Ultiem banden topic!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Ultiem banden topic!
Vooral geluid!
Gewoon een normaal profiel als ook de meeste zomerbanden hebben.
In het begin van de all season was het een beetje van beide maar van beide niks. Nu is dat niet meer zo.
Ik heb al enkele jaren de Vredesteins onder de auto en die bevallen mij uitstekend! Goede grip zowel zomers als in de winter en ook in de regen. En ze hebben normaal profiel dus veel stiller dan v profiel.
Gewoon een normaal profiel als ook de meeste zomerbanden hebben.
In het begin van de all season was het een beetje van beide maar van beide niks. Nu is dat niet meer zo.
Ik heb al enkele jaren de Vredesteins onder de auto en die bevallen mij uitstekend! Goede grip zowel zomers als in de winter en ook in de regen. En ze hebben normaal profiel dus veel stiller dan v profiel.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Een all season band is nog steeds een beetje van beiden, maar komt nooit in de buurt van een echte zomerband of winterband. Een all season band is altijd een compromis. Het wintergedeelte slijt als eerste van de band af waardoor het de winterbandfunctie vrij snel mist en dus ook niet meer geldt als winterband in bijvoorbeeld Duitsland. Dan blijft alleen nog een stukje zomer over. Niet rendabel als je dus veel kilometers per jaar maakt en dan de winterfunctie van die band snel mist. Dat vergeten de meesten.
Dat is voor mij de reden dat ik doorrijd op zomerbanden, ook in de winter. Sneeuwgebieden ga ik niet in, Duitsland ook niet. Aanpassen aan het weer, meer afstand houden en je snelheid aanpassen. Dan is er weinig aan de hand. De beste combinatie, als je toch rekening wil houden met winter en zomer is twee setjes wielen. Dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Dat is voor mij de reden dat ik doorrijd op zomerbanden, ook in de winter. Sneeuwgebieden ga ik niet in, Duitsland ook niet. Aanpassen aan het weer, meer afstand houden en je snelheid aanpassen. Dan is er weinig aan de hand. De beste combinatie, als je toch rekening wil houden met winter en zomer is twee setjes wielen. Dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

het lijkt mij een broodje aap dat een all seasonband uit een winterlaag en een zomerlaag is opgebouwd en dat de winterlaag er dan als eerste af zou slijten.
Veel aannemelijker is dat de band is samengesteld uit een rubbermix (die het midden houdt tussen een zomerband en een winterband)
-
Sonab
- Donateur (4x)

Misschien wordt bedoeld dat de winterbanden na de eerste 4 a 5 mm slijtage al niet meer als (echte) winterbanden te gebruiken zijn?
-
Sonab
- Donateur (4x)

Ik vind het zelf wel fijn om zomer- én winterbanden te hebben.
Zeker in gladde winter omstandigheden is elke extra grip welkom.
Maar andere voordelen zijn elk half jaar een andere look en de kans om de velgen goed schoon te maken.
Qua kosten spreid je, dat maakt aan het eind onderaan de streep niet heel veel extra uit.
Ik vraag me dan altijd af hoe doen andere mensen dat? Halen die hun wielen regelmatig van de auto om de velgen te "van binnen" schoon te maken?
Zeker in gladde winter omstandigheden is elke extra grip welkom.
Maar andere voordelen zijn elk half jaar een andere look en de kans om de velgen goed schoon te maken.
Qua kosten spreid je, dat maakt aan het eind onderaan de streep niet heel veel extra uit.
Ik vraag me dan altijd af hoe doen andere mensen dat? Halen die hun wielen regelmatig van de auto om de velgen te "van binnen" schoon te maken?
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Geen broodje aap verhaal. De band bestaat uit een aantal componenten waarin het probeert het beste van twee werelden te zijn, wat het nooit gaat worden. Verder, wat Sonab zegt, wat ik bedoel:Guido900T schreef: ↑zo 23 nov, 2025 14:00het lijkt mij een broodje aap dat een all seasonband uit een winterlaag en een zomerlaag is opgebouwd en dat de winterlaag er dan als eerste af zou slijten.Veel aannemelijker is dat de band is samengesteld uit een rubbermix (die het midden houdt tussen een zomerband en een winterband)
En daar gaan veel mensen de mist in. Die denken dat ze met 2mm profiel nog steeds een winterband hebben, terwijl die voor de zomer eigenlijk al niet zo geschikt meer is. All season banden hebben dan ook vaak twee nokjes waaraan je kan aflezen of je je winterprofiel hebt versleten en waar het dus niet meer geldt als winterband.Sonab schreef: ↑zo 23 nov, 2025 14:15Misschien wordt bedoeld dat de winterbanden na de eerste 4 a 5 mm slijtage al niet meer als (echte) winterbanden te gebruiken zijn?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Cuppen ook veel sneller , idealiter wissel je ze om de 10/15 k om van voor naar achter om dat te voorkomen.scancaep schreef: ↑zo 23 nov, 2025 11:57Wat is je reden dat je de banden met een V-profiel niet zo ziet zitten?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Dit zegt een bandenfabrikant er zelf van:scancaep schreef: ↑zo 23 nov, 2025 11:57Wat is je reden dat je de banden met een V-profiel niet zo ziet zitten?
https://www.uniroyal-tyres.com/nl/nl/ca ... -patterns/
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Ik heb onder mijn 9-3 Aero (V6) 18 inch velgen ALU 73 met Michelin PS5 in de maat 225/45-18.
En daarnaast heb ik aparte Borbet 16 inch velgen met winterbanden: Vredestein Wintrac Xtreme 215/55-16.
(Die velgen heb ik 10 jaar geleden "meegekregen" met de aankoop van mijn vorige 9-3 in Duitsland).
Om twee redenen vind ik aparte velgen met banden interessant en beter.
Ten eerste wordt er aanbevolen de bandenmaat (breedte) voor winterbanden kleiner te nemen dan de breedte voor zomerbanden ivm betere tractie.
Dat is voor mij een veiligheidsfunctie en dus belangrijk.
En ten tweede is het zelf wisselen van complete wielen veel handiger en eenvoudiger (kostenbesparing!) dan banden wisselen bij de bandenboer.
All in levert dat weer een redelijke kostenbesparing op tov (alleen) zomerbanden; die Vredesteins zijn een stuk goedkoper dan de Michelins.
Niet alleen vanwege het merk maar ook vanwege de maatvoering.
Verder zijn er geen omlegkosten en opslagkosten.
Slijtage wordt verdeeld over twee sets dus per set doe je (veel) langer.
groet Martin
En daarnaast heb ik aparte Borbet 16 inch velgen met winterbanden: Vredestein Wintrac Xtreme 215/55-16.
(Die velgen heb ik 10 jaar geleden "meegekregen" met de aankoop van mijn vorige 9-3 in Duitsland).
Om twee redenen vind ik aparte velgen met banden interessant en beter.
Ten eerste wordt er aanbevolen de bandenmaat (breedte) voor winterbanden kleiner te nemen dan de breedte voor zomerbanden ivm betere tractie.
En ten tweede is het zelf wisselen van complete wielen veel handiger en eenvoudiger (kostenbesparing!) dan banden wisselen bij de bandenboer.
All in levert dat weer een redelijke kostenbesparing op tov (alleen) zomerbanden; die Vredesteins zijn een stuk goedkoper dan de Michelins.
groet Martin
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik doe bijna precies hetzelfde. Zomers 17 inch en 's winters 16 inch.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Ik ben heel blij met Michelin CC. Rij er al jaren op met verschillende auto's. Vorig jaar in september met de Caab in een giga hoosbui gereden in Frankrijk. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. En ze sturen ook heel fijn, vind ik.
-
Henk-Jan
- Donateur

Aan ieder is het om voor de eigen situatie de optimale oplossing te besluiten, maar na een aantal jaar tevreden op all-seasons zijn we nu nog meer tevreden met een zomer- en een winterset. Waarom? Om bovenstaande redenen en om elk half jaar weer een anders "aangeklede" 9-3x te hebben. Zomers op 18" Inca wielen (die zout bespaard blijven) en 's winters op de originele 9-3x wielen.MartinvR schreef: ↑ma 24 nov, 2025 19:38Om twee redenen vind ik aparte velgen met banden interessant en beter.
groet Martin
Grootste nadeel: als je weinig kilometers maakt zijn je banden allicht eerder te oud dan qua profiel versleten. Dat is niet alleen zonde, maar ook een vervaarlijke veiligheidsfactor, omdat de rijder een vals gevoel van veiligheid heeft en het pas te laat merkt als de grip niet meer is zoals 10 jaar geleden.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Ik rij ook al jaren op een zomer en een winterset. Maar voor de winterset gebruik ik all seasons, omdat die relatief beter zijn bij het Nederlandse winterweer dan 'echte' winterbanden.
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Mijn Vredestein winterbanden gaan nog een seizoen mee.
Juist om reden van het NL klimaat denk ik dan als vervanging all seasons te nemen.
Ps. Ik rijd genoeg kilometers per jaar om alles "tijdig" te verslijten. Zo'n 25 tot 30.000 per jaar.
Ik vraag me wel af hoe weinig je moet rijden om uitgedroogde banden te hebben.
Naar mijn idee kan je max 10 jaar met een band doen. Dan zou je toch maar 3 tot 4000 km per jaar moeten rijden om binnen die bracket te blijven.
En wanneer rijd je zo weinig? Misschien met een carbrio? Tenzij je natuurlijk een hele verzameling Saabs hebt die om de twee maanden een keertje uitgelaten worden....
Voor een daily driver lijkt het me moeilijk om "slechts" 3 a 4000 km per jaar te rijden.
Groet Martin
Juist om reden van het NL klimaat denk ik dan als vervanging all seasons te nemen.
Ps. Ik rijd genoeg kilometers per jaar om alles "tijdig" te verslijten. Zo'n 25 tot 30.000 per jaar.
Ik vraag me wel af hoe weinig je moet rijden om uitgedroogde banden te hebben.
Naar mijn idee kan je max 10 jaar met een band doen. Dan zou je toch maar 3 tot 4000 km per jaar moeten rijden om binnen die bracket te blijven.
En wanneer rijd je zo weinig? Misschien met een carbrio? Tenzij je natuurlijk een hele verzameling Saabs hebt die om de twee maanden een keertje uitgelaten worden....
Voor een daily driver lijkt het me moeilijk om "slechts" 3 a 4000 km per jaar te rijden.
Groet Martin
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Banden van nu drogen vaak zo snel uit dat het na een jaar al zichtbaar is.
Samenstelling van het compount is ook veranderd door milieu redenen. Er mogen bijvoorbeeld veel minder weekmakers in zitten.
Het ene merk heeft er meer last van dan het ander maar je moet helaas sneller een band vervangen ivm droogtescheuren…
Samenstelling van het compount is ook veranderd door milieu redenen. Er mogen bijvoorbeeld veel minder weekmakers in zitten.
Het ene merk heeft er meer last van dan het ander maar je moet helaas sneller een band vervangen ivm droogtescheuren…