Brandstofpomp blijft draaien

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid

Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door simon_bergman » vr 25 apr, 2025 19:45

Hallo,

Ik heb recentelijk mijn Saab 99 omgebouwd naar T5. Het systeem werkt mooi, maar de brandstofpomp blijft aan als ik de auto uit zet. Ik heb de boel bedraad zoals in te draadboom tekening van een 9-3, dus dat het relais van de brandstofpomp wordt geaard door de ECU.
Is er een logische reden dat die pomp blijft lopen, en niet uit gaat? (Ook niet na een minuut of meer)

Ik ben er achter gekomen dat de pomp stopt als ik de body connector stekker van de draadboom (die van ~30 pinnen) los trek en weer meteen vast klik. Tevens gaat de pomp uit als ik de stekker van injector 4 een paar keer vast en los doe😅

Het zou naar mijn idee een aantal dingen kunnen zijn:
- het relais blijft hangen, ondanks dat de aarde los is, en daardoor blijft de pomp draaien
- De ECU schakelt de pomp niet uit, omdat deze niet 'begrijpt' dat de relais uit mag (misschien een missende sensor of zo?)
- er is misschien een setting in de ECU die de pomp wel of niet laat uitschakelen

Hebben andere mensen hier ervaring mee? Zou het een probleem zijn als ik de brandstofpomp los schakel (op een schakelaar dus) en de ECU aan blijft? (Dat bijvoorbeeld de bobine dan gaat oververhitten of zo)

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door ReinO » vr 25 apr, 2025 20:30

sorry, maar wat een unieke en leuke 'bevinding ' deze heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Ik ga uit van een massa fout. Maar ga ff nadenken.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door 9000-95 » vr 25 apr, 2025 20:46

De pomp wordt aangestuurd op basis van het signaal van de BDP sensor. ALs de pulsen wegvallen hoort de pomp te stoppen. Mogelijk pikt de ingang van de BDP wat storingen op. Luister eens met een lange schroevendraaier oid tegen je oor of de injectoren ook blijven tikken?

Als er aftermarket led lampen of xenon achtige dingen of andere elektronica als radio's, navi of usb opladers van vage herkomst (ali/ebay/amazon) in de auto zitten, zou ik die eerst uitschakelen als test.

Anders zou ik het het ook als eerste gaan zoeken in de hoek van slechte massa, of verkeerde routing van kabels, of slecht contact ergens. Bij slechte massa krijg je vaak ook mengsel problemen doordat het lambdasonde signaal niet goed meer binnenkomt.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door ReinO » za 26 apr, 2025 8:03

Mooie tip van 9000.
Aanvullend zou ik dat mini massa-draadje tussen bak en chassis checken.
Eens kwam een saab voorbij waar iedereen al naar gekeken had vanwege een rare storing.
Op de brug kwamen we bij toeval een slecht contact tegen van juist dat draadje:
flinke corosie. Vernieuwen en verwijderen van de roest bleek gek genoeg de oplossing van een
probleem van >1000 euro en maanden rij ellende.
-wat een nachtje slaap al niet doet

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door simon_bergman » za 26 apr, 2025 21:33

9000-95 schreef:
vr 25 apr, 2025 20:46
De pomp wordt aangestuurd op basis van het signaal van de BDP sensor. ALs de pulsen wegvallen hoort de pomp te stoppen. Mogelijk pikt de ingang van de BDP wat storingen op. Luister eens met een lange schroevendraaier oid tegen je oor of de injectoren ook blijven tikken?

Als er aftermarket led lampen of xenon achtige dingen of andere elektronica als radio's, navi of usb opladers van vage herkomst (ali/ebay/amazon) in de auto zitten, zou ik die eerst uitschakelen als test.

Anders zou ik het het ook als eerste gaan zoeken in de hoek van slechte massa, of verkeerde routing van kabels, of slecht contact ergens. Bij slechte massa krijg je vaak ook mengsel problemen doordat het lambdasonde signaal niet goed meer binnenkomt.
De injectoren stoppen wel netjes, dus dat gaat dan wel weer goed. Het zou kunnen dat de BDP sensor gaar is, dat is en nog eentje uit de 90's zegmaar... Ik hoorde ergens dat die dingen hun magnetisme verliezen na een tijd, dus misschien dat het daardoor komt. Was er al een op de lijst van 'misschien een keertje vervangen'

Verder zit er zo goed als niks op de auto wat storing kan veroorzaken, behalve een mooie blaupunkt Madrid radio. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die het probleem geeft, maar misschien de moeite waard om de stekker er even uit te trekken.

Slechte massa kan ik me moeilijk voorstellen, ik heb met de T5 ombouw alle dikke kabels opnieuw gelegd namelijk. (Want accu in de kofferbak) Alles is extra dik, en alles zit op vers kaal metaal aangesloten...

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door simon_bergman » za 26 apr, 2025 21:39

9000-95 schreef:
vr 25 apr, 2025 20:46
De pomp wordt aangestuurd op basis van het signaal van de BDP sensor. ALs de pulsen wegvallen hoort de pomp te stoppen.
Dit zorgt wel voor een vraag; hoort het dat de pomp gaat draaien zodra ik het contact aanzet? (Met stilstaande motor dus)
Ik vond het wel logisch, maar als die pas bij het starten (draaiende krukas) hoort aan te springen, is er misschien meer mis...

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door vel0city » za 26 apr, 2025 22:53

Ja, de pomp primet het brandstofsysteem eventjes zodat de brandstofrail en dus de injectoren op druk staan. Verkort de tijd die het blok nodig heeft om te starten.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door ReinO » zo 27 apr, 2025 8:23

Dat massadraadje bij de bak is echt de moeite (weinig) van het uitsluiten waard, wij konden het
ons toen ook niet voorstellen nadat meneer meer de 1000 euro aan onderzoekgedoe had uitgegeven.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door 9000-95 » zo 27 apr, 2025 8:27

Goed om te weten, er zit bij T5 ook nog een timer in het prime systeem. De pomp wordt een paar seconden geprimed bij op contact zetten, maar dat gebeurt alleen de eerste keer. Zet je daarna contact uit en weer aan, zal de pomp niet opnieuw gaan lopen. Pas als contact langere tijd uit is geweest gebeurt dat weer, ik dacht na een kwartiertje contact uit of zo.

Vervolgens wordt de pomp weer ingeschakeld zodra de ECU pulsen ziet van de BDP sensor. En weer uitgeschakeld zodra deze pulsen stoppen. Dus als je pomp blijft lopen na afzetten van de motor, zijn er eigenlijk maar twee opties: Er zit iets van storing op de BDP sensor ingang wat de ecu onterecht als pulsen ziet. Of je hebt een bedradingsfout gemaakt. Dat laatste klinkt eigenlijk nog wel het meest waarschijnlijke als ik er zo over na denk. De relais spoel hoort +12V te krijgen van de via contact geschakelde +15, dat zit nu zeker niet zo anders zou het relais nooit aangetrokken kunnen blijven na het afzetten van het contact.

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door simon_bergman » zo 27 apr, 2025 9:43

ReinO schreef:
zo 27 apr, 2025 8:23
Dat massadraadje bij de bak is echt de moeite (weinig) van het uitsluiten waard, wij konden het
ons toen ook niet voorstellen nadat meneer meer de 1000 euro aan onderzoekgedoe had uitgegeven.
Dat orginele gevlochten draadje is al tijden geleden vervangen, en nou met de swap zelfs door een extra dikke kabel (50mm² uit mijn hoofd, echt heel lomp)

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door simon_bergman » zo 27 apr, 2025 9:46

9000-95 schreef:
zo 27 apr, 2025 8:27
Goed om te weten, er zit bij T5 ook nog een timer in het prime systeem. De pomp wordt een paar seconden geprimed bij op contact zetten, maar dat gebeurt alleen de eerste keer. Zet je daarna contact uit en weer aan, zal de pomp niet opnieuw gaan lopen. Pas als contact langere tijd uit is geweest gebeurt dat weer, ik dacht na een kwartiertje contact uit of zo.

Vervolgens wordt de pomp weer ingeschakeld zodra de ECU pulsen ziet van de BDP sensor. En weer uitgeschakeld zodra deze pulsen stoppen. Dus als je pomp blijft lopen na afzetten van de motor, zijn er eigenlijk maar twee opties: Er zit iets van storing op de BDP sensor ingang wat de ecu onterecht als pulsen ziet. Of je hebt een bedradingsfout gemaakt. Dat laatste klinkt eigenlijk nog wel het meest waarschijnlijke als ik er zo over na denk. De relais spoel hoort +12V te krijgen van de via contact geschakelde +15, dat zit nu zeker niet zo anders zou het relais nooit aangetrokken kunnen blijven na het afzetten van het contact.
Dat primen en niet terug aan gaan is wel interessant, dat insinueert dat er een druk sensor tussen moet zitten. Die heb ik dus niet, want ik heb zelf een tank en compleet brandstofsysteem geknutseld.

Ook die geschakelde plus vind ik bijzonder, dan zou zowel de plus als de min op het relais geschakeld zijn... Zo had ik het bedradingsschema niet geïnterpreteerd.

Ik ga binnenkort nog eens in de tekeningen duiken!

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door 9000-95 » zo 27 apr, 2025 9:56

Zit geen druksensor in, het is gewoon een timer in de software. Als er geprimed is in het afgelopen kwartier, dan niet opnieuw primen.

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door simon_bergman » vr 02 mei, 2025 21:33

Nou mensen ik ben er uit... Zoals misschien al te verwachten was had ik de boel verkeerd aangesloten :oops:
Ik had de brandstofpomp aan de groen rode draad op pin 9 van de 33 pin stekker hangen. Daarmee werkte het wel, maar niet op de juiste manier :lol:

Nou dat ik het draadje naar het relais netjes op pin 11 (wit) heb gehangen doet het wat hoort: primen voor een paar tellen, en bij nogmaals contact cyclus niet nogmaals primen. Nou blijft wel de idle air valve zoemen als het contact af staat, maar dat is mogelijk doordat ik niet daadwerkelijk heb gestart. (Tis laat, ik heb maar een halve uitlaat op t moment en er liggen kinderen te slapen...)

Grote dank aan iedereen die slimme suggesties heeft gegeven, uiteindelijk bleek de oplossing een typisch geval 'RTFM' en is het vooral een les in 'niet solderen als je slaap+ tijd tekort hebt' :wink:


Afbeelding

Afbeelding

(Maakt u geen zorgen, dit ga ik morgen gewoon netjes verbinden nu dat ik weet dat het werkt)

Ik ga nou voor de zekerheid al mijn bedrading maar eens nalopen, voor er blijkt dat de lambdasonde denkt dat ie de airco is en de toeter de cruisecontrol aan zet :lol:

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Brandstofpomp blijft draaien

Bericht door ReinO » za 03 mei, 2025 7:24

wauw: dit hadden we niet verzonnen :)

Plaats reactie