Kettingspanner
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Kettingspanner
Nee klopt, de bussen eruit halen en weer opnieuw plaatsen is niet slim.
Als je dat tekeningetje nog hebt van de tool zou heel fijn zijn!
Ik heb inderdaad de 20mm versie. De oudere types hebben 30mm. Het blok waar ik nu mee bezig ben heeft 370k gedraaid en ik vind het eigenlijk allemaal reuze meevallen.
Ik denk dat omgang en onderhoud de grootste rol speelt.
Als je dat tekeningetje nog hebt van de tool zou heel fijn zijn!
Ik heb inderdaad de 20mm versie. De oudere types hebben 30mm. Het blok waar ik nu mee bezig ben heeft 370k gedraaid en ik vind het eigenlijk allemaal reuze meevallen.
Ik denk dat omgang en onderhoud de grootste rol speelt.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Trouwens de kettingspanner van de balansassen. Kun je die opnieuw gebruiken? Je kunt alleen nog maar imitatie kopen…
-
9000-95
- Donateur

Ik ook. Die uit de set gooi ik weg. Uit mijn hoofd kan je hem terug indrukken door de drukstift iets te draaien, dan weer terugdraaien in de oorspronkelijke stand en borgen met een punaise in het gaatje.
Ik gebruik dus liever een goede originele dan een aftermarket, hoewel ik over de balans as spanners uit de setjes nog geen drama's heb gehoord. Wel goed de stift controleren op speling en slijtage. Geen idee of het ding uit elkaar kan eigenlijk.
De distributie ketting spanner moet je overigens zeker origineel houden, die zijn onverwoestbaar en bij de aftermarket spanners slijt de vertanding er in notime af. Mag de boel weer open na 30k...
Maten van de tool moet ik even opgraven, komt eraan.
Ik gebruik dus liever een goede originele dan een aftermarket, hoewel ik over de balans as spanners uit de setjes nog geen drama's heb gehoord. Wel goed de stift controleren op speling en slijtage. Geen idee of het ding uit elkaar kan eigenlijk.
De distributie ketting spanner moet je overigens zeker origineel houden, die zijn onverwoestbaar en bij de aftermarket spanners slijt de vertanding er in notime af. Mag de boel weer open na 30k...
Maten van de tool moet ik even opgraven, komt eraan.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Gebruiken jullie dan de set van BGA die oa. bij RenD wordt verkocht? En dan met de originele spanners.
Ik vind zo’n originele distributieset best aan de prijs en ik vraag me af moet je nou persé een ketting, kettingwielen en geleiders origineel Saab hebben?
Ik vind zo’n originele distributieset best aan de prijs en ik vraag me af moet je nou persé een ketting, kettingwielen en geleiders origineel Saab hebben?
-
jansen
- Donateur (7x)

Nieuwe ketting zowiezo is het eerste onderdeel wat op rekt,en de kunstoffen geleiders ook, deze worden broos na 25jaar en breken heel erg snel, plastic gaat nooit zolang mee. tandwielen slijtage vallen meestal wel mee, zijn meestal we herbruikbaar bij goede gebruik van kwaliteit motorolie.
P.S. Heb nog enkele nieuwe standaard boring blokken liggen, geschikt om een B205 of B235 te bouwen met nieuwe standaard lagers gemonteerd voor de balansassen af fabriek.
Resteerende benodigde onderdelen, standaard lagerschalen, drijfstang, hoofdlagers ruimschoots op voorraad, ook 2.0 L nieuwe krukassen, nieuwe drijfstangen, en ook twee setjes gesmeden 2.3 Set gesmede zuigers Wösssner Standaard maat High Performance Saab 9-3/9-5 B235, blokken zijn het laatste model na 2006 met allerlaatste carterventilatie modificatie,s. intresse stuur effe een pbtje.
P.S. Heb nog enkele nieuwe standaard boring blokken liggen, geschikt om een B205 of B235 te bouwen met nieuwe standaard lagers gemonteerd voor de balansassen af fabriek.
Resteerende benodigde onderdelen, standaard lagerschalen, drijfstang, hoofdlagers ruimschoots op voorraad, ook 2.0 L nieuwe krukassen, nieuwe drijfstangen, en ook twee setjes gesmeden 2.3 Set gesmede zuigers Wösssner Standaard maat High Performance Saab 9-3/9-5 B235, blokken zijn het laatste model na 2006 met allerlaatste carterventilatie modificatie,s. intresse stuur effe een pbtje.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Oke, dan vallen de investeringen wel mee.
Ik weet niet beter dat een kettingwiel inslijt op de ketting en dat je ze altijd samen hoort te vervangen maar dat hoeft dus niet.
Hoe kun je zien dat een kettingwiel nog goed is? Bij de motorfiets zie je het altijd aan de vertanding die dan scherp wordt.
Ik weet niet beter dat een kettingwiel inslijt op de ketting en dat je ze altijd samen hoort te vervangen maar dat hoeft dus niet.
Hoe kun je zien dat een kettingwiel nog goed is? Bij de motorfiets zie je het altijd aan de vertanding die dan scherp wordt.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Is een B205 blok te gebruiken voor een B204?jansen schreef: ↑zo 28 dec, 2025 14:30Nieuwe ketting zowiezo is het eerste onderdeel wat op rekt,en de kunstoffen geleiders ook, deze worden broos na 25jaar en breken heel erg snel, plastic gaat nooit zolang mee. tandwielen slijtage vallen meestal wel mee, zijn meestal we herbruikbaar bij goede gebruik van kwaliteit motorolie.
-
jansen
- Donateur (7x)

Das hier precies hetzelfde , heb je een net aandrijftandwiel waar weinig slijtage aan te zien is dan is ie herbruikbaar, zijn de tandwielen gedraaid en ingesleten op het kettingwiel door gebrek aan olie dan gelijk alles maar vernieuwen.
Neen, Een B205 heeft altijd een turbo
Neen, Een B205 heeft altijd een turbo
-
jansen
- Donateur (7x)

Of je moet de olie toevoer en afvoer gaten dichtmaken. of je bouwt zelf een standaard turbo blokje.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Oke thnx!
Gezien de diameter van het kettingwiel op de krukas, zal die sneller slijten dan de nokkenas kettingwielen, die zien er overigens nog erg netjes uit.
Gezien de diameter van het kettingwiel op de krukas, zal die sneller slijten dan de nokkenas kettingwielen, die zien er overigens nog erg netjes uit.
-
9000-95
- Donateur

Distributie ketting en -tandwielen slijtage valt meestal erg mee, de ketting rekt wel wat. Uitsteek van de spanner meten, dan weet je het. De pijn zit hem eigenlijk altijd in het balansas systeem. Bij de voorste as aan de uitlaatzijde loopt de ketting maar iets van 60 graden over het tandwiel, waardoor er hier heel veel slijtage op treedt. Meestal gaat het hier dus als eerste mis, dan vreten alle tandjes van dit tandwieltje weg tot de boel gaat overslaan. Omdat de boel dan van tijd gaat, geeft dat heel veel motortrillingen, is eigenlijk niet meer mee te rijden boven de 3000 toeren. De volgende fase is dat de tandjes helemaal verdwijnen, dan staat de voorste as voortaan gewoon stil en is er weer wat beter mee te rijden.
Bij blokken die balansas ketting problemen hebben zie je het eigenlijk altijd in de oliepomp terug, omdat daar alle slijtagemateriaal doorheen gaat.
Ik zou het zelf niet doen, maar je kan dus overwegen om de distributieketting en tandwielen te laten zitten en alleen de geleiders te vernieuwen. Alhoewel op een blok met zoveel km's? Meestal zit het na drie ton wel buiten tolerantie als je de spanner uitsteek meet.
Punt is ook dat als je alleen de balansas ketting en wielen wilt aanschaffen, met evt de distributieketting geleiders, je vaak net zo duur of zelfs duurder uit bent dan wanneer je de hele set bestelt. Dus kan je net zo goed alles doen. En ja, de originele set is best prijzig, maar met goedkopere aftermarket setjes is de kans aanwezig dat je het binnen de 50k allemaal opnieuw mag gaan doen. Die fout heb ik één keer gemaakt met mijn vorige 9000, febi setje dacht ik maar helemaal zeker weet ik dat niet meer. Na 40k de balansas tandwielen compleet opgevreten, toen maar een originele gemonteerd en daar nooit meer problemen mee gehad.
Balansastool schetsje gevonden en gelijk maar even wat netter uitgetekend, hopelijk is het leesbaar zo. Ik kan hier geen PDF posten helaas.
Je hoeft het natuurlijk niet helemaal precies zo te maken, met een paar bussen in de goede diameter en een stevig M12 draadeind kom je er ook wel.

Bij blokken die balansas ketting problemen hebben zie je het eigenlijk altijd in de oliepomp terug, omdat daar alle slijtagemateriaal doorheen gaat.
Ik zou het zelf niet doen, maar je kan dus overwegen om de distributieketting en tandwielen te laten zitten en alleen de geleiders te vernieuwen. Alhoewel op een blok met zoveel km's? Meestal zit het na drie ton wel buiten tolerantie als je de spanner uitsteek meet.
Punt is ook dat als je alleen de balansas ketting en wielen wilt aanschaffen, met evt de distributieketting geleiders, je vaak net zo duur of zelfs duurder uit bent dan wanneer je de hele set bestelt. Dus kan je net zo goed alles doen. En ja, de originele set is best prijzig, maar met goedkopere aftermarket setjes is de kans aanwezig dat je het binnen de 50k allemaal opnieuw mag gaan doen. Die fout heb ik één keer gemaakt met mijn vorige 9000, febi setje dacht ik maar helemaal zeker weet ik dat niet meer. Na 40k de balansas tandwielen compleet opgevreten, toen maar een originele gemonteerd en daar nooit meer problemen mee gehad.
Balansastool schetsje gevonden en gelijk maar even wat netter uitgetekend, hopelijk is het leesbaar zo. Ik kan hier geen PDF posten helaas.
Je hoeft het natuurlijk niet helemaal precies zo te maken, met een paar bussen in de goede diameter en een stevig M12 draadeind kom je er ook wel.

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Super! Die laat is dan ook even door iemand draaien. Dat komt wel goed.
Echter is deze tool dus voor de 30mm brede lagerbussen. Dus die rode streep komt dan 10mm naar links te liggen.
Echter is deze tool dus voor de 30mm brede lagerbussen. Dus die rode streep komt dan 10mm naar links te liggen.
-
9000-95
- Donateur

Als ik me goed herinner was de streep voor mij niet bruikbaar maar moest ik 5 mm ruimte houden, dus dan zou de tool juist wel voor de smalle bussen moeten zijn. Vriesdop eruit en even na meten met een schuifmaat hoe diep de bus zit voor de zekerheid misschien.
Je kan de bussen net zien zitten als je het carter verwijdert.
Je kan de bussen net zien zitten als je het carter verwijdert.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik heb de vriesplug van de balansas aan uitlaatzijde eruit gehaald.
De rand van het blok is niet zuiver maar ik meet ca. 113mm.
Ik kan de lagerbus zien zitten via het carter inderdaad. En het lijkt echt mee te vallen, maar een nieuw lager gaan we wel monteren.
Als in mijn eigen auto de oude type balansassen zitten… dan zou ik ook nog gewoon die gebruiken en er een 30mm lager erin persen ipv de smalle 20mm. Oude type kettingwielen zijn nog wel los te koop bij RenD. Dus ik kan gelukkig beide kanten op. Dat is wel een geruststelling. Het oude type lager is nog bij JendvandenBosch te koop. Die zijn zelfs nog goedkoper.
De rand van het blok is niet zuiver maar ik meet ca. 113mm.
Ik kan de lagerbus zien zitten via het carter inderdaad. En het lijkt echt mee te vallen, maar een nieuw lager gaan we wel monteren.
Als in mijn eigen auto de oude type balansassen zitten… dan zou ik ook nog gewoon die gebruiken en er een 30mm lager erin persen ipv de smalle 20mm. Oude type kettingwielen zijn nog wel los te koop bij RenD. Dus ik kan gelukkig beide kanten op. Dat is wel een geruststelling. Het oude type lager is nog bij JendvandenBosch te koop. Die zijn zelfs nog goedkoper.