Tips voor aanschaf nieuwe accu!

1978-1993
Suzanne900
Geregistreerd lid

Tips voor aanschaf nieuwe accu!

Bericht door Suzanne900 » ma 17 feb, 2025 15:27

Hi forummers,
Na een aantal anwb accu's te hebben versleten in de afgelopen jaren ben ik nu op zoek naar een betere en duurzamere accu voor mijn 900i 2.1 classic uit 91' (geen turbo). Ik heb het forum al een beetje doorgespit en kom dan bijv. uit op de Bosch S4 025 12V 60Ah, koude startstroom is 540A of de vergelijkbare Varta Blue dynamic. De nu overleden ANWB accu heeft er de afgelopen 3 jaar ingezeten met 63Ah en 620A (EN). Mijn vraag is wat is verstandig 60 of 63ah (s4/s5) of zelfs nog hoger en qua startstroom?
Advies/tips zeer welkom :D, wat is verstandig ook met het oog op een wat langere levensduur.
groetjes,
Suzanne :O:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Tips voor aanschaf nieuwe accu!

Bericht door 9323 » ma 17 feb, 2025 15:40

Sinds een jaar zit er in de mijne een Exide EA640 van 64ah. Doet 't tot nu toe goed. Heb zelf niet zulke goede ervaringen met Bosch/Varta (zijn dezelfde accu's).

Exide is betaalbaar bovendien.

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » ma 17 feb, 2025 16:23

Hier in mijn 900 T8 uit 1983 bezig met de tweede Wilco Royal 12V 60Ah CCA520A, type 56068.
Betaalbare accu (net onder 100,-), goed verkrijgbaar. Het eerste exemplaar heeft het van nov 2016 tot feb 2022 volgehouden. Het tweede exemplaar staat er sinds feb 2022 in en ik heb goede hoop dat die het ook weer ruim vijf jaar blijft doen (geen daily, hobbysaabje). Accu is gekozen op basis van afmetingen, poolpositie en prijs/kwaliteit.
De Bosch S4 die er daarvoor in zat heeft het drie jaar volgehouden.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » ma 17 feb, 2025 19:58

Wij hebben sinds feb 2021 boor de 900 een D48 Varta 60Ah Blue Dynamic accu, 540A erin zitten werkt prima tot nu toe.

In de 9-5 ook een varta gehad deze is net na 4 1/4 jaar vervangen. Niet slecht volgens de anwb.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 17 feb, 2025 21:00

In 2018 is de 60 A/hr-batterij van mijn 900 preventief vervangen bij een grote beurt, gewoon omdat deze 12 jaar oud was.
Daarna is er nog 2x een nieuwe batterij geplaatst, steeds van hetzelfde bekende merk.
De auto wordt nog steeds hetzelfde gebruikt, 2 a 3 weken stilstand, daarna telkens een rit van 600 km heen en terug.
Mogelijk is de kwaliteit van de batterijen nu minder geworden?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 18 feb, 2025 0:15

Wilco is een zeer fijne accu. Ik heb er erg goede ervaringen mee. 60 Ah is altijd goed

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 18 feb, 2025 18:16

Ik ben zeer content met mijn Optima Redtop, maar dat is wel een iets andere prijscategorie dan een normale Accu.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » di 18 feb, 2025 22:10

Krizzie schreef:
di 18 feb, 2025 18:16
Ik ben zeer content met mijn Optima Redtop, maar dat is wel een iets andere prijscategorie dan een normale Accu.
Hoe lang heb je die al Kris?

Suzanne900
Geregistreerd lid

Bericht door Suzanne900 » di 18 feb, 2025 22:39

Saapie schreef:
di 18 feb, 2025 0:15
Wilco is een zeer fijne accu. Ik heb er erg goede ervaringen mee. 60 Ah is altijd goed
Dank voor jullie reacties!
@Saapie, welke Wilco accu heb je?
Ik dacht dan bijv. aan deze:
https://accuwereld.nl/product/wilco-cal ... -12v-62ah/

@phanot, 12 jaar, whow wat voor een wonderbaarlijke accu is dit dan? :shock:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 18 feb, 2025 23:38

Ja, die Wilco heb ik. Op aanraden van Haaima ooit gekocht. Zorg wel dat je de versie koopt met de pluspool aan de linkerkant.

Volgens mij heb ik type 57219

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 19 feb, 2025 8:19

In een I-tje past een grotere accu al gaat de draadstang om hem vast te zetten er dan wat lastiger langs. Wij hebben de tweede Wilco Royal 74Ah geplaatst onlangs, de vorige ging 9,5 jaar mee. Ook een Wilco in de 9k, daar is de vorige 4 jaar mee gegaan met een aantal keren diepontlading.
https://www.accudienst.nl/p98328/wilco-57412-accu.html voor de Classic

Suzanne900
Geregistreerd lid

Bericht door Suzanne900 » wo 19 feb, 2025 11:01

@ Saapie de pluspool zit rechts bij mij. Het lijkt erop dat de Wilco accu 's de pluspool links of rechts hebben, dus wel goed om op te letten idd.

En wat is nu het voordeel/zijn de voordelen van een iets grotere accu met meer power/capaciteit en startkracht/koudestartstroom? Dus zoals bijv. @gertram aangeeft de Wilco Royal van 74ah tegen bijv. een 60/64 Ah accu met een lagere koudestartstroom. En zijn er ook nadelen..

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » wo 19 feb, 2025 11:06

Het nadeel is dat de accu groter is en daarom moeilijker te monteren. Het voordeel is dat de accu meer capaciteit heeft en daarom minder snel zal diepontladen, wat in theorie zou moeten leiden tot een langere levensduur.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » wo 19 feb, 2025 11:46

Suzanne900 schreef:
di 18 feb, 2025 22:39
Dank voor jullie reacties!

@phanot, 12 jaar, whow wat voor een wonderbaarlijke accu is dit dan? :shock:
Bosch batterij, ik vermoed dat het aan de wijze van gebruik ligt, auto staat binnen als die niet aan het rijden is, nooit korte ritjes en nauwelijks of geen elektriciteitsverbruikers behalve de startmotor.
Na starten steeds weer 270 km aan een stuk rijden.
De 2 laatste batterijen moesten ook sneller vervangen worden.
De eerste originele uitlaat is ook 20 jaar en 350.000 km meegegaan voordat die doorgeroest was, daarna is er nog 3x een compleet nieuwe uitlaat geplaatst.
De wijze van gebruik is belangrijk voor een lange levensduur, maar de kwaliteit van vervangingsonderdelen lijkt mij ook een stuk minder nu. (idem voor de koppeling)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 19 feb, 2025 13:56

Suzanne900 schreef:
wo 19 feb, 2025 11:01
@ Saapie de pluspool zit rechts bij mij. Het lijkt erop dat de Wilco accu 's de pluspool links of rechts hebben, dus wel goed om op te letten idd.

En wat is nu het voordeel/zijn de voordelen van een iets grotere accu met meer power/capaciteit en startkracht/koudestartstroom? Dus zoals bijv. @gertram aangeeft de Wilco Royal van 74ah tegen bijv. een 60/64 Ah accu met een lagere koudestartstroom. En zijn er ook nadelen..
De pluspool ( rood) zit toch altijd links bij een classic, vanaf de zijkant bezien?

Plaats reactie