Veercompressor & veerklem 96/Sonett gemaakt

1967-1980
Plaats reactie
francofiel
Donateur
Donateur

Veercompressor & veerklem 96/Sonett gemaakt

Bericht door francofiel » zo 02 nov, 2025 13:17

Het demonteren van de veren van onze saabjes kan een hachelijke onderneming worden als je niet over het juiste gereedschap beschikt. De veerklem die je nodig hebt om de veer onder de auto vandaan te krijgen is best aardig beschikbaar en ook nieuw te koop, maar de veercompressor die je nodig hebt om een losse veer zo ver te comprimeren dat je de veerklem om de veer kunt krijgen ben ik nergens tegengekomen.

Afbeelding

Ik heb die dan maar even zelf gemaakt. Daar heb je een draadstang M16, een koppelmoer M16, een lager, wat ringen en een zooitje oud ijzer voor nodig. Ik ben begonnen met het maken van de twee schotels die de veer aandrukken. Die moeten echt sterk zijn. Ik heb ze met de plasmasnijder uit een IP-bint gesneden en daarna in de draaibank op maat gemaakt. Aan de binnenkant heb ik een bus gelast die de veer zo op de schotel houdt dat de veer geen kant op kan bij het aanspannen van de schotels. Een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Schotels klaar, aan 1 kant een forse koppelmoer M16 gelast en een steun om het spul in te kunnen klemmen. Aan de andere kant de schotel los, de draadstang M16 aan een hendel vastgelast en daar een draaibare greep (gemaakt van een ouwe trapper van een fiets) aan gemaakt. Nu kan de de boel aanspannen:

Afbeelding

Natuurlijk even netjes in de verf:

Afbeelding

De bovenste veerschotel zit " los" en de hendel drukt deze dmv de draadstang aan. Om te voorkomen dat dit gaat vreten heb ik daar een lager tussen gezet:

Afbeelding

Klaar:

Afbeelding

En als je de losse veer nu comprimeert gaat de veerklem er probleemloos op en kan je de boel na het ontspannen van de veercompressor met klem en al onder de auto zetten.

Afbeelding

Afbeelding

De hele set:

Afbeelding

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Veercompressor & veerklem 96/Sonett gemaakt

Bericht door Luud » zo 02 nov, 2025 14:05

Keifijne actie....Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar voor als het is...Top :thumbup2:

Roel95
Geregistreerd lid

Re: Veercompressor & veerklem 96/Sonett gemaakt

Bericht door Roel95 » zo 02 nov, 2025 16:39

prachtig stuk huisvlijt! chapeau!

Plaats reactie