Dashboard knopjes slijtage

2010-2012

Dentle Hill
Geregistreerd lid

Re: Dashboard knopjes slijtage

Bericht door Dentle Hill » vr 04 apr, 2025 18:36

Interessant, ben benieuwd!

Kruimel
Geregistreerd lid

Bericht door Kruimel » vr 04 apr, 2025 19:20

Al ff druk aan het googelen maar een stickervel voor een 9-3 uit 2005 kom ik niet tegen.
Waarschijnlijk Google ik niet goed, maar heeft iemand toevallig een link?

jevanhet
Donateur
Donateur

Bericht door jevanhet » ma 24 nov, 2025 17:13

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Saab 9 5 uit 2010. In topstaat en met weinig km's op de teller. Helaas ook hier slijtage op enkele knoppen. Ik heb inmiddels een 2e set weten te bemachtigen met slechts een knop waar iets van af is " gevallen" namelijk het binnen-driehoekje van een A. Ik zou deze knoppenset prevenief willen coaten met een matte transparante lak. Heeft iemand daar ervaring mee? En/of tips?
Overigens heeft de verkoper (Chinese) stickers geplakt op enkele knoppen, maar dat ziet er wat mij betreft niet fraai uit. Met name de holle ronde knoppen aan/uit en menu/select.
zie foto.

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 24 nov, 2025 17:23

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op je vraag!
Maar ook naar jouw verhaal en auto natuurlijk.
Welkom dus en voel je uitgenodigd voor een voorsteltopic!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 24 nov, 2025 18:08

Goede stickers te koop bij bekende leveranciers Je moet eerst de knopjes voorzichtig helemaal kaal maken en dan pas erop plakken gebruiksaanwijzing zit bij originele stickers

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » ma 24 nov, 2025 21:10

Een betere en mooiere oplossing (vind ik) is het vervangen van de knoppen die versleten zijn door goede gebruikte. Ik heb het eerst ook met stickers geprobeerd maar vond het resultaat nogal tegenvallen. Ook omdat stickers in het donker het licht net anders doorlaten en je dan verschil ziet met het origineel.
Je kunt bij Anthony Jordan van Saab Spares (te vinden op Facebook of Google) losse knoppen bestellen in goede staat. Het vervangen zelf is niet eens heel veel werk; als je het hele paneel eruit haalt, kan je er aan de achterkant goed bij. Ik heb zo de bovenste ronde knoppen en de Seek knoppen vervangen.Wel veel schroefjes maar het is goed te doen en dan ziet het er weer helemaal origineel uit!

jevanhet
Donateur
Donateur

Bericht door jevanhet » wo 26 nov, 2025 15:04

Weet jij of de draaiknoppen losgemaakt kunnen worden van de printplaat? Ik heb het niet geprobeerd en wil het niet riskeren op een storing waardoor het groene ledje in de draaiknop niet meer werkt.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 26 nov, 2025 16:07

Toevallig die NG gekocht in Nijmegen met recent een nieuwe motor? (ja erg off-topic)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 26 nov, 2025 17:27

Ik praat voor mijn beurt maar die had volgens mij een iets andere kleur en andere velgen (turbine) en een 245k gelopen (gave auto)?

jevanhet
Donateur
Donateur

Bericht door jevanhet » wo 03 dec, 2025 12:29

Ik had een identiek bedieningspaneel uit een "sloper", weliswaar met een bruin front ipv antraciet. Ik heb inmiddels de knoppen overgezet. Ik heb wel vooraf de vervangings-set overgespoten met een matte blanke lak om slijtage te voorkomen (of uit te stellen). Bij het overspuiten heb ik de knoppen in het bruine front laten zitten als spuit-sjabloon en afgeplakt wat niet gespoten moest worden (verchroomde randje en rubberen gedeelte draaiknoppen). Het resultaat mag er wezen. De knoppen contrasteren nu wel iets meer omdat dat matte toch wel een tikje een eiglans heeft. Het zijn heel wat schroefjes en vergt wat monnikenwerk waar ik al met al zo'n 3 uur mee bezig was.
Het paneel losmaken uit de auto ging vrij eenvoudig. Eerst het paneel dat om de pook zit, daarna het bedieningspaneel. Terugplaatsen was uiteindelijk zo gepiept.
Het ziet er nu uit als nieuw en het glans-verschil is zeer acceptabel wat mij betreft. Zie foto...
Afbeelding

Plaats reactie