Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Het grote nIoff topic: mogelijke oplossing!

Bericht door Gele aero » ma 16 jun, 2025 15:59

Het is zeker substantieel minder geworden, dus na tanken oid bijna nooit last. Maar lang op de snelweg met een Temp Eng rond de 90 en AIT rond de 45 of hoger is het feest na een tijdje op de cruiscontrol te hebben gereden. Blijft een hardnekkig spook dat nIoff.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 16 jun, 2025 21:07

Kan het misschien te maken hebben met de inlaattemperatuur? Met warm weer en een paar keer vlink op het gas en de inlaat temperatuur gaat omhoog. Dat kost ook vermogen…

Heb je ook een grotere IC gemonteerd? Of komt het ook voor met standaard setup? (Geen tune en andere aanpassingen).

Wellicht is de standaard IC onderbemeten!? Noem maar een zijstraat..

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 16 jun, 2025 21:48

Hi,zeker, AIT wijst daar ook op. Mijn 9-5 ging ook negatieve ioffs genereren als de AIT steeg - en die kon flink stijgen met mn standaard setup. Maar volgens mij heeft geleaero er een alu ic onder zitten toch?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 16 jun, 2025 22:50

Zoals eerder besproken is een lager vermogen bij hogere inlaattemperatuur een logische combinatie. Ook als er bij warmer weer wat sprintjes getrokken worden kan het vermogen wat dalen.
De situatie die zich bij sommige autos voordoet is feitelijk een versterkte versie van dit probleem, zo erg zelfs dat het vermogen dat de turbo kan leveren als sneeuw voor de zon verdwijnt (teruggeregeld wordt). Dit doet zich oa voor nadat een auto stilgestaan heeft en het onder de motorkap even warm is geworden, bij voldoende rijwind kan het ook zo weer verdwijnen. MAar ook bij warme/hete omstandigheden waarbij de auto zelfs rijdend dusdanig warm wordt onder de kap dat dit zich ook voordoet. Het komt lang niet bij alle autos, voor, het is onafhankelijk van het modeljaar (al hebben Dame Ednas er mogelijk iets meer last van) en de nloff waarden zijn geen oorzaak maar een gevolg van "iets" onder de motorkap. Dat iets wordt beïnvloed door de temperatuur onder de kap en leidt tot extreme bijregeling binnen gebruikelijke marges (want geen foutmeldingen) en lijkt vooralsnog onvoldoende te achterhalen wat dit precies is.

En ja Gele Aero heeft een alu IC

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 17 jun, 2025 15:36

Een B204/B205 genereert op zich zelf al een hele boel hitte onder de kap en dan met een hoge buitentemperatuur en dan ook nog een tune met gewone intercooler. Nou dat geeft geen beetje vermogensverlies, maar heel veel… boel wordt loei heet. Daarom is een alu IC zeker winst.

Maar ik denk dat de inlaattemperatuur (bij warm weer) zeker het probleem cummuleert

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 18 jun, 2025 16:47

ja bij mij is echt alles al aangepakt waar je aan kunt denken, tot een nieuwe motorkabelboom aan toe. En inderdaad klopt het dat hoge temperaturen kunnen leiden tot iets aanpassingen, maar zoals Tubbe ook al aangeeft; dit is echt een gigantisch verschil. Heb 3 9-5's gehad en 2 9000's, en geen van die auto's had dit probleem. Het voelt alsof een 9-5 Aero opeens een 9000 2.0i is, verliest zeker de helft van zijn vermogen. Opvallend vind ik nog wel de samenhang met lang op de cruisecontrol rijden en daarna het vermogensverlies, vind ik onverklaarbaar.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 18 jun, 2025 17:30

Bij mijn B204L ook geen last. Maar ik heb geen openSID dus ik zie geen live data.
Ik merk geen vermogensverlies of misfires.
In de basis zijn de aandrijflijnen hezelfde. En ik heb ook nog niet eens een cross flow IC… (gewoon stock).

Ik volg het topic al een tijdje en ik begrijp eigenlijk niet dat vooral een DE problemen geeft.
Zijn er dingen anders tov een eerder model 9-5. Software versie? Andere versie van de DI cassette? Plaats van de ECU? Is de cilinderkop gewijzigd? Locatie bougie? Er moet een verschil zijn. Zet verschillende types met de B204 en B205 naast elkaar en ga vergelijken. Wat zijn de wezelijke verschillen. De eerder besproken massapunten, zitten daar ook verschillen? Je kunt de schema’s op de WIS vinden. Leg ze naast elkaar! Elk verschil markeren bijvoorbeeld.

Heeft Saab ook een verbetering doorgevoerd nav deze klacht? Als deze klachten er ook waren toen deze auto’s in de garantie zaten dan moet dit destijds bij Saab toch bekend zijn?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Het grote nIoff topic: mogelijke oplossing!

Bericht door Tubbe » do 19 jun, 2025 8:37

Voor wat ik lees hebben mk1 en 2 dit probleem soms ook maar gaat het dan vaak om getunede auto’s in vrij extreme klimatologische situaties vergeleken bij NL. Hier zijn het met name DE’s. Blok is niet wezenlijk anders, de Kabelboom wel, evenals enkele massapunten, daarnaast is de neus veel dichter dan bij de eerste twee, waardoor warmte sneller cumuleert.
Vul gerust aan wat verschillen (kunnen) zijn.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 20 jun, 2025 15:59

Tja wat is er anders: in ieder geval de Benzinepomp en toevoer vanwege E85, de software want berekent de ethanol waarde in de brandstof. Zou kunnen dat de kop anders is, maar dat weet ik niet zeker. Zelf denk ik dat het diep weggestopt zit in het adaptieproces in de software, maar dan begeef ik mij op glad ijs. Het sterkst is het aanwezig bij de DE, op de diverse fora's op het www lees je terug dat het eigenlijk pas terugkomt als de auto's wat meer kilometers achter de rug hebben en toen was Saab al failliet voor een eventuele garantie. Op het internet ben ik maar een geval tegengekomen van iemand die het al tijd toen Saab nog bestond en daar wisten ze het niet en is meen ik de auto omgewisseld uiteindelijk.
Terug naar het probleem;
Vandaag vrij lange rit gehad, heenweg 0 problemen want buitentemperatuur was nog laag, terugweg was redelijk dramatisch nadat ik eenmaal in de file stond en daarna. Ioff is rond de 8 bij stationair, bij licht gasgeven in de file schiet hij naar -45 a -60 en bij flink gasgeven naar -175 en dan komt de turbometer ook niet verder dan halverwege. En dit is wel slechter dan voorheen, want ook na wat langer rijden blijft het vermogen matig. Daar had ik voorheen met lange ritten in de zomer in Duitsland of Italie geen last van, altijd incidenteel. Zal dit weekend de bougies eens vervangen, kijken of dat een klein verschil maakt. Om hopeloos van te worden!

buitentemperatuur lijkt er ook iets mee te maken te hebben, want op de heenweg heb ik dezelfde motortemperatuur als inlaattemperatuur gehad, maar was de buitentemperatuur beduidend lager (20 om 30 graden buiten).

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » za 21 jun, 2025 8:16

Interessant topic aangezien ik ook een DE rij.
Wel op lpg, gelukkig zelf geen merkbare problemen.
Gebruik eigenlijk niet de opensid om de nloff te controleren.

Wat mij opvalt bij het lezen is dat nadat je de extra massa punten hebt gemaakt eea weg was. Dus zou je denken dat het daar toch moet zitten.

Heb je deze nieuwe punten nog weer gecontroleerd of eea nog goed zit? Of deze tijdelijk eraf halen en dan er weer opzetten. Als ie het dan eerst wel weer goed doet en daarna weer niet zou ik ook denken aan een software ding.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Het grote nIoff topic: mogelijke oplossing!

Bericht door Tubbe » zo 22 jun, 2025 14:39

@gele aero: ik had in mijn DE een benzinetune staan (dus zonder ethanol adaptatie) en toch dezelfde problemen. Daar zit het dus ws niet in.

Mijn indruk t.a.v. de aanpassing van maasapunten vooral dat het einde zomer was en in september zijn de omstandigheden meestal al weer wat gunstiger. In Juni juli augustus lijken de omstandigheden het meest ongunstig.
Maar ze losmaken en kijken of het (nog) slechter wordt is geen gek idee.

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » ma 23 jun, 2025 10:14

Tubbe schreef:
zo 22 jun, 2025 14:39
@gele aero: ik had in mijn DE een benzinetune staan (dus zonder ethanol adaptatie) en toch dezelfde problemen. Daar zit het dus ws niet in.

Mijn indruk t.a.v. de aanpassing van maasapunten vooral dat het einde zomer was en in september zijn de omstandigheden meestal al weer wat gunstiger. In Juni juli augustus lijken de omstandigheden het meest ongunstig.
Maar ze losmaken en kijken of het (nog) slechter wordt is geen gek idee.
mijn "echte" benzine 9-5 DE had dit issue ook.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 01 jul, 2025 10:30

Dit weekend alles eens nagelopen en niets gek gevonden. De bekende plekken ingespoten met elektronica spray (stekkers tegen schutbord) en ook eens naar de zekeringen gekeken bij de accu (die grote 60A). Had ergens op een ander saab forum gelezen, dat dit ook nog wel kon helpen. De zekeringen heb ik schoon geschuurd en ook daar wat spray op gedaan. Wellicht placebo effect, maar lijkt wel wat verschil te maken (zekeringen hadden ook behoorlijke aanslag).
Daarnaast bougies vervangen (8 voor 7-11). Met de 8 had ik wel een positiever Ioff, maar op de 7 loopt hij wel weer mooier. Zag gelijk dat de DI-cassette een scheur in het plastic heeft, dus die moet op (korte) termijn vervangen worden. Zag een scherpe aanbieding voor de Hitachi/Huco, maar ik begreep dat je die beter kunt laten liggen en een OEM kunt kopen.

Gisteren geen extreem inhouden, dus het heeft wel iets geholpen, maar is zeker nog niet weg. Ik speur door.

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Re: Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

Bericht door SebastiaanBosma » di 01 jul, 2025 18:11

Zat toevallig op Trionic te kijken naar volgende bericht: https://www.trionictuning.com/forum/vie ... 17&t=17690
Lijkt me makkelijk te proberen, alhoewel ik het een raar verhaal vindt; een "niet-stroom-geleidende" bout van thermostaathuis...

Luthart
Geregistreerd lid

Re: Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

Bericht door Luthart » di 01 jul, 2025 19:08

Vreemd inderdaad.

Bij een B2x4 zit de massa aan het inlaatspruitstuk.

Als het rechtstreeks op het thermostaathuis zit is het wellicht te heet??..

Plaats reactie