Saab 99 T5-16 ombouw

1967-1984
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 99 T16 ombouw

Bericht door Saapie » ma 06 jan, 2025 14:11

Heel mooi werk!!! Een blok opbouwen is altijd erg leuk om te doen.

Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Henri84 » ma 06 jan, 2025 17:30

Mooi verslag. Prachtig project!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 06 jan, 2025 18:19

simon_bergman schreef:
ma 06 jan, 2025 11:43
Ik heb mijn kleppendeksel gestraald en met blanke lak gepoten
Ik weet niet precies hoe het kleppendeksel van dit blok er uit ziet, maar pas op als er verborgen holtes in zitten (onder de baffles bijvoorbeeld). Je zou de eerste niet zo'n waarbij zo'n mooi nieuw opgebouwd blok binnen een paar km in de soep draait doordat er restjes straalgrit achter zijn gebleven in een verborgen hoekje. Dus zorg dat je héél zeker weet dat het deksel echt grit vrij is. Het is maar een weet....

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 08 jan, 2025 19:25

[]Ik heb uitvoerig en obsessief alle holtes van het deksel uitgeblazen met perslucht voor het monteren, want ik wil inderdaad geen verborgen verassingen... Dr kwam ook echt grit uit, en pa tien minuten uitblazen zonder verder grit geloof ik wel dat alles eruit is.
Reden: Quote verwijderd

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » zo 19 jan, 2025 18:22

simon_bergman schreef:
wo 08 jan, 2025 19:25
Ik heb uitvoerig en obsessief alle holtes van het deksel uitgeblazen met perslucht voor het monteren, want ik wil inderdaad geen verborgen verassingen... Dr kwam ook echt grit uit, en pa tien minuten uitblazen zonder verder grit geloof ik wel dat alles eruit is.

Heb je de popnagels aan de binnenkant van het kleppendeksel uitgeboord? Zo niet, dat zou ik je aan willen raden.

Daarachter zit een holte waar straalgrit in blijft zitten. (AskMeHowIKnow :shifty: )

Na het uitboren kan je 'm weer monteren met (aluminium) blinde blindklinknagels.
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 19 jan, 2025 20:34

Idd. Die popnagels zitten bij het plaatje van de carterventilatie

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 22 jan, 2025 16:03

Knissaw schreef:
zo 19 jan, 2025 18:22
[]

Heb je de popnagels aan de binnenkant van het kleppendeksel uitgeboord? Zo niet, dat zou ik je aan willen raden.

Daarachter zit een holte waar straalgrit in blijft zitten. (AskMeHowIKnow :shifty: )

Na het uitboren kan je 'm weer monteren met (aluminium) blinde blindklinknagels.
Afbeelding
Even inhaken voor mijn eigen Classic, ik heb ook de boel gestraald en ondanks dat ik er twee bussen remreiniger en genoeg water om een zwembad te vullen er door heb laten lopen, lijkt het me toch verstandig om dat klepje ook even los te halen, voor de zekerheid. Welk formaat aluminium popnagels kan ik het beste er in terug plaatsen? Ik denk 3-4mm dik bij 10mm lang, ergens in die richting?
simon_bergman schreef:
wo 08 jan, 2025 19:25
[]Ik heb uitvoerig en obsessief alle holtes van het deksel uitgeblazen met perslucht voor het monteren, want ik wil inderdaad geen verborgen verassingen... Dr kwam ook echt grit uit, en pa tien minuten uitblazen zonder verder grit geloof ik wel dat alles eruit is.
De residu van oliedampen is erg plakkerig en stralen veroorzaakt vanzelfsprekend een beste stofwolk, grote kans dus dat er nog een fijne laag zand aanwezig is achter het plaatje in het kleppendeksel, plakkend aan de olierestanten.

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » za 25 jan, 2025 16:46

vel0city schreef:
wo 22 jan, 2025 16:03
Even inhaken voor mijn eigen Classic, ik heb ook de boel gestraald en ondanks dat ik er twee bussen remreiniger en genoeg water om een zwembad te vullen er door heb laten lopen, lijkt het me toch verstandig om dat klepje ook even los te halen, voor de zekerheid. Welk formaat aluminium popnagels kan ik het beste er in terug plaatsen? Ik denk 3-4mm dik bij 10mm lang, ergens in die richting?
Heb even gemeten, ik heb d'r 5x10 ingemieterd, dat werkt... maar ik kan mij wel iets herinneren dat ik ze destijds niet volledig had aangetrokken omdat dat wel erg veel kracht kostte voor hoe iel die aluminium gietstukjes zijn, iets om even goed op te letten als je 'm aantrekt.

Wat er origineel in zat weet ik niet meer, maar je kan natuurlijk ook de kop d'r uit boren, en dan kom je er snel genoeg achter wat dat ooit was :)
En als je dat op deze post reageert weet iedereen het! :idea:

vel0city schreef:
wo 22 jan, 2025 16:03
De residu van oliedampen is erg plakkerig en stralen veroorzaakt vanzelfsprekend een beste stofwolk, grote kans dus dat er nog een fijne laag zand aanwezig is achter het plaatje in het kleppendeksel, plakkend aan de olierestanten.
Right on the money... Dat is exact wat ik bij die van mij tegenkwam. Het enige wat die prut weghaalt is een borstel, of misschien een directe hoge-druk straal.
Maar gezien het kamertjes zijn is dat dus niet mogelijk en kan ik je garanderen dat, als je 'm gestraalt hebt, daar grit in zit.

Ook als je 'm afdopt...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 25 jan, 2025 21:40

Uitlaat, kijk eens onder een latere 900, die heeft de demper schuin en op die manier kun je gemakkelijk groter.
Met kijken bedoel ik waar de beugeltjes zitten op de carrosserie , ff lassen dan heb je wat betreft de uitlaat meer keus.

De tank, als je geluk hebt van een ‘81 99 turbo , die is bij mijn weten kunststof en 1 van de weinige jaren die direct past.
Maar ja vind die maar eens.

Grappig het kenteken KZ ik heb er ook 1 en ook ooit gekocht voor een T16 project , alleen de bijgekocht 900 T16 S was veel te goed om die daar voor te doneren , achteraf maar goed ook dat ik dat niet heb gedaan.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » za 25 jan, 2025 23:21

Dag Mannen!

Dank voor de tips over het kleppendeksel, ik had nog niet zo stil gestaan bij de oliedrab... (hoewel die er na een paar uur in de spoelkast wel uit zou moeten zijn geweest toen ik ging stralen)
Ik moet helaas wel vertellen (excuseer dat ik al lang niet een update heb gepost haha) dat ik net voor de kerst het blok helemaal in elkaar heb geplakt, en hij ondertussen in de auto zit. Nog geen olie erin gegooid en nog niet rond gegooid, dus nog geen mogelijkheid voor schade. Ik ben nou wel in dubio of ik dat kleppendeksel eraf wip en alsnog die olievanger eruit boor... Twijfels twijfels :oops:
Ik zal komende maandag eens een blik werpen met de endoscoop, door het gaatje van de karterontluchting. (ja dat soort luxe heb ik op school 8) )
Als er dan echt gruis te zien is, moet ik eraan geloven :/

Dan over de uitlaat; daar heb ik een specifiek plannetje voor haha.
Ik wil dat mijn auto totaal onzichtbaar is als 'snel scheurijzer' van buitenaf, zelfs voor de Saab liefhebber. Daarom zijn orginele turbo uitlaten, drie inch eindstukken en dubbelloops tipjes geen optie. Ik wil mijn orginele karige 44mm eindpijpje houden, en beide dempers. Dit zorgt echter voor enorme tegendruk achter de turbo, dus dit wil je niet voor het sportieve gebeuren...
De oplossing? Toch een drie inch uitlaat, of eigenlijk een 3 inch downpipe. (voorpijp, om het netjes in het nederlands te zeggen) Gezien mijn auto geen Catalysator hoeft te hebben wegens bouwjaar, en ik het niet zo erg vind om ooit eens mijn motor te horen mondt deze drie inch pijp uit naar een klep. Deze klep kan in de gesloten positie alle uitlaatgassen de normale 1.75 inch uitlaat doorsturen, en in de open positie meteen de 3" buis laten dumpen aan de buitenlucht. Dan heb je minimale weerstand, heb je enorme drukval over je turbine en klinkt het ding waarschijnlijk enorm bruut :twisted:
De meeste van die kleppen werken elektronisch, of met een elektronisch aangestuurd vacuum ventiel... Dat vind ik allemaal niet zo tof, dus ik heb bedacht dat ik een vacuum klep om wil bouwen tot eentje die met een kabel aangedreven kan worden. Zo kan ik mijn (nu totaal nutteloos geworden) choke hendeltje de selectie laten maken tussen de "Oom-Agent stand", en de "nou gaan we scheuren stand".

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 25 jan, 2025 23:34

Wat dan jammer is, het verslavende geluid van een T16 ga je dan waarschijnlijk niet krijgen.

Alleen al het specifieke stationeer geluid werkt al verslavend

Tip een dikke schuine demper in de uitsparing van de bodemplaat, daar zie je niks van
En het laatste stuk pijp kan gewoon hetzelfde als de standaard maar dan wat dikker
Simons dubbelloops ben ik ook geen fan van

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » za 25 jan, 2025 23:40

En nou de moeder aller updates, want ik heb niet stil gezeten in de afgelopen maand...

Na de vakantie heb ik aan de slag gegaan met het aanpassen van de krukaspoelie. Die van de B202 is een drie-rijige, en dat gaat nooit en te nimmer passen met het krappe vuurschot van mijn 99. Nou heb ik met mijn late auto wel het geluk dat er al een mooie 'deuk' in zit voor de poelie van de B201, maar dat is ook maar een enkele rij. Ergo: de poelie van de B202 moet op dieet, in de draaibank, en die twee 'onnodige' rijen eraf! (ik ben me er bewust van dat ik meer last zal hebben van slippende riemen, maar dat neem ik voor nu maar voor lief...

Afbeelding

Ondanks dat de poelie van gietijzer is, en daarmee een kriem om te verspanen, ging het best prima met het afdraaien van de ringen. De reden dat ik niet de poelie van de B201 heb gepakt, is omdat die een andere lengte schacht heeft die de motor in gaat bij de oliepomp. Ik ga binnenkort alsnog die poelie proberen aan te passen, door de schacht in te korten. Dit omdat mijn huidige 202 poelie een beetje 'krokant' is, en de rubber ring niet helemaal jofel meer is.

Afbeelding

Met de orginele B201 waterpomp poelie erbij ziet het er in ieder geval wel helemaal sjiek en fris uit, zeker met een likje verf op het vers afgedraaide oppervlak van de krukaspoelie.
Met de poelie (voor even) uit de weg, is het tijd om de motorsteun aan de passagierszijde te maken.
De steunen aan de bestuurders- en voorzijde kan ik gewoon overnemen van de oude B201, en de orginele transmissie. De rechter motorsteun is echter een ander verhaal, en daar is wat doe-het-zelven vereist.

Ik heb het aangepakt door de steun van de 201 motor te nemen, en daar de onderste helft van te pakken. Deze zit vast aan de bak, en bij het monteren van enkel de onderste helft komt het montagevlak van de rubber steun precies op de orginele plek uit. Ideaal!
Vervolgens heb ik twee mooie dikke plaatjes gemaakt voor de montagegaten aan de cilinderkop, en eentje voor tegen de onderste helft van de steun. Beide uit 4mm dik staal, dus dat zit wel snor. Vervolgens een u-profiel gebogen uit 3mm plaat, dat schuin afgezaagd met de bizarre 3D-hoeken die de plaatjes vormen tenopzichte van elkaar, en de boel op zijn plek gezet met de lasser. Toen losgemaakt, en op de lastafel helemaal dicht gebakken.

Afbeelding

Het is nog best goed gelukt ook, al zeg ik het zelf. Dat gaat de komende 15 jaar geen kant op. In ieder geval niet voor ik een transmissie opblaas, dus boeie :lol:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 26 jan, 2025 0:09

Dan kwam de tijd om het blok te 'dry-fitten' in de auto, om alle slangen en appendices te gaan maken, inclusief het turbo spruitstuk...

Afbeelding

Zonder slag of stoot kon ik (met hulp van een assistent die mee keek of ik niks raakte in die krappe motorbaai) de motor zo op zijn plek leggen. Mijn in elkaar geflansde steun deed het prima, en alle gaten lijnden netjes op. Mijn dure aluminium radiateur van Saabworld past ook (soortvan, beetje jammer voor een ding van honderden euro's...) en er is nog ampel ruimte naast de motor voor mijn turbo en spruitstuk.

Eerst heb ik de moeite genomen om alle koel- en kachelslangen op hun plek te hangen, om er zeker van te zijn dat ik alles heb, en dat alles past. Met een beetje creatief zoeken door alle saab slangen, en wat knutselen om slangen af te snijden en om te bouwen, heb ik alles aan kunnen sluiten. Ik heb de voorste slang van een 900 gepakt, een oliekoeler van een 99 turbo (I volgens mij?) met bijbehorende bochten genomen, de orginele 99 slang van reservoir naar pomp, orginele 99 slang naar de kachel en kachel retour, een willekeurig bochtje naar de kop, en dan de kachel aanvoer van een 900. Het is best een net pakketje geworden uiteindelijk.

Afbeelding

De meeste slangen kon ik gewoon direct van mijn eigen auto of een 900 pakken, behalve een van de kachelslangen. De 900 en de 99 hebben natuurlijk een verschillende aansluiting voor de kachel, en het water ervoor komt op een heel andere plek uit de kop. De 900 spuwt het aan de achterzijde van de kop (dus bij de radiateur) eruit, bij mijn 99 kwam het orgineel uit het inlaatspruitstuk. Maar met een paar stukjes slang en buisjes heb ik het aan elkaar weten te knubbelen, zodat mijn kachel en koelsysteem nog zo werkt als een 99. (misschien dat een 900 dat anders aanpakt, want die slangen zijn echt sterk verschillend...)

Dan was het tijd om mijn spruitstuk te maken. Ik heb bij een lokaal constructiebedrijf een stel flenzen laten snijden uit 10mm dik S235, en deze vervolgens gestraald om alle oxide/slak eraf te halen. (ik heb er overigens nog twee van ieder over, mochten mensen toevallig een mooie flens willen kopen)

Afbeelding

Aan de beide flenzen heb ik stukjes buis gelast, zodat ik vanaf daar verder kan met de bochten. Bij de motor flens moest ik wat rommelen on de buis ovaal te maken aan een kant, maar rond te houden aan de andere kant. Een beetje spelen met de pers en een paar blokjes staal verder was dat best prima geworden.
De turbo zijde was stukken moeilijker... Hier moeten alle vier de buizen in een gat samen komen, een zogeheten collector. Ik snap nou waarom die dingen kant en klaar te koop zijn, en waarom ze overal uitverkocht zijn. Het is echt een enorm k-twerk om zo'n ding met de hand te maken ;-|+

Afbeelding

Met deze twee flenzen kon ik aan de slag om mijn TD04 (met T25 flens) bij de motor te hangen. Hiervoor heb ik de flens aan de motor en aan de turbo gehangen, en er een stangetje tussen gelast. Hiermee kon ik het spruitstuk met precies de juiste hoek en positie maken, na een beetje spelen en een paar iteraties.

Afbeelding

Mijn turbo (die dus niet van een 900 of 99 komt, maar van een 9-5 Aero) heb ik helemaal nieuw laten maken en laten upgraden bij ETT in Eindhoven. (Engine and Turbo Technology) Die toko maakt de tubo's voor alle toppers in de nederlandse Rallysport (lees, de hele top 15 van het kampioenschap) en bijvoorbeeld VIPs als Jos Verstappen. Die vent weet wel ongeveer wat hij doet. Ik heb er voor gekozen om het huis van mijn TD04HL-15T te laten aanpassen tot een 19T compressor. Zo heb ik iets meer lucht bovenin, en zou de turbo gereed moeten zijn voor een makkelijke 270 PK. (zonder enorm hoge druk of overspeeding van de turbo)
Ook helemaal nieuw lagerwerk en alles, dus die turbo is fris als een hoentje. (en waarschijnlijk beter in elkaar gezet dan ooit in de Mitsubishi fabriek :P )

Afbeelding

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 26 jan, 2025 0:19

Toen was het spannende stuk aangebroken: het maken van alle bochten van kop naar turbo. Ik wilde per se een 'spaghetti' spruitstuk, maar heb mezelf de koppijn bespaard om alle buizen precies even lang te maken. Dat maakt op turbomotoren eigenlijk niet uit, in tegenstelling tot een ongeblazen motor.

Ik ben niet erg zeker van mijn laskunsten, buiten het functionele... (het zit vast, het is gasdicht en breekt niet zomaar af)
dus ik ga niet enorm veel foto's van mijn spruitstuk posten haha. De liefhebber mag een keer door mijn foto's heen kijken op een meet.

Afbeelding

Eerst alleen gehecht met de MIG lasser in Helmond,

Afbeelding

en toen netjes met de TIG gelast in Eindhoven. Het is niet het mooiste wat ik ooit heb gelast, maar ik had ook maar een 7 vor TIG lassen in mijn eerste jaar.
Ik ben van plan het spruitstuk uiteindelijk helemaal in te wikkelen in van dat hitte isolerend wikkelspul, dus ik hoef niet voor eeuwig naar die lelijke lassen te kijken.

Tenslotte ben ik aan de slag gegaan met de tank, in de stijl van de tank van een saab 99 turbo: een pomp die aan het deksel van de tank hangt.
Het platte stuke van mijn tank heb ik doorboord met de gatenzaag, en er van onderen een ring met draadeindjes in gezet. Zo kan ik de pomp mooi vast bouten, en is ie helemaal gasdicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou is het tijd voor de intercooler slangen, en het maken van de downpipe!

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 26 jan, 2025 0:29

simon_bergman schreef:
za 25 jan, 2025 23:21
Dag Mannen!

Dank voor de tips over het kleppendeksel, ik had nog niet zo stil gestaan bij de oliedrab... (hoewel die er na een paar uur in de spoelkast wel uit zou moeten zijn geweest toen ik ging stralen)
Ik moet helaas wel vertellen (excuseer dat ik al lang niet een update heb gepost haha) dat ik net voor de kerst het blok helemaal in elkaar heb geplakt, en hij ondertussen in de auto zit. Nog geen olie erin gegooid en nog niet rond gegooid, dus nog geen mogelijkheid voor schade. Ik ben nou wel in dubio of ik dat kleppendeksel eraf wip en alsnog die olievanger eruit boor... Twijfels twijfels :oops:
Ik zal komende maandag eens een blik werpen met de endoscoop, door het gaatje van de karterontluchting. (ja dat soort luxe heb ik op school 8) )
Als er dan echt gruis te zien is, moet ik eraan geloven :/
Kleine moeite om het deksel weer even los te maken en het plaatje er af te halen. Zou zonde zijn om zo'n mooi gereviseerd blok binnen enkele kilometers weer om zeep te helpen doordat er grit of stof mee wordt gezogen zo het inlaattraject in, of dat het in je olie gaat zitten en lekker alles van binnen opschuurt :|

Plaats reactie