toch leuk als je wat goodwill hebt bij je planner.
lang verhaal kort: begin mei een weekje toeren in de Yorkshire Dales en omgeving, met mijn oud-motorinstructeur (en tegenwoordig deeltijd collega-buschauffeur), en een aantal van zijn oud-leerlingen.
kort verhaal lang: tussen 7 en 13 mei ga ik met een aantal oud-leerlingen (maximaal 11) van mijn rij-instructeur naar Engeland. 'grand total' is dus 12. 7 mei 's middags vanuit IJmuiden naar Newcastle, 12 mei 's avonds weer terug. in de tussenliggende dagen verblijven we in een cottage tussen Niks en Nergenshuizen, in de UK bekend als Gunnersdale en Muker, al kan ik 'GunnersDALE' niet vinden, 'GunnerSIDE' wel. de regio ligt in het noorden van de Yorkshire Dales NP.
volgens mijn instructeur wordt het een ontspannen weekje, zonder hoogvliegende tempi. ik vermoed wel dat hij stiekem de Hardknott Pass in een van de ritten heeft gestopt. die ligt tenslotte op 'slechts' 60 mijl vanaf de lokatie. waarom vermoed ik dat? hij heeft het over 'hellingen van 30% stijging'. de Hardknott Pass komt daar op sommige punten aardig bij in de buurt.
ondanks dat het mijn 1e buitenlandse groepsmotorreis is, (dus un peu nerveu ben ik er wel voor) zie ik er toch naar uit en lijkt het me fantasties! mijn instructeur zei vandeweek al: als je een dagje naar de Eifel gaat, scheur ik graag met je mee. ja maar hallo: ik heb geen scheurijzer, maar een toerbuffel (Honda Pan European 1300). 'ja, dat weet ik,' zei hij, 'maar daar kan je ook mee scheuren.' in de toerrit naar Engeland schijn ik de enige met cardan-motor te zijn, want in de bagagespullenlijst staat: 'Kettingspray, iedereen! (behalve voor de Pan van PH)'
en wat heeft de planner van mijn werk daar nou mee te maken? nou: het was nog maar de vraag of ik die week vrij kon krijgen, want de vakanties waren al toegekend, en over het algemeen zit dat na toekenning in beton gestort. maar het is toch gelukt. qua personele invulling, maar ook qua resterend verlof. ik heb nu voor 2026 nog 60 uur over
en nog genoeg tijd om de boel in orde te krijgen. 'brommer', ehbo/motoronderhoudspullen, kleding voor 's avonds. en 'n GOPRO...zou leuk zijn, maar ze zijn prijzig.