Nogmaals Weber
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Re: Nogmaals Weber
voor de liefhebbers hier wat foto's van de weber 32/36, pakking en tussenplaat.
hier zie de onderkant van de Weber 32/36 met de isolatie plaat. Perfect passend op elkaar:

Hier heb ik de tussenplaat erop gelegd. Je ziet dan de afwijking in de positie. Vooral de plek van de eerste trap.

als je daar dan de isolatieplaat of Weber pakking oplegt kun je het aftekenen om de boel weg te frezen:

hier zie de onderkant van de Weber 32/36 met de isolatie plaat. Perfect passend op elkaar:
Hier heb ik de tussenplaat erop gelegd. Je ziet dan de afwijking in de positie. Vooral de plek van de eerste trap.
als je daar dan de isolatieplaat of Weber pakking oplegt kun je het aftekenen om de boel weg te frezen:
-
v4 hans
- Donateur (4x)

vervolg,
maar let op, aan de bovenkant van de tussenplaat zitten sleuven.
hier ook even afgetekend. Als je alles gelijk zou maken met de doorlaat van de Weber pakking dan frees je de kanalen open. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik weet niet wat de functie van de kanalen is, en wat er zou gebeuren als je het wel open freest. De lucht vanuit de carter ventilatie komt toch wel in het mengsel terecht.

hier ook even afgetekend. Als je alles gelijk zou maken met de doorlaat van de Weber pakking dan frees je de kanalen open. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik weet niet wat de functie van de kanalen is, en wat er zou gebeuren als je het wel open freest. De lucht vanuit de carter ventilatie komt toch wel in het mengsel terecht.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

vervolg,

-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
v4 hans
- Donateur (4x)

Dan nog even op het inlaatspruitstuk, met de pakking. Dit had ook met de aluminium tussenplaat gekund. Maar om te laten zien dat de weber doorlaat eigenlijk niet een fractie te groot is voor het spruitstuk:

zeker links boven kun je niet veel materiaal meer weghalen.
zeker links boven kun je niet veel materiaal meer weghalen.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

hier even een plaatje van verschillende Emulsie tubes. Ter informatie.
De F6 en F50 wordt door veel van de Saab rijders gebruikt (als ik het goed heb)

De F6 en F50 wordt door veel van de Saab rijders gebruikt (als ik het goed heb)
-
v4 hans
- Donateur (4x)

omdat ik aan het stoeien was (en ben) met de afstellingen van mijn weber 32/36 (zie ook hier ) ben ik op zoek gegaan naar het hoe en waarom. Met behulp van een weber handboek kom je wat verder, en diverse fora geven ook veel info. (onder andere het MG motorsports forum) Maar er is zoveel info dat dit niet eenvoudig samen te vatten is.
ik heb het dan ook maar even aan onze nieuwe "vriend" AI gevraagd. In dit geval Gemini. Na wat heen en weer proberen en heeft hij een vergelijkingstabel gemaakt voor emulsie tubes. Ik heb de buizen gevraagd die ik ter beschikking had. Gemini wist op dat moment al wel dat het over een 1500V4 met lichter vliegwiel, 7.2 nokkenas en Y uitlaat gaat. Ik krijg dan de volgende tabel:

Prachtig toch?
op mijn vraag hoe de aircorrectors werken:
ik heb het dan ook maar even aan onze nieuwe "vriend" AI gevraagd. In dit geval Gemini. Na wat heen en weer proberen en heeft hij een vergelijkingstabel gemaakt voor emulsie tubes. Ik heb de buizen gevraagd die ik ter beschikking had. Gemini wist op dat moment al wel dat het over een 1500V4 met lichter vliegwiel, 7.2 nokkenas en Y uitlaat gaat. Ik krijg dan de volgende tabel:
Prachtig toch?
op mijn vraag hoe de aircorrectors werken:
De Luchtcorrectors (Hoge toeren / Volgas)
De luchtcorrector corrigeert het mengsel wanneer de motor heel hard begint te zuigen.De Test: Trek de motor door in de 3e versnelling tot tegen het rode gebied (volgas).
Diagnose:Trekt de motor goed door onderin, maar "vlakt hij af" bovenin?
> Luchtcorrector is te groot (te arm bovenin). Verkleinen.Begint de motor bovenin te roken of te pruttelen?
> Luchtcorrector is te klein (te rijk bovenin). Vergroten.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

en in aansluiting daarop, op mijn vraag wat ik doen moet om mijn AFM boven de 4000 toeren naar beneden te krijgen:
Met de 150 hoofdsproeier heb je al een hele mooie basis qua benzinetoevoer. Het probleem zit hem nu echt in de "rem" (de luchtcorrector).
Het advies: Pas de Secundaire Luchtcorrector aan
De luchtcorrector heeft een veel groter effect op de hoge toeren dan de hoofdsproeier. Je moet hem fors verkleinen om de AFR bij 4000+ toeren naar beneden te krijgen.
Mijn advies voor de volgende stap:
Vervang de 190 luchtcorrector door een 160.
Houd de 150 hoofdsproeier zoals hij is.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

samenvattend, AI heeft me goed op weg geholpen, maar als we dit allemaal zo gaan doen in de toekomst, dan worden de forums niet meer gevuld met onze onderzoeken en weet ook AI zich niet meer te verbeteren. en dan....... niet zo heel veel later, dan stopt de ontwikkeling van de mensheid
sorry!
-
MvR
- Geregistreerd lid
Mooi werk. AI kan nog wel eens wat!
(Als korte zijstap: AI heeft me goed geholpen om mijn Luxman 'vintage' hifi-installatie weer helemaal up to date te krijgen qua apparaten en speakers. Het klinkt beter dan ooit tevoren; walst ook de 'audiofiele snake oil' uitspraken glad).
(Als korte zijstap: AI heeft me goed geholpen om mijn Luxman 'vintage' hifi-installatie weer helemaal up to date te krijgen qua apparaten en speakers. Het klinkt beter dan ooit tevoren; walst ook de 'audiofiele snake oil' uitspraken glad).