Tja je kunt ook de brandstof leiding bij de rail eraf pakken en een maatbeker eronder. Pomp moet een x hoeveelheid per minuut leveren. Brandstofleiding losmaken vergt een handigheidje of speciaal gereedschap wat een autogrossier wel verkoopt9323 schreef: ↑di 01 apr, 2025 22:19Testje: spuit eens remmenreiniger in het inlaattraject en probeer dan nog eens te starten. Als ie dan sjoege maakt is je brandstofpomp kaduuk.
check engine + tcs lamp & slecht lopen
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: check engine + tcs lamp & slecht lopen
-
9323
- Donateur (2x)

Dan is testje met remmenreiniger makkelijker vermoed ik
-
Haverme
- Geregistreerd lid
Na aanleiding van deze tips en terug denkend aan de laatste 2 ritjes waarbij de auto af en toe inhield of stotterend begon te lopen boven de 2000tpm gaan de peilen inderdaad naar brandstof toevoer die niet toereikend is. Wellicht gaf dat ook de noodloop en CE + TCS lamp om vervolgens helemaal niet meer te starten. Volgende sessie wordt dan de brandstofdruk controleren, als die te laag is zal de brandstof pomp + brandstof filter vervangen moeten worden. Zal ook eens proberen met remmenreiniger in de inlaat te spuiten als er gestart wordt. Kijken of hij dan wel aanslaat. Dan zijn we er zeker van dat er geen of te weinig brandstof ingespoten kan worden.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Dit klopt niet helemaal…ReinO schreef: ↑do 27 mar, 2025 12:46Het is een magneet in die verliest langzaam en ongeleidelijk zijn weerstand.
Sla het bitje er wel even goed in want het kan daar smerig zijn. Uitboren
daar is meer werk![]()
Zit er sluiting in, dan meet je een hele lage weerstand. Zit er een onderbreking in dan meet je een oneindig grote weerstand.
De magneet zelf is niet zoveel mee mis. De spoel kan wel problemen geven. Maar zo’n inductieve sensor gaat niet heel snel kapot.
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik heb er meerdere gemeten en gaandeweg wordt de weerstand minder.
Ook onderling verschilt de weerstand van nieuw 14 ohm tot 7 ohm, ergens
in die buurt werken ze nog wel maar de 1e haperingen beginnen.
Helemaal nul ohm ben ik nog niet tegen gekomen.
Ook een bdp sensor verliest zijn magnetische kracht op den duur.
Ook onderling verschilt de weerstand van nieuw 14 ohm tot 7 ohm, ergens
in die buurt werken ze nog wel maar de 1e haperingen beginnen.
Helemaal nul ohm ben ik nog niet tegen gekomen.
Ook een bdp sensor verliest zijn magnetische kracht op den duur.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
De ohmsewaarde is 540ohm +/- 55ohm. Dat verschil wat jij aangeeft valt nog prima binnen de marge (Is nog geen 3%…) de kans dat alle nieuwe sensoren dezelfde waarde hebben is nihil. Opgegeven waarde is ook nog eens bij 20graden.
-
Haverme
- Geregistreerd lid
Weer een stap verder in het vernieuwen van onderdelen, helaas nog geen startende auto als resultaat.
Brandstofpomp vervangen, nieuw filter moet er nog wel onder, heb ik liggen, deze komt later aan bod.
Wederom, alle lampen op dash gaan aan, brandstofpomp slaat nu wel hoorbaar sterker aan ten opzichte van de oude (orginele) die er uit kwam. Er staat nu ook veel meer druk op de fuel rail, als ik het ventiel in druk spuit het vrij hard er uit, met de oude pomp was het een stuk minder sterke druk. Das dus vooruitgang zou je denken.
Startmotor gaat gewoon vlot rond, motor draait rond en slaat niet aan.
Nu moet er dus ergens iets niet aanwezig zijn, of geen brandstof, geen vonken, of lucht. Ik ga nog een poging doen, en dat is stuk voor stuk nalopen waar het ontbreekt aan een van die drie. Dan kan ik pas iets uitsluiten, en testen. Zo onderhand alle onderdelen van de aanvoer van lucht / ontsteking / brandstof gecheckt of vervangen. Ga toch naar iets elektronisch neigen wat ik over het hoofd zie of simpelweg niet kan waarnemen. Hou nog even vol, en anders wordt het een belletje naar Mink in Breda.
Brandstofpomp vervangen, nieuw filter moet er nog wel onder, heb ik liggen, deze komt later aan bod.
Wederom, alle lampen op dash gaan aan, brandstofpomp slaat nu wel hoorbaar sterker aan ten opzichte van de oude (orginele) die er uit kwam. Er staat nu ook veel meer druk op de fuel rail, als ik het ventiel in druk spuit het vrij hard er uit, met de oude pomp was het een stuk minder sterke druk. Das dus vooruitgang zou je denken.
Startmotor gaat gewoon vlot rond, motor draait rond en slaat niet aan.
Nu moet er dus ergens iets niet aanwezig zijn, of geen brandstof, geen vonken, of lucht. Ik ga nog een poging doen, en dat is stuk voor stuk nalopen waar het ontbreekt aan een van die drie. Dan kan ik pas iets uitsluiten, en testen. Zo onderhand alle onderdelen van de aanvoer van lucht / ontsteking / brandstof gecheckt of vervangen. Ga toch naar iets elektronisch neigen wat ik over het hoofd zie of simpelweg niet kan waarnemen. Hou nog even vol, en anders wordt het een belletje naar Mink in Breda.
-
Haverme
- Geregistreerd lid
Goed nieuws, heb de aero caab weer rijdend gekregen. Gisteren nog maal een boel stekkers in de motor ruimte losgehaald, gecontroleerd en hier en daar wat contactspray gebruikt, gasklephuis stond weer in "limp home mode" deze gereset, inlaat buis eraf gehaald voor inspectie en hier was geen aanslag of olie te vinden dus mooi schoon en de gasklep bewoog normaal. De accu had ik woensdag avond eraf gehaald om de ecu en evt. de opgeslagen storingen te wissen. Deze weer aangesloten en bij de eerste poging sloeg hij direct aan en liep gelijk regelmatig en een stuk "rustiger" naar mijn gevoel dan voorheen. Conclusie, denk toch dat het iets met de brandstofdruk te maken heeft gehad, of combinatie van net niet genoeg druk en half overleden krukas sensor. Maar het zou ook een stekker geweest kunnen zijn, het zal me benieuwen. Hou het in de gaten de komende tijd. Eerst maar eens een ritje naar de wasbox dit weekend en een stukje kilometers maken, wellicht met het kapje open als het weer het toelaat.
-
9323
- Donateur (2x)

Goed nieuws! De aanhouder wint!
-
Haverme
- Geregistreerd lid
Het verhaal gaat nog even verder, ondertussen een paar kleine ritjes gemaakt. Met veel plezier, want rijdt beter dan voor alle trammelant. Totdat ik eergisteren avond terug keerde van een rit met wat stads verkeer, 2 stops onderweg en tot hier niks aan de hand. Vertrouwen was alweer terug dat alles in orde was. Toch nog even een stukje omweg naar huis , via stukje snelweg een laatste stukje binnendoor. Paar keer goed door getrokken, blijft lekker vlot die aero caab
en letterlijk de laatste 2 km voor thuis, na klein stukje binnendoor rustig 60 p.uur ineens wederom uit het niets CE & TCS lampjes aan op dashboard en de motor valt stil... verder werkte alles nog gewoon normaal kwa verlichting etc. Gelukkig op 2 baans weg uitgerold tot stoplicht, hier even gevarenlichten aan gezet en de auto in P kunnen stilzetten. Proberen opnieuw te starten, slaat niet aan. Motor kap open, niks raars kunnen zien, alleen dat het gasklephuis weer in Limp mode was gesprongen. Terug de auto in, en nog een keer starten, nu met linker voet op de rem en de rechtervoet gaspedaal pompend bediend, zodoende de wagen hortend en stotend op 2,5 cilinder de laatste kilometer naar huis kunnen pruttelen. Gelukkig van de openbare weg af. Nu dacht ik gelijk, aan stroom toevoer onderbroken, wellicht laad de dynamo de accu niet bij, of spanningsregelaar kapot. Deze vanmorgen doorgemeten , en de accu heeft netjes 12,6 V met contact uit, en ( na reset gasklephuis, en de accu een nacht losgekoppeld te laten) bij starten slaat hij meteen aan alsof er niks aan de hand is, en is de laadspanning 14,5 // 14,7 V op de accu polen.
Hoe zou het nu komen dat er zomaar ergens een trigger geven wordt dat alles in nood loop schiet zonder enige waarschuwing en de auto hierbij afslaat? Zal nog maal wat massa punten na lopen, en anders is er misschien iets in de elektronica niet helemaal lekker. Maar na de lijst aan reeds vervangen onderdelen blijven er daar steeds minder over. Dan wordt het toch met een Tech2 uitlezen vrees ik, alleen komt die storing dus soms uit het niets ineens naar voren. Goed paasweekend gewenst, Hans
Hoe zou het nu komen dat er zomaar ergens een trigger geven wordt dat alles in nood loop schiet zonder enige waarschuwing en de auto hierbij afslaat? Zal nog maal wat massa punten na lopen, en anders is er misschien iets in de elektronica niet helemaal lekker. Maar na de lijst aan reeds vervangen onderdelen blijven er daar steeds minder over. Dan wordt het toch met een Tech2 uitlezen vrees ik, alleen komt die storing dus soms uit het niets ineens naar voren. Goed paasweekend gewenst, Hans
-
Saapie
- Donateur (2x)

Gasklephuis zelf is denk ik het probleem, al is die dus wel aardig nieuw, kan het best kapot zijn gegaan. Alle klachten die je beschrijft wijzen in die richting. MAF kan niet zijn, MAP heb je al gecontroleerd, en bdpswnsor en benzinepomp zijn al nieuw.
Stekker van potentiometer ook goed gecontroleerd? Als die brakke signalen afgeeft kan je ook rare storingen krijgen. Je kan deze ook los vervangen:
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD9181538U
Stekker van potentiometer ook goed gecontroleerd? Als die brakke signalen afgeeft kan je ook rare storingen krijgen. Je kan deze ook los vervangen:
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD9181538U
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bij een T7 is dat geen los vervangdeel heb ik begrepen…
-
ReinO
- Donateur (2x)

je zou Werli van het forum kunnen benaderen om het gkh te wisselen: maar wanneer die nog origineel
is dan zie je binnenin dat alle isolatie van de bedrading is verbrokkeld en fijn sluiting geeft.
Misschien zijn ze nieuw ook nog te krijgen? Maar dan ben je liever zeker van dat dat het probleem is.
is dan zie je binnenin dat alle isolatie van de bedrading is verbrokkeld en fijn sluiting geeft.
Misschien zijn ze nieuw ook nog te krijgen? Maar dan ben je liever zeker van dat dat het probleem is.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Je hebt gelijk. Hele gkh dus helaas vervangenLuthart schreef: ↑vr 18 apr, 2025 11:08Bij een T7 is dat geen los vervangdeel heb ik begrepen…
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Dat zou je (denk ik) snel kunnen fixen met krimpkous!?ReinO schreef: ↑vr 18 apr, 2025 11:35je zou Werli van het forum kunnen benaderen om het gkh te wisselen: maar wanneer die nog origineel