Waardeontwikkeling '99 9-5 Aero MK1

1997-2010
MVE
Geregistreerd lid

Re: Waardeontwikkeling '99 9-5 Aero MK1

Bericht door MVE » vr 04 apr, 2025 12:25

mba schreef:
vr 04 apr, 2025 10:25
Ik deel je mening. En met die handbak heb je ook nog eens 20 sec overboostfunctie die de automaat niet heeft anders gaat die stuk.
Nou, dat beetje extra poke gaat hem écht niet slopen hoor. Kijk maar hoeveel getunede 9-5 automaten er rondrijden.

OT: Ik denk dat deze auto niet zo snel in waarde zal stijgen dat het het stallen, onderhouden, en verzekeren compenseert.

Het is wel een afschuwelijk mooi exemplaar.
Met de juiste upgrades, goeie neus, mooie kleur… En automaat. :lol:

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 04 apr, 2025 12:45

Gårdarket schreef:
vr 04 apr, 2025 11:11
Automaatbakken van nu zijn niet te vergelijken met de oude. Waar je vroeger in een 3 of 4-traps automaat reed, is het nu 8 en wellicht nog meer. Zelf heb ik liever handgeschakeld dan een 4-traps automaat, maar niet liever dan een moderne automaat.
Ik rijd nu ruim 2 jaar rond in mijn MK1 met 4-traps automaat (en 250PK, dat wel). Gisteren de bak laten spoelen bij Peter Mink, straks ophalen. Ik vind de 4-bak heerlijk rijden.
M’n andere auto’s zijn handbak, dat is leuker. maar ik vind een automaat toch echt comfortabeler. “Zelfs” m’n 4-bak
Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 04 apr, 2025 13:19

Gårdarket schreef:
vr 04 apr, 2025 11:11
Automaatbakken van nu zijn niet te vergelijken met de oude. Waar je vroeger in een 3 of 4-traps automaat reed, is het nu 8 en wellicht nog meer. Zelf heb ik liever handgeschakeld dan een 4-traps automaat, maar niet liever dan een moderne automaat.
Ligt eraan met welke je de vergelijking maakt. Dual clutch automaten (DSG en powershift) niet inderdaad, maar de 8traps van ZF bijvoorbeeld, heeft gewoon nog een koppelomvormer en een planetair. Het is maar net hoeveel je in serie set.

Enig verschil dat ze tegenwoordig lamellenkoppelingen hebben ipv rembanden… verder niet veel anders hoor.
Ik heb een 6traps geartronic in de volvo. Ook van Aisin. Heel relax. Gewoon een met koppelomvormer.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 04 apr, 2025 15:13

Sonab schreef:
vr 04 apr, 2025 9:31
Wat is er toch mis met een handbak? Is toch veel leuker rijden? Ik vind die automaat selector ook zo'n "lillik" ding....
Ik heb het precies andersom: die automaatselector vind ik mooi ontworpen, maar die plompe pookknop van de handbak: wat een gruwel. Ieder zijn ding. :wink:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 04 apr, 2025 15:57

Zo is t, Ewout - anders stegen ze nóg harder in waarde ;-)

pveelen
Geregistreerd lid

Bericht door pveelen » vr 04 apr, 2025 22:28

Dank voor de reacties.

Stallen kost geen geld, heb nog een garagebox “over” dus alleen de kosten voor schorsen.

Het is zeker een fijne om in te rijden, maar nu met meer woon-werkverkeer gaata het hard en schrijf ik ‘m ook snel af naast hoge maandelijkse kosten. Dus eigenlijk zonde want vind er nog maar eens zo een qua historie, opties en staat.

De automaat is trouwens niet traag en perfect na de tune. Lekker lui rijden en in doortrekken als het moet - heerlijke combi!

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » vr 04 apr, 2025 22:42

MVE schreef:
vr 04 apr, 2025 12:25
Nou, dat beetje extra poke gaat hem écht niet slopen hoor. Kijk maar hoeveel getunede 9-5 automaten er rondrijden.
… en waarom zijn dan af fabriek niet zo geleverd?……

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » za 05 apr, 2025 0:03

Marges.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » za 05 apr, 2025 0:26

pveelen schreef:
vr 04 apr, 2025 22:28
Dank voor de reacties.

Stallen kost geen geld, heb nog een garagebox “over” dus alleen de kosten voor schorsen.

Het is zeker een fijne om in te rijden, maar nu met meer woon-werkverkeer gaata het hard en schrijf ik ‘m ook snel af naast hoge maandelijkse kosten. Dus eigenlijk zonde want vind er nog maar eens zo een qua historie, opties en staat.

De automaat is trouwens niet traag en perfect na de tune. Lekker lui rijden en in doortrekken als het moet - heerlijke combi!
Snap ik. Maar je ontzegt jezelf veel plezier als je een ‘zuinig’ vervoermiddel gaat rijden..

En ik geniet enorm van al die saabrijders die veel kilometers maken.. het straatbeeld wordt er zoveel
Leuker van!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 05 apr, 2025 1:03

Als je het geld niet nodig hebt zou ik stallen. Als je geld over hebt zou ik rijden. Als geld geen rol speelt bedenk dan dat je er bij verkoop misschien weinig voor krijgt maar over een paar jaar ook. En als je de stalling weer nodig hebt verkoop je hem aan een jonge gast die er een roadtrip mee kan maken ofzo.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » za 05 apr, 2025 10:39

LPG inbouwen? Kan je heerlijk doorrijden voor normaal geld, zelfs als de G3 korting verdwijnt. Wat volgens mij nog maar de vraag is momenteel?

pveelen
Geregistreerd lid

Bericht door pveelen » zo 06 apr, 2025 11:42

Wel over nagedacht, maar dat vind ik zo zonde - geen fan van lpg.

Ik snap dat ik mezelf plezier ontzeg maar 2x een 9-5 hebben rijden voor woon-werk en flink wat kilometers loopt in de papier volgens mijn zeer accuraat excel overzicht. Gemiddeld 500 voor de “gewone” en 650 voor de “aero”. Dat is 200 meer dan de hypotheek hahah.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 06 apr, 2025 11:54

LPG inbouwen zal ook niet mijn voorkeur zijn.

Een collega van mij is bezig met een Opel Diplomat. Eerste wat restaurateur zei was LPG eruit voor de waarde. Hoe origineler hoe beter!

Een advies van niet de eerste de beste (Misker Nieuw-Amsterdam).

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » zo 06 apr, 2025 12:22

Luthart schreef:
zo 06 apr, 2025 11:54
LPG inbouwen zal ook niet mijn voorkeur zijn.

Een collega van mij is bezig met een Opel Diplomat. Eerste wat restaurateur zei was LPG eruit voor de waarde. Hoe origineler hoe beter!

Een advies van niet de eerste de beste (Misker Nieuw-Amsterdam).
Mijn argument gaat ook niet over waarde, maar over plezier.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 06 apr, 2025 12:32

pveelen schreef:
zo 06 apr, 2025 11:42
Ik snap dat ik mezelf plezier ontzeg maar 2x een 9-5 hebben rijden voor woon-werk en flink wat kilometers loopt in de papier volgens mijn zeer accuraat excel overzicht.
Tsja. Het is een beetje als een BMW E39/E46 goed houden in dat opzicht.

Ik denk dat je je 9-5 nog behoorlijk lang moet stallen om het de moeite waard te maken mbt waardestijging. Lijkt me alleen interessant als de plek gratis is. Vervolgens krijg je dan, als de waarde ver genoeg is gestegen dat je verkoop de moeite waard vindt, een potentieel behoorlijke kostenpost om 'm weer uit z'n langdurige stalling te wekken en helemaal te prepareren voor verkoop. Immers zijn de klassiekers die hard omhoog gegaan zijn de afgelopen jaren in 'slapende' staat nog steeds niet echt heel waardevol, het zijn altijd de extreem goed bewaard gebleven en rijdende exemplaren.

Persoonlijk denk ik dat dit specifieke exemplaar, gezien hij 'fors' getuned is (hardware aanpassingen en bijbehorende software) en de kilometerstand vermoedelijk niet super laag zal zijn aangezien het klinkt alsof de vorige eigenaar en jij de auto gebruikt hebben voor 'dagelijks verkeer' (ookal was dat wellicht niet dagelijks), niet dermate in waarde gaat stijgen dat het de moeite van het wegzetten en wachten waard is. Ik kan me wel voorstellen dat je de auto niet kwijt wil, een goede 9-5 is immers zeldzaam aan het worden en ze rijden echt grandioos, en een argument zoekt om hem voor jezelf te bewaren en/of de keuze uit te stellen. Ik zou dat argument niet zoeken in potentiële waardestijging maar in hobby. ;-)

Plaats reactie