
- vaccuum lek of gescheurd membraam bypass valve ?
- iwaarom maar 88 % throttle terwijl gas stijf op het tapijt gedrukt stond..?

Neem aan dat ik niet de enige ben die een tussensprint een keer heeft getimed. Er is dus wellicht iemand hier, die hierover zijn bevindingen wil/kan delen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: tussensprint vergelijken

Bericht door ReinO » di 03 feb, 2026 10:41

eigenlijk weet ik te weinig van deze auto en de set up. 0.7 bar op de turbo is
niet veel, maar dat kan ook aan de turbo zelf liggen en hoe lang je hem heel wil houden.
Een vacuumlek geeft nogal eens een ce melding.
Ff rondsprayen met remmenreiniger en wanneer de motor daar op reageert zit er een lekje.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » di 03 feb, 2026 11:45

Ik heb begrepen dat de 1.8t een kleinere turbo heeft dan de 2.0T en dat de 1.8t turbo eerder bijkomt. Daar zou het verschil kunnen zitten.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » di 03 feb, 2026 14:06

Ik denk ook dat omdat je nu een cabrio rijdt ipv een sportsedan je met een paar honderd kilo extra rondrijdt. Ik heb ook een 175 pk sc gehad en dat was een redelijk slome bak.

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » di 03 feb, 2026 19:08

ReinO schreef:
di 03 feb, 2026 10:41
.. . 0.7 bar op de turbo is niet veel, maar dat kan ook aan de turbo zelf liggen en hoe lang je hem heel wil houden.
ik dacht dat tussen 11 en 12 psi normaal was voor een aero.. magoe daar is dion uiteindelijk weer voor !

9-3turbo205 schreef:
di 03 feb, 2026 14:06
Ik denk ook dat omdat je nu een cabrio rijdt ipv een sportsedan je met een paar honderd kilo extra rondrijdt. Ik heb ook een 175 pk sc gehad en dat was een redelijk slome bak.
182 kg verschil met de ss (=2 volwassenen) dat klinkt plausibel. nooit aan gedacht dat de statistieken obv van een ss waren..

daarbij fijn dat je als ervaringsdeskundige (beide modellen gereden) aangeeft dat jiouw cabrio ook slomer aanvoelde. Neem ik daarbij mee dat de LPT eerder erbij komt dan de FPT (gevoelsmatig misschien iets meer punch) is die ruime seconde te verklaren..

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 04 feb, 2026 18:32

Tuners kijken ook naar wat de turbo redelijkerwijs aan kan en hoe lang ie mee moet gaan.
Tip: lekker opstoken en daarna meteen een leuke upgrade van de turbo?

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 04 feb, 2026 18:52

ReinO schreef:
wo 04 feb, 2026 18:32
Tuners kijken ook naar wat de turbo redelijkerwijs aan kan en hoe lang ie mee moet gaan.
1,3 bar is al aardig aan de limiet?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 04 feb, 2026 21:02

11psi is 0,7 bar. Maar 1.3 bar? Ja ik ken die turbo niet en misschien is dat zijn limiet wel?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » do 05 feb, 2026 0:06

Een sedan is lichter dan een Cabrio en de kleinere turbo spoelt sneller op. Wellicht verklaart dat het verschil in gevoel. Wellicht eens contact opnemen met Dion of dat het verschil verklaart.

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » do 05 feb, 2026 8:33

Als je echt vergelijkbare tijden wilt dan zou ik een Dragy aanraden. Daarmee kun je echte tijden neerzetten die kloppen. Als je meting klopt dan weet je of je Saab echt langzamer is.
Wat mogelijk aan de hand kan zijn is dat je wastegate actuator slapper is geworden. Deze kun je weer wat strakker zetten. Dit zorgt voor meer koppel. En dus ook het gevoel wat je waarschijnlijk mist.
Daarnaast heb je mogelijk ook overdruk lekkage door kapotte eenweg klepjes of lekkage van bypass klep.

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » do 05 feb, 2026 14:05

ReinO schreef:
wo 04 feb, 2026 18:32
lekker opstoken kan met 11 psi nog wel ffkes duren of bedoel; maximale tune erop en vervolgens een hybride td04 erop ?

Lennart. schreef:
do 05 feb, 2026 8:33
wat mogelijk aan de hand kan zijn is dat je wastegate actuator slapper is geworden. Deze kun je weer wat strakker zetten. Dit zorgt voor meer koppel. En dus ook het gevoel wat je waarschijnlijk mist.
Daarnaast heb je mogelijk ook overdruk lekkage door kapotte eenweg klepjes of lekkage van bypass klep.
wastgate afstellen, daar waag ik me liever niet aan.. Inlaattraject op drukzetten / rooktest zou ik wellicht wel kunnen organiseren.

Gewicht tussen beide modellen, klinkt inderdaad wel plausibel (net als verschil in LPT en FPT). De cabrio is import uit belgie. laatste half jaar in mijn bezit al meer kilometers gereden, dan geregisteerde kilometers tussen afgelopen twee de apk's door. Misschien door al die stilstand (weinige rijden) enkele rubbers/pakkingen met droogte scheurtjes.

Viel me laatst wel (buiten de auto) op, dat stationair toerental met warme motor best in toeren zakte en weer oppakte. op gehoor gok ik tussen de 600/700 en 900/1000 was in gesprek en keek niet op teller.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 05 feb, 2026 16:03

idd dion ff vragen de turbo druk op te schroeven voor jouw risico en dan idd een td04 er op.
Ik rij zelf met 1 die tot 2 bar gaat. billetwheel en titanium dubbele schoepen. Pakt op bij 1700rpm.

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » vr 06 feb, 2026 18:54

ik was in de veronderstelling dat er af fabriek al een td04-14t is gemonteerd..

voor mijn beeldvorming: hoort de druk bij gelijke toeren te blijven hangen op 3/4 van het witte gedeelte of is het normaal dat het terugzakt naar begin van het witte gedeete, 1/4. en daar blijft hangen (bij constant 80 in 3)

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 06 feb, 2026 19:38

loebassie schreef:
vr 06 feb, 2026 18:54

voor mijn beeldvorming: hoort de druk bij gelijke toeren te blijven hangen op 3/4 van het witte gedeelte of is het normaal dat het terugzakt naar begin van het witte gedeete, 1/4. en daar blijft hangen (bij constant 80 in 3)
Als je de turbo-meter op je dashboard bedoelt, die meet niet echt de druk, maar is meer een indicatie van het gevraagde koppel of eigenlijk de positie van je gaspedaal. Dus als je constante snelheid rijd zal deze terugzakken, je geeft immers minder gas .

On topic, mijn 1.8t met een maptune-tuning zou op papier 200+ pk en 300+ Nm moeten kunnen leveren, en die geeft volgens de eSID bij flink gasgeven 0,93 bar aan op de turbo.

Bedenk net ook.. zou een Aero niet op 98 octaan benzine moeten lopen om de prestaties eruit te krijgen? Ik zij zelf wel altijd op euro98/E5 maar dat is ook vooral voor het gevoel

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » za 07 feb, 2026 12:35

LarsJanse schreef:
vr 06 feb, 2026 19:38
Als je de turbo-meter op je dashboard bedoelt, die meet niet echt de druk, maar is meer een indicatie van het gevraagde koppel of eigenlijk de positie van je gaspedaal. Dus als je constante snelheid rijd zal deze terugzakken, je geeft immers minder gas .
die dus; maar ook via de app (OBDII) zakt ie snel terug en draait eigenlijk altijd in het negatieve.

Afbeelding
LarsJanse schreef:
On topic, mijn 1.8t met een maptune-tuning zou op papier 200+ pk en 300+ Nm moeten kunnen leveren, en die geeft volgens de eSID bij flink gasgeven 0,93 bar aan op de turbo.
mij vorige 1.8t gaf bijna 16 psi op max aan.. ik dacht dat de standaard waarde voor lpt op 7 psi zat en de fpt op 12 psi.. vandaar dat ik dacht te kort te komen
LarsJanse schreef:
Bedenk net ook.. zou een Aero niet op 98 octaan benzine moeten lopen om de prestaties eruit te krijgen? Ik zij zelf wel altijd op euro98/E5 maar dat is ook vooral voor het gevoel
zou dat invloed hebben op boost .. tank vaak E10 tis mijn daily driver hé

Plaats reactie